Programmabegroting 2018 |
Blz. 1 |
Begroting 2018 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Voorwoord |
Blz. 4 |
Voorwoord |
Blz. 5 |
Begrotingsbeeld |
Blz. 6 |
Begrotingsbeeld |
Blz. 7 |
Te autoriseren bedragen |
Blz. 8 |
0. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 9 |
0. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 10 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 11 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 12 |
Doelstellingen |
Blz. 13 |
D.0.01 In 2018 groeit de klantwaardering over onze dienstverlening met 0,2. |
Blz. 14 |
0.001 We verbeteren onze dienstverlening op minimaal 4 punten. |
Blz. 15 |
0.002 We maken onze digitale archivering duurzaam. |
Blz. 16 |
0.003 We verbeteren het informatiebeheer en de informatiebeveiliging. |
Blz. 17 |
0.004 We onderzoeken nieuwe mogelijkheden en innovaties en passen deze toe in onze dienstverlening. |
Blz. 18 |
0.005 We verminderen het aantal bezwaarschriften dat we gegrond verklaren. |
Blz. 19 |
0.006 We verminderen het aantal klachten dat de klachtencommissie behandelt en het aantal klachten dat we gegrond verklaren. |
Blz. 20 |
0.007 We geven de opvattingen van burgers en ondernemers een plaats in het maken van beleid. |
Blz. 21 |
0.008 We informeren inwoners, ondernemers, toeristen en de pers tijdig en op een toegankelijke manier. |
Blz. 22 |
D.0.02 Veere blijft een zelfstandige gemeente met zeggenschap over het beleid en de uitvoering daarvan. |
Blz. 23 |
0.009 We werken samen met andere overheden als we daardoor meer kwaliteit kunnen leveren, onze kwetsbaarheid en de kosten kunnen verminderen en met behoud van voldoende invloed. |
Blz. 24 |
D.0.03 In 2018 is het gemeentelijk vastgoed professioneel georganiseerd. |
Blz. 25 |
0.010 We stellen integraal vastgoedbeleid en een beheerplan op. |
Blz. 26 |
0.011 We standaardiseren in 2018 de huur- en gebruikersovereenkomsten. |
Blz. 27 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 28 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 29 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 30 |
Prioriteiten |
Blz. 31 |
1. Veiligheid |
Blz. 32 |
1. Veiligheid |
Blz. 33 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 34 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 35 |
Doelstellingen |
Blz. 36 |
D.1.01 In 2018 zijn we goed voorbereid en georganiseerd bij een ramp of crisis. |
Blz. 37 |
1.001 We nemen deel aan de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland. |
Blz. 38 |
1.002 We trainen en leiden medewerkers op voor hun rol bij een ramp of crisis. |
Blz. 39 |
D1.02 Veere is en blijft een veilige gemeente om in te wonen, werken en recreëren. |
Blz. 40 |
1.003 We stellen de Nota Integrale veiligheid 2019-2022 vast. |
Blz. 41 |
1.004 We bestrijden georganiseerde criminaliteit en ondermijning. |
Blz. 42 |
1.005 We werken integraal samen aan Veerse veiligheidsproblematiek. |
Blz. 43 |
1.006 We werken samen met de politie aan het bewaken van de prioriteiten en inzet van de politie in Veere. |
Blz. 44 |
D.1.03 Een schone, veilige, gezonde en mooie leefomgeving. |
Blz. 45 |
1.007 We houden de Algemene plaatselijke verordening Veere actueel. |
Blz. 46 |
1.008 We stellen een uitvoeringsprogramma Vergunningverlening Toezicht Handhaving (VTH) op. |
Blz. 47 |
1.009 We stellen het jaarverslag omgevingsrecht op. |
Blz. 48 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 49 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 50 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 51 |
