Financiële rapportage

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

We vragen u in het raadsvoorstel om de begrotingswijzigingen 3, 4 en 5 vast te stellen. Hieronder staat kort beschreven welk type mutaties deze begrotingswijzigingen bevatten. In het vervolg van deze rapportage beperken we ons bij de programma's, conform artikel 6 uit de financiële verordening, tot het toelichten van mutaties van groter dan € 25.000 én afwijkingen van de investeringskredieten meer dan 10% van het geautoriseerd investeringsbudget of groter dan € 50.000. Verder geven we conform de financiële verordening inzicht in de besteding van de budgetten voor onvoorzien, het beslag op bestemmingsreserves en informeren we u over mutaties in relatie tot het aan- en verkoopmandaat.

Begrotingswijziging 3
Betreft nieuwe voorstellen vanuit het college met dekkingsvoorstellen uit bestemmingsreserves en/of de budgetten eenmalig en structureel onvoorzien.  

Begrotingswijziging 4
De wijziging heeft betrekking op de afwijking op de lopende budgetten.

Begrotingswijziging 5
De wijziging heeft betrekking op het grondbedrijf en de grondexploitatie (grex).

Leeswijzer
Een positief getal in de kolommen saldo betekent een nadeel.
Een negatief getal in de kolommen saldo betekent een voordeel.
Een positief getal in de kolommen baten en lasten betekent een hogere bate of hogere last.
Een negatief getal in de kolommen baten en lasten betekent een lagere bate of lagere last.

Collegebesluiten

Terug naar navigatie - Collegebesluiten

Artikel 5 , lid 3 en 4 van de financiële verordening schrijven voor dat het college onder voorwaarden besluiten mag nemen over te verwachten overschrijdingen van budgetten en investeringskredieten.  Hier dient dan achteraf verantwoording over te worden afgelegd. Dat doen we via dit onderdeel in de bestuursrapportage. We maken hierbij inzichtelijk welke aanspraken er gedaan zijn op de rubriek onvoorzien en de bestemmingsreserves. 

nr. 3 Begroting voor wijziging 003 Begr.wijz. 3 - collegebesluiten Begroting na wijziging
Overzicht van baten en lasten (x € 1.000) Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur en ondersteuning 2.829 7.312 -4.483 0 0 0 2.829 7.312 -4.483
Veiligheid 3.667 44 3.623 0 0 0 3.667 44 3.623
Verkeer, vervoer en waterstaat 10.389 610 9.778 51 51 0 10.440 662 9.778
Economie 2.528 12.845 -10.317 0 0 0 2.528 12.845 -10.317
Onderwijs 4.288 1.372 2.916 0 0 0 4.288 1.372 2.916
Sport, cultuur en recreatie 16.482 3.972 12.510 95 0 95 16.577 3.972 12.605
Sociaal domein 25.457 6.826 18.631 0 0 0 25.457 6.826 18.631
Volksgezondheid en milieu 10.272 7.794 2.478 0 0 0 10.272 7.794 2.478
Fysieke leefomgeving 17.179 12.331 4.848 0 0 0 17.179 12.331 4.848
Overhead 12.935 201 12.734 0 86 -86 12.935 287 12.648
Algemene Dekkingsmiddelen 1.172 45.972 -44.800 6 6 0 1.178 45.978 -44.800
Onvoorzien 40 0 40 60 0 60 100 0 100
Overige baten en lasten -693 47 -740 0 0 0 -693 47 -740
Geraamd totaal van baten en lasten 106.546 99.326 7.220 212 144 69 106.758 99.469 7.288
Reserves 3.237 10.692 -7.455 0 69 -69 3.237 10.761 -7.523
Kostenplaatsen 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Interne producten 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Subtotaal 3.237 10.692 -7.455 0 69 -69 3.237 10.761 -7.523
Totaal 109.783 110.018 -235 212 212 0 109.995 110.230 -235

Toelichting op basis van artikel 6, lid 3. 

