Uitgaven
7,91%€ 5.762
x € 1.000Inkomsten
0,52%€ 379
x € 1.000Saldo
€ -5.382
x € 1.0002. Verkeer, vervoer en waterstaat
Uitgaven
7,91%€ 5.762
x € 1.000Inkomsten
0,52%€ 379
x € 1.000Saldo
€ -5.382
x € 1.000Programma inleiding
Wij zorgen voor het duurzaam beheren van de gemeentelijke infrastructuur als wegen, bruggen, parkeervoorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. De verschillende belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven maar ook duurzaamheidsaspecten zijn daarbij in evenwicht. Dat doen wij tegen kosten die beheersbaar zijn. Hiervoor hebben we beleids- en beheerplannen opgesteld. Die houden we actueel.
Relevante beleidskaders/nota's
-
Wegbeheerplan 2017 – 2021
-
Beheerplan Civiel technische kunstwerken 2017 -2021
- Beheer- en beleidplan openbare verlichting 2017 – 2021
- Beheerplan Stadshaven
- Gemeentelijk Verkeer- en vervoerplan (GVVP) 2017
- Provinciaal Verkeer- en vervoerplan (PVVP) 2016
- Parkeerbeleidsplan 2004
- Uitvoeringsnotitie halteplaatsen 2008
- Halteplan 2016+
- Uitvoeringsprogramma GVVP 2018-2022
- Verkeerscirculatieplan Walcheren (vastgesteld door de Provincie in 2018)
Trends en ontwikkelingen
Algemeen
Samenwerking met andere gemeenten maar ook met Provincie en het Waterschap geeft kansen voor kostenbesparingen en kwaliteitsverbeteringen. Bij onderwerpen als geo-informatie, gladheidsbestrijding, het onderhoud van de openbare verlichting, regelgeving over kabels en leidingen en nog een aantal andere onderwerpen werken we intensief samen. We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking op andere onderdelen als het onderhoud van wegen, ingenieursdiensten en beheer van data.
Wegen
De gevolgen van klimaatverandering worden steeds meer zichtbaar en dit heeft ook effect op het onderhoud van wegen. Het water en rioolstelsel passen we aan op de gevolgen van de verandering en er valt dan niet aan te ontkomen dat de weg "open" moet en opnieuw moet worden bestraat. Veere vergrijst en steeds meer ouderen blijven ook op latere leeftijd actief, bij het onderhoud en de inrichting van wegen houden we hier rekening mee. De gemeente Veere heeft veel ambities en hierdoor gaan we op veel plekken tegelijk werken aan de gemeentelijke wegen. Dit geeft overlast.
Verkeer en vervoer
De Provincie heeft in 2016 het nieuwe Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan vastgesteld. Voor Walcheren is dit plan verder uitgewerkt in een verkeerscirculatieplan en een wegencategoriseringplan. De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen en heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. De technologische ontwikkelingen in betaald parkeren en parkeerhandhaving gaan hard. Er komen steeds meer alternatieven voor muntgeld beschikbaar. Een deel daarvan moeten we verplicht gaan gebruiken. Gemeenten in het land experimenteren met verschillende soorten scanapparatuur voor handhaving.
Doelstellingen
D.2.01 In 2022 is er in iedere kern voldoende ruimte om fietsen te stallen.
Fietsen heeft vele individuele en maatschappelijke voordelen. Het is gezond maar draagt ook bij aan de doelen van bereikbaarheid, verkeersveiligheid, recreatie, milieu enzovoorts. De doelstelling is onderdeel van het beleidsdoel ‘Uitstekende loop- en fietsroutes en voldoende fietsparkeerplaatsen’ uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.
Zo gaan we dat doen
D.2.02 We evalueren in 2019 het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is een visie en zijn beleidsdoelen opgenomen. Deze bepalen in grote lijnen hoe we om gaan met het verkeer en geven de toetsingskaders. Het uitvoeringsprogramma is een samenvatting van de wensen uit het GVVP die we willen realiseren.
