Beleidsrapportage

1. Programma wonen

Terug naar navigatie - 1. Programma wonen


Doelstelling

We werken aan vitale woonkernen met betaalbare en duurzame woningen. 

Veere is een aantrekkelijke gemeente om in te wonen. Maar het aanbod van betaalbare, duurzame en levensloopbestendige woningen is te laag. Hierdoor komen doelgroepen als jongeren, starters, ouderen en zorgdoelgroepen niet aan een passende woning in Veere.

Maatregelen en acties
We geven in 2024 uitvoering aan het in 2022 vastgestelde Programma Wonen met de volgende onderwerpen: 

  • 5 nieuwbouwprojecten in de taskforce betaalbaar Wonen
  •  Sturing op en uitvoering van de nieuwbouwprogrammering met de NBP Veere
  •  Herziening en actualisering van de huisvestingsverordening
  •  Pilot en beleid voor tijdelijke huisvesting van (internationale) werknemers
  •  Beleid voor tijdelijk permanente bewoning van bijgebouwen
  •  Ontwikkelen van een woonzorgvisie
  •  Vaststellen van een Leegstandsverordening

 

Resultaten 

  • 5 nieuwbouwprojecten betaalbaar Wonen
  1. 6 sociale huurwoningen levensloopbestendig Meliskerke, Zeester.
  2. Afronding openbare tenderprocedure Biezenweie. BM start met bouw 7 starterswoningen (koop), 5 patiowoningen (koop). De 10 sociale huurwoningen worden door Zeeuwland ontwikkelt in Serooskerke, Biezenweie.
  3. 5 sociale huurwoningen levensloopbestendig opgeleverd in Aagtekerke, Bouwlust III.
  4. Aagtekerke voormalige gymzaal en speeltuin, 3 woonworkshops met inwoners Aagtekerke. Start samenwerking ontwikkelend architect M3. In november 2024 stedenbouwkundigplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie in de raad.
  5. Snelle sociale woningbouw Vrouwenpolder (ca. 12 woningen) verwachting stedenbouwkundige randvoorwaarden en beeldkwaliteitsplan in de raad december 2024. 
  • Sturing op en uitvoering van de nieuwbouwprogrammering met de NBP Veere
    Hier wordt sturing op en uitvoering aan gegeven. Twee keer per jaar staat de NBP open voor nieuwe initiatieven die volgens het vastgestelde toetsingskader worden getoetst. Op basis van deze uitkomsten, vertraging bij of uitval van bestaande projecten op de NBP én beschikbare capaciteit, besluit het college projecten toe te voegen. Deze uitkomsten worden twee keer per jaar met de raad gedeeld. Maandelijks is er een integraal overleg met projectleiders waar de voortgang van de projecten het bespreekpunt is. 
  • Herziening en actualisering van de Huisvestingsverordening
    Vertraagd aanstaand Rijksbeleid (Wet regie op de volkshuisvesting) waar urgentiegroepen verplicht in de Huisvestingsverordening moeten worden opgenomen en de besluiten die de Veerse raad ten aanzien van het ontwikkelkader verblijfsrecreatie nog moet nemen, hebben ervoor gezorgd dat wij het efficiënter vinden om de Huisvestingsverordening in 2025 te herzien.
  • Pilot en beleid voor tijdelijke huisvesting van (internationale) werknemers
    Met diverse bedrijven zijn wij in overleg om een pilot te starten. Dit zijn weer andere ondernemers dan begin dit jaar. Zij hebben aangegeven prioriteit aan hun bedrijfsvoering te moeten geven, dit kost te veel extra tijd. Daarnaast zijn wij in overleg met de provincie over de (on)mogelijkheid in de provinciale omgevingsverordening voor het tijdelijk bouwen voor arbeidsmigranten in het buitengebied.
  • Beleid voor tijdelijk permanente bewoning van bijgebouwen
    Er draait een pilot met het toestaan van pré mantelzorg wonen en twee generatie wonen in een aan- of uitbouw of bijgebouw. Hiervan hebben respectievelijk 9 en 6 inwoners van de gemeente Veere gebruik gemaakt. Dat toont aan dat er vraag naar en behoefte aan is. Een definitieve regeling hiervoor wordt onderdeel van het Omgevingsplan.
  • Ontwikkelen van een woonzorgvisie
    Een woonzorganalyse ten behoeve van de visie is in juli 2024 opgeleverd. Afdeling MO maakt nu samen met wonen een woonzorgvisie. Deze wordt naar verwachting in eerste kwartaal van 2025 door de raad vastgesteld.
  • Vaststellen van een Leegstandsverordening
    Deze is door de raad in juni 2024 vastgesteld. 

