Financiële rapportage

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Omschrijving

We vragen u in het raadsvoorstel om de begrotingswijzigingen 1 t/m 5 vast te stellen. Hieronder staat kort beschreven welk type mutaties deze begrotingswijzigingen bevatten. In het vervolg van deze rapportage beperken we ons bij de programma's, conform artikel 6 uit de financiële verordening, tot het toelichten van mutaties van groter dan € 25.000 én afwijkingen van de investeringskredieten meer dan 10% van het geautoriseerd investeringsbudget of groter dan € 50.000. 

Verder geven we conform de financiële verordening inzicht in de besteding van de budgetten voor onvoorzien, het beslag op bestemmingsreserves en informeren we u over mutaties in relatie tot het aan- en verkoopmandaat.

Begrotingswijziging 1 t/m 3
Betreft nieuwe voorstellen vanuit het college met dekkingsvoorstellen uit bestemmingsreserves en/of de budgetten eenmalig en structureel onvoorzien.  

Begrotingswijziging 4
De wijziging heeft betrekking op de afwijking op de lopende budgetten.

Begrotingswijziging 5
De wijziging heeft betrekking op het grondbedrijf.

Leeswijzer
Een positief getal in de kolommen saldo betekent een nadeel.
Een negatief getal in de kolommen saldo betekent een voordeel.
Een positief getal in de kolommen baten en lasten betekent een hogere bate of hogere last.
Een negatief getal in de kolommen baten en lasten betekent een lagere bate of lagere last.

Collegebesluiten (begrotingswijzigingen 1 t/m 3)

Terug naar navigatie - Collegebesluiten (begrotingswijzigingen 1 t/m 3)

Omschrijving

Artikel 5 , lid 3 en 4 van de financiële verordening schrijven voor dat het college onder voorwaarden besluiten mag nemen over te verwachten overschrijdingen van budgetten en investeringskredieten. Hier dient dan achteraf verantwoording over te worden afgelegd. Dat doen we via dit onderdeel in de bestuursrapportage. We maken hierbij inzichtelijk welke aanspraken er gedaan zijn op de rubriek onvoorzien en de bestemmingsreserves. 

 

Artikel 6, lid 3 schrijft voor dat in de tussenrapportages toelichting wordt gegeven op afwijkingen van budgetten die groter zijn dan € 25.000 én op investeringskredieten die meer dan 10% afwijken van het geautoriseerde krediet of waar de afwijking groter is dan € 50.000.

 

Begrotingswijziging op programmaniveau

 

 

Begroting voor wijziging

Begr.wijz. 1 t/m 3

Begroting na wijziging

Overzicht van baten en lasten (x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Bestuur en ondersteuning

3.186

7.749

-4.563

84

0

84

3.269

7.749

-4.480

Veiligheid

3.829

44

3.784

-1

0

-1

3.828

45

3.784

Verkeer, vervoer en waterstaat

9.975

659

9.315

76

5

72

10.051

664

9.387

Economie

2.577

12.975

-10.398

37

6

31

2.613

12.981

-10.367

Onderwijs

3.487

749

2.738

314

295

19

3.801

1.043

2.758

Sport, cultuur en recreatie

14.511

1.732

12.779

859

771

88

15.370

2.503

12.867

Sociaal domein

23.510

3.601

19.909

447

457

-10

23.957

4.058

19.900

Volksgezondheid en milieu

10.585

7.968

2.617

153

139

14

10.738

8.107

2.632

Fysieke leefomgeving

12.050

8.340

3.710

4.444

4.351

93

16.494

12.691

3.803

Overhead

14.658

228

14.430

37

0

37

14.695

228

14.467

Algemene Dekkingsmiddelen

1.027

48.711

-47.684

29

0

29

1.056

48.711

-47.655

Onvoorzien

274

0

274

-204

0

-204

70

0

70

Overige baten en lasten

-1.201

18

-1.219

-54

0

-54

-1.255

18

-1.273

Geraamd totaal van baten en lasten

98.466

92.775

5.692

6.222

6.023

198

104.688

98.798

5.890

Reserves

4.290

10.287

-5.997

0

198

-198

4.290

10.485

-6.195

Kostenplaatsen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Interne producten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Subtotaal                        

4.290

10.287

-5.997

0

198

-198

4.290

10.485

-6.195

Totaal

102.756

103.062

-305

6.222

6.222

0

108.978

109.283

-305

 

 

