Paragraaf lokale heffingen
Algemeen
Deze paragraaf geeft informatie over de uitgangspunten en het doel van de verschillende gemeentelijke heffingen, het tarievenbeleid en het beleid ten aanzien van de kwijtschelding.
Tarievenbeleid
Alle tarieven zijn in 2018 verhoogd volgens de besluitvorming door de raad bij de begroting en daarop aansluitend de vaststelling van de verordeningen.
Soort |
Grondslag |
Tarief 2018 |
Toeristenbelasting |
|
|
Bezoeker |
Per overnachting |
€ 1,25 |
OZB |
|
|
Woning eigenaar |
WOZ-waarde |
0,1017% |
Niet-woningen gebruiker |
WOZ-waarde |
0,1089% |
Niet-woningen eigenaar |
WOZ-waarde |
0,1367% |
Afvalstoffenheffing |
|
|
Gebruiker |
Eenpersoonshuishouden |
€ 194,12 |
|
Meerpersoonshuishouden |
€ 219,27 |
Rioolheffing |
|
|
Eigenaar |
WOZ waarde woning € 100.000 |
€ 50,00 |
|
WOZ waarde niet woning € 100.000 |
€ 76,00 |
|
|
|
Gebruiker |
waterafvoer (< 75m³) |
€ 53,41 |
|
Waterafvoer (> 75m³) |
€ 74,92 |
Forensenbelasting |
|
|
Forensenbelasting |
WOZ-waarde |
0,2345% |
Lijkbezorgingsrechten |
|
|
Begraafrecht |
Lijkbezorging |
€ 1.821,00 |
Recht op urnengraf |
Urnengraf |
€ 639,00 |
Precariobelasting |
|
|
Winkeluitstalling |
per m² |
€ 4,01 |
Terras p/m kustkernen |
per m² hoogseizoen |
€ 7,71 |
Hondenbelasting |
|
|
Hondenbelasting |
1e hond |
€ 67,30 |
|
2e hond |
€ 118,20 |
|
Kennel |
€ 219,90 |
Opbrengsten
Hieronder volgt een overzicht van de opbrengsten 2018 van de diverse heffingen in de gemeente Veere.
Bedragen x € 1.000 |
Begroting primair |
Begroting inclusief wijzigingen |
Rekening |
Verschil |
OZB |
5.221 |
5.221 |
5.229 |
8 |
Hondenbelasting |
129 |
129 |
124 |
-5 |
Precariobelasting |
164 |
897 |
916 |
19 |
Forensenbelasting |
1.730 |
1.730 |
1.653 |
-77 |
Toeristenbelasting |
5.518 |
6.018 |
6.226 |
208 |
Rioolheffing |
2.030 |
2.001 |
2.008 |
7 |
Afvalstoffenheffing |
2.963 |
2.980 |
2.993 |
13 |
Lijkbezorgingsrechten |
435 |
435 |
370 |
-65 |
|
|
|
|
|
TOTAAL |
18.190 |
19.411 |
19.519 |
108 |
Toelichting per belastingsoort
Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) heffen we van eigenaren van woningen en van eigenaren voor de heffing gebruikers van bedrijfspanden en overige gebouwen. De grondslag voor deze heffing is de WOZ-waarde (waarde volgens de Wet Onroerende Zaken). De tarieven voor de OZB zijn mede afhankelijk van de op grond van de WOZ getaxeerde waarden. Deze WOZ-waarden stellen we jaarlijks vast. De waarden met waardepeildatum 1 januari 2017 gelden voor het tijdvak 2018.
Forensenbelasting
Deze belasting heffen we van personen die niet binnen onze gemeente wonen maar wel een woning voor zichzelf of hun gezin ter beschikking houden. Als heffingsmaatstaf geldt de waarde van de onroerende zaak zoals die op grond van de Wet waardering onroerende zaken is vastgesteld.
De opbrengst van de forensenbelasting is € 77.000,-- lager dan geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door de aanpassing van het beleid en afname van het aantal objecten dat in aanmerking komt voor deze heffing.