2. Woonzorgvisie en uitwerking preventievisie

Terug naar navigatie - 2. Woonzorgvisie en uitwerking preventievisie

Doelstelling
Woningen die aansluiten bij de (toekomstige) behoeftes van onze inwoners met een zorg- of ondersteuningsbehoefte.
Een aanbod in preventieve voorzieningen en ondersteuning die de positieve gezondheid van onze inwoners bevordert. 

Maatregelen en acties
In 2025 stelt de raad een woonzorgvisie vast.
In 2024 stelt de raad een preventiebeleid vast.

Resultaten
Begin 2024 zijn betrokken partijen bij het woonzorg-vraagstuk betrokken om input te leveren voor de woonzorganalyse van de gemeente Veere. Augustus 2024 is er een woonzorganalyse afgerond op basis van data en deze input. In het eerste kwartaal 2025 leggen we u de woonzorgvisie voor ter vaststelling.
Begin 2024 zijn gesprekken gevoerd met zoveel mogelijk partijen uit de zorg en het preventieve veld over de invulling van de preventievisie. December 2024 leggen we u het preventiebeleid voor ter vaststelling.

3. Vreemdelingenhuisvesting en opvang

Terug naar navigatie - 3. Vreemdelingenhuisvesting en opvang

Doelstelling
Iedere gemeente is volgens de spreidingswet verplicht om de taakstellingen voor het huisvesten van statushouders en het opvangen van asielzoekers (incl. alleenstaande minderjarige vreemdelingen, AMV) te realiseren. Daarnaast wordt van iedere gemeente verwacht dat zij volgens de (dringende) richtlijn Oekraïense ontheemden opvangen.
Het Rijk stelt elk half jaar de te behalen taakstelling c.q. richtlijn bij. 

Maatregelen en acties
Over de eerste helft van 2024 zijn geen wijzigingen of bijzonderheden te melden.

•    Statushouders
Taakstelling 2024 (inclusief achterstand 2023) 1e + 2e helft = 60, gerealiseerd = 13.
Toelichting: Veere heeft slechts 10% huurwoningen. Er is een chronisch tekort aan betaalbare huurwoningen. Gemeente en wooncorporatie werken aan oplossingen (programma wonen).

•    Asielzoekers
Taakstelling 2024 (inclusief AMV) 139, gerealiseerd = 0. 
Toelichting: AMV-locatie Wilgenhoek, voor 30 plaatsen is in ontwikkeling. 

•    Oekraïne opvang
Taakstelling 2024 = 228, gerealiseerd 246 plaatsen. 
Veere overweegt totaal 328 opvangplaatsen te realiseren. Zie bij Spreidingswet. 

Resultaten
De taakstelling statushouders zal naar verwachting deels worden gerealiseerd.
De richtlijn voor de opvang voor Oekraïners is al gerealiseerd.
De richtlijn voor asiel opvang wordt op de schaal van Walcheren ruimschoots gerealiseerd. Hierdoor hoeft Veere geen extra inspanning te leveren voor asielopvang, behoudens de AMV locatie. 

Gevolgen Spreidingswet
Gemeenten kunnen als gevolg van de spreidingswet samen afspreken hoe zij kunnen voldoen aan de taakstellingen van asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen. Walcheren stelt voor om het aantal opvangplaatsen voor asielzoekers op Walcheren ongeveer zo te laten, omdat op Walcheren veel meer asielzoekers worden opgevangen dan de taakstelling. Veere overweegt om 100 extra Oekraïners op te vangen, totaal 328, om zo efficiënt bij te dragen aan de Walcherse taakstelling. Het Rijk bekostigt ook de extra Oekraïne opvang. 

4. Mobiliteit

Terug naar navigatie - 4. Mobiliteit

Doelstelling
De leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming staan in onze kernen en op onze wegen onder druk door de groei van de verkeersbewegingen. We willen een breed gedragen plan maken over hoe we de knelpunten in diverse kernen van de Noordwestroute in samenhang kunnen oplossen. Het plan moet inzicht geven in welke maatregelen op korte termijn, middellange termijn en de lange termijn nodig zijn om knelpunten op te lossen en hoe we dit samen met de andere wegbeheerders gaan financieren. We kijken hierbij naar alle verschillende vormen van mobiliteit; auto, fiets en openbaar vervoer. 