Prioriteiten |
Blz. 52 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 53 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 54 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 55 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 56 |
Doelstellingen |
Blz. 57 |
D.2.01 In 2018 is er op drukke plekken voldoende ruimte om fietsen te stallen. |
Blz. 58 |
2.001 We maken in 5 kernen extra fietsparkeerplaatsen bij winkels, publieke voorzieningen en het strand. |
Blz. 59 |
D.2.02 In 2021 past de inrichting van verschillende wegen beter bij gebruik van ervan. |
Blz. 60 |
2.002 We richten in 2017 en 2018 het centrumgebied van Dishoek opnieuw in. |
Blz. 61 |
2.003 We richten in 2018 het fietspad tussen de Kaapduinseweg en de Strandweg in Dishoek opnieuw in. |
Blz. 62 |
2.004 We richten in 2018 de Prelaatweg in Aagtekerke opnieuw in. |
Blz. 63 |
2.005 We richten in 2018 tot 2020 de Dorpsstraat en Noordweg in Oostkapelle opnieuw in. |
Blz. 64 |
2.006 We richten in 2019 een deel van de Dorpsstraat in Gapinge opnieuw in. |
Blz. 65 |
2.007 We richten in 2020 de Dorpsstraat en Torenstraat in Meliskerke opnieuw in. |
Blz. 66 |
D.2.03 In 2027 zijn alle wegen in de gemeente Veere veilig en ingericht volgens het wegencategoriseringsplan. |
Blz. 67 |
2.008 We passen de inrichting van de Mezgerweg, Domburgseweg en Schuitvlotstraat in Domburg aan. |
Blz. 68 |
D.2.04 In 2018 heeft iedere kern minstens 1 halteplaats die toegankelijk is voor mensen met een handicap. |
Blz. 69 |
2.009 We verhogen haltes naar 18 cm, brengen geleidelijnen aan en zorgen voor rolstoelvriendelijke opritten. |
Blz. 70 |
D.2.05 In 2018 is er minder overlast van openbaar vervoer in verschillende kernen. |
Blz. 71 |
2.010 Waar mogelijk passen we de busroutes aan in de kernen van Biggekerke, Koudekerke, Serooskerke en Vrouwenpolder. |
Blz. 72 |
D.2.06 We voldoen aan het afgesproken beheerniveau. |
Blz. 73 |
2.011 We verlengen de levensduur van kademuren in de stadshaven in Veere met minstens 30 jaar. |
Blz. 74 |
D.2.07 In 2018 is er een betere verdeling van parkeerplaatsen tussen inwoners, bedrijven en toeristen. |
Blz. 75 |
2.012 We stellen nieuwe kaders en uitgangspunten vast via een Nota Parkeren. |
Blz. 76 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 77 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 78 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 79 |
Prioriteiten |
Blz. 80 |
3. Economie |
Blz. 81 |
3. Economie |
Blz. 82 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 83 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 84 |
Doelstellingen |
Blz. 85 |
D.3.01 In 2018 krijgen werkgelegenheid en duurzame economische groei prioriteit. |
Blz. 86 |
3.001 We revitaliseren onze bestaande bedrijventerreinen. |
Blz. 87 |
3.002 We voeren het stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2016-2018 uit. |
Blz. 88 |
3.003 We stellen een ondernemersmanager aan. |
Blz. 89 |
3.004 We reserveren een bedrag als co-financiering voor kansen op Europese en/of nationale subsidies. |
Blz. 90 |
3.005 We besluiten of we een vervolg geven aan het project MOVE. |
Blz. 91 |
D.3.02 In 2018 blijft de toeristische sector van economische waarde voor de gemeente. |
Blz. 92 |
3.006 We nemen deel aan de Toeristische Uitvoerings Alliantie 2016-2018. |
Blz. 93 |
3.007 We stellen € 200.000 beschikbaar voor de Toeristische Impuls 2015-2018. |
Blz. 94 |