 

Programma Toelichting Bedragen x
€ 1.000
Lasten Baten
Verkeer, vervoer en waterstaat Werkzaamheden kabels en leidingen
KPN/Glaspoort is landelijk bezig met de uitrol van een glasvezelnetwerk. Betreft projectafspraken tussen de gemeente en KPN/Glaspoort voor afwijkende afspraken op de verordening ondergrondse infrastructuren. In 2024 dekken we deze last uit de ontvangen leges van KPN/Glaspoort. Een deel wordt gebruikt voor toezicht/werkvoorbereiding. Het andere deel voor herstel van verhardingen na aanleg van de glasvezelkabel. 51 51
Sport, cultuur en recreatie Subsidies 80 jaar herdenking
In 2024 is het 80 jaar geleden dat Walcheren bevrijd werd van de Tweede Wereldoorlog. In het kader van 80 jaar herdenken is door 8 verschillende organisaties subsidie aangevraagd voor verschillende activiteiten. Als dekking gebruiken we de reserve leefbaarheid. 48
Auto S.S.V. op Neeltje Jans
Er is een budget van € 25.000 beschikbaar gesteld vanuit het budget eenmalige onvoorziene lasten voor het ophalen van afval bij het strand van Neeltje Jans. Afgelopen jaren is het ophalen van het afval onderling geregeld met het plaatselijke strandpaviljoen en de Stichting Strand Exploitatie (SSV). Omdat dit momenteel geen optie meer is zijn we genoodzaakt dit anders te organiseren. Er wordt budget ter beschikking gesteld aan de SSV. Zij schaffen hiermee het voertuig aan. Het onderhoud van het voertuig is voor rekening van de SSV. Zie eveneens eenmalig onvoorzien voor de dekking. 25
Fysieke leefomgeving N.I.P. subsidieregeling
In juli 2023 is aan B&W voorgelegd hoe we in Zeeland het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) gaan uitvoeren. Het besluit is genomen op 11-07-2023. Het B&W voorstel is de subsidieregeling, zodat we over kunnen gaan tot uitvoering van het Nationaal Isolatieprogramma in de gemeente Veere. Dit is een uniform Zeeuws voorstel, zodat overal op een zelfde manier de besluitvorming plaatsvindt. De uitvoering van het NIP wordt gezamenlijk door de gemeenten uitgevoerd vanuit RES Zeeland. Een NIP-projectteam is namens de Zeeuwse gemeenten gestart met het uitwerken van subsidiemodules, communicatie en een IT-platform om aanvragen te kunnen verwerken en bedienen. Bij deze uitwerking hoort ook een regeling zodat woningeigenaren subsidie kunnen aanvragen om een isolatiemaatregel uit te voeren. Voor de uitvoering van het Nationaal Isolatie Programma (NIP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor gemeenten om slecht geïsoleerde woningen te helpen isoleren. Veere heeft middelen ontvangen voor het verbeteren van minimaal 530 slecht geïsoleerde woningen. 1.160
-1.160
Overhead Rijkssubsidies
Via de subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) is € 86.392,09 toegekend voor het aanbrengen van duurzame verlichting. De uitgaven zijn opgenomen in het beheerplan. Op dat moment was de subsidie nog niet toegekend. Later is de subsidie toegekend waardoor er een meevaller is. De meevaller is toegevoegd aan onvoorzien. Zie eveneens eenmalig onvoorzien. 86
Onvoorzien Eenmalige lasten
Dekking van o.a. de volgende posten: -Auto SSV op Neeltje Jans Zie eveneens sport, cultuur en recreatie voor dekking van de lasten. -25
Vervanging verlichting gemeentehuis Zie eveneens onderdeel overhead voor verdere toelichting. Een volledig overzicht van de besteding van het budget voor onvoorzien is terug te vinden vanaf pagina 43. 86
Reserves Reserve leefbaarheid
In 2024 is het 80 jaar geleden dat Walcheren bevrijd werd van de Tweede Wereldoorlog. Zie eveneens sport, cultuur en recreatie. 48

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

Artikel 6, lid 3 schrijft voor dat in de tussenrapportages toelichting wordt gegeven op afwijkingen van budgetten die groter zijn dan € 25.000 én op investeringskredieten die meer dan 10% afwijken van het geautoriseerde krediet of waar de afwijking groter is dan € 50.000. 