Excel-tabel

Programma Toelichting Bedragen x 1000
Lasten Baten
Bestuur en ondersteuning Onderzoek overeenkomsten en contracten
Betreft de overgang naar VBS-Online van Metafoor Vastgoed als centraal contractbeheersysteem voor gronden en vastgoed en de actualisatie van bestaande overeenkomsten. Het implementeren van VBS-Online biedt een uniforme aanpak voor het beheer van zowel grond- als vastgoedcontracten om beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren. 38
Aankoop Jan Geertsesweg 2 Meliskerke
We hebben percelen gelegen nabij de Jan Geertsesweg in Meliskerke, totaal groot 1.03.70 ha (10.370m2), aangekocht. De aankoop van in totaal € 925.000 valt binnen het aankoopmandaat van het college. Met de aankoop nemen we de verdere regie ten behoeve van de nieuwbouw-programmering van woningbouw in Meliskerke. We stellen voor, vooruitlopend op het besluit in het financieel perspectief, de bijbehorende rentelasten voor 2025 van € 32.375 te dekken uit de reserve Grote Veerse Opgaven. Zie eveneens reserves voor de dekking. 33
Verkeer, vervoer en waterstaat Route SGAD
Dit betreft de raming van de Kwartiermaker Noordwestroute om het Koersdocument vast te stellen om een mogelijk vervolgtraject in beeld te brengen. Een vervolgtraject waarin de haalbaarheid van de voorlopige voorkeursvariant verder wordt onderzocht. Op basis van het Koersdocument kunnen we gezamenlijk een vervolgtraject starten voor uitvoering en realisatie samen met de andere wegbeheerders. 25
Sfeerverlichting Westkapelle 25
We ramen de lasten om Ondernemersvereniging Westkapelle een subsidie van € 25.000 te geven uit de Reserve Leefbaarheid. Deze subsidie is voor het plaatsen van sfeerverlichting in de Zuidstraat en Markt in Westkapelle.
Zie eveneens de Reserve Leefbaarheid.
Economie Aankoop perceel Meliskerke
We hebben agrarische percelen gelegen nabij de Mariekerkseweg en de Meliskerkseweg in Meliskerke aangekocht. De aankoop van in totaal € 775.000 valt binnen het aankoopmandaat van het college. Met de aankoop nemen we de verdere regie ten behoeve van de nieuwbouwprogrammering van woningbouw in Meliskerke. We stellen voor, vooruitlopend op het besluit in het financieel perspectief, de bijbehorende rentelasten voor 2025 van € 26.425 te dekken uit de reserve Grote Veerse Opgaven. 26
Zie eveneens reserves voor de dekking.
Onderwijs SUVIS regeling scholen o.a. ventilatie
De SUVIS regeling is een specifieke uitkering voor de verbetering van ventilatie in scholen (SUVIS). We ramen de bijdrage van het rijk en de bijbehorende uitgaven voor de Boazschool. 139 139
Lokaal onderwijsbeleid
We ramen de bijdrage van het rijk en de bijbehorende uitgaven voor onderwijs achterstand beleid (OAB) 2025. 155 155
Sport, cultuur en recreatie Bibliotheken en leeszalen
We ramen de bijdrage van het rijk en de bijbehorende uitgaven:
Spuk bibliotheekvoorziening 128 128
Met de specifieke uitkering van het Rijk van €128.000 in 2025 versterkt de gemeente Veere de lokale bibliotheekvoorziening. Dit doen we door het uitbreiden van educatieve, maatschappelijke en culturele functies (zoals Boekstart, digitale cursussen, schrijversontmoetingen), en door te investeren in mobiele bibliotheekvoorzieningen.
De uitvoering ligt bij ZB Bibliotheek van Zeeland, in samenwerking met lokale partners en gemeente Veere. De gemeentelijke cofinanciering van €55.000 dekt 20% van de totale kosten, conform de regeling.
Beleefroute Oranjezon regiodeal
Voor het project beleefpad Oranjezon ontvangen we bijdragen van de Provincie, het Zeeuws landschap en derden. De bijdragen zetten we in voor de totstandkoming van het beleefpad. Onze eigen bijdrage aan het beleefpad is al opgenomen in de boeggolf. 626 626
Hoofddrinkwatertransportleiding Evides
Voor de herinrichting van sportpark Duinhelm in Oostkapelle is het noodzakelijk om de bestaande hoofddrinkwatertransportleiding te vervangen. 27
Tijdens de verdere uitwerking van het ontwerp is de locatie van de watergang gewijzigd, waardoor aanpassingen in het boorontwerp nodig zijn. We ramen de extra kosten voor Evides en dekken dit uit de stelpost voor het project maatschappelijke voorzieningen.
Zie eveneens overige baten en lasten.
Subsidie Stichting 80 jaar Vrijheid Zeeland
In 2025 is het 80 jaar geleden dat Nederland bevrijd werd van de Tweede Wereldoorlog. 25
In dit kader vroeg Stichting 80 jaar Vrijheid Zeeland een subsidie van € 25.000 aan bij de Reserve Leefbaarheid voor een docudrama en een vrijheidsconferentie. Beide initiatieven sluiten aan bij de motie van de gemeenteraad van 9 november 2023 over 80 jaar herdenking.
Zie eveneens de Reserve Leefbaarheid.
Sociaal domein Opvang statushouders
Er is een mutatie voor de SPUK-regeling Wet inburgering voorzieningen. 440 440
We ramen de bijdrage van het rijk en de bijbehorende lasten.
Voor de uitvoering van de Wet Inburgering ontvangen we in 2025 een voorlopige SPUK-bijdrage van € 440.000. Deze middelen zijn bestemd voor het organiseren van voorzieningen voor inburgeringsplichtige statushouders, zoals de brede intake, leerbaarheidstoetsen, begeleiding naar participatie en het volgen van een inburgeringstraject.
De uitvoering van deze taken is door de gemeente uitbesteed aan Stichting Welzijn Veere, VluchtelingenWerk Nederland en Scalda, conform de afspraken binnen het regionale samenwerkingsverband.
Opvang vluchtelingen Oekraïne
Het Rijk heeft bepaald dat volwassen ontheemde Oekraïners met inkomen in gemeentelijke opvang een eigen bijdrage moeten betalen. De Samenwerking Belastingen Walcheren Schouwen-Duiveland krijgt de opdracht en het mandaat voor de uitvoering. Het college stelt hier structureel € 49.239 voor beschikbaar uit het Oekraïnebudget. De ontheemden mogen na betaling niet minder besteedbaar inkomen overhouden dan het leefgeld. -49
Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Ontmoeten
De regeling Reserve Leefbaarheid loopt op 31 december 2024 af. De bijbehorende Beleidsregels Reserve Leefbaarheid sluiten niet meer aan bij het oorspronkelijke doel van de reserve. Wel is er bij inwoners en organisaties nog behoefte aan ondersteuning. Voorgesteld wordt hierin te blijven voorzien. Dit sluit ook aan bij het preventiebeleid dat gelijktijdig wordt aangeboden. Daarom wordt voorgesteld de beleidsregels inclusief Reserve Leefbaarheid in te trekken respectievelijk op te heffen. In de plaats daarvan wordt geadviseerd nieuwe regels en een nieuw budget vast te stellen om te kunnen blijven voorzien in de behoefte van onze inwoners. 25
Voor het opheffen van de reserve leefbaarheid verwijzen we naar de vastgestelde nota reserves en voorzieningen 2024.
Volksgezondheid en milieu Geluidsanering woningen
Met het project Sanering Wegverkeerslawaai passen we met landelijke subsidies maatregelen toe aan/bij wegen of bij woningen. Een aantal (34) woningen met een bouwjaar van vóór 1986 in onze gemeente komen in aanmerking voor gevelisolatieonderzoek. Het kan namelijk zijn dat er bij deze bewoners van deze woningen geluidhinder wordt ervaren. Door het eventueel uitvoeren van maatregelen, aan de hand van subsidie, verminderen we de geluidhinder tot het vereiste niveau. We ontvangen hier geld voor via een specifieke uitkering van het Rijk. 50 50
Sanering verkeerslawaai
Met het project Sanering Wegverkeerslawaai passen we met landelijke subsidies maatregelen toe aan/bij wegen of bij woningen. Een aantal (34) woningen met een bouwjaar van vóór 1986 in onze gemeente komen in aanmerking voor gevelisolatieonderzoek. Het kan namelijk zijn dat er bij deze bewoners van deze woningen geluidhinder wordt ervaren. Door het eventueel uitvoeren van maatregelen, aan de hand van subsidie, verminderen we de geluidhinder tot het vereiste niveau. We ontvangen hier geld voor via een specifieke uitkering van het Rijk. 76 76
Fysieke leefomgeving Er zijn mutaties voor verschillende Spuk regelingen. We ramen de bijdragen van het rijk op grond van ontvangen beschikkingen en de bijbehorende lasten.
Aanpak energiearmoede
Budget is bestemd voor de aanpak van slecht geïsoleerde woningen (en/ of in energiearmoede, in koop- en/ of huurwoningen) of die hier een risico op lopen. Deze middelen zijn van het rijk ontvangen om kwetsbare huishoudens te ondersteunen met energiebesparende maatregelen. Het doel is verlaging van het energieverbruik of de energierekening. Bij deze middelen worden ook gekeken naar eventuele samenwerkingen met bijvoorbeeld andere gemeenten voor een efficiëntere uitvoering. 138 138
Nationaal Isolatie Programma (NIP)
Het budget is bestemd voor de aanpak van slecht geïsoleerde woningen van huishoudens in energiearmoede of die hier een risico op lopen. Uitvoering van het plan draagt bij aan het verduurzamen van de woningen met de slechtste energie labels (D, E, F en G). In de gemeente Veere zijn er hiervan 360 woningen. De gemeenten hebben ambtelijk de wens uitgesproken om samen te werken bij de uitvoering van het Nationaal Isolatieprogramma. De samenwerkings-overeenkomst is aangegaan voor de periode 2023 tot en met 2026 met mogelijke uitloop tot 2028. 2.811 2.811
Gebiedsinvestering Netten op Zee (GNOZ)
Voor de aanlanding van de kabels ten behoeve van de windparken op de Noordzee via het Veerse Meer ontvangt de regio Rijksgelden. 1.324 1.324
De Provincie voert de regie op de uitvoering van de GNOZ.
Inhuur vergunningverleners
Voor de inhuur van twee vergunningverleners van 1-1-2025 t/m 30-06-2025 stellen we voor de geraamde inkomsten van de leges in 2025 met € 80.000 op te hogen en te gebruiken als dekking voor deze inhuur. Gelet op de grote hoeveelheid aanvragen en vooraanvragen kunnen we de legesinkomsten verhogen in het budget. 150 80
Het restant van € 70.000 dekken we uit de niet benutte vacatureruimte.
Overhead Flexibel belonen en inhuur
Vooruitlopend op formatie uitbreiding zijn we gestart met het werven van één projectleider wegens het zwangerschapsverlof van een projectleider per 1 februari 2025. Met als doel het borgen van de huidige capaciteit van de afdeling P&P. Inmiddels hebben we intern een projectleider aangenomen. 27
Inhuur vergunningverleners
Zie toelichting bij het programma fysieke leefomgeving. -70
Onvoorzien Eenmalige lasten
We ramen de dekking van onder andere de volgende posten: -Kwartiermaker Noordwestroute. Zie eveneens Verkeer, vervoer en waterstaat. -Gunning iPhones -Radiator noodstroomaggregaat gemeentehuis -25 -25 -25
Een volledig overzicht van de besteding van het budget voor onvoorzien is terug te vinden bij het onderdeel mutaties onvoorzien.
Overige baten en lasten Stelpost project maatschappelijke voorzieningen
Betreft de dekking van de raming van Evides voor privatisering Voetbalcomplex Oostkapelle. -27
Zie eveneens toelichting Sport, cultuur en recreatie.
Reserves Reserve nog af te ronden projecten
Programma Bestuur en ondersteuning: -VBS online grond update contracten 43
Reserve leefbaarheid
Programma Sociaal domein: -Leefbaarheid en ontmoeten 25
Programma Sport, cultuur en recreatie: -80 jaar vrijheid 25
Programma Verkeer, vervoer en waterstaat: -Sfeerverlichting Westkapelle 25
Reserve Grote Veerse Opgaven
- Dekking rente grondaankopen, zie toelichting programma bestuur en ondersteuning en economie. 32 26

Afwijkingen (begrotingswijziging 4)

Terug naar navigatie - Afwijkingen (begrotingswijziging 4)

Omschrijving

Artikel 6, lid 3 schrijft voor dat in de tussenrapportages toelichting wordt gegeven op afwijkingen van budgetten die groter zijn dan € 25.000 én op investeringskredieten die meer dan 10% afwijken van het geautoriseerde krediet of waar de afwijking groter is dan € 50.000.