We willen dat de groei van het aantal verkeersbewegingen op de doorgaande wegen in kernen afneemt ten opzichte van de huidige situatie. 

Maatregelen en acties
In 2024 zijn we verder gegaan met het interactieve traject om tot een plan voor de Noordwestroute te komen. We hebben voor de zomer een vijftal sessies gehouden met focusgroepen. Na de zomer volgen nog een tweetal sessies waarbij het aspect landschap een belangrijke rol gaat spelen. Uit de eerste sessies blijkt namelijk dat landschap een essentieel onderwerp is om tot een goede oplossing te komen. 

Verder hebben we in Grijpskerke samen met een werkgroep een plan gemaakt voor het nemen van kortetermijnmaatregelen in de kern. In Domburg zijn we ook gestart met een werkgroep voor het maken van een plan voor de korte termijn. Verder bereiden we ons voor op de nieuwe concessie van het openbaar vervoer in 2025. We onderzoeken de meest geschikte locaties voor de halteplaatsen en overstappunten van het nieuwe flex net en het vaste net.  

Resultaten

  • we hebben een verkeersbesluit genomen en de inrichting aangepast van 50 naar 30 km in de Mezgerweg in Domburg
  • we zijn volop bezig met de aanleg van snelheid remmende maatregelen op doorgaande wegen in diverse kernen, deze ronden we af in 202
  • we hebben fietsparkeerplaatsen aangelegd in diverse kernen
  • we leveren de 1e fase van de Noordwestroute op: scenariostudie en landschappelijke afweging
  • we hebben een meerjarige opzet gemaakte van monitoring en metingen verkeersstromen 2024

We liggen bij de uitvoering van diverse maatregelen iets achter op de planning. Oorzaken hiervan moeten we zoeken in de extra aandacht voor participatie en de nodige zorgvuldigheid die dit vereist en de tijd die kabel- en leidingbedrijven nodig hebben om kabels en leidingen te verleggen. Ook het planproces Noordwestroute loopt iets achter op de originele planning. Dit vooral ook omdat we een verdiepingsslag maken voor het landschap. Vooralsnog lijkt de planvorming te passen binnen de financiële kaders. De uiteindelijke doelstelling is haalbaar, maar veel gaat afhangen van de uitkomsten van het proces en de bereidheid van alle partijen om bij te dragen aan de oplossing. 

5. Programma economie

Terug naar navigatie - 5. Programma economie

Doelstelling
Toekomstbestendig ondernemerschap en een verbrede Veerse economie.
Veere heeft een innovatieve economie die we verder willen versterken en verbreden. We bouwen verder aan een economie die antwoorden biedt op de maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen. Een economie die door verbreding en kwaliteit genoeg oplevert om te kunnen blijven investeren in een vitale Veerse samenleving.  

Maatregelen en acties
We actualiseren het bedrijventerreinenprogramma voor Veere.
Er is een behoefte onder de inwoners aan een update van het bedrijventerreinenprogramma Veere met een heldere doorkijk naar de toekomstbestendigheid. De focus ligt niet alleen op de bedrijventerreinen, maar ook op de versplinterde grote bedrijfskavels in de gemeente. 

We voeren het omgevingsprogramma Economie uit.
Als gemeente willen we een faciliterende en aanjagende rol vervullen, in plaats van alleen te regisseren. Door samen te werken en krachten te bundelen, streven we naar duurzame en innovatieve oplossingen. In het programma economie hebben we speciale aandacht voor vijf cruciale sectoren voor de toekomst van Veere. In het uitvoeringsprogramma zullen we intensief samenwerken met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Daarnaast zal de opdracht ondernemersdienstverlening vastgesteld en uitgevoerd worden. 