nr. 4 Begroting voor wijziging 004 Begrotingswijziging 4 - 2e burap totaal Begroting na wijziging
Overzicht van baten en lasten (x € 1.000) Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur en ondersteuning 2.829 7.312 -4.483 60 120 -60 2.889 7.432 -4.543
Veiligheid 3.667 44 3.623 43 0 43 3.709 44 3.666
Verkeer, vervoer en waterstaat 10.440 662 9.778 -420 -33 -387 10.020 629 9.391
Economie 2.528 12.845 -10.317 218 -125 343 2.745 12.720 -9.974
Onderwijs 4.288 1.372 2.916 -47 0 -47 4.242 1.372 2.869
Sport, cultuur en recreatie 16.577 3.972 12.605 -107 0 -107 16.469 3.972 12.498
Sociaal domein 25.457 6.826 18.631 987 3.020 -2.033 26.444 9.846 16.598
Volksgezondheid en milieu 10.272 7.794 2.478 49 8 41 10.321 7.802 2.519
Fysieke leefomgeving 17.179 12.331 4.848 454 187 267 17.633 12.518 5.115
Overhead 12.935 287 12.648 323 0 323 13.258 287 12.971
Algemene Dekkingsmiddelen 1.178 45.978 -44.800 -180 15.442 -15.622 998 61.420 -60.422
Onvoorzien 100 0 100 0 0 0 100 0 100
Overige baten en lasten -693 47 -740 25 0 25 -668 47 -715
Geraamd totaal van baten en lasten 106.758 99.469 7.288 1.403 18.619 -17.216 108.161 118.088 -9.927
Reserves 3.237 10.761 -7.523 17.727 277 17.450 20.964 11.037 9.927
Kostenplaatsen 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Interne producten 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Subtotaal 3.237 10.761 -7.523 17.727 277 17.450 20.964 11.037 9.927
Totaal 109.995 110.230 -235 19.130 18.895 235 129.125 129.125 0

Toelichting op basis van artikel 6, lid 3.  