 

Begrotingswijziging op programmaniveau

 

 

Begroting voor wijziging

Begr.wijz. 4

Begroting na wijziging

Overzicht van baten en lasten (x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Bestuur en ondersteuning

3.269

7.749

-4.480

135

0

135

3.404

7.749

-4.345

Veiligheid

3.828

45

3.784

43

0

43

3.871

45

3.827

Verkeer, vervoer en waterstaat

10.051

664

9.387

80

21

59

10.131

685

9.446

Economie

2.613

12.981

-10.367

25

0

25

2.638

12.981

-10.342

Onderwijs

3.801

1.043

2.758

0

0

0

3.801

1.043

2.758

Sport, cultuur en recreatie

15.370

2.503

12.867

163

0

163

15.532

2.503

13.029

Sociaal domein

23.957

4.058

19.900

5.981

4.925

1.055

29.938

8.983

20.955

Volksgezondheid en milieu

10.738

8.107

2.632

0

0

0

10.738

8.107

2.632

Fysieke leefomgeving

16.494

12.691

3.803

323

123

200

16.817

12.814

4.003

Overhead

14.695

228

14.467

511

0

511

15.206

228

14.978

Algemene Dekkingsmiddelen

1.056

48.711

-47.655

0

344

-344

1.056

49.055

-47.999

Onvoorzien

70

0

70

0

0

0

70

0

70

Overige baten en lasten

-1.255

18

-1.273

-14

0

-14

-1.269

18

-1.287

Geraamd totaal van baten en lasten

104.688

98.798

5.890

7.247

5.413

1.833

111.935

104.211

7.723

Reserves

4.290

10.485

-6.195

39

1.567

-1.528

4.329

12.052

-7.723

Kostenplaatsen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Interne producten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Subtotaal                        

4.290

10.485

-6.195

39

1.567

-1.528

4.329

12.052

-7.723

Totaal

108.978

109.283

-305

7.286

6.981

305

116.264

116.264

0

 