We voeren het uitvoeringsprogramma van de landbouwvisie ‘De Agrariër centraal!’ uit.
In het agrarisch middengebied is de landbouw een belangrijke speler. Wij waarderen de landbouw daarbij vanuit een economisch perspectief. De waarde van de landbouw voor de gemeente Veere zit ook in het samen oplossen van maatschappelijke opgaven die op ons afkomen en het beheer van ons landschappelijk kapitaal. In het uitvoeringsprogramma geven we de verdere uitwerking aan op de volgende punten: 

  • Verbinding, communicatie en relatie
  • Ruimere mogelijkheden op/aan het bouwblok
  • Ruimere mogelijkheden buiten het bouwblok
  • Tijdelijk opslag buiten het bouwblok
  • Stoppers in de sector
  • Gebiedsontwikkelingen in het agrarisch middengebied

Resultaten
1.    Proces bedrijventerreinprogramma Veere
Vanaf januari 2024 zijn stappen doorlopen om tot een actueel bedrijventerreinenprogramma voor de gemeente Veere te komen. Na een locatieschouw waarop alle Veerse bedrijventerreinen fysiek zijn bezocht en beoordeeld, is voor ieder bedrijventerrein groter dan 5 hectare netto de uitgangspositie vastgesteld. 
Aan de hand van een meerwaarde-model is meer inzicht verkregen in het functioneren van de bedrijventerreinen en de potentie richting de toekomst. Aanvullend is een ondernemersenquête uitgevoerd onder bedrijven. In de periode van 15 maart tot 19 april 2024 is een online enquête opengesteld om in beeld te krijgen hoe ondernemers hun vestigingslocatie in Veere waarderen en wat hun wensen zijn ten aanzien van een eventueel toekomstige vestigingslocatie op een bedrijventerrein. Betrokkenheid van het bedrijfsleven was rand voorwaardelijk voor het opstellen van het 
bedrijventerreinenprogramma. 
Tijdens het traject zijn verschillende ondernemersbijeenkomsten georganiseerd om aan de voorkant input van ondernemers en vastgoedeigenaren op te halen. Onderwerp is besproken in het projectencollege op 7 mei 2024.

2.    7e herziening bestemmingsplan Buitengebied
In de Landbouwvisie is een Uitvoeringsprogramma opgenomen. Voor een aantal onderwerpen uit het Uitvoeringsprogramma is een 7e herziening van het bestemmingsplan Buitengebied opgesteld, waarmee we willen bereiken dat de betreffende onderwerpen formele rechtskracht verkrijgen. Het voorstel legt het college voor aan de raad tijdens de raadsvergadering in december 2024. 

3.    Ondersteunen van de Bedrijven Investerings Zone (BIZ)
Een BIZ is een afgebakend gebied (zoals een dorpskern, centrum of bedrijventerrein) waarin ondernemers en vastgoedeigenaren samen investeren. Door de BIZ-investeringen worden de gebieden aantrekkelijker, zichtbaarder (offline en online), netter en veiliger voor publiek en ondernemers. Een BIZ draagt ook bij aan een betere organisatie van ondernemers. De gemeente faciliteert de BIZ-organisatie door de bijdrage aan de BIZ te innen en controleert de gang van zaken. 
In 2024 startte de BIZ in Domburg en is er een plan ingediend voor 2024-2028. Het bedrag bestaande uit de opbrengst van de geheven en geinde BIZ bijdragen zijn verstrekt aan de Stichting Bedrijvenfonds Badplaats Domburg. Voor 2025 zal er dit jaar nog een jaarplan ingediend worden. 

4.    3ST (Speeding up Sustainable Skills in Tourism)
Gemeente Veere is gevraagd om als pilot gemeente deel te nemen aan het 3ST Interreg North Sea Region project. Hiertoe hebben we op 22 juni 2023 een intentieverklaring ondertekend. Het project is inmiddels goedgekeurd en van start gegaan. De pilot richt zich op de ontwikkeling van samenwerkingsstructuren en - verbanden tussen diverse stakeholders. Deze benadering moet leiden tot een bredere, meer duurzame betrokkenheid bij afvalverwerking en een beter gecoördineerde aanpak van de uitdagingen op dit gebied. Binnen de gemeente Veere nemen minimaal 15 toeristische ondernemers deel om de transitie naar een circulaire duurzame sector te stimuleren en te versnellen. Impuls Zeeland neemt in het derde en vierde kwartaal 2024 interviews af bij de betrokken ondernemers.

 

6. Ontwikkelkader verblijfsrecreatie

Terug naar navigatie - 6. Ontwikkelkader verblijfsrecreatie

Doelstelling
Toerisme voegt waarde toe aan de leefbaarheid, het landschap en de natuur.
Jaarlijks ontvangen we veel bezoekers. Het evenwicht tussen leefbaarheid en toerisme is een aandachtspunt. Het bewaken van de balans vraagt om zorgvuldige keuzes. Structureel overleg tussen overheden, bedrijfsleven en inwoners blijft hierbij van groot belang. Als we als overheid niks doen, dan staan we aan de zijlijn zonder de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het bewaken van de balans tussen leefbaarheid en toerisme. Om de balans te bewaken zijn meerdere instrumenten nodig. Toerisme is tenslotte een middel om een prettige leef-, woon- en werkomgeving te creëren.   