Programma Toelichting Bedragen x
€ 1.000
Lasten Baten
Saldo primitieve begroting
In de primitieve begroting voor 2024 was sprake van een positief begrotingssaldo van € 140.000. Daarnaast is in november 2023 het beheerplan gebouwd vastgoed vastgesteld. In dit voorstel was sprake van een lager benodigde storting in de voorziening ten opzichte van het vorige beheerplan (€ 94.805). We nemen dit resultaat, van in totaal € 234.805, nu op in deze rapportage.
Bestuur en ondersteuning College B&W algemeen
Er is een hogere CAO stijging dan geraamd. Hierdoor wordt er een extra budget van € 31.000 geraamd ten opzichte van huidige budget van € 540.000; 31
De voorziening wachtgelden is doorgerekend op basis van De actuele informatie. Mede door mutaties in dienstverbanden is Er sprake van een vrijval. -59
Reisdocumenten
In 2014 is de geldigheidsduur voor paspoorten en identiteitskaarten verlengd naar 5 naar 10 jaar. Hierdoor is er in 2024 sprake van een piek voor de verlenging van deze documenten. De legesopbrengsten zijn met € 30.000 bij geraamd ten opzichte van de huidige opbrengsten van € 133.000. 30
De opbrengsten van de rijksleges stijgen hierdoor van € 80.000 naar € 160.000. De doorbetaling van de rijksleges stijgen met een zelfde bedrag. 80 80
Accountantskosten
Van de accountant is een afrekening ontvangen van het meerwerk, waaronder de controle van Sisa regelingen bij de jaarrekening 2023. Het budget 2024 is niet toereikend en we ramen € 5.000 bij. 5
Veiligheid Handhaving
Door de vele handhavingsverzoeken stijgen de kosten, bijvoorbeeld door extra handhaving van de cruiseterminal. Het budget van € 28.000 wordt verhoogd naar € 58.000. 30
Verkeer, vervoer en waterstaat Parkeerbeheer
In de begroting is een stelpost opgenomen voor de uitvoering van parkeermaatregelen en dekking van nieuwe investeringen. Voor 2024 is niet het gehele budget benodigd. Alleen nog voor de kosten voor het afbakenen van het parkeerterrein van de natuur (en vice versa) en om het parkeren op het terrein te sturen. Vanaf 2025 is deze stelpost in de begroting vervallen. -186
In de begroting 2024 zijn afschrijvingslasten opgenomen van investeringskredieten waarvan de verwachting was dat die gereed waren in 2023. Door diverse redenen zijn enkele investeringen later, of niet, uitgevoerd waardoor eveneens de afschrijving een jaar laten plaatsvindt (t+1). Het betreft onder andere de investeringskredieten: -Herinrichting parkeerplaats Strandweg Dishoek -Inrichten buitendijks parkeren -Ombouw automaten naar kenteken parkeren Hierdoor zijn er lagere afschrijvingen. De raming van de lasten stellen we bij op basis van de actualiteit. -65
Stadshaven Veere
In het recent vastgestelde beheerplan is aangegeven dat een groot deel van de voorziening niet benodigd is. Dit verwerken we nu in de rapportage. -142
Economie Toeristenbelasting
Het betreft de verwerking van bezwaren en bijstelling van de opgelegde toeristenbelasting over de jaren 2022 en 2023. In totaal is dit een correctie van € 125.000 op de bij de jaarrekening 2023 opgenomen opbrengst. -125
Toeristische impuls
In de jaarrekening 2023 is ten onrechte een bedrag van € 177.500, € 150.000 vanuit regulier budget 2023 en € 27.500 vanuit de historische reserve, niet doorgeschoven naar 2024. Op basis van het convenant hadden deze bedragen doorgeschoven moeten worden, dit is per abuis niet gebeurt. We corrigeren dit in deze rapportage. In de slotwijziging en de jaarrekening van 2024 bieden we een actualisatie aan van de stand van de toeristische impuls, zowel voor de gelden vanaf het nieuw afgesloten convenant (2023) als het historische budget. 178
Onderwijs Onderwijshuisvesting
In de begroting zijn een aantal stelposten opgenomen voor de toekomstige dekking van de kapitaallasten van onderwijshuisvesting. De dekking voor de kapitaallasten is nu nog niet nodig en voegen we toe aan de reserve maatschappelijke voorzieningen inclusief de tijdelijke huisvesting bij vervanging van scholen. -109
Tijdelijke huisvesting Versluijsschool 26
De huur van de units tijdelijke huisvesting Versluijsschool is 3 maanden eerder gestart dan voorzien. Dit in verband met beschikbaarheid van de aannemer en op verzoek van de verhuurder. Dekking is ten laste van reserve maatschappelijke voorzieningen inclusief de tijdelijke huisvesting bij vervanging van scholen conform eerder raadsvoorstel.
Leerlingenvervoer De verwachte kosten 2024 voor leerlingenvervoer schatten we in op € 435.000. Dit is nagenoeg hetzelfde kostenniveau als in 2023. Het budget is op dit moment € 406.000. De kostenstijging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere kosten per leerling. Dit wordt veroorzaakt door minder kinderen per rit of verdere afstanden per kind. 30