Excel-tabel

Programma Toelichting Bedragen x € 1.000
Lasten Baten
Bestuur en ondersteuning Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering
In de algemene ledenvergadering van de VNG is de begroting van de VNG behandeld. Onderdeel van deze begroting is het fonds gezamenlijke gemeentelijke uitvoering (GGU). De gemeenten dragen daar jaarlijks een bedrag per inwoner aan bij aan de hand van geplande onderzoeken. 25
Gemeenten hebben veel dezelfde maatschappelijke en organisatorische vraagstukken. Wanneer ze samen oplossingen bedenken voor alle 342 gemeenten, besparen ze al Gemeenten dragen niet alleen financieel bij aan de GGU, maar ook met hun kennis, tijd en ervaring. Zij kunnen via de GGU gebruik maken van een breed aanbod aan producten, diensten, projecten en programma’s voor hun dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Zodat die naar gewenst slimmer, sterker, vriendelijker, veiliger, inclusiever en/of duurzamer wordt.lemaal tijd en geld en verbeteren ze hun dienstverlening. Bijvoorbeeld door effectievere inzet van onze schaarse menskracht. Dat is de gedachte achter de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) en het bijbehorende fonds GGU.
Programma Wonen - verwerving agrarische grond
Met deze inhuur wordt er uitvoering gegeven aan de grondverwervingsstrategie waarvoor we het budget verhogen. 50
Veiligheid Handhaving
Kosten voor vogelgriep, huur auto, nalevingsonderzoek en nachtcontroles zijn niet begroot. De raming van de lasten stellen we bij op basis van de actualiteit. 43
Verkeer, vervoer en waterstaat Integratie uitkering wegen
De gemeente verstrekt een jaarlijkse bijdrage aan het Waterschap voor het onderhoud buiten de bebouwde kom. We ontvangen via het gemeentefonds een vergoeding voor deze bijdrage. 59
In de septembercirculaire van het gemeentefonds wordt het definitieve groeipercentage voor de integratie uitkering wegen vastgesteld. Het groeipercentage is hoger uitgevallen dan vooraf was ingeschat.
De hogere bijdrage is eveneens in het financieel perspectief van 2026 opgenomen.
Economie Markten
De kosten verkeersregelaars bij markten zijn hoger dan begroot. Hiervoor verhogen we de lasten. 25
Sport, cultuur, recreatie Bibliotheken en leeszalen algemeen
We ontvangen in 2025 een bedrag van € 100.000 voor de versterking van het lokale bibliotheekstelsel. De bijdrage vloeit voort uit de september- en decembercirculaire van het gemeentefonds. Dit betreft geen Sisa-regeling. Via het gemeentefonds ontvangt de gemeente Veere in 2025 € 100.000. Deze middelen worden ingezet voor de doorontwikkeling van de bibliotheekfuncties met aandacht voor educatie, digitale inclusie en ontmoeting. De uitvoering ligt bij ZB Bibliotheek van Zeeland in samenwerking met de gemeente en lokale partners. 100
Plantsoen en ander openbaar groen
Ieder jaar wordt het groen areaal berekend. In het perspectief van 2024 hebben we voor 2025 geen areaal uitbreiding meegenomen, omdat er nog gelden beschikbaar waren uit de boeggolf. Deze gelden zijn in 2024 besteed en het budget is niet voldoende voor het huidige groen areaal. We hebben de uitbreiding ook opgenomen in het financieel perspectief. In het Financieel Perspectief is de areaaluitbreiding 2026 opgenomen. 45
Sociaal domein Opvang vluchtelingen Oekraïne
Per 10 maart 2025 is een uitvoerder sociaal domein voor 16 uur per week ingehuurd met een opdracht gericht op de opvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen. De functie van uitvoerder Sociaal Domein is gesplitst in twee delen: een vacature met focus op huisvesting statushouders en inburgering (dienstverband) en een tijdelijke inhuur gericht op Oekraïners. Deze inhuur valt onder laatstgenoemde en wordt bekostigd uit nog niet geraamde rijksmiddelen. 64 64
We nemen een voorschot op de bekostigingsregeling Oekraïne (t/m juni) en ramen de lasten en baten. De landelijke overheid neemt de kosten voor zijn rekening. Dit voorschot is gebaseerd op een berekening op basis van het normbedrag van €44 per bed per dag, aangevuld met leefgeld en uitvoeringskosten en verminderd met de eigen bijdrage, zoals vastgesteld in de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne per 1 januari 2025. Bij de tweede bestuursrapportage maken we een inschatting voor het restant van 2025. 4.875 4.875
Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Ontmoeten
In 2024 is er een motie aangenomen om ter waardering van de vrijwilligers een dag te organiseren. Stichting Welzijn gaat dat uitvoeren. Hier is een budget van € 30.000 voor nodig 30
Jeugdzorg
In de 2e helft van 2024 zien we dat de kosten voor de Jeugdzorg stijgen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een stijging in het aantal kinderen wat gebruik maakt van de Jeugdzorg. Deze stijging heeft gevolgen voor de kosten in 2025, daarbij komt ook nog een stijging als gevolg van indexering van de kosten. 1.000
De IJZ heeft voor 2025 een nieuwe prognose gemaakt waarbij eerder genoemde ontwikkelingen zijn meegenomen. IJZ verwacht dat de totale kosten in 2025 uit zullen komen rond de 6,7 miljoen. In de begroting 2025 hebben we een budget beschikbaar van € 5,7 miljoen.
Hierdoor stellen we voor om het budget met € 1.000.000 op te hogen.
Fysieke leefomgeving Verkoop reststroken
Voor de werkzaamheden voor onder andere de verkoop van reststroken huren we momenteel een medewerker in. De lasten hiervoor ramen we bij in deze rapportage. 35
Structuur en bestemmingsplan planschades
We ramen budget voor het afhandelen van planschades wat afhankelijk is van het aantal projecten waar eventuele planschade voorkomt. 25
Budget Bestemmingsplan +
Het is nog een lopend project aangezien er een procedure loopt bij de Raad van State. We verwachten hiervoor nog juridische kosten. 30
Juridische advisering afdeling RO
Op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling hebben we behoefte aan juridische advisering. We schatten in dat dit voor 2025 rond de € 50.000 is. 50
Gebiedsvisie Westkapelle
De gebiedsvisie Westkapelle is vastgesteld dus kan het resterende budget voor de opstelling van de visie vrijvallen. -39
Zie eveneens reserve nog af te ronden projecten.
Intentieovereenkomst planvorming Westrand Domburg
Nadat de raad in april 2024 fase 1: visievorming heeft vastgesteld, zijn we gestart met fase 2: Planvorming. Voor deze tweede fase hebben we een intentieovereenkomst opgesteld waarin de afspraken vastgelegd zijn over te behalen doelen, taakverdeling en inzet en vergoeding ambtelijke kosten. 123 123
Woning exploitatie
De woning Kloosterstraat 5 gaan we opknappen en daarna structureel inzetten voor opvang van statushouders. De huuropbrengst van de statushouders ramen we in een volgende rapportage wanneer de overeenkomst is gesloten. 30
Wet betaalbare huur
In 2024 zijn de september- en decembercirculaire van het gemeentefonds verschenen. Deze zijn door het moment van verschijnen nog niet in de begroting van 2025 opgenomen. We ontvangen in 2025 een bedrag voor de uitvoering van de wet betaalbare huur. 29
Bijdrage Banckertstraat Koudekerke aan Zeeuwland
We hebben een bijdrage aan Zeeuwland verstrekt voor het opknappen van de tuinen van de Banckertstraat. 25
Overhead Arbokosten
De omvang van de formatie is de laatste jaren fors gestegen, waardoor ook het ziekteverzuim absoluut is gestegen en de daarbij horende kosten. De verhoging van het budget is ook in het financieel perspectief opgenomen. 50
Binden en boeien van personeel
De huidige en nieuwe medewerkers willen we binden en boeien. Dit doen we onder andere door het verstrekken van toelages. We ramen in deze rapportage een bedrag van € 100.000. 100
Eigen risicodrager werkeloosheidswet (WW) en wet gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid (WGA).
De gemeente is eigen risicodrager voor de WW en de WGA. Voor wat betreft de WW betekent het dat medewerkers na een ontslag aanspraak maken op een WW-uitkering en de gemeente deze kosten draagt. We hebben de geschatte kosten als gevolg van het betalen van de WW-uitkering voor 2025 opgenomen. 85
Voor wat betreft de WGA betekent het dat na 2 jaar ziekte een medewerker een WGA-uitkering kan aanvragen. Deze WGA-uitkering krijg je als er in de toekomst waarschijnlijk weer meer gewerkt kan worden. Als gemeente zijn wij eigen risicodrager en dienen wij de WGA-uitkering te betalen voor een periode van maximaal 10 jaar. In 2025 heeft een medewerker aanspraak op een WGA-uitkering. In eerste instantie nemen we hiervoor de lasten op voor het jaar 2025. In de loop van het jaar vindt een herbeoordeling plaats waarna de financiële consequenties beter in kaart gebracht worden. 47
Kosten regeling RVU
Er is 1 collega die gebruik heeft gemaakt van de regeling vervroegde uittreding (RVU). Dit is een regeling die je recht geeft op een uitkering om de periode tot aan je pensioen en/of AOW te overbruggen Hiervoor dient een voorziening gevormd te worden voor de toekomstige lasten van de komende 2 jaar 55
Systeem- en netwerkbeheer en lease hardware
De verhoging door leveranciers van onze informatiesystemen en lease van hardware kunnen we niet opvangen met bestaande middelen. In het financieel perspectief van 2026 hebben we de verhoging opgenomen. 125
Algemene dekkingsmiddelen Algemene uitkering
In 2024 zijn de september- en decembercirculaire van het gemeentefonds verschenen. Deze door het moment van verschijnen nog niet in de begroting van 2025 opgenomen. 344
In totaal ontvangen we in 2025 een bedrag van € 344.000 meer uit het gemeente-fonds. Gedeeltelijk staan hier doeluitgaven tegenover:
- Versterking van het lokale bibliotheekstelsel: € 100.000 - Uitvoering van de wet betaalbare huur: € 29.000 - Uitvoering van de participatiewet: € 11.000
De overige extra uitkering bevat onder meer loon prijs compensatie en volume-ontwikkelingen. Verder zijn diverse maatstaven bijgesteld.
Reserves Algemene reserve
Programma fysieke leefomgeving: -      budget gebiedsvisie Westkapelle 39
Zie toelichting eveneens Fysieke leefomgeving.
Betreft voor beide mutaties een verwerking via de reserve nog af te ronden projecten.
Resultaat:
Het resultaat van de 1e bestuursrapportage 2025 onttrekken we van de algemene reserve. 1.567
Saldo begroting In de primitieve begroting van 2025 was sprake van een positief saldo van € 305.000. Dit bedrag is in deze rapportage vrijgevallen en onderdeel van het resultaat van de rapportage.

Grondbedrijf (begrotingswijziging 5)

Terug naar navigatie - Grondbedrijf (begrotingswijziging 5)

Omschrijving

In deze begrotingswijziging rapporteren we over de mutaties binnen het grondbedrijf. Zowel voor de grondexploitaties als ook de voorbereidingen hierop.

 

Begrotingswijziging op programmaniveau

 

 

Begroting voor wijziging

Begr.wijz. 5

Begroting na wijziging

Overzicht van baten en lasten (x € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Bestuur en ondersteuning

3.404

7.749

-4.345

0

0

0

3.404

7.749

-4.345

Veiligheid

3.871

45

3.827

0

0

0

3.871

45

3.827

Verkeer, vervoer en waterstaat

10.131

685

9.446

0

0

0

10.131

685

9.446

Economie

2.638

12.981

-10.342

0

0

0

2.638

12.981

-10.342

Onderwijs

3.801

1.043

2.758

0

0

0

3.801

1.043

2.758

Sport, cultuur en recreatie

15.532

2.503

13.029

0

0

0

15.532

2.503

13.029

Sociaal domein

29.938

8.983

20.955

0

0

0

29.938

8.983

20.955

Volksgezondheid en milieu

10.738

8.107

2.632

0

0

0

10.738

8.107

2.632

Fysieke leefomgeving

16.817

12.814

4.003

-1.756

-2.217

461

15.061

10.597

4.464

Overhead

15.206

228

14.978

0

0

0

15.206

228

14.978

Algemene Dekkingsmiddelen

1.056

49.055

-47.999

0

0

0

1.056

49.055

-47.999

Onvoorzien

70

0

70

0

0

0

70

0

70

Overige baten en lasten

-1.269

18

-1.287

0

0

0

-1.269

18

-1.287

Geraamd totaal van baten en lasten

111.935

104.211

7.723

-1.756

-2.217

461

110.179

101.995

8.184

Reserves

4.329

12.052

-7.723

-461

0

-461

3.868

12.052

-8.184

Kostenplaatsen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Interne producten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Subtotaal                        

4.329

12.052

-7.723

-461

0

-461

3.868

12.052

-8.184

Totaal

116.264

116.264

0

-2.217

-2.217

0

114.047

114.047

0

 

GRONDEXPLOITATIES

Grondverkopen
Bij diverse projecten passen we de geraamde grondverkopen aan door ze te verschuiven van 2025 naar 2026. Het betreft de volgende grootste mutaties:

 

• Nimmerdor I Grijpskerke

• Fort den Haak Vrouwenpolder

 

Nimmerdor I te Grijpskerke
Eind 2023 zijn de 4 resterende vrijstaande kavels in het plan Nimmerdor opnieuw terug in de markt gezet. Dit heeft tot op heden niet tot een verkoop geleid en er is (nagenoeg) geen belangstelling bekend voor deze kavels.