Zo gaan we dat doen
D.2.03 In 2027 zijn alle wegen in de gemeente Veere volgens het wegencategoriseringsplan ingericht.
De inrichting van wegen voldoet soms niet meer. De inrichting past niet meer bij het werkelijke gebruik door ontwikkelingen zoals:
- nieuwbouw
- veranderde verkeerstromen
- veranderde functie
- technische veroudering
Dit blijkt onder andere uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) en het wegbeheerprogramma.
Zo gaan we dat doen
- 2.004 We richten in 2018 de Prelaatweg in Aagtekerke opnieuw in.
- 2.006 We richten het westelijke deel van de Dorpsstraat in Gapinge opnieuw in.
- 2.008 We passen de inrichting van de Mezgerweg, Domburgseweg en Schuitvlotstraat in Domburg aan.
- 2.020 We richten de Dorpsstraat, Waterstraat en Noordweg in Oostkapelle opnieuw in.
- 2.021 We richten de Torenstraat in Meliskerke opnieuw in.
- 2.022 We verbeteren de verkeerskwaliteit voor twee knelpunten uit het GVVP in 2019.
- 2.023 We verbeteren de verkeerskwaliteit voor twee knelpunten uit het GVVP in 2020.
- 2.024 We richten een gedeelte van de Oudestraat Veere zo in dat het weer mogelijk is dit deel in twee richtingen te berijden.
- 2.025 We richten de Markt in Veere opnieuw in.
- 2.026 We richten het gebied rond ’t Groentje opnieuw in.
- 2.027 We maken in 2019 een nieuwe verbindingsweg tussen de parallelweg N57 en de Fort den Haakweg.
- 2.028 We maken een ontwerp voor de herinrichting van de Fort den Haakweg in Vrouwenpolder.
- 2.029 We richten de boulevard Van Schagen opnieuw in
D.2.04 In 2022 wordt het openbaar vervoer 15% meer gebruikt door inwoners en toeristen.
We zetten ons in voor een beter gebruik van het openbaar vervoer. Dit betekent dat er goede routes moeten liggen, bushaltes toegankelijk zijn en overlast moet worden voorkomen. We richten ons niet alleen op het traditionele openbaar vervoer maar kijken naar slimme combinaties tussen verschillende vervoersvormen. De doelstelling is onderdeel van het beleidsdoel ‘Inzet voor behoud vaste buslijnen en investeren in duurzaam vervoer’ uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).
D.2.05 We voldoen aan het afgesproken beheerniveaus
Per onderdeel (wegen, kunstwerken, stadshaven en openbare verlichting) hebben we afzonderlijke beheerplannen gemaakt. In de beheerplannen maken we per onderdeel afspraken over het niveau van onderhoud. In de paragraaf kapitaalgoederen kunt u hier meer over lezen. Hier vindt u per beheerplan informatie over:
- de actualiteit van de beheerplannen,
- het beheer niveau,
- de uitvoeringsmaatregelen,
- de ontwikkelingen,
- en het beschikbare budget.
Wijken we af van de afspraken in de beheerplannen en moet er daarom iets gebeuren, dan formuleren we een nieuwe maatregel onder deze doelstelling in de volgende begroting.
D.2.06 In 2022 is er een betere verdeling van parkeerplaatsen tussen inwoners, bedrijven en toeristen.
In een toeristische gemeente als Veere ligt er vaak een hoge parkeerdruk. In de kustkernen is het noodzakelijk om het parkeren te reguleren. Er is dan voldoende parkeerruimte voor bewoners, ondernemers en toeristen.