3.008 We kennen een budgetsubsidie toe aan de VVV Zeeland voor de periode 2016-2019. |
Blz. 95 |
3.009 We handhaven het 5-sterrenniveau van het fietsknooppuntensysteem. |
Blz. 96 |
3.010 We herzien het beleid voor kleinschalig kamperen. |
Blz. 97 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 98 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 99 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 100 |
Prioriteiten |
Blz. 101 |
4. Onderwijs |
Blz. 102 |
4. Onderwijs |
Blz. 103 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 104 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 105 |
Doelstellingen |
Blz. 106 |
D.4.01 De overgang tussen peuterspeelzaal, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs/hoger onderwijs verloopt zonder problemen. |
Blz. 107 |
4.001 Wij stellen in januari beleid vast voor voor- en vroegschoolse educatie. |
Blz. 108 |
4.002 We zorgen dat alle kinderen van 1- of geen-verdieners die dit willen, een plaats krijgen op een peuterspeelzaal. |
Blz. 109 |
D.4.02 In 2018 zijn alle schoolgebouwen toegankelijk voor alle leerlingen. |
Blz. 110 |
4.003 Wij verbouwen verschillende schoolgebouwen. |
Blz. 111 |
4.004 Wij laten een nieuwe multifunctionele accommodatie bouwen in Biggekerke. |
Blz. 112 |
D.4.03 In 2018 zijn schoolbesturen in staat om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan alle leerlingen. |
Blz. 113 |
4.006 We maken afspraken met schoolbesturen en het bestuur van Stichting Kinderopvang Walcheren |
Blz. 114 |
4.007 Wij subsidiëren het taalhuis om minimaal 5 activiteiten op Walcheren te organiseren. |
Blz. 115 |
4.008 We onderzoeken de mogelijkheden voor excellent onderwijs. |
Blz. 116 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 117 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 118 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 119 |
Prioriteiten |
Blz. 120 |
5. Sport, cultuur en recreatie |
Blz. 121 |
5. Sport, cultuur en recreatie |
Blz. 122 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 123 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 124 |
Doelstellingen |
Blz. 125 |
D.5.01 In 2018 is het onderhoud en de renovatie van de buitensportaccommodaties (voetbal, tennis, korfbal) volledig geprivatiseerd. |
Blz. 126 |
5.001 We onderzoeken samen met de voetbalverenigingen de privatisering van het veldonderhoud van voetbalcomplexen. |
Blz. 127 |
D.5.02 Eind 2019 is zwembad De Goudvijver functioneel, duurzaam, technisch in orde en gebruiksvriendelijk. |
Blz. 128 |
5.002 We maken een toekomstplan voor het zwembad |
Blz. 129 |
D.5.03 Vergroten betrokkenheid inwoners bij openbaar groen |
Blz. 130 |
5.003 Jaarlijks organiseren we een opschoondag en boomfeestdagen. |
Blz. 131 |
D.5.04 Het openbaar groen geeft een verzorgd beeld |
Blz. 132 |
5.004 We stellen in 2018 een boombeleidsplan op. |
Blz. 133 |
D.5.05 Het cultureel erfgoed van Veere is behouden, goed toegankelijk voor de toekomst, op een financieel duurzame manier. |
Blz. 134 |
5.005 We onderzoeken hoe we ons cultureel erfgoed beter kunnen benutten. |
Blz. 135 |
5.006 We nemen deel aan de gemeenschappelijke regeling Het Zeeuws Archief. |
Blz. 136 |
5.007 We restaureren de vestingmuren in Veere. |
Blz. 137 |
D.5.06 Inwoners en toeristen kunnen passief en actief deelnemen aan en genieten van activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. |
Blz. 138 |
5.008 In 2018 bereiden we de plaatsing van een nieuw kunstwerk voor. |
Blz. 139 |
5.009 We nemen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Zeeuwse Muziekschool. |