 

De gronden zijn uit verkoop gehaald in 2025 en als locatie gekozen voor de huisvesting van Oekraïners en de realisatie van 13 sociale huurwoningen. Dit betekent dus een planwijziging met financiële gevolgen. Hiervoor wordt een raadsvoorstel voorbereid.

 

De verkoopopbrengst van € 774.000 van de 4 resterende kavels en de winstneming wijzigen hierdoor en schuiven we door.

 

Fort den Haak Vrouwenpolder

De verplaatsing van de tennisbanen vond in 2024 plaats. De resterende bouwkavels zijn inmiddels bouwrijp gemaakt. Afhankelijk van de voortgang en vaststelling van het wijzigingsplan sport kunnen de kavels vervolgens uitgegeven worden. Het bestemmingsplan is nog niet onherroepelijk.

De verwachting is dat dit pas in 2026 plaats kan vinden, zodat het plan in 2026 financieel afgesloten kan worden.

Grondexploitaties in voorbereiding

Terug naar navigatie - Grondexploitaties in voorbereiding

Omschrijving

Immateriële vaste activa ( x € 1.000)

 

Toelichting:

Het activeren van voorbereidingskosten voor grondexploitaties (grex) als kosten van onderzoek en ontwikkeling is toegestaan als:

 

• De kosten passen binnen de kostensoortenlijst van het Besluit ruimtelijke ordening;

• De kosten mogen maximaal 5 jaar geactiveerd blijven staan. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actieve grex  

  of afgeboekt worden ten laste van het jaarresultaat;

• Plannen tot ontwikkeling van de grond bestuurlijke instemming hebben van de raad of gedelegeerd van het college.

 

Kernen

Budget voor 1e burap

Mutatie 1e burap

Budget totaal    

Realisatie

Aagtekerke

13

68

80

58

 

Biggekerke

1

9

10

2

 

Domburg

3

22

25

11

 

Domburg, uitwerking visie

50

0

50

46

 

Gapinge

3

18

20

9

 

Gapinge, voormalige school bestemmingsplan fase 1 en 2

-3

90

87

58

 

Grijpskerke

4

26

30

14

 

Grijpskerke Nimmerdor II en III

23

92

115

43

 

Koudekerke

10

30

40

25

 

Koudekerke, uitbreiding bedrijventerrein Karreveld

30

50

80

 *-212

 

Meliskerke

2

13

15

2

 

Serooskerke, omg Zandput/scholen

40

0

40

11

 

Veere

1

14

15

13

 

Vrouwenpolder

1

14

15

5

 

Westkapelle

50

135

185

143

 

Zoutelande

0

50

50

33

 

Bedragen x € 1.000

*Boekwaarde is negatief i.v.m. ontvangen subsidie Provincie € 306.000

 

WVG

De WVG biedt de gemeente de mogelijkheid om meer grip op de grondmarkt te krijgen. Het vestigen van een voorkeursrecht op een perceel grond geeft aan de overheid het eerste recht van koop. Het doel is om de regie op de gebiedsontwikkeling te krijgen voor de nieuwbouw programmering.

Om flexibel in te spelen op de veranderingen op de grondmarkt en de herontwikkeling van gronden in de gemeente Veere te regisseren, heeft de gemeente in 2023 het “gemeentelijk voorkeursrecht” op alle beoogde woningbouwlocaties gevestigd. En begin 2025 is de grondverwervingsstrategie vastgesteld.

Om hier uitvoering aan te geven, zijn  er in 2024 per kern budgetten opgenomen voor regie gebiedsontwikkeling woningbouw. Inmiddels vinden deze werkzaamheden in volle gang plaats. In de bestuursrapportage willen we deze budgetten daarom ophogen om verder uitvoering te geven aan de lopende werkzaamheden.

 

In september 2025 wordt  de Omgevingsvisie Veere 2047 herzien. In deze herziening komen de kaders voor de woningbouwopgave per kern. Deze kaders helpen met het versnellen van de woningbouwopgave. Met de herziening zal ook duidelijk worden hoeveel en welke gronden er aangekocht dienen te worden. Op dat moment kan er een reële inschatting worden gemaakt worden van de te maken kosten inzake grondverwerving. Bij de herziening van de Omgevingsvisie zal naar verwachting dus een aanvullende begrotingswijziging plaatsvinden.

 

Zodra eventuele verwervingen resulteren in een actieve grondexploitatie, worden deze voorbereidingskosten als inbrengwaarde opgenomen in de grondexploitatie. De kans bestaat, dat de gemaakte voorbereidingskosten voor bepaalde gronden niet resulteren in een actieve grondexploitatie. In dat geval boeken we de kosten af en dekken we deze uit de reserve Grote Veerse Opgaven.

Strategische gronden (materiële vaste activa)

Terug naar navigatie - Strategische gronden (materiële vaste activa)

Omschrijving

Toelichting:

Betreft niet in exploitatie genomen gronden waarvoor als strategische gronden of de bestemmingswaarde of de marktwaarde geldt. Het verschil met de boekwaarde is dan het financieel risico.

 

Strategische gronden

Boekwaarde

Bestemmings
waarde

Markt
waarde

Financieel
risico

Grijpskerke, Nimmerdor II

164

 

164

0

Grijpskerke, Nimmerdor III

164

 

164

0

Domburg, locatie molen

1.778

 

1778

0

Domburg, Zandwegje

1.141

 

1141

0

Domburg, Roosjesweg

121

 

121

0

Koudekerke, Badhuisstraat 8a

341

 

341

0

Aankoop gronden Molenwal Zeeuwland

74

 

74

0

Domburg, Roosjesweg 8 en 8a

801

 

801

0

Grondopslagterrein Zoutelande

20

 

20

0

Aankoop perceel K 2307 Koudekerke 2005

70

 

70

0

Grondruil Biggekerke Vliedberg
/Schvl.str. 2007

43

 

43

0

Aankoop grond 't Singeltje Veere 2007

31

 

31

0

Gapinge, grond vml. school 'De Schutte'

136

 

136

0

Perceel sectie F 1033 en 1218 MLK

750

 

750

0

Perc sectie E 1559, 1562, 1563, 2185 Ztl

2.450

 

2.450

0

Perceel sectie K nummer 2154 Kdk

24

 

24

0

Agrarisch perceel Wkp F2439

73

 

73

0

Oostkapelle, Regie geb. ontw. Woningbouw

797

 

797

0

Meliskerke Jan Geertsesweg 2

910

 

910

0

   (bedragen x € 1.000)

Mutaties onvoorzien

Terug naar navigatie - Mutaties onvoorzien

Omschrijving

In lijn met art 5 lid 4 van de financiële verordening geven we via onderstaande overzichten inzicht in de uitputting van de budgetten onvoorzien in de slotrapportage.

 

Structureel onvoorzien
Voor de mutaties op de post structureel onvoorzien verwijzen we naar onderstaande tabel.

 

Toelichting

2025

2026

2027

2028

Stand primitieve begroting

    31.328

    58.957

    83.957

  108.957

         

Raadsbesluiten

       

24B.03127 Veegmachine

      1.025

      1.025

      1.025

      1.025

24B.06081 Spraypark zwembad

          0  

    -4.363

    -4.363

     -4.363

24B.06202 1e BW 2025 Orionis

   -15.400

   -14.200

   -14.500

   -15.600

Stand na raadsbesluiten

    16.953

    41.419

    66.119

    90.019

         

Mutaties 1e bestuursrapportage

       

Aankoop perceel Jan Geertsesweg 2 Meliskerke
Zie de toelichting bij Bestuur en ondersteuning op pagina 6. Het bedrag van € 10.000 is voor exploitatielasten van de aankoop.