Toeristenbelasting
Deze belasting heffen we als algemeen dekkingsmiddel en als een bijdrage in de kosten van de voorzieningen die de gemeente heeft getroffen in de recreatief-toeristische sfeer. Men moet verblijven in de gemeente zonder in het bevolkingsregister te zijn opgenomen. Op grond van de verordening is per persoon per overnachting een bedrag verschuldigd. In bepaalde situaties is de keuze voor een forfaitaire tariefstelling mogelijk.
De opbrengst van de toeristenbelasting is € 208.000,-- hoger dan het geraamde bedrag. Dit is een gevolg van een betere bezettingsgraad in zowel het voor- en naseizoen.
Hondenbelasting
Deze belasting heffen we van de houder van een hond. De heffing heeft een fiscaal karakter.
Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond heffen we precariobelasting. Sinds 2001 beperken we de heffing van precariobelasting tot uitstallingen van winkelgoederen, bouwmaterialen en terrassen.
De raming van de precariobelasting is tussentijds substantieel verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door de heffing op kabels en leidingen. Omdat er op dit moment nog een cassatieprocedure bij de Hoge Raad is aangespannen door één van de belastingplichtigen, is de definitieve opbrengst van deze heffing nog niet duidelijk.
Lijkbezorgingsrechten
Op basis van deze verordening heffen we rechten voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats.
Afvalstoffenheffing
Sinds 2014 is het tarief gekoppeld aan het aantal bewoners, met een tarief voor een eenpersoonshuishouden en een tarief voor een meerpersoonshuishouden. Tevens bestaat er de mogelijkheid tot een extra afval bak.
Rioolheffing
Voor de rioolheffing gelden twee grondslagen.
In de eerste plaats wordt een aanslag per aansluiting per Woz-object opgelegd. Met ingang van 2018 wordt deze aanslag gebaseerd op de WOZ waarde. Er gelden hierbij aparte tarieven voor woningen en niet-woningen.
Daarnaast leggen we een afvoerheffing op naar het waterverbruik.
Kwijtschelding
Het gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid maakt deel uit van het gemeentelijk minimabeleid. Het kwijtscheldingspercentage dat we hanteren bedraagt 100%. Of een belastingplichtige in aanmerking komt voor kwijtschelding beoordelen we aan de hand van een inkomens- en/of vermogenstoets. Bij deze toets nemen we de kosten van bestaan voor 100% mee, volgens de bijstandsnorm. Zo maken we maximaal gebruik van de wettelijke vrijheden op dit gebied. Kwijtschelding kan alleen van de aanslag afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Sabewa Zeeland heeft problemen met het tijdig afhandelen van de verzoeken om kwijtschelding. Dit wordt veroorzaakt door de invoering van het nieuwe digitale proces en de daaruit volgende problemen met de software. Op dit moment (februari 2019) zijn nog niet alle aanvragen over 2018 afgehandeld. Er dienen nog 26 van de in totaal 153 handmatige verzoeken over 2018 te worden afgehandeld.
Tot nu toe is over het jaar 2018 is er voor € 34.922,-- aan kwijtschelding gemeentelijke belasting verleend.
Lokale lastendruk
Jaarlijks brengt het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit de Atlas van de lokale lasten uit. Deze atlas bevat een overzicht van de goedkoopste en duurste gemeenten in Nederland voor wat betreft de woonlasten voor huishoudens. Het overzicht baseert zich op de tarieven voor OZB, rioolrecht en reinigingsheffing/afvalstoffenheffing.
De woonlasten voor meerpersoonshuishoudens in Veere bedroegen in 2018 € 639. Hiermee scoorde Veere positie 125 op de lijst van goedkoopste gemeenten in Nederland.
Hieronder een grafiek van de woonlasten van meerpersoonshuishoudens voor de Zeeuwse gemeenten in 2018.