Blz. 140 |
5.010 We maken afspraken over het structureel voortzetten van muziekonderwijs op onze basisscholen. |
Blz. 141 |
5.011 In 2018 stemmen we onze rol ten opzichte van de culturele sector beter af op de participatiesamenleving. |
Blz. 142 |
D.5.07 Subsidies aan sport- en beweegactiviteiten passen binnen de Sportnota 2016 en de Subsidiewijzer 2015. |
Blz. 143 |
5.012 We maken een uitvoeringsprogramma sport 2018. |
Blz. 144 |
5.013 We ondersteunen de realisatie van een mountainbikeroute in Veere. |
Blz. 145 |
D.5.08 Sportaccommodaties voldoen aan de NOC*NSF normen. |
Blz. 146 |
5.014 We leggen kunstgras aan als een voetbalvereniging capaciteitstekort heeft of als ruimtelijke ontwikkelingen dit nodig maken. |
Blz. 147 |
D.5.09 In 2018 zijn wij een schone en leefbare gemeente. |
Blz. 148 |
5.015 We voeren het project Mooi Veere uit. |
Blz. 149 |
D.5.10 De Veerse kust blijft op een kwalitatief hoog niveau. |
Blz. 150 |
5.016 We voeren de aanbevelingen van het rapport “De kust is breder dan het strand” uit. |
Blz. 151 |
5.017 We werken samen met Waterschap/Gemeente Vlissingen aan het beheer van de strand- en duingebieden. |
Blz. 152 |
5.018 De Stichting Strandexploitatie Veere (SSV) voert de strandexploitatie 2018 tot en met 2021 voor ons uit. |
Blz. 153 |
5.019 We onderzoeken de mogelijkheid voor extra zandsuppletie voor de kust van Walcheren. |
Blz. 154 |
5.020 We verbeteren de kwaliteit van de kustparkeerplaats aan de Verlengde Dishoekseweg in Dishoek, Koudekerke. |
Blz. 155 |
5.021 We voeren het actieprogramma van de Zeeuwse kustvisie uit. |
Blz. 156 |
D.5.11 De beleving van het Veerse landschap past bij de waarden van het Walcherse landschap. |
Blz. 157 |
5.022 We stellen een plan van aanpak vast om storende elementen en verrommeling in het buitengebied tegen te gaan. |
Blz. 158 |
5.023 We stoten het Trimbos tussen Aagtekerke en Grijpskerke af. |
Blz. 159 |
D.5.12 We hebben in elke kern minimaal één speelterrein, dat aansluit bij de behoeften van de doelgroep. |
Blz. 160 |
5.024 We maken in 2018 voor 3 kernen een uitvoeringsplan speelruimte. |
Blz. 161 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 162 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 163 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 164 |
Prioriteiten |
Blz. 165 |
6. Sociaal Domein |
Blz. 166 |
6. Sociaal Domein |
Blz. 167 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 168 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 169 |
Doelstellingen |
Blz. 170 |
D.6.01 Veerse inwoners doen actief en zo lang mogelijk mee in de samenleving. |
Blz. 171 |
6.001 Wij stimuleren initiatieven van vrijwilligers en organisaties die een bijdrage leveren aan deze doelstelling. |
Blz. 172 |
6.002 We stellen een plan op voor het uitvoeren van het VN-verdrag. |
Blz. 173 |
6.003 We voeren het project Wonen en Zorg gemeente Veere uit. |
Blz. 174 |
6.004 Het Maatschappelijk Werk Walcheren (MWW) biedt extra inzet voor de Veerse inwoners in het gebiedsteam Veere en werkt nauw samen met Stichting Welzijn Veere (SWV). |
Blz. 175 |
6.005 We evalueren de nota reserve leefbaarheid. |
Blz. 176 |
6.006 We versterken de slagkracht van Stichting Welzijn Veere (SWV). |
Blz. 177 |
D.6.02 In 2018 vinden inwoners snel en makkelijk toegang tot zorg en ondersteuning. |
Blz. 178 |
6.007 We onderzoeken hoe we de uitvoering van de Wmo en Jeugdwet kunnen verbeteren aan de hand van de visie uit de Pentekening. |