-10.000

-10.000

-10.000

-10.000

Levering compact trekker
In het vastgestelde materieelplan OPRU 2015 – 2025 is opgenomen om compacttrekkers na 10 jaar te vervangen. De huidige compact-trekker is ruimschoots aan vervanging toe. Bij het opnemen van de kapitaallasten in de begroting is er rekening gehouden met een hogere aanschafwaarde.

0

452

452

452

Aanschaf Zorgunit
Voor de aanschaf van een zorgunit kan een aanvraag op basis van de maatwerkvoorziening WMO worden toegekend. De gemeente beschikt met de aanschaf van deze zorgunit over een zorgunit die geschikt is voor ALS-patiënten. Hiervoor is een investeringskrediet nodig van € 39.605. De unit kan worden afgeschreven in 15 jaar en de verwachte restwaarde is € 3.961 (10%), dit brengt een jaarlijkse afschrijvingslast met zich mee van € 2.376. De rente komt jaarlijks uit op € 1.386.

-1.386

-1.386

-1.386

-1.386

Vrijval rentelasten
Vanuit de verplaatsing van de Braamhof te Koudekerke met verkoop van percelen zijn er vrijvallende rentelasten. Dit ten behoeve van de afronding en ontsluiting van het bedrijventerrein Karreveld te Koudekerke. De aankoop maakt het mogelijk een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen en het bedrijventerrein uit te breiden conform het bedrijventerreinenprogramma.

0

0

2.668

2.668

Legionella Buitensport
De gebouwen van de Veerse buitensportverenigingen zijn geprivatiseerd. We laten Legionella Wacht voor de legionellabeheersing eenmalig een risico-inventarisatie, (digitaal) beheersplan en certificering uitvoeren en opmaken.

0

-6.498

-6.498

0

Pumptrackbaan Koudekerke
We realiseren een Pumptrack in Koudekerke in de bestaande speeltuin aan de Meulpad. De jaarlijkse lasten van € 18.225 kunnen gedekt worden voor een bedrag van € 16.875 uit de begrote kapitaallasten in het budget Speeltuinen en speelplaatsen algemeen en het resterende deel van € 1.350 uit structureel onvoorzien.

0

-1.350

-1.350

-1.350

Robotmaaiers
In 2024 hebben we een pilot jaar gedraaid met een robotmaaier op het sportcomplex in Serooskerke in nauwe samenwerking met de voetbalvereniging Serooskerke. Deze pilot is succesvol verlopen. We stellen daarom voor nu voor alle sportcomplexen robotmaaiers aan te schaffen.
De werkelijke kapitaallasten vallen lager uit. Bij het opnemen van de kapitaallasten in de begroting is er rekening gehouden met een hogere aanschafwaarde. Uiteindelijk resteert er een budget van de kapitaallasten van € 2.215 per jaar.

0

2.215

2.215

2.215

Stand na eerste bestuursrapportage

5.567

24.852

52.220

82.618

 

 

Eenmalig onvoorzien
Voor de mutaties op de post eenmalig onvoorzien verwijzen we naar onderstaande tabel.

 

Toelichting

Bedrag

Primitieve begroting

120.711

   

Mutaties 1e bestuursrapportage

 

Inruil compact trekker
In het vastgestelde materieelplan OPRU 2015 – 2025 is opgenomen om compacttrekkers na 10 jaar te vervangen. De huidige compact-trekker is ruimschoots aan vervanging toe.

6.000

Begroting Regionaal Bureau Leerlingzaken Walcheren 2025
De begroting is sluitend, maar wel worden hogere bijdrages gevraagd van de gemeenten. Deze hogere bijdrages zijn voor uitbreiding formatie en stijging loonkosten.

 

-20.000

Kwartiermaker Noordwestroute
Zie voor toelichting Verkeer, vervoer en waterstaat, route SGAD op pagina 6.

-25.000

Aanpassing functiematrix en conversietabel
Door de groei van de organisatie is er hiervoor een aanpassing geweest.

-13.900

Subsidiebundeling 2025
De budgetten voor de jaarlijkse subsidies 2025 zijn door de raad op 7 november 2024 vastgesteld. In de Subsidiebundeling zitten een aantal bijzonderheden. Zo is er verlening van een verhoogde subsidie aan Voetbalvereniging Serooskerke en Speeltuinvereniging Aagtekerke.

-7.813

Aankoop agrarisch perceel Westkapelle F2439
We ramen de dekking van de bijbehorende rentelasten voor 2025.
Het investeringsbedrag bedraagt € 85.000. Zie eveneens de mutaties op investeringskredieten.

-2.975

Bijdrage KCS
Voor de activiteiten van het Kenniscentrum Slavernijverleden (KCS) wordt eenmalig een budget van € 12.500 beschikbaar gesteld. Na oplevering van het onderzoeksrapport is het advies van de stuurgroep om een stichting KCS op te richten.

-12.500

Lease bedrijfsauto's
Door de groei van het aantal medewerkers zijn er meer bedrijfsvoertuigen nodig. Met name voor afdeling openbare ruimte. In 2025 worden 2 voertuigen in de lease genomen om aan te schaffen in 2026.

-11.000

- Legionella Buitensport
De gebouwen van de Veerse buitensportverenigingen zijn geprivatiseerd. We laten Legionella Wacht voor de legionellabeheersing eenmalig een risico-inventarisatie, (digitaal) beheersplan en certificering uitvoeren en opmaken.

-12.117

Cultuurhistorisch onderzoek Aagtekerke
In een amendement van december 2024 vraagt de raad expliciet om landschap en cultuurhistorie in de verdere afweging mee te nemen. Vooruitlopend op de vaststelling van het Plan van Aanpak fase 2 Noordwestroute starten we met een verdiepingsslag in Aagtekerke op de aspecten cultuurhistorie en landschap.

-20.000

Inhuur projectleider Kaasboer
Sinds 2022 zetten we een projectleider in op de herontwikkeling van het kaasboerterrein in Biggekerke. Na veel afstemming en ontwikkeling ontvingen we eind 2023 de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Het project van de herontwikkeling kaasboerterrein vraagt nog om extra capaciteit.

-23.000

Gunning iPhones
We hebben een aanbesteding gedaan om nieuwe iPhones en accessoires aan te schaffen. De extra kosten zijn ontstaan door de groei van het aantal medewerkers binnen de organisatie.

-25.000

Gemeentehuis Radiatuur noodstroomaggregaat
Tijdens de werkzaamheden aan de elektrische installatie zijn er een aantal gebreken vastgesteld die de werking van de noodstroomaggregaat beïnvloeden. De schade is vastgesteld en vraagt onmiddellijke vervanging ook om verdere schades te voorkomen.

-25.000

Tijdelijke regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid (CDOKE)
Met de tijdelijke regeling CDOKE kunnen we collega’s aannemen en/of externe deskundigen inhuren die inspanningen verrichten ten behoeve van de reductie van de CO2-uitstoot. In 2024 en 2025 ontstaat er een incidenteel overschot in de begroting omdat nog niet alle fte’s in deze jaren nodig zijn. Deze overschotten worden toegevoegd aan de post eenmalig onvoorzien.

131.420

Stand na eerste bestuursrapportage

59.826

 

Mutaties bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Mutaties bestemmingsreserves

Omschrijving

In lijn met art 5 lid 4 van de financiële verordening geven we via onderstaande overzichten inzicht in het beslag op de bestemmingsreserves in de tweede bestuursrapportage. 

 

Toelichting mutaties

Mutatie

Reserve bijdrage investeringen exploitatie

 

Aanschaf zorgunit

Voor de aanschaf van een zorgunit kan een aanvraag op basis van de maatwerkvoorziening WMO worden toegekend. De gemeente beschikt met de aanschaf van deze zorgunit over een zorgunit die geschikt is voor ALS-patiënten. Hiervoor is een investeringskrediet nodig van € 39.605. De unit kan worden afgeschreven in 15 jaar en de verwachte restwaarde is € 3.961 (10%), dit brengt een jaarlijkse afschrijvingslast met zich mee van € 2.376. 