Maatregelen en acties
We ronden de besluitvorming van het ontwikkelkader verblijfsrecreatie fase 2 af en gaan over tot implementatie.
Nadrukkelijk wordt – vanuit verschillende hoeken – aan de gemeente gevraagd om regie te pakken om zodoende zorg te dragen voor een gedragen toekomstbestendig verblijfsrecreatief product. We zetten in op een jaarrond aantrekkelijk, kwalitatief en divers Veere zonder dat de voetafdruk van het toerisme op de leefomgeving wordt vergroot.  

Resultaten
Het definitieve voorstel tot vaststelling van het Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie fase 2 ligt ter behandeling bij de gemeenteraad. In de afgelopen jaren heeft de gemeente Veere belangrijke stappen gezet in het beheren en reguleren van de verblijfsrecreatie binnen onze regio. Met het oog op een duurzame ontwikkeling die rekening houdt met de behoeften van zowel bewoners als bezoekers. 

Na vaststelling stellen we een uitvoeringsplan op zodat we van daaruit de implementatie, in relatie tot het opstellen van het Omgevingsplan, ter hand kunnen nemen. Daarnaast werken we samen met de brancheorganisaties aan het Mengpaneel Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie en een inspiratie- en ondersteuningsprogramma. Deze laatste is gericht op het stimuleren van kwaliteitsverbetering binnen de marges van het Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie.

7. Streefbeeld maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - 7. Streefbeeld maatschappelijke voorzieningen

Doelstelling
De gemeente Veere heeft een ruim aanbod aan maatschappelijke voorzieningen die activiteiten faciliteren op het gebied van onderwijs, welzijn, sport en cultuur. Dit zorgt voor aanzienlijke verplichtingen, zowel financiële als maatschappelijke.

Om toekomstgerichte besluiten te kunnen nemen over de functies ontmoeten (dorpshuis) en bewegen/sport (binnen) van deze maatschappelijk voorzieningen is een richtingskader nodig: een Streefbeeld Maatschappelijk Vastgoed. Dit is een integraal samenhangende beschrijving van alle -bestaande en nieuwe- maatschappelijke accommodaties waarmee de gemeente haar beleidsdoelen en strategische doelen wil ondersteunen. Het dient als beleids- en uitvoeringskader waaraan de gemeente haar beslissingen kan staven. Deze beslissingen hangen samen met de Uitvoeringsagenda Maatschappelijk Vastgoed 2025 Fase II, de wijze waarop het gebruiks- en eigenaarsbeheer vorm krijgt én de Routekaart Maatschappelijk Vastgoed.

Maatregelen en acties
In 2024 analyseren wij de bestaande situatie. Hierbij betrekken wij onder andere de exploitanten van de accommodaties, Welzijn Veere, de dorpsraden en de gemeenteraad. Door de ook door de raad aangegeven intensieve participatie, duurt deze analyse langer dan eerst gedacht.

Deze analyse levert een voorzieningenbeeld per kern op met een voorkeur voor het gewenste voorzieningenniveau. Daarmee wordt een concept streefbeeld per kern opgesteld. Het voornemen is om dit in de eerste helft van 2025 op te kunnen stellen. 

Resultaten
Complete analyse van de bestaande situatie per kern en per maatschappelijke voorziening. (In de begroting 2024 waren hiervoor nog geen resultaten benoemd. Het besluit tot het opstellen van een streefbeeld is later genomen).

Door intensieve participatie is planning een aandachtspunt. Waarbij hier het uitgangspunt: “zorgvuldigheid boven snelheid” wordt gehanteerd.

Financiën en risico’s kunnen na de complete analyse in beeld worden gebracht.

8. Programma duurzaamheid

Terug naar navigatie - 8. Programma duurzaamheid

Doelstelling
We willen een duurzame gemeente Veere voor nu en voor later.
Dit betekent dat we onze leefomgeving zo gebruiken dat deze ook in de toekomst een goede leefomgeving blijft. We zijn daarvoor goed op weg maar hebben nog een grote opgave te gaan. We moeten vooral toe naar een flinke reductie van de CO2 uitstoot. 