Blz. 179 |
6.008 We voeren de verbeteringen door. |
Blz. 180 |
D.6.03 Kwetsbare inwoners krijgen passende zorg en ondersteuning |
Blz. 181 |
6.009 Samen met andere gemeenten maken we afspraken met zorgaanbieders over Wmo en Jeugdvoorzieningen. |
Blz. 182 |
6.010 We nemen deel aan de GR Orionis Walcheren. |
Blz. 183 |
6.011 Wij bereiden ons voor op de decentralisatie van beschermd wonen per 1 januari 2020. |
Blz. 184 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 185 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 186 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 187 |
Prioriteiten |
Blz. 188 |
7. Volksgezondheid en milieu |
Blz. 189 |
7. Volksgezondheid en milieu |
Blz. 190 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 191 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 192 |
Doelstellingen |
Blz. 193 |
D.7.01 In 2018 willen we minder huishoudelijk restafval en meer bruikbare reststromen |
Blz. 194 |
7.001 We voeren verschillende pilots uit voor betere afvalscheiding. |
Blz. 195 |
D.7.02 Afval in de gemeente verwerken we effectief en efficiënt via de gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ). |
Blz. 196 |
7.002 Wij dienen zienswijzen in op het beleidsprogramma 2018 en de begroting 2018 van OLAZ. |
Blz. 197 |
D.7.03 In 2018 heeft elke begraafplaats voldoende grafruimte voor minimaal 25 jaar. |
Blz. 198 |
7.003 De begraafplaats Koudekerke hogen we op. |
Blz. 199 |
7.004 De begraafplaats Domburg breiden we uit met 500 graven. |
Blz. 200 |
7.005 We wijzigen de indeling van begraafplaats Oostkapelle. |
Blz. 201 |
D.7.04 Ons riolerings- en waterbeheer voldoet aan het afgesproken niveau. |
Blz. 202 |
7.006 We evalueren en herzien het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (GRP). |
Blz. 203 |
D.7.05 Jongeren groeien veilig en gezond op in Veere en meer inwoners blijven langer gezond. |
Blz. 204 |
7.007 Wij voeren de lokale nota Volksgezondheid uit. |
Blz. 205 |
7.008 Wij nemen deel aan de GR GGD. |
Blz. 206 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 207 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 208 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 209 |
Prioriteiten |
Blz. 210 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (VHROSV) |
Blz. 211 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (VHROSV) |
Blz. 212 |
Relevante beleidskaders/nota's |
Blz. 213 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 214 |
Doelstellingen |
Blz. 215 |
D.8.01 Vanaf 2019 is er een betere verbinding tussen Vrouwenpolder en het recreatiegebied Park Fort den Haak |
Blz. 216 |
8.001 We maken de grond tussen de parallelweg N57 en de Fort den Haakweg bouwrijp voor de nieuwe verbindingsweg. |
Blz. 217 |
8.002 We maken een definitief ontwerp (DO) van de Fort den Haakweg en de nieuwe verbindingsweg tussen de parallelweg N57 en de Fort den Haakweg. |
Blz. 218 |
8.003 We maken een definitief ontwerp (DO) van het inrichtingsplan van het deelgebied rondom de sportvoorzieningen. |
Blz. 219 |
8.004 We maken het deelgebied rondom de sportvoorzieningen bouwrijp. |
Blz. 220 |
D.8.02 Het centrum van Vrouwenpolder is in 2018 opgewaardeerd. |
Blz. 221 |
8.005 We stellen een stedenbouwkundig- en beeldkwaliteitsplan op voor de groene kamer van het centrumgebied. |
Blz. 222 |
8.006 We voeren een haalbaarheidsonderzoek uit voor de verplaatsing van de PLUS-supermarkt naar de hoek bij de Noorddijk en de parallelweg N57. |
Blz. 223 |