Sport, cultuur, recreatie Welzijnsprogramma
In 2024 is er een budget opgenomen voor de aanschaf en onderhoud van software voor het subsidietraject. De software is nog niet aangeschaft, maar dit gaat mogelijk nog wel in 2024 gebeuren. Het onderhoud(contract) is in 2024 nog niet nodig. -30
Speeltuinen en speelplaatsen
Nog niet alle begrote investeringen zijn gerealiseerd. Daardoor zijn er lagere afschrijvingen. -34
Groen beheerplan
Door ziekte en daardoor gebrek aan capaciteit zijn er minder werkzaamheden uitgevoerd. We laten de stelpost vrijvallen. -30
Sociaal domein Opvang vluchtelingen Oekraïne
Het Rijk neemt de kosten voor de opvang en huisvesting van Oekraïense ontheemden voor zijn rekening. Bij de eerste bestuursrapportage is € 2.650.000 begroot. In deze rapportage hebben we een inschatting gemaakt voor het restant van 2024. In totaal houden we rekening met een rijksbijdrage van € 5.650.000. De berekening is gebaseerd op het gemiddeld aantal beschikbare bedden per nacht. 3.000
Daarnaast is er een inschatting gemaakt van de uitgaven voor 2024. Het budget dat in de eerste bestuursrapportage is opgenomen wordt nu met € 250.000 naar beneden bijgesteld. In lijn met het aangenomen amendement bij de behandeling van het financieel perspectief 2024 worden deze mutaties, in totaal € 3.250.000, toegevoegd aan een nieuw in te stellen bestemmingsreserve. -250
AMV Wilgenhoekweg Serooskerke
Er is te weinig budget voor onderhoud groen, bewonersparticipatie en inhuur. We ramen de lasten op basis van de actualiteit. We stellen voor dit te dekken uit de hierboven genoemde en nog in te stellen bestemmingsreserve. 71
Mantelzorg
Budget is "over" door inzet van SPUK gelden en lagere incidentele subsidie. We ramen het budget Mantelzorg af. -27
Eerstelijnsloket WMO en Jeugd
In 2024 stijgen de kosten voor Jeugdzorg, zoals verwacht, door. We hebben dit bij de eerste bestuursrapportage 2024 al als kanttekening in ons raadvoorstel opgenomen. De IJZ heeft inmiddels aan de hand van het prognosemodel een nieuwe prognose gemaakt. Wij hebben deze aangevuld met informatie vanuit onze toegang en beleid. We verwachten dat de totale kosten 2024 uit zullen komen op € 5.431.503. Het huidige budget in de begroting 2024 bedraagt € 4.893.246. We verhogen de raming met € 538.257. 538
De werkelijke kosten Jeugdzorg 2023 vallen € 448.859 hoger uit dan dat we verantwoord hebben in de jaarrekening 2023. De totale kosten 2023 komen nu uit op € 5.144.583. Op basis van de Zeeuwse afspraak hebben we in onze jaarrekening 2023 de cijfers opgenomen conform de laatste begrotingswijziging GGD/IJZ (t+1 systematiek). De inschatting van de lasten was op dat moment aan de lage kant vergeleken met de uiteindelijke werkelijke lasten. Belangrijkste oorzaken hiervan zijn hogere kosten per jeugdige en kosten voor Jeugdzorg plus. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen we naar de Sociaal Domein rapportage 2023. 449
Participatie Orionis - WSW
In de meicirculaire is voor de participatiewet een extra uitkering opgenomen. Deze betalen we door aan Orionis. De aanpassing verwerken we in deze rapportage. 185
Maatwerkvoorzieningen WMO
Er zijn in 2024 nog geen aanvragen ontvangen voor woningaanpassingen. Er komt wel één aanpassing aan. De kosten hiervan zijn nog lastig in te schatten. Op dit moment schatten we in dat we het budget met € 30.000 kunnen verlagen naar € 80.000. -30
WMO vervoer
Na 2022 zien we de kosten voor vervoer stijgen. In 2023 bereikte de kosten het niveau van voor corona. In 2024 zien we de kosten echter verder stijgen. De oorzaak hiervan zit deels in de kosten voor het vervoer die fors gestegen zijn, maar ook in het aantal vervoersbewegingen. We verwachten een tekort ten opzichte van het budget van bijna € 100.000 (totale budget € 637.000). Voor 2024 verwachten we dit voor de helft op te kunnen lossen binnen de bestaande budgetten. De andere € 50.000 stellen we voor om bij te ramen in de tweede bestuursrapportage. 50
Jeugdzorg begeleiding
Het budget voor PGB's in de begroting is hoger dan de tot nu toe uitgegeven budgetten PGB's Jeugd. Hierdoor is het niet de verwachting dat dit budget nog nodig is in 2024. -25
Volksgezondheid en milieu Riolering
In de begroting voor riolering is onterecht nog een budget opgenomen voor te betalen precariobelasting voor kabels en leidingen. Deze wordt niet meer geheven. -33