Maatregelen en acties
1.    We voeren het Programma Duurzaam Veere 2022-2025 uit
Projecten die we oppakken zijn: 
•    Nationaal Isolatieprogramma (www.zeeuwsisolatieprogramma.nl)
•    Energiearmoede (kadokaarten en Zeeuws Isolatieteam)
•    Programma Openbaar laden 
•    Duurzame opwek (zon & kleine wind)
•    Borging van de Routekaart Maatschappelijk Vastgoed in het
•    Verduurzaming Stad Veere (pilot/leerproject)
•    Verduurzamen van de brandweerkazernes in Oostkapelle, Domburg, Serooskerke en Westkapelle 
•    Verduurzamen Stadhuis Veere 
•    Verduurzamen gemeentehuis (nieuwe verlichting)
•    Integraal Programmeren (PMIEK, Energievisie)
•    Ecovonk (duurzaamheidsmarkt 9 en 10 oktober)
•    Stimuleringslening Duurzaam Langer Thuis

2.    We maken een Regionale Energie Strategie Zeeland 2.0
In het eerste kwartaal van 2024 leggen we de Regionale Energie Strategie (RES) Zeeland, versie 2.0 voor aan het college en de gemeenteraad. Na de besluitvorming gaan we aan de slag met de uitvoering. 

3.    We maken een programma voor Circulaire Economie.
In het Programma Duurzaam Veere is Circulaire Economie een van de pijlers. Binnen de Zeeuwse Samenwerking maken we nu een Zeeuws basis beleid wat we vervolgens na vaststelling door College en gemeenteraad gaan implementeren en uitvoeren. 

4.    We evalueren het programma Duurzaam Veere 
Bij het opstellen van het Omgevingsprogramma Duurzaamheid is besloten dat er een evaluatie komt na 2 jaar. Deze bieden we eind 2024 aan.
In september 2023 heeft de rekenkamercommissie het onderzoek Energie-transitie beleid binnen de gemeente Veere aangeboden aan de gemeenteraad. Bij het aanbieden van de evaluatie maken we een koppeling met het onderzoek van de rekenkamercommissie.
 
5.    We maken samen een pMiek en energievisie voor geheel Zeeland.
Om de energietransitie te versnellen en netcongestie te verminderen (en waar mogelijk te voorkomen) is een plan gemaakt (pMIEK). 
Een Energievisie en een afwegingskader worden hiervoor opgesteld en voorgelegd aan het college en de gemeenteraad.
De Provincie Zeeland is het bevoegd gezag en trekker van dit proces.

Resultaten
1.    Programma Duurzaam Veere 2022-2025 
We werken aan het behalen van de doelen 49% CO2 reductie in 2030 en 95% CO2 reductie in 2050 t.o.v. 1990. We boeken resultaten die toegelicht worden in de evaluatie van het Omgevingsprogramma Duurzaamheid voor de jaren 2022 en 2023. 
De verwachting is dat we de doelstellingen halen, conform het gestelde in het Omgevingsprogramma, maar met aanvulling van SPUK’s en subsidies vanuit het Rijk. We zijn hierbij afhankelijk van wetgeving, bereidheid van burgers en bedrijven en voldoende middelen en ambtelijke capaciteit. 

Het doel is CO2 door uiteindelijk aardgasvrij te worden.

2.    Regionale Energie Strategie Zeeland 2.0
Eind 2024 leggen we de RES 2.0 voor aan colleges en gemeenteraden voor besluitvorming. In de RES 2.0 wordt voorgesteld om aan te sluiten bij de nieuwe EU doelstellingen die door vertaald zijn in het landelijke Klimaatakkoord en dat betekend dat we gaan voor 55-60% CO2 reductie in 2030 t.o.v. 1990. 

3.    Programma voor Circulaire Economie
De afgelopen maanden werkten gemeenten in Zeeuwse samenwerking druk verder aan het Beleid circulaire Economie Zeeuwse Gemeenten. 
Het concept beleid is nu gereed en het beleid vervolgt het verdere proces om het uiteindelijk per gemeente vast te kunnen stellen. We streven naar vaststelling in de raadsvergadering van december 2024. Daarna volgt de uitvoering. 

Het opstellen van het beleid blijft binnen de financiële kaders. Voor de uitvoering van het beleid vragen we in de meerjarenbegroting 2025 extra middelen. 