Kengetallen belastingcapaciteit
|
Berekening |
Rekening 2017 |
Begroting 2018 |
Rekening 2018 |
A |
OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde |
267 |
270 |
270 |
B |
Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde |
143 |
150 |
150 |
C |
Afvalstoffenheffing voor een gezin |
236 |
219 |
219 |
D |
Eventuele heffingskorting voor een gezin |
0 |
0 |
0 |
E |
Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) |
646 |
639 |
639 |
F |
Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar |
723 |
721 |
721 |
|
Belastingcapaciteit (E/F) |
89% |
89% |
89% |
Kostendekking tarieven
Vanaf de begroting 2017 moeten we in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten opnemen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Veere uitgangspunt.
In de onderstaande gegevens vergelijken we de totale kosten en baten met elkaar en noemen we het kostendekkingspercentage. Alle heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking.
Kostendekkendheid rioolheffing (x € 1.000)
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing: |
Begroting 2018 primitief |
Begroting 2018 na wijzigingen |
Rekening 2018 |
Kosten taakveld riolering , inclusief rente |
1.676 |
1.754 |
1.754 |
Inkomsten taakveld riolering, exclusief heffing |
66 |
48 |
55 |
Netto kosten taakveld |
1.610 |
1.706 |
1.699 |
|
|
|
|
Toe te rekenen kosten |
|
|
|
Overhead |
168 |
129 |
131 |
BTW |
252 |
280 |
280 |
Totale kosten |
2.030 |
2.116 |
2.110 |
|
|
|
|
Opbrengst heffingen |
2.030 |
2.001 |
2.008 |
|
|
|
|
Dekkingspercentage |
100,00% |
94,61% |
95,17% |
|
|
|
|
Inzet voorziening |
0 |
114 |
102 |
De stand van de voorziening, na inzet van € 102.000,--, is op 31 december 2018 € 16.712,--. De inzet van de voorziening nemen we mee in de kadernota 2019.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing (x € 1.000)
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing: |
Begroting 2018 primitief |
Begroting 2018 na wijzigingen |
Rekening 2018 |
Kosten taakveld afval , inclusief rente |
2.790 |
2.952 |
2.926 |
Inkomsten taakveld afval, exclusief heffing |
295 |
311 |
372 |
Inkomsten taakveld reserves, onttrekking reserve (inv. perscontainers) |
46 |
44 |
44 |
Netto kosten taakveld |
2.449 |
2.597 |
2.511 |
|
|
|
|
Toe te rekenen kosten |
|
|
|
Overhead |
122 |
132 |
133 |
BTW |
450 |
501 |
495 |
Totale kosten |
3.021 |
3.230 |
3.138 |
|
|
|
|
Opbrengst heffingen |
3.021 |
2.980 |
2.993 |
|
|
|
|
Dekkingspercentage |
100% |
92% |
95% |
|
|
|
|
Inzet voorziening |
0 |
250 |
145 |
De stand van de voorziening, na inzet van € 145.000,--, is op 31 december 2018 € 388.050,--. De inzet van de voorziening ten behoeve van egalisatie van tariefstijgingen nemen we mee in de kadernota 2019.
Kostendekkendheid lijkbezorgingen (x € 1.000)
Berekening van kostendekkendheid van de lijkbezorgingsrechten: |
Begroting 2018 primitief |
Begroting 2018 na wijzigingen |
Rekening 2018 |
Kosten taakveld begraafplaatsen en crematoria , inclusief rente |
414 |
409 |
394 |
Inkomsten taakveld begraafplaatsen en crematoria, exclusief heffing |
2 |
4 |
3 |
Netto kosten taakveld |
412 |
405 |
391 |
|
|
|
|
Toe te rekenen kosten |
|
|
|
Overhead |
174 |
169 |
170 |
Totale kosten |
586 |
574 |
561 |
|
|
|
|
Opbrengst lijkbezorgingsrechten |
429 |
469 |
433 |
|
|
|
|
Dekkingspercentage |
73,14% |
81,61% |
77,08% |
Leges
Omdat we over tal van producten leges heffen geven we in de volgende tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening weer.
Het kostendekkingspercentage van de leges in 2018 is 96%. In de tabel geven we ook het kostendekkingspercentage per titel weer en vervolgens per hoofdstuk.
Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij enkele producten de baten hoger zijn dan de kosten. (zie hiervoor onderstaande tabel).