Uitgaven
15,02%€ 912
x € 1.000Inkomsten
31,69%€ 1.402
x € 1.000Saldo
€ 490
x € 1.000Algemene dekkingsmiddelen
Uitgaven
15,02%€ 912
x € 1.000Inkomsten
31,69%€ 1.402
x € 1.000Saldo
€ 490
x € 1.000Begroting
- Overzicht algemene dekkingsmiddelen
- Onvoorzien en overige baten en lasten
- Vennootschapsbelasting
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Wat mag het kosten per taakveld?
Exploitatie | Begroting voor wijziging 2e burap 2019 | Begrotingswijzigingen 2e burap 2019 | Begroting na wijziging 2e burap 2019 | |
Lasten | -413 | -462 | -874 | |
Baten | 32.264 | 1.107 | 33.370 | |
Resultaat | 31.851 | 645 | 32.496 |
Financiële analyse
Hieronder treft u, conform artikel 6 van de financiële verordening, de toelichtingen aan op mutaties met een afwijking groter dan € 25.000.
Mutatie | Toelichting | Bedragen x € 1.000 | |
Lasten | Baten | ||
Precariobelasting | We hebben aanslagen opgelegd voor de precariobelasting over kabels en leidingen. Voor de aanslag die we opleggen aan Enduris treffen we, i.v.m. een uitspraak van het Gerechtshof in een zaak van de gemeente Hulst, een voorziening. | 445 | 726 |
Gemeentefonds | Op basis van de meicirculaire 2019 ontvangen we eenmalig meer uit het gemeentefonds. Voor diverse taken hebben we extra geld ontvangen, waaronder het rijksvaccinatieprogramma en de raadsvergoedingen. Deze lasten zijn onder de betreffende programma's opgenomen. | 348 |
Onvoorzien en overige baten en lasten
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Begroting voor wijziging 2e burap 2019 | Begrotingswijzigingen 2e burap 2019 | Begroting na wijziging 2e burap 2019 | |
Lasten | 506 | -457 | 49 | |
Baten | 0 | 295 | 295 | |
Resultaat | 506 | -162 | 344 |
Financiële analyse
Hieronder treft u, conform artikel 6 van de financiële verordening, de toelichtingen aan op mutaties met een afwijking groter dan € 25.000.
Mutatie | Toelichting | Bedragen x € 1.000 | |
Lasten | Baten | ||
Personele mutaties |
Binnen het onderdeel overige baten en lasten hanteren we een centraal budget waar we de mutaties op salarisbudgetten verzamelen. Het betreft het toevoegen van de vacaturegelden aan het begin van het jaar en het tussentijds onttrekken van budget bij indiensttreding van medewerkers. Deze mutaties verwerken we neutraal in samenhang met het budget op het onderdeel overhead. Hierdoor blijven we in totaliteit binnen het geaccordeerde budget voor personeel. In de slotwijziging boeken we het restant van het verzamelbudget over naar de diverse programma's. Dit betreft eveneens een neutrale wijziging.
In deze rapportage betreft het onder andere de reeds bij het onderdeel overhead toegelichte functies: |
175 | |
Stelpost maatschappelijke voorzieningen | We hebben het budget voor het project maatschappelijke voorzieningen herschikt. Het budget stond volledig verantwoord op het sociaal domein wat een vertekend beeld geeft. We hebben de stelpost nu geraamd op de categorie overige baten en lasten. | 565 | |
Onderuitputting stelpost maatschappelijke voorzieningen | In de kaderbrief is het voorstel gedaan om een bedrag van € 318.000 van de onderuitputting van de stelpost in 2019 te benutten voor incidentele ruimte voor de begroting 2020. Dit is in de bestuursrapportage verwerkt. | -318 | |
Suppleties belastingdienst | Een extern bureau heeft btw-onderzoek gedaan naar de verwerking van btw in de jaren 2013-2017. Uit dit onderzoek blijkt dat we over de betreffende jaren per saldo een bedrag terug kunnen vragen. De belastingdienst is akkoord met de mutaties. | 97 | 295 |
Vennootschapsbelasting
Met ingang van 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen, zoals een gemeente, vennootschapsbelasting plichtig indien en voor zover zij een onderneming drijven. Voor de gemeente Veere zijn de activiteiten van de grondexploitatie aangemerkt als winstgevende onderneming.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Begroting voor wijziging 2e burap 2019 | Begrotingswijzigingen 2e burap 2019 | Begroting na wijziging 2e burap 2019 | |
Lasten | 0 | 7 | 7 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 0 | 7 | 7 |
Financiële analyse
Geen mutaties met een afwijking groter dan € 25.000.
Mutaties reserves
Exploitatie | Begroting voor wijziging 2e burap 2019 | Begrotingswijzigingen 2e burap 2019 | Begroting na wijziging 2e burap 2019 | |
Lasten | -1.597 | -560 | -2.157 | |
Baten | 7.879 | -1.090 | 6.789 | |
Resultaat | 6.282 | -1.650 | 4.632 |
Financiële analyse
Dit betreffen de toevoegingen (lasten) en onttrekking (baten) van de reserves. Hieronder treft u conform artikel 6 van de financiële verordening, de toelichtingen aan op mutaties met een afwijkingen groter dan € 25.000.
Mutatie | Toelichting | Bedragen x € 1.000 | |
Lasten | Baten | ||
Over te boeken budgetten |
In de bestuursrapportage zijn diverse projecten/budgetten, die dekking zouden krijgen vanuit de algemene reserve, waarvan een gedeelte van de werkzaamheden in 2020 plaatsvinden. Dit betekent dat ook de algemene reserve in 2019 niet aangesproken wordt. Voorstel is om de budgetten in 2020 weer beschikbaar te stellen en te dekken uit de algemene reserve. Hieronder een opsomming van reeds eerder toegelichte projecten/budgetten onder de programma's: - Subsidieregeling waardevolle panden |
-837 | |
Projecten die niet (volledig) doorgaan |
In deze rapportage doen we, door het ontbreken van concrete plannen, het voorstel om een aantal budgetten vrij te laten vallen en zo ook geen beslag meer te leggen op de algemene reserve. |
-525 | |
Onderuitputting stelpost maatschappelijke voorzieningen | Bij het onderdeel overige baten en lasten is toegelicht dat we een bedrag vanuit de stelpost toevoegen aan de algemene reserve om in te kunnen zetten als dekking voor de begroting 2020. | 318 | |
Resultaat bestuursrapportage | Per saldo spreken we de algemene reserve aan voor € 106.000. De voor- en nadelen zijn bij de programma's reeds toegelicht. | 104 | 210 |
Bestemmingsreserves |
In de rapportage zitten een aantal toevoegingen en onttrekkingen m.b.t. de bestemmingsreserves. Onderstaande mutaties zijn bij de programma's reeds toegelicht: - Toevoeging aan de reserve lokaal onderwijsbeleid vanuit het budget combinatiefuncties |
138 | 62 |