Verder hebben we de rentelasten voor de riolering op basis van de financiële regels moeten aframen. Door de rentevergoedingen over de in de schatkist geparkeerde gelden, zie ook de toelichting bij het onderdeel algemene dekkingsmiddelen, kunnen we geen rente toerekenen aan de riolering. Er was rekening gehouden met 0,5% rente en deze is nu bijgesteld naar 0%. -86
Daarnaast is er sprake van lagere afschrijvingslasten door vertraging in de uitvoering van investeringen. 13
We verrekenen de bovenstaande mutaties met de voorziening riolering. 132
Afval Op basis van maandelijkse voorschotnota’s stellen we het budget voor de inzameling van het huisvuil bij van € 805.000 naar € 760.000 -45
Nog niet alle begrote investeringen zijn gerealiseerd. Hierdoor zijn er lagere afschrijvingen. De raming van de lasten stellen we bij op basis van de actualiteit. -60
We hebben een afrekening ontvangen van de ZRD over het jaar 2023. 152
Er zijn aanpassingen in de vergoedingen voor de inzameling van zwerfafval. We ramen het budget af van € 76.000 naar € 20.000. -56
Er is een stijging van de papierprijzen. We ramen de huidige opbrengsten van € 75.400 naar € 110.000 35
De belastingsamenwerking heeft aangegeven een lagere opbrengst van de afvalstoffenheffing te verwachten door een lager aantal ledigingen. -90
Het totaal van de mutaties verrekenen we met de voorziening afvalstoffenheffing. 186
Begraven algemeen -50
We verwachten, op basis van het aantal lijkbezorgingen, een lagere opbrengst dan begroot.
Fysieke leefomgeving Verkoop groen- en reststroken
De verkoop reststroken loopt al langer en de verkopen nemen daardoor af. De meest interessante reststroken zijn al verkocht. De raming van de lasten en baten stellen we bij op basis van de actualiteit. -25
Onrechtmatig grondgebruik
Het project onrechtmatig grondgebruik is afgesloten. Door een dubbele opname van de verkoop van stukje grond aan de Azalealaan 9 te Oostkapelle is er een aframing van de baten. Door de verwerking van de foutieve opname is er eveneens een mutatie op de algemene reserve. Programma technisch behoort onrechtmatig grondgebruik te vallen onder Sport, cultuur en recreatie. -30
AOK KPN gebouw Schelpweg Domburg 33
Vanwege de onherroepelijke vergunning voor de vervanging van het KPN gebouw is een bijdrage ontvangen. Het betreft een langlopend project waarbij sprake is van oude afspraken. Op basis van deze afspraken storten we een deel van de ontvangen bijdrage in de reserve bovenwijkse voorzieningen.
Uitwerking Visie Domburg
In de eerste bestuursrapportage is dit budget afgeraamd. Bij nadere beoordeling van de uit te voeren projecten voor de visie Domburg, onder andere Westrand, is dit budget toch nodig. 80
Ontwikkelbudget ruimtelijke plannen
We ramen noodzakelijke kosten voor planontwikkelingen waaronder woningbouw. Zo zijn er diverse kosten gemaakt voor het Oranjeplein. Ook zijn er nog plannen voor andere planontwikkelingen. Om de voortgang mogelijk te maken is een verhoging van het budget nodig. 30
Bouw- en sloopvergunningen meldingen 70
Er is sprake van een stijging van de kosten voor de inhuur van vergunningverleners door meer bouwvergunning aanvragen. We ramen het budget bij met € 70.000. We dekken dit door een hogere opbrengst uit bouwleges.
Bouw- en sloopvergunningen leges
Er is een stijging van de opbrengst bouwleges door grote projecten zoals bouw van hotels en appartementencomplexen. De raming van de baten stellen we bij op basis van de actualiteit. 200
Tweede woningen
We worden in sommige juridische zaken bijgestaan door externe advocaten in de vorm van 2e lezer, zoals bij Kievietenlaan. We ramen het budget bij van € 5.000 naar € 55.000. 50
Implementatie omgevingswet 155
In de meicirculaire is een bedrag van € 155.000 ontvangen voor de implementatie en uitvoering van de omgevingswet. In het uitvoeringsplan voor de komende jaren hebben we met dit bedrag rekening gehouden.
Regie en sturing gebiedsontwikkeling
Er is aanvullend budget nodig voor de vervolgstappen van de uitvoering van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (WVG) omdat er nog een extra voorkeursrecht is gevestigd op Koningshof Koudekerke. Daarbij is door de raad aandacht gevraagd voor de communicatie. 55
Overhead Flexibel belonen en inhuur
Het algemene inhuurbudget, dat wordt gevuld door niet ingevulde vacaturegelden, is niet toereikend. Dit komt onder meer door de vervanging van langdurig zieke medewerkers waardoor we te maken hebben met dubbele lasten. Daarnaast is inhuur duurder dan vast personeel. We zien dit met name terug bij de inhuur van vergunningverleners. We stellen voor om het budget met € 250.000 te verhogen waarvan € 100.000 uit de verhoging van de bouwleges bekostigd kan worden. 250
