8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (VHROSV)
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (VHROSV)
De ruimtelijke ontwikkeling van Veere stoelt in de komende jaren vooral op twee pijlers: herstructurering en het versterken van onze concurrentiepositie. Nieuwbouw vindt vooral plaats waar oude situaties verdwijnen. Kwaliteitsverbetering, innovatie en duurzaamheid zijn de belangrijkste uitgangspunten voor ontwikkelingen. Veere kan de concurrentie aan met omliggende gemeenten, in de regio én daarbuiten op het gebied van wonen, toerisme en leefbaarheid.
Relevante beleidskaders/nota's
- Gemeentelijke Bestemmingplannen
- Structuurvisie Cultuurhistorie gemeente Veere 2015
- Gemeentelijk accommodatiebeleid
- Visie Domburg
- Structuurvisie centrumgebied Zoutelande
- Masterplan Fort den Haakweg
- Dorpsvisies
- Nota Grondbeleid 2016
- Duurzaamheidsplan 2017-2020
- Nota Ruimtelijke kwaliteit 2016
- Provinciaal omgevingsplan en provinciale omgevingsverordening
- Natura 2000
- Structuurvisie Veere 2025
- Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht
- Wro en Woningwet
- Walcherse regionale woningmarktafspraken
Trends en ontwikkelingen
- Ontwerp Omgevingswet
- Nieuwe Huisvestingswet
- De Novelle Herzieningswet (takendiscussie corporaties)
- Regionale samenwerking
- Participeren: minder overheid - meer maatschappij
- Toekomst bouwregelgeving: de technische beoordeling van en toezicht op vergunningplichtige bouwwerken mogelijk naar de private sector.
- Economische groei
- Toenemend belang duurzaamheid
- Bevolkingsprognoses: dubbele vergrijzing (oudere ouderen en meer jongere ouderen)
- Ontwikkelingen in Mobiliteit:”wat beweegt ouderen”, toenemende verplaatsingsafstanden. Bij een ouder wordende bevolking neemt verhuismobiliteit af.
- Collectief Particulier Opdrachtgeverschap, consument gericht bouwen
- Zoeken naar nieuwe financiële modellen, inrekenen maatschappelijk rendement
Doelstellingen
D.8.01 Vanaf 2019 is er een betere verbinding tussen Vrouwenpolder en het recreatiegebied Park Fort den Haak
Op basis van het Masterplan en het bestemmingsplan werken we aan een kwalitatieve ontwikkeling van het Fort den Haakweg-gebied. Daarmee verbeteren we de verbinding tussen de woonkern en het recreatiegebied Park Fort den Haak.
Zo gaan we dat doen
- 8.001 We maken de grond tussen de parallelweg N57 en de Fort den Haakweg bouwrijp voor de nieuwe verbindingsweg.
- 8.002 We maken een definitief ontwerp (DO) van de Fort den Haakweg en de nieuwe verbindingsweg tussen de parallelweg N57 en de Fort den Haakweg.
- 8.003 We maken een definitief ontwerp (DO) van het inrichtingsplan van het deelgebied rondom de sportvoorzieningen.
- 8.004 We maken het deelgebied rondom de sportvoorzieningen bouwrijp.
D.8.02 Het centrum van Vrouwenpolder is in 2018 opgewaardeerd.
Onderdeel van het Dorpsplan Vrouwenpolder is het opwaarderen van het centrum. Dit is het gebied achter de Dorpsdijk rondom de Monnikendijk. Het Dorpsplan Vrouwenpolder noemt dit gebied de groene kamer. Er zijn op dit moment een aantal concrete initiatieven. Wij zijn hiervoor afhankelijk van initiatieven van ondernemers. Samen met deze ondernemers werken we aan de opwaardering van het centrum. Zodra de initiatieven zijn gerealiseerd, is het de opwaardering van het centrum afgerond.
D.8.03 De kwaliteit van de fysieke leefomgeving is in 2018 beter.
De randvoorwaarden voor een kwalitatieve fysieke leefomgeving gaan bijvoorbeeld over: stedenbouwkundige aspecten als situering van de bebouwing en massa (hoogte, breedte en diepte) en bouwvolumen, programmatische zoals woningdifferentiatie , parkeren, verkeer en vervoer, de inrichting van de openbare ruimte, technische milieuaspecten, duurzaamheid, welzijnsaspecten en financieel economische aspecten.
Zo gaan we dat doen
- 8.007 We herontwikkelen Molenwal in Westkapelle.
- 8.008 We begeleiden de uitwerking van de Structuurvisie Centrumgebied Zoutelande.
- 8.009 We begeleiden de uitvoering van de dorpsvisies.
- 8.010 We stellen werkbudget beschikbaar voor kwalitatieve of innovatieve ontwikkelingen van de fysieke leefomgeving.
- 8.011 We voeren de Asbestregeling uit.
D.8.04 Domburg is een heilzame woonplaats en badplaats met allure.
