Meer
Publicatiedatum: 18-06-2018

Inhoud

Terug

4.001 Passend onderwijs invoeren

4.001 Passend onderwijs invoeren
Portefeuillehouder
Molenaar R.M.A.

Planning
Startdatum: 07-09-2015

Kinderen met een handicap of gedragsproblemen hebben recht op een passende onderwijsplek. Dat kan in het speciaal onderwijs of met extra begeleiding op een gewone school. Sinds augustus 2014 is er een nieuw stelsel voor passend onderwijs. Dit verplicht scholen een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.  Effecten worden steeds zichtbaarder. Samen proberen we knelpunten op te lossen. Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente ook verantwoordelijk voor de zorg voor jeugd. We stemmen de zorg voor jeugd en de zorg op school op elkaar af. Dit doet recht aan het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur. In 2017 bezoeken we alle scholen voor po. We vragen de scholen een beeld te schetsen van passend onderwijs in de praktijk. Deze inzichten gebruiken we vervolgens voor bijstelling van het beleid. Daarnaast nemen we als Walcherse gemeenten en schoolbesturen deel aan de landelijke monitor.



Toelichting

G
Kwaliteit

In februari 2014 is het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de gemeenten gevoerd over alle vier de ondersteuningsplannen (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, reformatorisch primair onderwijs en reformatorisch voortgezet onderwijs). Geconstateerd is dat de uitgangspunten in de ondersteuningsplannen goed overeenkomen met de uitgangspunten van de gemeenten over de zorg voor jeugd (decentralisaties). Er is dan ook overeenstemming voor de periode van 1 jaar. In april 2015 is OOGO gevoerd over de ondersteuningsplannen voor 2015. De gemeenten hebben ingestemd met de plannen. Afgesproken is dat de schoolbesturen ieder jaar rapporteren op de onderwerpen zorg voor jeugd, leerlingenvervoer, huisvesting en leerplicht. In 2016 wordt afstemming gezocht tussen het onderwijsloket en het leerlingenvervoer. Dit om te voorkomen dat een kindje een indicatie krijgt voor het speciaal onderwijs en ouders vervolgens bij de gemeente te horen krijgen dat er geen vervoer geregeld kan worden. We streven naar 1 combi-arrangement.

Begin 2015 is door samenwerkingsverbanden po en vo en gemeenten gezamenlijk een beleid voor thuiszitters en schoolverzuim opgesteld. Dit beleid gaan alle scholen hanteren. Dit met als doel het aantal thuiszitters te reduceren tot 0. Dit protocol en de verzuimkaart is voor de zomervakantie bij alle po-scholen gebracht. Hiermee wordt schoolverzuim en hoe te handelen nog eens extra bij de scholen onder de aandacht gebracht.

In 2015 zullen veel praktische zaken worden opgepakt. Te denken valt aan de afstemming tussen het onderwijsloket en leerlingenvervoer, het samenstellen van onderwijs-zorgpakketten en de fine-tuning van de afstemming van de zorg op school en de zorg in het gezin. In juni 2015 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden tussen de REA's voor primair en voortgezet onderwijs, Porthos, de wethouders onderwijs en de wethouder jeugd. Hier is besproken hoe de afstemming tussen onderwijs en zorg voor jeugd momenteel loopt, wat er goed gaat en waar de verbeterpunten zitten. Er is een werkgroep gestart om de afstemming tussen zorg op school en gemeentelijke zorg voor jeugd te optimaliseren. In november 2015 zijn de REA's geëvalueerd. De schoolbesturen zijn tevreden. Zij waarderen de uitwisseling en afstemming. Als aandachtspunten zijn genoemd: meer verdieping, het maken van een beleidsagenda en afstemming met andere REA's in Zeeland.

De scholen voor vmbo op Walcheren hebben onderzoek gedaan naar de vorming van 1 vmbo Walcheren. Dit heeft niet tot resultaat geleid. Wet- en regelgeving staat teveel in de weg. Wel wordt gekeken naar huisvesting van het vso zo dicht mogelijk in de buurt van het vo, om zo zoveel mogelijk kinderen uit het speciaal onderwijs (al is het maar op onderdelen) aan te laten sluiten bij het regulier onderwijs.

In 2016 zal veel aandacht uitgaan naar de afstemming tussen zorg voor jeugd en onderwijs. Met de reformatorische scholen zijn hier al afspraken over gemaakt. Dit wordt zoveel mogelijk Zeeuws opgepakt.

 

20-01-2016

In februari 2014 is het OOGO met de gemeenten gevoerd over alle vier de ondersteuningsplannen (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, reformatorisch primair onderwijs en reformatorisch voortgezet onderwijs). Geconstateerd is dat de uitgangspunten in de ondersteuningsplannen goed overeen komen met de uitgangspunten van de gemeenten over de zorg voor jeugd (decentralisaties). Er is dan ook overeenstemming voor de periode van 1 jaar. In april 2015 is OOGO gevoerd over de ondersteuningsplannen voor 2015. De gemeenten hebben ingestemd met de plannen. Afgesproken is dat de schoolbesturen ieder jaar rapporteren op de onderwerpen zorg voor jeugd, leerlingenvervoer, huisvesting en leerplicht. Komend jaar wordt afstemming gezocht tussen het onderwijsloket en het leerlingenvervoer. Dit om te voorkomen dat een kindje een indicatie krijgt voor het speciaal onderwijs en ouders vervolgens bij de gemeente te horen krijgen dat er geen vervoer geregeld kan worden. We streven naar 1 combi-arrangement.

Begin 2015 is door samenwerkingsverbanden po en vo en gemeenten gezamenlijk een beleid voor thuiszitters en schoolverzuim opgesteld. Dit beleid gaan alle scholen hanteren. Dit met als doel het aantal thuiszitters te reduceren tot 0. Dit protocol en de verzuimkaart is voor de zomervakantie bij alle po-scholen gebracht. Hiermee wordt schoolverzuim en hoe te handelen nog eens extra bij de scholen onder de aandacht gebracht.

In 2015 zullen veel praktische zaken worden opgepakt. Te denken valt aan de afstemming tussen het onderwijsloket en leerlingenvervoer, het samenstellen van onderwijs-zorgpaketten en de fine-tuning van de afstemming van de zorg op school en de zorg in het gezin. In juni heeft een bijeenkomst plaatsgevonden tussen de REA's voor primair en voortgezet onderwijs, Porthos,  de wethouders onderwijs en de wethouder jeugd. Hier is beproken hoe de afstemming tussen onderwijs en zorg voor jeugd momenteel loopt, wat er goed gaat en waar de verbeterpunten zitten.  Er is een werkgroep gestart om de afstemming tussen zorg op school en gemeentelijke zorg voor jeugd te optimaliseren. In november zijn de REA's geevalueerd.  De schoolbesturen zijn tevreden. Zij waarderen de uitwisseling en afstemming. Als aandachtspunten zijn genoemd: meer verdieping, het maken van een beleidsagenda en afstemming met andere REA's in Zeeland.

De scholen voor vmbo op Walcheren hebben onderzoek gedaan naar de vorming van 1 vmbo Walcheren. Dit heeft niet tot resultaat geleid. Wet- en regelgeving staat teveel in de weg.