Beleidsindicatoren
Programma | Nr | Indicator | Eenheid | Bron | Jaar waarop cijfer betrekking heeft | Cijfer Veere | Cijfer Zeeland | Beschrijving |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 12 | Ziekenhuisopname na een verkeersongeval met een motorvoertuig | % | VeiligheidNL | 2015 | 3 | 5 | als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 13 | Ziekenhuisopname na een vervoersongeval met een fietser | % | VeiligheidNL | 2015 | 6 | 8 | als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. |
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Rekening 2017 | Actuele begroting 2018 | Begroting 2019 primitief | Begroting 2020 primitief | Begroting 2021 primitief | Begroting 2022 primitief | |
Lasten | |||||||
2.1 Verkeer en Vervoer | 4.218 | 5.335 | 4.368 | 4.590 | 4.755 | 4.818 | |
2.2 Parkeren | 1.007 | 994 | 1.193 | 1.317 | 1.328 | 1.324 | |
2.3 Recreatieve havens | 148 | 189 | 201 | 241 | 234 | 231 | |
Totaal Lasten | 5.372 | 6.517 | 5.762 | 6.148 | 6.317 | 6.373 | |
Baten | |||||||
2.1 Verkeer en Vervoer | 180 | 202 | 24 | 24 | 24 | 24 | |
2.2 Parkeren | 194 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 | |
2.3 Recreatieve havens | 93 | 155 | 157 | 157 | 157 | 157 | |
Totaal Baten | 466 | 555 | 379 | 379 | 379 | 379 | |
Resultaat | -4.906 | -5.962 | -5.382 | -5.768 | -5.938 | -5.994 |
Prioriteiten
Prioriteit | I/S/E | Investering | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 1000 | ||
Exploitatielast software parkeervergunningen | S | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||
GVVP 2019 (looproutes Domburg, kruising H'gemseweg/J. Catsweg Grijpskerke) | I | 160 | 2 | 9 | 9 | 9 | |||
Invulling installatieverantwoordelijkheid | S | 7 | 7 | 7 | 7 | ||||
Onkruidbestrijding op wegen | S | 40 | 40 | 40 | 40 | ||||
Reconsructie dorpsstraat Gapinge | I | 750 | 11 | 41 | 41 | 41 | |||
Software parkeervergunningen | I | 110 | 2 | 24 | 24 | 24 | |||
Terugdraaien eenrichtingsverkeer Oudestraat Veere | I | 130 | 2 | 7 | 7 | 7 | |||
Uitvoering GVVP: maatregelen Domburg (onderdeel van totaal investering € 1.236.000) | I | 302 | 5 | 17 | 17 | 17 | |||
Uitvoering Visie Domburg: aanleg parkeerterrein Roosjesweg | I | 1.067 | 16 | 46 | 46 | 46 | |||
Uitvoering Visie Domburg: parkeerverwijssysteem (structureel) | S | 30 | 30 | 30 | 30 | ||||
Wegreconstructie (Noordweg Oostkapelle i.c.m. Dorpsstraat Okp.) | I | 250 | 4 | 14 | 14 | 14 | |||
Domburg, Boulevard Schaegen fase 3 | I | 319 | 5 | 18 | 18 | ||||
GVVP 2020 (Rijsoordeselaan/Burg. Bosselaarstraat Aagtekerke en aansl. fietspad Duinweg Oostkapelle) | I | 160 | 2 | 9 | 9 | ||||
Reconstructie Torenstraat Meliskerke | I | 805 | 12 | 44 | 44 | ||||
Vervangen armaturen (extra 2020) | I | 216 | 3 | 14 | 14 | ||||
Vervangen lichtmasten (extra 2020) | I | 70 | 1 | 3 | 3 | ||||
Vervanging armaturen | I | 53 | 1 | 3 | 3 | ||||
Vervanging lichtmasten | I | 143 | 2 | 6 | 6 | ||||
GVVP 2021 | I | pm | |||||||
Uitvoering GVVP: maatregelen Domburg (onderdeel van totaal investering € 1.236.000) | I | 934 | 14 | 51 | |||||
Vervangen armaturen 2021 | I | 269 | 4 | 17 | |||||
Vervangen lichtmasten 2021 | I | 212 | 3 | 8 | |||||
Wegreconstructie (nog te bepalen) | I | 250 | 4 | ||||||
Vervangen lichtmasten 2022 | I | 35 | 1 | ||||||
Vervangen armaturen 2022 | I | 35 | 1 |