Het proces volgt vooralsnog de planning. Om stakeholders en belanghebbenden voldoende mogelijkheden te geven voor inspraak kan het zijn dat de planning nog iets doorschuift. 

4.    Evaluatie van het programma Duurzaam Veere 
We maken een evaluatie over de jaren 2022 en 2023. Het ligt in de planning om eind 2024 een evaluatie en advies op te leveren aan het college en ter kennisname aan de gemeenteraad. 

Bij de evaluatie hebben we ook een koppeling gemaakt met het onderzoek van de rekenkamercommissie.

5.    Energievisie voor geheel Zeeland
We leveren in 2025 een energievisie voor Zeeland op. Eind 2024 wordt er een contouren Energievisie voorgelegd aan de colleges en ter kennisname aan de raad die vervolgen wordt gebruikt om te komen tot een definitieve energievisie in 2025.

 

9. Dienstverlening

Terug naar navigatie - 9. Dienstverlening

Doelstelling
We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers en inwoners. 

Maatregelen en acties
Veel onderdelen in onze dienstverlening lopen goed of gaan beter dan in het verleden. Dat zien we onder meer terug in een nulmeting die we begin dit jaar samen met een extern bureau uitvoerden. Natuurlijk zijn er ook onderdelen waar het nog beter kan of moet. Daar investeren we gericht en structureel in: het verbeteren van de dienstverlening of het op peil houden ervan zien we als een continue opdracht.

Resultaten
We voerden begin dit jaar een onderzoek uit naar onze dienstverlening. 

Enkele opvallende conclusies:
de respons was met 25,1% hoger dan het bureau normaal aantreft. Dat zegt iets over de betrokkenheid van onze inwoners en ondernemers.
Men waardeerde de dienstverlening met een 7,4 en dat is hoger dan bij andere gemeenten. Er was ook een mogelijkheid om tekstueel zaken aan te geven en men maakte daar veel gebruik van: interessante feedback in de vorm van complimenten en zaken waar we mee aan de slag gaan.

Komend jaar voeren we een verdiepend onderzoek uit naar vergunningen, meldingen openbare ruimte en de kanalen e-mail en telefonie. We informeren u over de uitkomsten.

We ontwikkelden een visie op datagedreven werken en zijn nu volop bezig met een plan van aanpak. Eén van de thema’s waar we datagedreven mee aan de slag gaan is onze dienstverlening. 

Een speciaal intaketeam beoordeelt en filtert initiatieven op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Onder de omgevingswet noemen we dat complexe initiatieven. De intake beoordeelt de initiatieven op kansrijkheid. Dat geeft duidelijkheid aan initiatiefnemers én voorkomt dat we zelf aan de slag gaan met initiatieven die uiteindelijk niet kansrijk blijken. Sinds de start (1 januari 2024) zijn er 40 initiatieven ingediend.

We investeerden in formatie voor het cluster economie & toerisme. Dit cluster is nu, samen met andere disciplines, gericht aan de slag met de dienstverlening aan ondernemers. We meten de resultaten eind 2025 door het opnieuw deelnemen aan het onderzoek ondernemerspeiling. Daarnaast werken we aan een opdracht om gericht de ondernemersdienstverlening te verbeteren. 

Steeds meer inwoners en ondernemers gebruiken het online kanaal voor het aanvragen van vergunningen, het melden van een verhuizing en andere producten en diensten. Bij burgerzaken zien we bij onze maandelijkse monitoring regelmatig percentages hoger dan 80 of 90 (afhankelijk van het product). De leverancier van het informatiesysteem houdt een benchmark bij. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat we in het eerste kwartaal 2024 in de top 10 van het online gebruik staan (het gaat daarbij om ongeveer 175 gemeenten). Dat is geen doel op zich maar zegt iets over de koers die we varen. Het sluit aan bij ons beleid: we ondersteunen alle kanalen, maar stimuleren het gebruik van het online kanaal.

Uitvoeringsprogramma
We werken met een dynamisch uitvoeringsprogramma dienstverlening. Hierin staan bijvoorbeeld acties als het gericht blijven sturen op het snel terugbellen van onze klanten en terugdringen van het aantal terugbelnotities, een goede telefonische bereikbaarheid van onze medewerkers en het taalgebruik (“klare taal”) in onze schriftelijke communicatie. Met hulp van een coach investeren we in meer aandacht voor dienstverleningscompetenties en -gedrag in brede zin.