Algemene dekkings-middelen Dividend De Zeeuwse Energiehoudster Maatschappij (ZEH) heeft een superdividend uitgekeerd van in totaal € 479 miljoen. Via de raadsmemo, onderdeel van de ingekomen stukken van de vergadering van 3 juli jl., is deze uitkering kenbaar gemaakt. Het Veers aandeel is € 13.385.668. 13.386
Door de verkoop van diverse bedrijfsonderdelen heeft ZEH een aanzienlijke liquiditeitspositie. De intentie is om deze tot 2034, jaar na sluiting kerncentrale, uit te keren aan de aandeelhouders. In 2024 is eenmalig sprake van een superdividend. Volgens afspraak zetten we een gedeelte van dit bedrag, € 4.384.572, in voor de kapitaalstorting in het gemeentelijk bezit Evides (GBE Aqua B.V.). GBE kan hiermee het resterende deel van de lening aflossen. Door de vervroegde aflossing en de huidige rentestand is er naar verwachting nog sprake van een vergoeding van de bank aan GBE. Het Veerse aandeel hierin is ongeveer € 125.000. Zoals in financieel perspectief is voorgesteld storten we het surplus ad € 9.001.000 in een nieuw te vormen bestemmingsreserve. 125
Rente Als gemeente hebben we de verplichting om overtollige financieringsmiddelen te stallen bij 'de schatkist' van het Rijk. Over het uitgestalde geld ontvangen we een rentevergoeding. Door positieve resultaten uit 2023, latere behoefte aan liquide middelen en de ontvangsten uit het BCF en dividend ZEH, verwachten we in 2024 een totale rentebate van € 1.200.000. 1.200
Daarnaast is er door bovenstaande oorzaken ook nog geen financieringsbehoefte geweest. Hierdoor kunnen we eveneens de begrote rentelasten bijstellen. -180
Precario We verwachten een hogere opbrengst precario voor 2024 evenals we hadden in 2023. De opbrengst is structureel en nemen we mee in de begroting 2025. 30
We verwachten een lagere opbrengst precario voor voorgaande jaren. -28
Algemene uitkering 544
Eind mei is de meicirculaire 2024 verschenen. In de circulaire is de groei (accres) van het gemeentefonds geactualiseerd. Dit gebeurt voor zowel de volume als de loon- prijsontwikkeling. Daarnaast is de financieringssystematiek aangepast van trap-op-trap-af (gelijk aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven) naar de historische ontwikkeling van het PBBP (8-jaars gemiddelde). Deze ontwikkelingen leiden tot een extra uitkering van € 168.000. In de circulaire is verder een afrekening opgenomen van het btw compensatiefonds (BCF) 2023. Voor het BCF is sprake van een plafond. Wanneer gemeenten onder dit plafond blijven wordt het overschot toegevoegd aan het gemeentefonds. In dit geval betreft het en bedrag van € 221.000. Aan het gemeentefonds zijn gelden toegevoegd voor de uitvoeringskosten van de omgevingswet. Voor Veere betekent dit een extra uitkering van € 155.000. We ramen hiervoor ook budget bij het programma fysieke leefomgeving. Tenslotte ontvangen we een extra bijdrage van € 185.000 voor de uitvoering van de participatiewet. Dit bedrag verwerken we in deze rapportage ook als een last aangezien Orionis voor ons uitvoering geeft aan de wet. 185
Overige baten en lasten Voorziening verlofsparen
Medewerkers kunnen gebruik maken van de mogelijkheid om een deel van het verlof te sparen. In 2023 is voor deze regeling een voorziening getroffen. We voegen nu een bedrag toe aan de voorziening op basis van het aantal ingeschatte te sparen uren door medewerkers. 30
Reserves Algemene reserve.
Programma fysieke leefomgeving: -onrechtmatig grondgebruik ontvangst. Zie eveneens pag. 33. -30
P&P projectleider loonkosten lager dan begroot. 28
Programma sport, cultuur en recreatie:
vrijval index bijdrage zandfonds. 39
Reserve maatschappelijke voorzieningen
Programma onderwijs: -Toevoeging van kapitaallasten onderwijs 109
huur units gemeente Reimerswaal juni t/m september Zie beide eveneens pag. 29. 26
Reserve deelneming GBE Aqua
storting superdividend ten behoeve van kapitaalstorting 4.384
Reserve nog af te ronden projecten/werkzaamheden
storting en eveneens onttrekking toeristische impuls. 150 178
Reserve Grote Veerse Opgaven
storting superdividend ten behoeve van reserve Grote Veerse Opgaven 9.001
Zie eveneens onderstaande toelichting en het raadsvoorstel 2e burap.
Reserve vreemdelingen huisvesting en -opvang
Programma sociaal domein: -storting overschot Oekraïense ontheemden 3.250
AMV Serooskerke onderhoud groen tekort budget 71
Zie eveneens onderstaande toelichting en het raadsvoorstel 2e burap.
Resultaat 753
Het resultaat van de 2e bestuursrapportage 2024 voegen we toe aan de algemene reserve.

