1. Veiligheid
1. Veiligheid
Veere is een veilige woon- en werkomgeving voor inwoners en bezoekers.
Relevante beleidskaders/nota's
- Nota integrale veiligheid
- Wet op de Veiligheidsrisico's
- Regionaal crisisplan
- APV en beleidsregels
- Integraal Handhaving Uitvoeringsprogramma
- Handhavingsbeleid
- Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
- Wet milieubeheer
- Bestemmingsplannen
- Drank- en horecawet
- Omgevingswet
- Duurzaamheidsplan
Trends en ontwikkelingen
- Ontwikkeling van de Veiligheidsregio Zeeland
- Uitwerking van Maatwerk in Brandweerzorg
- Vorming van de Nationale Politie
- Zelfredzaamheid van de burger
- Zeeland is het 2e risicogebied van Nederland
- Irritatie over kleine ergernissen in de woonomgeving
- Kosten van vandalisme verhalen op de daders
- Recreatie-getinte inbraken en diefstallen
- Toenemende veiligheidseisen bij evenementen
- Toename sociaal isolement en verwarde personen
Doelstellingen
D.1.01 In 2018 zijn we goed voorbereid en georganiseerd bij een ramp of crisis.
We hebben een actueel Regionaal Crisisplan. Medewerkers met een rol daarin, oefenen en trainen jaarlijks. Voor bevolkingszorg is er een piket, zodat we bij een Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) direct bereikbaar en inzetbaar zijn.
We zijn aangesloten bij de Veiligheidsregio Zeeland. Een samenwerkingsverband van dertien gemeenten. Samen zorgen we voor de lokale en regionale brandweerzorg, Geneeskundige hulpverlening (GHOR), coördinatie van Bevolkingszorg en een gezamenlijk meldkamer.
D1.02 Veere is en blijft een veilige gemeente om in te wonen, werken en recreëren.
Veere is een veilige gemeente en dat houden we graag zo. We streven naar een hoog veiligheidsgevoel van onze inwoners, ondernemers en bezoekers. Naast dit veiligheidsgevoel is het doel om ook de werkelijke misdaadcijfers zo laag mogelijk te houden.
Zo gaan we dat doen
- 1.003 We stellen de Nota Integrale veiligheid 2019-2022 vast.
- 1.004 We bestrijden georganiseerde criminaliteit en ondermijning.
- 1.005 We werken integraal samen aan Veerse veiligheidsproblematiek.
- 1.006 We werken samen met de politie aan het bewaken van de prioriteiten en inzet van de politie in Veere.
D.1.03 Een schone, veilige, gezonde en mooie leefomgeving.
We willen een duurzame samenleving. We dragen hieraan bij via communicatie, voorlichting, toezicht, handhaving en het stellen van regels voor de fysieke leefomgeving.
Beleidsindicatoren
Programma | Nr | Indicator | Eenheid | Bron | Jaar waarop cijfer betrekking heeft | Cijfer Veere | Cijfer Zeeland | Beschrijving |
Veiligheid | 6 | Verwijzingen Halt | per 10.000 inw. 12-17 jr | Bureau Halt | 2016 | 126,7 | 163,7 | Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar. |
Veiligheid | 7 | Harde kern jongeren | per 10.000 inw. | Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) | 2014 | 0,9 | 1,2 | Het aantal hardekern jongeren, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-24 jaar. |
Veiligheid | 8 | Winkeldiefstallen | aantal per 1.000 inwoners | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen | 2016 | 0,2 | 1,6 | Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. |
Veiligheid | 9 | Geweldsmisdrijven | aantal per 1.000 inwoners | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen | 2016 | 2,7 | 4,8 | Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). |
Veiligheid | 10 | Diefstallen uit woning | aantal per 1.000 inwoners | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen | 2016 | 3,2 | 1,9 | Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. |
Veiligheid | 11 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | aantal per 1.000 inwoners | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen | 2015 | 4,1 | 5,6 | Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. |
Wat mag het kosten op programmaniveau?
Exploitatie | Rekening 2016 | Actuele begroting 2017 | Begroting 2018 primitief | Begroting 2019 primitief | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | |
Lasten | 2.495 | 2.277 | 2.535 | 2.535 | 2.567 | 2.641 | |
Baten | 37 | 67 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Resultaat | -2.458 | -2.210 | -2.494 | -2.494 | -2.526 | -2.601 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau?
Exploitatie | Rekening 2016 | Actuele begroting 2017 | Begroting 2018 primitief | Begroting 2019 primitief | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | |
Lasten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 1.559 | 1.667 | 1.949 | 1.949 | 1.981 | 2.055 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 936 | 610 | 585 | 586 | 586 | 586 | |
Totaal Lasten | 2.495 | 2.277 | 2.535 | 2.535 | 2.567 | 2.641 | |
Baten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 31 | 62 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Totaal Baten | 37 | 67 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Resultaat | -2.458 | -2.210 | -2.494 | -2.494 | -2.526 | -2.601 |
Prioriteiten
Prioriteit | I/S/E | Investering | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
RUD, begroting 2018-2021 | S | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Veiligheidshuis Zeeland | S | 5 | 5 | 5 | 5 | |
VRZ bijdrage | S | 146 | 73 | 119 | 185 | |
VRZ bijdrage | E | 58 | 25 | 7 | -5 |
Bedragen x € 1.000