10. Organisatie

Terug naar navigatie - 10. Organisatie

Doelstelling
We blijven ontwikkelen richting een stevige en toekomstbestendige ambtelijke organisatie. Onze organisatie zorgt ervoor dat we onze doelen kunnen bereiken. 

Maatregelen en acties

  1. We stellen een strategische agenda op.
  2. We verbeteren de span of control van het managementteam.
  3. We professionaliseren onze manier van projectmatig werken.
  4. We hebben aandacht voor de vitaliteit van onze medewerkers.
  5. We gaan aan de slag met en binnen de Wet open overheid (Woo).
  6. We organiseren de ondersteuning bij centrale inkoop op een structurele wijze.
  7. We verbeteren de informatiebeveiliging van de gemeenteraad.
  8. We zorgen voor een goed en bedrijfszeker beheer van onze ICT huishouding.
  9. We houden onze informatiesystemen en informatie veilig.
  10. We installeren een kinderburgemeester.

Resultaten

  1. Op basis van onder meer het hoofdlijnenakkoord hebben wij een strategische agenda opgesteld. Dit instrument helpt bij het sturen van de organisatie door het college in de gewenste richting. In deze burap rapporteren wij bijvoorbeeld middels de thema’s van deze agenda.
  2. Het traject rond verbetering van de span of control van het managementteam is afgerond. Er zijn waar nodig teamleiders aangesteld.
  3. Om onze manier van projectmatig werken te professionaliseren worden diverse integrale projecten begeleid door de afdeling Programma’s en Projecten. Daarnaast wordt in het najaar van 2024 een praktijkgerichte training georganiseerd voor medewerkers.
  4. Op het gebied van vitaliteit is er in 2024 een start gemaakt met het organiseren van activiteiten rond de verschillende pijlers van vitaliteit: fysiek, mentaal, sociaal, financieel en professioneel. Hierbij hanteren we een mix van informeren, stimuleren en faciliteren.
  5. We hebben het proces in onze organisatie voor de passieve en actieve openbaarmaking volgens de Wet open overheid (Woo) ingericht en voldoen aan de in de wet gestelde eisen die per 1 november 2024 verplicht zijn.
  6. In 2024 hebben we zoals begroot voor inkoopadvies gebruikt gemaakt van inhuur vanwege de grote vraag op dat gebied. Voor 2025 kan nu gesteld worden dat deze vraag onverminderd groot blijft en daarmee een structurele oplossing benodigd is.
  7. In 2024 hebben we in opdracht van de griffie voor de gemeenteraad geadviseerd en ondersteund bij het inrichten van een e-mail omgeving waarmee de vertrouwelijkheid en integriteit van het mailverkeer is geborgd voor de informatiebeveiliging van de werkprocessen. Hierbij ligt het beheer extern om de raadsinformatie en ambtelijke informatie te scheiden.
  8. In 2024 is de uitwijkvoorziening ingericht, operationeel gemaakt en verwerkt in de continuïteitsplannen. Het toetsen van de werking en continuïteitsplannen om adequaat te kunnen reageren is nog niet afgerond. Dit plannen we in kwartaal 4 van 2024 en herhalen we jaarlijks. Alle geplande vervangingen van onze ICT-voorzieningen zijn afgerond volgens de planning.
  9. In 2024 voeren we de benoemde acties uit het jaarplan informatiebeveiliging uit. Hierbij lopen we op schema en ronden dit  in 2024 af.
    De wettelijk verplichte audits rond informatiebeveiliging zijn uitgevoerd. De bevindingen en aanbevelingen die uit deze audits komen pakken we op en passen we toe voor de continue verbetering van onze informatiebeveiliging.
    De geplande “legal hacks” op onze informatiehuishouding zijn uitgevoerd. De bevindingen en leerpunten zijn opgepakt. Volgens planning zijn er meerdere veiligheidsbewustwordingsacties voor de gebruikers uitgevoerd. Dit is een continu proces dat jaarlijks terugkomt.
    De voorbereidingen op en de implementatie van de aankomende Europese wetgeving heeft veel tijd gevraagd in 2024.
  10. In de loop van 2024 is onze kinderburgemeester geïnstalleerd. Deze heeft gedurende het jaar diverse activiteiten ondernomen en bijgewoond met als absoluut hoogtepunt het bezoek van het Koninklijk Paar aan onze gemeente in augustus.