3. Economie
3. Economie
Een duurzame en evenwichtige groei van de Veerse economie is van belang voor het behoud van bestaande en het creëren van nieuwe werkgelegenheid. Recreatie en toerisme zijn evenals de landbouw en het MKB belangrijke pijlers van de Veerse economie. Zij zorgen niet alleen voor werk maar ook voor bestedingen en houden het voorzieningenniveau in stand. Deze sectoren zijn steeds in beweging, omdat de omgeving verandert. Goed en structureel overleg tussen gemeente en bedrijfsleven is van groot belang voor de vitaliteit van deze sectoren.
Relevante beleidskaders/nota's
- Coalitieprogramma 2014-2018
- Structuurvisie Veere 2025
- Bestemmingsplan Buitengebied/Landschapsvisie
- Kadernota strand en duingebied/Rapport De Kust is breder dan het strand
- Stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2014-2018
- Omgevingsplan
- CBS, KvK , ZTLO en Impuls Zeeland monitor gegevens
- Duurzaamheidsplan
Trends en ontwikkelingen
- Innovatie, digitalisering. verduurzaming, herstructurering en samenwerking.
- Van bezit naar gebruik als onderdeel van een circulaire economie.
- Rapport van de commissie Balkenende
- Landelijke en provinciale visie over bebouwing langs de kust.
- Nieuwe Omgevingswetgeving
Doelstellingen
D.3.01 In 2018 krijgen werkgelegenheid en duurzame economische groei prioriteit.
Samen met het bedrijfsleven werken wij aan behoud van duurzame werkgelegenheid. Bijvoorbeeld via Nieuwe Economische Dragers (NED) en gezondheidstoerisme.
Zo gaan we dat doen
- 3.001 We revitaliseren onze bestaande bedrijventerreinen.
- 3.002 We voeren het stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2016-2018 uit.
- 3.003 We stellen een ondernemersmanager aan.
- 3.004 We reserveren een bedrag als co-financiering voor kansen op Europese en/of nationale subsidies.
- 3.005 We besluiten of we een vervolg geven aan het project MOVE.
D.3.02 In 2018 blijft de toeristische sector van economische waarde voor de gemeente.
Het toerisme is een belangrijke economische pijler voor onze gemeente. De kwaliteit van het toeristische product willen we samen met de sector op peil houden met innovatieve en duurzame projecten.
Zo gaan we dat doen
- 3.006 We nemen deel aan de Toeristische Uitvoerings Alliantie 2016-2018.
- 3.007 We stellen € 200.000 beschikbaar voor de Toeristische Impuls 2015-2018.
- 3.008 We kennen een budgetsubsidie toe aan de VVV Zeeland voor de periode 2016-2019.
- 3.009 We handhaven het 5-sterrenniveau van het fietsknooppuntensysteem.
- 3.010 We herzien het beleid voor kleinschalig kamperen.
Beleidsindicatoren
Programma | Nr | Indicator | Eenheid | Bron | Jaar waarop cijfer betrekking heeft | Cijfer Veere | Cijfer Zeeland | Beschrijving |
Economie | 14 | Functiemenging | % | LISA | 2016 | 44,6 | 48,9 | De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
Economie | 15 | Bruto gemeentelijk product | index | Atlas voor Gemeenten | 2013 | 88 | 98 | Bruto gemeentelijk product (BGP) is het product van de toegevoegde waarde per baan en het aantal banen in een gemeente. De verhoudingswaarde tussen verwacht BGP en gemeten BGP geeft aan of er boven verwachting (<100) of beneden verwachting (>100) wordt geproduceerd. |
Economie | 16 | Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw 15-64jr | LISA | 2016 | 198,5 | 152 | Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Wat mag het kosten op programmaniveau?
Exploitatie | Rekening 2016 | Actuele begroting 2017 | Begroting 2018 primitief | Begroting 2019 primitief | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | |
Lasten | 863 | 1.614 | 2.256 | 1.260 | 1.094 | 692 | |
Baten | 7.529 | 7.706 | 8.123 | 7.829 | 7.713 | 7.311 | |
Resultaat | 6.665 | 6.092 | 5.867 | 6.569 | 6.620 | 6.620 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau?
Exploitatie | Rekening 2016 | Actuele begroting 2017 | Begroting 2018 primitief | Begroting 2019 primitief | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | |
Lasten | |||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 93 | 207 | 367 | 117 | 117 | 117 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 184 | 701 | 821 | 520 | 456 | 54 | |
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 119 | 98 | 105 | 83 | 83 | 83 | |
3.4 Economische promotie | 468 | 609 | 962 | 538 | 437 | 437 | |
Totaal Lasten | 863 | 1.614 | 2.256 | 1.260 | 1.094 | 692 | |
Baten | |||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 447 | 673 | 732 | 486 | 422 | 20 | |
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 82 | 30 | 35 | 37 | 37 | 37 | |
3.4 Economische promotie | 6.999 | 6.976 | 7.356 | 7.305 | 7.254 | 7.254 | |
Totaal Baten | 7.529 | 7.706 | 8.123 | 7.829 | 7.713 | 7.311 | |
Resultaat | 6.665 | 6.092 | 5.867 | 6.569 | 6.620 | 6.620 |
Prioriteiten
Prioriteit | I/S/E | Investering | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Deelname contacta | S | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Beheer en onderhoud routestructuren | S | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Uitbreiding openstelling VVV Veere in stadhuis | S | 15 | 15 | 15 | 15 | |
MOVE project (TukTuk vervoer) | S | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Bekostiging ondernemersmanager | S | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Welstandscommissie | S | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Vervanging economische agenda | E | p.m. | ||||
Herstructurering kampeerbeleid kleinschalige kampeerterreinen | E | 20 | ||||
Uitvoeringsprogramma kustvisie | E | 50 | ||||
Organisatie ESPA congres 2018 | E | 25 | ||||
Project ecomobiliteit | E | 100 | 100 | |||
Fonds Zeeland | E | 22 | ||||
Project ecoferium Veerse Dam | E | 100 | ||||
Budgetsubsidie VVV | E | p.m. | p.m. |
Bedragen x € 1.000