Uitgaven
2,21%€ 1.520
x € 1.000Inkomsten
13,74%€ 9.442
x € 1.000Saldo
€ 7.922
x € 1.0003. Economie
Uitgaven
2,21%€ 1.520
x € 1.000Inkomsten
13,74%€ 9.442
x € 1.000Saldo
€ 7.922
x € 1.000Programma inleiding
Een duurzame en evenwichtige groei van de Veerse economie is van belang voor de werkgelegenheid en de leefbaarheid. Kernwoorden zijn:
- Vitaliteit
- innovatie
- tekorten op de toeristische arbeidsmarkt
- behoud van onze kernkwaliteiten.
Recreatie & toerisme, landbouw en het MKB zijn onze economische pijlers. De bestedingen van onze toeristen zorgen voor een hoog voorzieningenniveau binnen onze gemeente. De balans tussen het toerisme en de leefbaarheid binnen de kernen speelt een grote rol. Dit vraagt om zorgvuldige keuzes. Structureel overleg tussen gemeente, bedrijfsleven en inwoners blijft van groot belang.
Relevante beleidskaders/nota's
- Werkprogramma college 2018-2022
- Structuurvisie Veere 2025
- Bestemmingsplan Buitengebied/Landschapsvisie
- Kadernota strand en duingebied/Rapport De Kust is breder dan het strand
- Kustvisie en overgangsnotitie
- Omgevingsplan
- CBS, KvK , ZTLO en Economisch Impuls Zeeland monitor gegevens
Trends en ontwikkelingen
- Innovatie, digitalisering. verduurzaming, herstructurering en samenwerking.
- Van bezit naar gebruik als onderdeel van een circulaire economie.
- Rapport van de commissie Balkenende
- Nieuwe Omgevingswetgeving
Doelstellingen
D.3.01 In 2020 werken we aan een gezonde balans tussen een duurzame en vitale economie en leefbaarheid.
Toerisme is een belangrijke economische pijler voor de gemeente Veere. De groei van het toerisme legt ook een beslag op de leefbaarheid van de kernen. We evalueren het bestaande beleid en zetten dit af tegen de huidige ontwikkelingen.
Wat gaan we daar voor doen?
- 3.015 We onderzoeken of we de regels voor kleinschalig kamperen kunnen verruimen.
- 3.019 We geven een vervolg aan de uitkomsten en aanbevelingen van het onderzoek Leefbaarheid & Toerisme.
- 3.020 We ontwikkelen nieuw ERT-beleid inclusief uitvoeringsagenda.
- 3.021 In 2020 evalueren we de regeling voor de Nieuw Economische Dragers.
- 3.022 We onderzoeken de mogelijkheden voor het heffen van de toeristenbelasting op cruiseschepen.
D.3.02 We ondersteunen de kwalitatieve ontwikkeling van de toeristische sector en houden de reputatie van Veere als kwalitatieve toeristische bestemming op peil.
Het toerisme is een belangrijke economische pijler voor onze gemeente. De kwaliteit van het toeristische product willen we samen met de sector op peil houden met innovatieve en duurzame projecten.
Wat gaan we daar voor doen?
- 3.023 We werken samen met de Toeristische Uitvoeringsalliantie en voeren de Strategische Agenda Toerisme Zeeland 2020-2023 uit.
- 3.024 In 2020 stelt het college maximaal € 300.000 beschikbaar voor de Toeristische Impuls.
- 3.025 We kennen een budgetsubsidie toe aan VVV Zeeland voor de periode 2020 en verder.
- 3.026 We stellen beleid en een planologische regeling vast voor de recreatieve verhuur van kamers in woningen.
Beleidsindicatoren
Programma | Nr | Indicator | Eenheid | Bron | Jaar waarop cijfer betrekking heeft | Cijfer Veere | Cijfer Zeeland | Beschrijving |
Economie | 11 | Functiemenging | % | LISA | 2018 | 45 | 49,3 | De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
Economie | 12 | Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw 15-64jr | LISA | 2018 | 214 | 163,7 | Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Rekening 2018 | Actuele begroting 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | Begroting 2022 primitief | Begroting 2023 primitief | |
Lasten | -1.794 | -2.272 | -1.520 | -999 | -986 | -962 | |
Baten | 9.227 | 8.846 | 9.442 | 8.902 | 8.889 | 8.890 | |
Resultaat | 7.434 | 6.574 | 7.922 | 7.903 | 7.903 | 7.928 |
Prioriteiten
Prioriteit | I/S/E | Investering | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bijdrage Zeeland in Stroomversnelling | S | 22 | 22 | 22 | 22 | |