Meer
Publicatiedatum: 15-06-2018

Inhoud

Terug

4.001 Passend onderwijs invoeren

4.001 Passend onderwijs invoeren
Projectleider/budgethouder
Israel Cora
Portefeuillehouder
Molenaar R.M.A.

Status
Gestart

Planning
Startdatum: 07-09-2015

Kinderen met een handicap of gedragsproblemen hebben recht op een passende onderwijsplek. Dat kan in het speciaal onderwijs of met extra begeleiding op een gewone school. Sinds augustus 2014 is er een nieuw stelsel voor passend onderwijs. Dit verplicht scholen een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.  Effecten worden steeds zichtbaarder. Samen proberen we knelpunten op te lossen. Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente ook verantwoordelijk voor de zorg voor jeugd. We stemmen de zorg voor jeugd en de zorg op school op elkaar af. Dit doet recht aan het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur. In 2017 bezoeken we alle scholen voor po. We vragen de scholen een beeld te schetsen van passend onderwijs in de praktijk. Deze inzichten gebruiken we vervolgens voor bijstelling van het beleid. Daarnaast nemen we als Walcherse gemeenten en schoolbesturen deel aan de landelijke monitor.



Toelichting

In 2016 is veel aandacht besteed aan de afstemming tussen onderwijs en zorg. Schoolmaatschappelijk werk speelt hierin een belangrijke rol. Partijen weten elkaar steeds beter te vinden. Er zijn in de uitvoering nog steeds knelpunten, deze worden door een werkgroep aangepakt. Op alle Veerse scholen is aandacht voor passend onderwijs. Er worden veel kinderen met een zorgvraag opgevangen. We zien bij sommige scholen een specialisatie in begeleiding (bv hoogbegaafdheid of autisme). Scholen maken gebruik van elkaars expertise.

G
Kwaliteit
25-01-2017

In februari 2014 is het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de gemeenten gevoerd over alle vier de ondersteuningsplannen (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, reformatorisch primair onderwijs en reformatorisch voortgezet onderwijs). Geconstateerd is dat de uitgangspunten in de ondersteuningsplannen goed overeenkomen met de uitgangspunten van de gemeenten over de zorg voor jeugd (decentralisaties). Er is dan ook overeenstemming voor de periode van 1 jaar. In april 2015 is OOGO gevoerd over de ondersteuningsplannen voor 2015. De gemeenten hebben ingestemd met de plannen. Afgesproken is dat de schoolbesturen ieder jaar rapporteren op de onderwerpen zorg voor jeugd, leerlingenvervoer, huisvesting en leerplicht. In 2016 wordt afstemming gezocht tussen het onderwijsloket en het leerlingenvervoer. Dit om te voorkomen dat een kindje een indicatie krijgt voor het speciaal onderwijs en ouders vervolgens bij de gemeente te horen krijgen dat er geen vervoer geregeld kan worden. We streven naar 1 combi-arrangement.

Begin 2015 is door samenwerkingsverbanden po en vo en gemeenten gezamenlijk een beleid voor thuiszitters en schoolverzuim opgesteld. Dit beleid gaan alle scholen hanteren. Dit met als doel het aantal thuiszitters te reduceren tot 0. Dit protocol en de verzuimkaart is voor de zomervakantie bij alle po-scholen gebracht. Hiermee wordt schoolverzuim en hoe te handelen nog eens extra bij de scholen onder de aandacht gebracht.

In 2015 zijn veel praktische zaken  opgepakt. Te denken valt aan de afstemming tussen het onderwijsloket en leerlingenvervoer, het samenstellen van onderwijs-zorgpakketten en de fine-tuning van de afstemming van de zorg op school en de zorg in het gezin. In juni 2015 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden tussen de REA's voor primair en voortgezet onderwijs, Porthos, de wethouders onderwijs en de wethouder jeugd. Hier is besproken hoe de afstemming tussen onderwijs en zorg voor jeugd momenteel loopt, wat er goed gaat en waar de verbeterpunten zitten. Er is een werkgroep gestart om de afstemming tussen zorg op school en gemeentelijke zorg voor jeugd te optimaliseren. In november 2015 zijn de REA's geëvalueerd. De schoolbesturen zijn tevreden. Zij waarderen de uitwisseling en afstemming. Als aandachtspunten zijn genoemd: meer verdieping, het maken van een beleidsagenda en afstemming met andere REA's in Zeeland.

De scholen voor vmbo op Walcheren hebben onderzoek gedaan naar de vorming van 1 vmbo Walcheren. Dit heeft niet tot resultaat geleid. Wet- en regelgeving staat teveel in de weg. Wel wordt gekeken naar huisvesting van het vso zo dicht mogelijk in de buurt van het vo, om zo zoveel mogelijk kinderen uit het speciaal onderwijs (al is het maar op onderdelen) aan te laten sluiten bij het regulier onderwijs. Hiervoor komt eind 2016/begin 2017 een voorstel naar de Walcherse gemeenteraden.

In 2016 zal veel aandacht uitgaan naar de afstemming tussen zorg voor jeugd en onderwijs. Met de reformatorische scholen zijn hier al afspraken over gemaakt. Dit wordt zoveel mogelijk Zeeuws opgepakt. Er is opnieuw OOGO gevoerd over het ondersteuningsplan van Kind op 1.  De Walcherse gemeenten hebben ingestemd met het ondersteuningsplan. In het ondersteuningsplan van Berseba wijzigt niets, dus hierover wordt geen OOGO gevoerd.  Schoolbesturen en gemeenten hebben een beleidsagenda opgesteld, waarin afspraken staan voor 2016. De doorgaande lijn tussen po en vo, de afstemming zorg en onderwijs zijn hier kernpunten in. In juni heeft een gezamenlijk overleg tussen gemeenten (onderwijswethouders en zorgwethouders), schoolbesturen po en vo en mbo, Porthos en KOW plaatsgevonden. Aan de hand van casussen werd verduidelijkt waar de loketten in de praktijk tegenaan lopen. Opnieuw werd bevestigd dat het van groot belang is dat partijen elkaar bij een probleem of complexe aanvraag vroeg opzoeken. Ook werd duidelijk dat de samenwerking tussen onderwijs en Porthos steeds beter verloopt. De reformatorische scholen zoeken nadrukkelijk de afstemming met de voorschool. Per september 2016 start in het Springtij in Middelburg een Walcherse kleuterobservatiegroep.

Jaarrekening 2016: in 2016 is veel aandacht besteed aan de afstemming tussen onderwijs en zorg. Schoolmaatschappelijk werk speelt hierin een belangrijke rol. Partijen weten elkaar steeds beter te vinden. Er zijn in de uitvoering nog steeds knelpunten, deze worden door een werkgroep aangepakt. Op alle Veerse scholen is aandacht voor passend onderwijs. Er worden veel kinderen met een zorgvraag opgevangen. We zien bij sommige scholen een specialisatie in begeleiding (bv hoogbegaafdheid of autisme). Scholen maken gebruik van elkaars expertise.

In 2017 doen we als Walcheren mee met de landelijke monitor afstemming onderwijs-zorg. We hopen hierdoor nog meer aanbevelingen te krijgen hoe de zorg op school en de zorg voor jeugd beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Voorbereidingen voor deze monitor zijn gestart.

 


G
Tijd
G
Geld