- 2.376

 

 

Reserve nog af te ronden projecten

 

Overeenkomst Zandput verlengen

Op basis van de gehouden evaluatie met betrokkene is er overeenstemming over de tijdelijke verlenging van de huur- en exploitatieovereenkomst. We brengen het bedrag als opbrengst in de onderverhuur niet meer bij betrokkene in rekening.

 

-8.712

VBS online grond update contract

Betreft de overgang naar VBS-Online van Metafoor Vastgoed als centraal contractbeheersysteem voor gronden en vastgoed en de actualisatie van bestaande overeenkomsten. Het implementeren van VBS-Online biedt een uniforme aanpak voor het beheer van zowel grond- als vastgoedcontracten om beleidsdoelstellingen te kunnen realiseren. Zie eveneens Bestuur en ondersteuning.

-42.500

 

 

Reserve leefbaarheid

 

Duofiets

Het voorstel is om de initiatiefnemers voor de aanschaf van een duofiets voor de kernen Meliskerke, Biggekerke en Zoutelande een subsidie van € 5.500,- te verlenen uit de Reserve Leefbaarheid. Het initiatief voldoet aan de voorwaarden van de Reserve Leefbaarheid. Er is nog geen formele tenaamstelling van een stichting bekend.

 

-5.500

Leefbaarheid en Ontmoeten

Zie toelichting bij Sociaal domein.

 

-25.000

80 jaar vrijheid

Zie toelichting Sport, cultuur en recreatie.

 

-25.000

Sfeerverlichting Westkapelle

Zie toelichting Verkeer, Vervoer en waterstaat.

 

-25.000

Stadhuismonument

Op 20 maart 2023 vroeg Stichting Cultuurbehoud Westkapelle een subsidie aan voor het realiseren van een stadhuismonument in Westkapelle. De aanvraag sluit aan bij de richtlijnen van de Reserve Leefbaarheid maar is lange tijd onvolledig geweest. De locatie van het monument is nog niet bekend en de vergunning voor het plaatsen van het monument is nog niet rond.

 

-5.000

Stichting Vrouwen Agatha Vrijheidsmaaltijd

De stichting organiseert de vrijheidsmaaltijd door en voor de inwoners van Aagtekerke. Daarbij kunnen (nieuwe) inwoners en statushouders elkaar ontmoeten en leren kennen.

 

-430

 

 

Reserve grondbedrijf

 

Zie toelichting bij het grondbedrijf, grondexploitatie.

-461.000

 

Mutaties op investeringskredieten

Terug naar navigatie - Mutaties op investeringskredieten

Omschrijving

In de bestuursrapportage hebben eveneens mutaties plaatsgevonden op investeringskredieten. We onderscheiden de mutaties in deze rapportage in afwijkingen in relatie tot artikel 5, lid 3 en de informatieplicht voor de aan- en verkoop van (on)roerende goederen op basis van art 7 in de financiële verordening.

 

Toelichting mutaties

Mutatie

Investeringskrediet

 

We realiseren een Pumptrack in Koudekerke in de bestaande speeltuin aan de Meulpad. Hiermee voldoen we aan de speelbehoefte van de kinderen voor speelruimtebeleid.

135.000

 

 

Aan- en verkoop van (on)roerende goederen transacties

 

Agrarisch perceel Westkapelle F2439

Met de aankoop van het agrarische perceel gelegen nabij de Prelaatweg wordt de strategische (ruil)grondpositie vergroot die vervolgens ingezet kan worden ten behoeve van diverse ruimtelijke opgaven, waarbij grondeigenaren grond (moeten) verkopen ten behoeve van deze ruimtelijke opgave. Om ruimtelijke doelstellingen te kunnen realiseren op het gebied van volkshuisvesting, lokale economie, natuur en groen, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen en als gemeente regie te houden over ruimtelijke ontwikkelingen is in eerste plaats de beschikbaarheid van grond noodzakelijk.

 

Het totaalbedrag aan transacties van aankopen en verkopen blijft onder de € 4 mln. per jaar zoals genoemd in artikel 8 van de financiële verordening.

85.000

 

 

Verbeteren looproute voorziening bushalte Kadetweg

De openbare ruimte van de Noordweg in Serooskerke is toe aan groot onderhoud. We vervangen de huidige trottoirs, parkeervakken en asfalt deklaag.

De kosten van € 864.000 dekken we uit de budgetten wegbeheer, riolering, bushalte Kadetweg en subsidie Provincie Zeeland. De subsidie van de Provincie Zeeland is € 47.098.

 

 

 

44.198

 

 

Wet Voorkeursrecht Gemeenten

Zie nader de toelichting op de mutaties voor de uitvoering van de WVG’s in begrotingswijziging nr. 5 op pagina 22.

 

 

 

Lopende investeringskredieten

Terug naar navigatie - Lopende investeringskredieten

Omschrijving

Op basis van artikel 6, lid 2g van de financiële verordening geven we hieronder inzicht in de lopende investeringskredieten. We presenteren het overzicht in drie delen:

 

  • Investeringen waarbij de uitgaven boven het krediet uitkomen
  • Investeringen die gestart zijn en binnen het budget blijven
  • Investeringen die nog niet gestart zijn

 

De overzichten geven inzicht in de uitputting tot begin mei.

 

Investeringen waarbij de uitgaven boven het krediet uitkomen

 

 

Order omschrijving

Begroting

Realisatie

Verplichting

Vrije ruimte

% besteed

*1

7 gesl. Bestelautol middelgr

248.027

360.111

0

-112.084

145%

*1

Gesloten bestelauto mgr extra deur

34.031

46.144

0

-12.113

136%

*1

Gesloten bestelauto klein

26.613

31.213

0

-4.600

117%

 

Herstel pumptrackbaan Domburg

40.000

41.111

0

-1.111

103%

*2

Krediet vervangen bestaande riolering

1.238.290

1.271.433

0

-33.143

103%

 

Vervang meub, inrichting dorpsh, mfa's

44.770

45.053

0

-283

101%

 

MFA's en dorpshuizen - Verv. meubilair

49.465

49.542

0

-77

100%

 

*1 Bestelauto’s

Op deze budgetten is er een overschrijding wegens de BPM. Leverancier moest een all-in prijs leveren en BPM wordt achteraf betaald. Is in behandeling bij juridische zaken.
De bedoeling is dat de BPM gecrediteerd wordt en het bedrag dient teruggestort te worden op onze rekening.

 

*2 Krediet vervanging riolering

De uitgaven hebben het krediet overschreden. Op basis van de financiële verordening informeren we u hierover via deze rapportage aangezien de overschrijding binnen de 10% overschrijding en € 50.000 blijft. De extra kapitaallast die hieruit voortvloeit nemen we mee in de opstelling van de volgende begroting voor het product riolering.

 

 

Investeringen die gestart zijn en binnen het budget blijven

 

Order omschrijving

Begroting

Realisatie

Verplichting

Vrije ruimte

% besteed

Herderarm: Heggenslagmaaier

20.681

20.681

0

0

100%

Herderarm: Klepelmaaier

19.923

19.923

0

0

100%

Vervang tractor & herderarm materieelplan

223.495

222.535

0

960

100%

Aanpassing parkeerautomaten 2G en 3G

63.245

62.550

0

695

99%

Krediet vervangen hoofdrioolgemalen 2024

120.000

112.025

0

7.975

93%

Spraypark zwembad

124.649

109.513

0

15.136

88%

Vervanging 25 ondergrond containers restafval

216.200

188.139

0

28.061

87%

Vervanging aanhangwagen accommodatiebeheer

6.945

5.735

0

1.210

83%

Vervanging aanhangwagen cf materieelplan

6.945

5.735

0

1.210

83%

Blauwe papiercontainers

62.196

48.249

0

13.947

78%

Krediet vervangen bestaande riolering 24

1.224.550

905.514

0

319.036

74%

Project MV algemeen

1.306.263

905.208

0

401.056

69%

Krediet vergroten persleiding 2023

80.000

54.983

0

25.017

69%

Nieuwbouw Versluijsschool

5.105.533

3.382.910

0

1.722.623

66%

Nehalennia gebied regiodeal

623.429

394.087

0

229.343

63%

Uitbreiding columbaria 2021

18.000

11.327

0

6.673

63%

Vervangen toiletten Dishoek en Zoutelande

130.000

78.350

0

51.650

60%

Trainingsveld  kunstgras VCK Koudekerke

203.000

105.689

0

97.311

52%

Aanpassen een 8-tal bebouwde kom grenzen

550.000

262.854

0

287.146

48%

Fietsparkeerplaatsen

100.000

44.830

0

55.170

45%

Aanschaf woonunits opvang voor Oekraïne

3.216.565

1.414.001

0

1.802.564

44%

Maatregelen bestrijden droogte sportvelden2021

93.150

34.449

0

58.701

37%

Ondergrondse container restafval luiers Gapinge

12.000

4.002

0

7.998

33%

Verduurzaming stadhuis 2e fase

112.500

36.511

0

75.989

32%

Speelruimte, pumptrackbaan Koudekerke

260.000

75.530

0

184.470

29%

Oostkapelle renovatie/herinrichtig Sportpark Duinhelm

1.021.933

282.358

637.287

102.288

28%

Wkp, Molenwal  incl. infra (VA7201046)