De Visie Domburg beschrijft de ambitie voor Domburg: een heilzame woonplaats en badplaats met allure! Alle ontwikkelingen dragen bij aan deze ambitie. De missie hierbij is: verbeteren, niet veranderen.
Zo gaan we dat doen
- 8.012 We herontwikkelen het Singelgebied van Domburg.
- 8.013 We richten het gebied rond 't Groentje opnieuw in.
- 8.014 We richten de boulevard Van Schagen opnieuw in.
- 8.015 We leggen een dynamisch parkeerverwijssysteem in Domburg aan.
- 8.016 We breiden het parkeerterrein naast het gemeentehuis uit.
- 8.017 We vormen de Nijverheidsweg om tot een woonlocatie.
- 8.018 We vormen de locatie van de oude supermarkt aan de Singel in Domburg om tot een woongebied en een parkeerplaats.
- 8.019 We onderzoeken de haalbaarheid van de herontwikkeling van het Nehalenniagebied.
D.8.05 In 2018 is Veere aantrekkelijker voor wonen, werken en recreatie.
Het project Veelzijdig Veere werken we uit volgens de toekomstvisie en de uitwerkingsrapporten zoals "Handboek openbare ruimte historische stadskern" (april 2013), het ambitiescenario “Locatieontwikkeling, de plek centraal” voor het jachthavengebied Oostwatering (oktober 2013) en het “Beeldkwaliteitsplan Oranjeplein” (oktober 2015). Dit doen we samen met onze stakeholders, zoals de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE), de Monumentencommissie, de Stadsraad Veere en de Stichting Veere.
Zo gaan we dat doen
- 8.020 We maken een actualisatie van het onderzoek “Kostendragers project Veelzijdig Veere”.
- 8.021 We herinrichten de Markt in Veere.
- 8.022 Wij bereiden het bestemmingsplan Oranjeplein voor.
- 8.024 We stellen een ontwikkelplan op voor het jachthavengebied Oostwatering.
- 8.025 Wij onderzoeken de mogelijkheden tot herbestemming van het Mijnenmagazijn in Veere.
D.8.06 In 2018 zijn vraag en aanbod op de woningmarkt goed op elkaar afgestemd
We hebben een actueel Woningbehoefteonderzoek. Nieuwbouw en initiatieven voor herstructurering of herontwikkeling stemmen we hierop af.
Zo gaan we dat doen
- 8.025 We werken mee of voeren bouwplannen uit die opgenomen zijn in de Regionale Walcherse woningmarktafspraken.
- 8.026 We voeren de prestatieafspraken met Zeeuwland uit en maken nieuwe prestatieafspraken voor na 2018.
- 8.027 We voorkomen het gebruik van gebouwen als tweede woning via het tweede woningenbeleid.
- 8.028 We stimuleren inwoners om hun woningen energiezuiniger en duurzamer te maken.
- 8.029 We vervangen verouderde huurwoningen.
- 8.030 In samenwerking met Zeeuwse Gronden en Zeeuwland laten we 15 woningen “Beschermd Wonen” bouwen.
D.8.07 Het gemeentelijk programma Omgevingswet draagt bij aan verbetering van de fysieke leefomgeving.
De Rijksoverheid bereidt een nieuwe wet voor: De Omgevingswet. Deze nieuwe wet combineert alle wetgeving die gaat over de fysieke leefomgeving. De gevolgen voor de gemeentelijke organisatie zijn groot. De wet vraagt om een koerswijziging, nieuwe werkwijzen en een andere houding. De inwerkingtreding wordt uitgesteld, naar verwachting tot 2021. In de loop van het project passeren meerdere malen raadsvoorstellen ter besluitvorming. De nieuwe koers moet bijdragen aan een verbetering van de leefomgeving waarin het goed wonen en werken is.
D.8.08 In 2018 blijft ons erfgoed “behouden door ontwikkeling”
Het historisch karakter van onze gemeente is van grote waarde voor de samenleving. Bijvoorbeeld voor de economie, het toerisme en de ontplooiing van onze identiteit en de sociale verbinding met Walcheren.
We geven waardevolle panden en gronden een cultuurhistorische bestemming in het bestemmingsplan en in verordeningen. Dit doen we op grond van de structuurvisie cultuurhistorisch erfgoed. Hierin is “behoud door ontwikkeling” als ambitie aangegeven. Zie ook “Meer doen met ons cultureel erfgoed” in het programma Sport, Cultuur en Recreatie.
Zo gaan we dat doen
- 8.034 We stimuleren eigenaren om rijksmonumenten en waardevolle panden te isoleren.
- 8.035 We voeren het projectplan wederopbouwperiode Walcheren uit.
- 8.036 We dragen bij aan cultuurhistorisch onderzoek via de stimuleringsregeling voor de waardevolle panden.
- 8.037 We geven ons cultuurhistorisch erfgoed een plaats in de bestemmingsplannen.