D.8.03 De kwaliteit van de fysieke leefomgeving is in 2018 beter. |
Blz. 224 |
8.007 We herontwikkelen Molenwal in Westkapelle. |
Blz. 225 |
8.008 We begeleiden de uitwerking van de Structuurvisie Centrumgebied Zoutelande. |
Blz. 226 |
8.009 We begeleiden de uitvoering van de dorpsvisies. |
Blz. 227 |
8.010 We stellen werkbudget beschikbaar voor kwalitatieve of innovatieve ontwikkelingen van de fysieke leefomgeving. |
Blz. 228 |
8.011 We voeren de Asbestregeling uit. |
Blz. 229 |
D.8.04 Domburg is een heilzame woonplaats en badplaats met allure. |
Blz. 230 |
8.012 We herontwikkelen het Singelgebied van Domburg. |
Blz. 231 |
8.013 We richten het gebied rond 't Groentje opnieuw in. |
Blz. 232 |
8.014 We richten de boulevard Van Schagen opnieuw in. |
Blz. 233 |
8.015 We leggen een dynamisch parkeerverwijssysteem in Domburg aan. |
Blz. 234 |
8.016 We breiden het parkeerterrein naast het gemeentehuis uit. |
Blz. 235 |
8.017 We vormen de Nijverheidsweg om tot een woonlocatie. |
Blz. 236 |
8.018 We vormen de locatie van de oude supermarkt aan de Singel in Domburg om tot een woongebied en een parkeerplaats. |
Blz. 237 |
8.019 We onderzoeken de haalbaarheid van de herontwikkeling van het Nehalenniagebied. |
Blz. 238 |
D.8.05 In 2018 is Veere aantrekkelijker voor wonen, werken en recreatie. |
Blz. 239 |
8.020 We maken een actualisatie van het onderzoek “Kostendragers project Veelzijdig Veere”. |
Blz. 240 |
8.021 We herinrichten de Markt in Veere. |
Blz. 241 |
8.022 Wij bereiden het bestemmingsplan Oranjeplein voor. |
Blz. 242 |
8.024 We stellen een ontwikkelplan op voor het jachthavengebied Oostwatering. |
Blz. 243 |
8.025 Wij onderzoeken de mogelijkheden tot herbestemming van het Mijnenmagazijn in Veere. |
Blz. 244 |
D.8.06 In 2018 zijn vraag en aanbod op de woningmarkt goed op elkaar afgestemd |
Blz. 245 |
8.025 We werken mee of voeren bouwplannen uit die opgenomen zijn in de Regionale Walcherse woningmarktafspraken. |
Blz. 246 |
8.026 We voeren de prestatieafspraken met Zeeuwland uit en maken nieuwe prestatieafspraken voor na 2018. |
Blz. 247 |
8.027 We voorkomen het gebruik van gebouwen als tweede woning via het tweede woningenbeleid. |
Blz. 248 |
8.028 We stimuleren inwoners om hun woningen energiezuiniger en duurzamer te maken. |
Blz. 249 |
8.029 We vervangen verouderde huurwoningen. |
Blz. 250 |
8.030 In samenwerking met Zeeuwse Gronden en Zeeuwland laten we 15 woningen “Beschermd Wonen” bouwen. |
Blz. 251 |
D.8.07 Het gemeentelijk programma Omgevingswet draagt bij aan verbetering van de fysieke leefomgeving. |
Blz. 252 |
8.031 We maken 1 bestemmingsplan voor alle 13 kernen. |
Blz. 253 |
8.032 We bereiden de invoering van de Omgevingswet voor. |
Blz. 254 |
8.033 We bepalen de koers en ambitie van onze gemeente rond de invoering van de Omgevingswet. |
Blz. 255 |
D.8.08 In 2018 blijft ons erfgoed “behouden door ontwikkeling” |
Blz. 256 |
8.034 We stimuleren eigenaren om rijksmonumenten en waardevolle panden te isoleren. |
Blz. 257 |
8.035 We voeren het projectplan wederopbouwperiode Walcheren uit. |
Blz. 258 |
8.036 We dragen bij aan cultuurhistorisch onderzoek via de stimuleringsregeling voor de waardevolle panden. |
Blz. 259 |
8.037 We geven ons cultuurhistorisch erfgoed een plaats in de bestemmingsplannen. |
Blz. 260 |
D.8.09 In 2018 werken we toe naar nieuwe multifunctionele accommodaties (mfa’s) in Oostkapelle, Westkapelle, Aagtekerke en Serooskerke zodat deze in 2021 gebruiksklaar zijn. |
Blz. 261 |