1.240.625

286.389

2.500

951.736

23%

Herstel Noorderhoofd Veere

1.350.000

303.899

0

1.046.101

23%

Snelheidsremmer bebouwde kom Noordweg Okp

100.000

19.794

0

80.206

20%

Verbeteren looproute, voorziening bushalte Kadetweg

50.000

7.365

0

42.635

15%

Middeneiland Snelheidsremmer Grijpskerke

100.000

12.077

0

87.923

12%

Vervangen drainage

75.000

8.908

0

66.092

12%

Infra rondom zwembad-Zandput

285.998

32.599

0

253.399

11%

Ooststraat, Markt, Weststraat Domburg

880.000

99.181

0

780.819

11%

Krediet vergroten persleiding 2024

80.000

8.931

0

71.069

11%

Vervangen hoofdrioolgemalen

150.000

14.753

0

135.248

10%

Openbare verlichting vervangen armaturen

132.250

12.000

0

120.250

9%

Vervangen PMD containers

150.000

12.506

0

137.494

8%

Bouw 2 scholen onder 1 dak Okp

6.717.087

501.272

203.899

6.011.916

7%

Herinrichting parkeerterrein  4 hoogten

885.000

54.903

0

830.097

6%

Bus chassis kiepend veegvuil (2x)

136.890

8.363

0

128.527

6%

Project MV Wkp sportacc. en scholen

11.472.762

686.990

322.459

10.463.313

6%

Top- en foamlaag kunstgras VCK Kdk

147.000

7.805

0

139.196

5%

Oostkapelle Infra rondom HM en scholen

3.201.702

163.552

154.600

2.883.550

5%

Westkapelle, renovatie Herrijst

138.394

7.046

0

131.347

5%

MFA Okp Sport kunstgras toplaag

408.488

20.149

433.726

-45.387

5%

Herinrichting parkeerterrein Trommelweg

335.000

13.800

0

321.200

4%

Veerseweg Veere

585.000

24.003

0

560.997

4%

Vervanging vrachtwagen cf materieelplan

215.000

8.794

0

206.206

4%

Herinrichting Markt Westkapelle

522.000

15.965

0

506.035

3%

Uitbreiding/herinrichting (gratis) parkeerterrein

450.000

11.608

0

438.392

3%

Vervanging meubilair & inrichting dorpshuizen & mfa

18.973

482

0

18.491

3%

Uitbreiding begraafplaats Oostkapelle

361.000

8.174

0

352.826

2%

Verplaatsen ondergrondse containers Kdk

80.000

1.650

0

78.350

2%

Okp Duinhelm onderlaag kunstgras

612.731

11.318

243.625

357.788

2%

GVVP 2019, looproutes Domburg

352.000

5.778

0

346.222

2%

Grondaankopen (gratis)parkeerruimte div. kernen

150.000

2.084

0

147.916

1%

Vervanging voertuig toezicht & handhaving strand

167.700

2.103

0

165.597

1%

Vervangen bestaande riolering ,afkoppelen, knelpunten

1.500.000

16.716

0

1.483.284

1%

Inrichten buitendijks parkeren

100.000

615

0

99.385

1%

50 ondergrondse containers inzameling gesch. afval

600.000

2.571

0

597.429

0%

MFA WKP Fysio en KO

1.739.056

6.294

0

1.732.762

0%

Vervanging voertuig toezicht & handhaving

62.200

162

0

62.038

0%

Herinrichting Torenstraat & Kerkplein SRK

760.000

1.208

0

758.792

0%

 

 

Investeringen die nog niet gestart zijn

 

Order omschrijving

Begroting

Realisatie

Verplichting

Vrije ruimte

% besteed

Toegankelijk Stadhuis Veere voor minderval

250.000

0

0

250.000

0%

Bus chassis kiepend

46.519

0

0

46.519

0%

Vervanging veegmachine

239.000

0

0

239.000

0%

Vervanging VW caddy

22.540

0

0

22.540

0%

Vervang machines accom.beh machineplan

31.500

0

0

31.500

0%

Vervanging personenauto cf materieelplan

39.500

0

0

39.500

0%

New Holland TC 40

57.000

0

0

57.000

0%

Inventaris sportaccommodatie Westkapelle

144.813

0

0

144.813

0%

Inventaris ontmoetingsruimte Serooskerke

88.430

0

0

88.430

0%

Indoordekking mobiele telefoons

45.000

0

0

45.000

0%

Losse sportmaterialen MFA WKP

90.495

0

0

90.495

0%

Elektrisch voertuig T&H (2de woningen)

40.000

0

0

40.000

0%

Maairobots

110.000

0

0

110.000

0%

Vervangen koeling in de serverruimte

45.000

0

0

45.000

0%

Opslag accu's in brandveilige kast

17.000

0

0

17.000

0%

Vervangen judomatten De Halve Maan

17.500

0

0

17.500

0%

Nieuwe tennis installatie De Couburg

7.500

0

0

7.500

0%

Inventaris sportaccommodatie Serooskerke

8.904

0

0

8.904

0%

Glutton vuilzuiger

30.000

0

0

30.000

0%

Rior junijet

19.504

0

0

19.504

0%

Materieelplan: 3x Ford transit Custom

139.557

0

0

139.557

0%

Renault Zoe (elektrisch)

40.000

0

0

40.000

0%

Verduurzamen brandweerkazerne OKP

75.000

0

0

75.000

0%

Verduurzamen brandweerkazerne SRK

40.000

0

0

40.000

0%

Verduurzamen brandweerkazerne WKP

35.000

0

0

35.000

0%

Afwaarderen Roosjesweg etc. Aagtekerke

650.000

0

0

650.000

0%

Aanleg invalidenovergang Bastion Veere

20.000

0

0

20.000

0%

Verhard tent achter woning Bastion Veere

130.000

0

0

130.000

0%

Openbare verlichting vervang lantaarnpalen

53.500

0

0

53.500

0%

Toeristische Hub inhoud, aankleding Db

750.000

0

0

750.000

0%

Ombouw automaten naar kentekenparkeren

121.300

0

0

121.300

0%

Toilet Singel Domburg

85.000

0

0

85.000

0%

Toeristische HUB Zoutelande

750.000

0

0

750.000

0%

Peuteropvang Versluijsschool

294.126

0

0

294.126

0%

MFA Okp Kinderopvang

1.116.577

0

0

1.116.577

0%

Vervangen schoonmaakrobot zwembad

9.200

0

0

9.200

0%

Waterbassin kunstgrasveld Serooskerke

200.000

0

0

200.000

0%

Aanschaf zorgunit

39.605

0

0

39.605

0%

MFA Okp GGD

741.607

0

0

741.607

0%

Krediet vervangen drainage 2024

50.000

0

0

50.000

0%

Vergroten persleiding drukriolering

100.000

0

0

100.000

0%

Vervanging 18 ondergrondse containers restafval

190.300

0

0

190.300

0%

Vervangen afzetcontainers vrachtauto

36.978

0

0

36.978

0%

Afvalinzameling

117.000

0

0

117.000

0%

Plaatsen columbaria

12.000

0

0

12.000

0%