D.8.09 In 2018 werken we toe naar nieuwe multifunctionele accommodaties (mfa’s) in Oostkapelle, Westkapelle, Aagtekerke en Serooskerke zodat deze in 2021 gebruiksklaar zijn.
Deze multifunctionele accommodaties (mfa’s) sluiten aan bij de behoefte van onze inwoners. De mfa’s zijn toekomstproof en duurzaam. We sluiten zoveel mogelijk aan de bij de Integraal Kindcentrum gedachte. We werken integraal. We maken per kern de totale kosten inzichtelijk, boven op het functioneel programma van eisen. Beheerkosten brengen we vooraf in beeld. We werken nauw samen met onze partners, toekomstige gebruikers en inwoners.
Zo gaan we dat doen
D.8.10 We verbruiken minder energie en de energie die we verbruiken is meer duurzaam dan in 2017 en daarvoor.
In 2030 is de gemeentelijke organisatie energieneutraal en in 2050 of liever: 2045, is de gemeente Veere energieneutraal. Daar werken we aan op 12 routes die zijn beschreven in het Duurzaamheidsplan 2017.
D.8.11 Het op orde brengen van gemeentelijk grondeigendom en het voorkomen van verlies van eigendom.
We stellen heldere regels op voor de verkoop en verhuur van onrechtmatig in bezit genomen gemeentelijke gronden. We stellen regels op voor handhaving voor nu en in de toekomst. We zorgen voor een gelijke behandeling van alle inwoners.
Zo gaan we dat doen
Beleidsindicatoren
Programma | Nr | Indicator | Eenheid | Bron | Jaar waarop cijfer betrekking heeft | Cijfer Veere | Cijfer Zeeland | Beschrijving |
VHROSV | 35 | Gemiddelde WOZ-waarde | dzd euro | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken | 2016 | 257 | 186 | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
VHROSV | 36 | Nieuw gebouwde woningen | aantal per 1.000 woningen | ABF - Systeem Woningvoorraad | 2014 | 5 | 4,7 | Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen. |
VHROSV | 37 | Demografische druk | % | CBS - Bevolkingsstatistiek | 2017 | 88,8 | 79,1 | De som van het aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 15 tot 65 jaar. |
VHROSV | 38 | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | euro | COELO, Groningen | 2017 | 590 | 680 | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. |
VHROSV | 39 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | euro | COELO, Groningen | 2017 | 642 | 743 | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. |
Wat mag het kosten op programmaniveau?
Exploitatie | Rekening 2016 | Actuele begroting 2017 | Begroting 2018 primitief | Begroting 2019 primitief | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | |
Lasten | 5.887 | 7.549 | 13.599 | 4.733 | 8.642 | 3.190 | |
Baten | 5.675 | 6.554 | 11.941 | 3.444 | 7.513 | 2.080 | |
Resultaat | -211 | -996 | -1.658 | -1.289 | -1.129 | -1.109 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau?
Exploitatie | Rekening 2016 | Actuele begroting 2017 | Begroting 2018 primitief | Begroting 2019 primitief | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | |
Lasten | |||||||
8.1 Ruimtelijke ordening | 1.461 | 1.610 | 1.708 | 1.408 | 1.248 | 1.108 | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 3.803 | 5.042 | 10.776 | 2.307 | 6.376 | 1.063 | |
8.3 Wonen en bouwen | 622 | 897 | 1.115 | 1.018 | 1.018 | 1.018 | |
Totaal Lasten | 5.887 | 7.549 | 13.599 | 4.733 | 8.642 | 3.190 | |
Baten | |||||||
8.1 Ruimtelijke ordening | 361 | 792 | 282 | 238 | 238 | 118 | |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 3.621 | 4.967 | 10.745 | 2.292 | 6.361 | 1.048 | |
8.3 Wonen en bouwen | 1.693 | 795 | 914 | 914 | 914 | 914 | |
Totaal Baten | 5.675 | 6.554 | 11.941 | 3.444 | 7.513 | 2.080 | |
Resultaat | -211 | -996 | -1.658 | -1.289 | -1.129 | -1.109 |
Prioriteiten
Prioriteit | I/S/E | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Uitvoering dorpsvisies | S | 100 | 100 | 100 | 100 |
Onrechtmatig gebruik groen- en reststroken | E | 120 | 120 | 120 | |
Implementatie omgevingswet - capaciteit | E | 210 | |||
Opleidingsbudget omgevingswet | E | 140 | |||
Budget bestemmingsplan+ | E | 30 | |||
Herziening landbouwnota | E | 40 | |||
Behoeftenonderzoek woningbouw/volkshuisvesting | E | 80 | |||
Inhuur capaciteit Visie Domburg | E | 49 | |||
Ontwikkelbudget ruimtelijke plannen ca. | E | 40 | 40 | 40 | 40 |
Uitwerking visie Domburg | E | 175 | |||
Uitvoering duurzaamheidsplan | E | 300 | 300 | 300 | |
Uitwerking visie Domburg | E | 175 |
Bedragen x € 1.000