8.038 Wij werken toe naar integratie van 2 scholen en de mfa De Halve Maan in Oostkapelle. |
Blz. 262 |
8.039 Wij werken toe naar het realiseren van een mfa in Westkapelle. |
Blz. 263 |
8.040 Wij werken toe naar het realiseren van een mfa in Aagtekerke. |
Blz. 264 |
8.041 Wij werken toe naar het realiseren van een mfa in Serooskerke. |
Blz. 265 |
D.8.10 We verbruiken minder energie en de energie die we verbruiken is meer duurzaam dan in 2017 en daarvoor. |
Blz. 266 |
8.042 We maken de voortgang van de energiebesparingen inzichtelijk en we zoeken en onderzoeken mogelijkheden om energieneutraal te worden . |
Blz. 267 |
D.8.11 Het op orde brengen van gemeentelijk grondeigendom en het voorkomen van verlies van eigendom. |
Blz. 268 |
8.043 We voeren het Plan van aanpak onrechtmatig grondgebruik uit. |
Blz. 269 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 270 |
Wat mag het kosten op programmaniveau? |
Blz. 271 |
Wat mag het kosten op taakveldniveau? |
Blz. 272 |
Prioriteiten |
Blz. 273 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 274 |
Algemene dekkingsmiddelen op totaalniveau |
Blz. 275 |
Algemene dekkingsmiddelen op taakveldniveau |
Blz. 276 |
Mutaties reserves |
Blz. 277 |
Overhead |
Blz. 278 |
Specificatie overhead |
Blz. 279 |
Taakveld overhead |
Blz. 280 |
Paragraaf bedrijfsvoering |
Blz. 281 |
Doelstellingen |
Blz. 282 |
D.9.01 De continuïteit en kwaliteit van een excellente dienstverlening zijn gewaarborgd. |
Blz. 283 |
9.001 We zorgen dat de basis op orde is en we richten de organisatie zo in dat we onze ambities en veranderende rol waarmaken. |
Blz. 284 |
9.002 We zorgen voor een bedrijfszekere en toekomstgerichte ICT-omgeving. |
Blz. 285 |
9.003 We zorgen voor een functioneel, representatief en gastvrij gemeentehuis. |
Blz. 286 |
9.004 Onze inkopen en aanbestedingen doen we rechtmatig en professioneel volgens ons inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
Blz. 287 |
9.005 Onze planning en control cyclus voeren we volgens afspraak met de gemeenteraad uit. |
Blz. 288 |
9.006 We ondersteunen als gastgemeente de samenwerking Porthos. |
Blz. 289 |
D.9.02 In iedere kern is tenminste 1 ontmoetingsruimte beschikbaar die past bij de behoefte van de kern. |
Blz. 290 |
9.007 We vervangen in 2018 en 2019 meubilair en algemene voorzieningen (zoals wifi) in de gemeentelijke verenigingsgebouwen. |
Blz. 291 |
Prioriteiten |
Blz. 292 |
Paragraaf financiering |
Blz. 293 |
Paragraaf financiering |
Blz. 294 |
Paragraaf lokale heffingen |
Blz. 295 |
Paragraaf lokale heffingen |
Blz. 296 |
Paragraaf verbonden partijen |
Blz. 297 |
Paragraaf verbonden partijen |
Blz. 298 |
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 299 |
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 300 |
Paragraaf risicomanagement en weerstandsvermogen |
Blz. 301 |
Paragraaf risicomanagement en weerstandsvermogen |
Blz. 302 |
Paragraaf grondbeleid |
Blz. 303 |
Paragraaf grondbeleid |
Blz. 304 |
Paragraaf duurzaamheid |
Blz. 305 |
Paragraaf duurzaamheid |
Blz. 306 |
Doelstellingen |
Blz. 307 |
D11.01 In 2018 verbruiken gemeentelijk gebouwen meer duurzaam opgewekte energie. |
Blz. 308 |
11.01 In 2018 leggen we 510 zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis voor het opwekken van energie. |
Blz. 309 |
11.02 We leggen op het dak van sporthal de Couburg 390 zonnepanelen voor het opwekken van energie. |
Blz. 310 |
11.03 We voorzien drie openbare toiletten in Domburg en Oostkapelle van zonnepanelen en sluiten deze af van het gas. |
Blz. 311 |