Toelichting nieuwe reserves

Terug naar navigatie - Toelichting nieuwe reserves

Toelichting nieuwe reserves
We werken de twee nieuwe bestemmingsreserves uit volgens de eisen en in de  structuur van de nota reserves en voorzieningen.

1.    Naam bestemmingsreserve: Reserve grote Veerse opgaven.

2.    Type reserve: bestedingsfunctie.

3.    Het doel waarvoor de reserve wordt gevormd: incidentele investeringen in drie grote Veerse opgaven. Deze investeringen moeten een structureel en duurzaam effect opleveren voor de Veerse samenleving met een maatschappelijk rendement. 

4.    De minimale omvang: n.v.t.

5.    De maximale omvang: n.v.t.

6.    Voeding: Het dividend van de Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) na vaststelling door de algemene vergadering van aandeelhouders.

7.    Besteding: Op basis van (investerings-)voorstellen voor drie grote Veerse opgaven, met een minimum van € 250.000 per voorstel. 

8.    De looptijd van de reserve (start- en einddatum): onbepaalde tijd.

9.    Onderbouwing: We zetten de reserve in op de volgende grote Veerse opgaven (indicatief):

a.    60% op mobiliteit. 
De groei van het autoverkeer zorgt voor vermindering van de leefbaarheid in diverse kernen. Samen met andere overheden zoeken we naar mogelijkheden om oplossingen te vinden voor gesignaleerde knelpunten. Voor de uitvoering hiervan zijn veel middelen nodig. We zetten deze reservering in om investeringen te doen die aantoonbaar de mobiliteitsstructuur verbeteren, vaak in de vorm van cofinanciering. 
b.    20% op verduurzaming.
i.    Voor het behalen van de doelen uit het programma Duurzaamheid en de snelheid waarmee we dat doen zijn we samen aan zet. De lokale samenleving roept steeds vaker de hulp van de gemeente in voor wat betreft kennis en middelen voor duurzaamheidsprojecten. We willen de Veerse gemeenschap hierin ondersteunen en duurzaamheidsmaatregelen stimuleren.
ii.    Aan het maatschappelijk vastgoed worden eisen gesteld op het gebied van duurzaamheid. Onder andere moet de CO2-uitstoot fors gereduceerd worden. De kosten hiervan zijn aanzienlijk. De huidige staat van het maatschappelijk vastgoed vraagt om (grote) financiële investeringen om dit doel te behalen.
c.    20% op woningbouwopgave en wonen.
i.    Er is een grote vraag naar sociale woningen in Veere. Dit betreft sociale huurwoningen en sociale koopwoningen. Bij nieuwbouwplannen moet in de gemeente Veere minimaal 2/3 van de woningen in de categorie betaalbaar (waaronder sociale huur en koop) worden gebouwd. Door de hoge bouwkosten en grondprijzen wordt dat voor de woningcorporatie of ontwikkelaar financieel onhaalbaar. Bij sociale koop heeft een corporatie of ontwikkelaar een terugkoopverplichting. Dit drukt voor hen een behoorlijke periode op hun balans. We vinden het belangrijk dat deze woningen wel worden gebouwd en reserveren geld om de ontwikkelende partijen hierbij te ondersteunen. 
ii.    Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) voert het Veerse startersfonds uit. Dit is een revolverend fonds voor starters op de Veerse woningmarkt. Het fonds verstrekt een lening voor het aankopen van een eerste woning. Om te voorkomen dat aanvragen niet gehonoreerd kunnen worden wegens onvoldoende middelen in het fonds, reserveren we geld.
iii.    Veere staat voor een aanzienlijke woningbouwopgave tot 2030. Het programma Wonen Veere 2022 – 2027 en de nieuwbouwprogrammering Veere 2022 – 2030 zijn daartoe vastgesteld. Om de doelen van deze opgave te kunnen halen en uit te kunnen voeren reserveren we geld.

10.    Uitgangspunten:
a.    Incidentele dividenden worden niet ingezet voor structurele vraagstukken
b.    In de voorstellen houden we indien nodig rekening met uitvoeringscapaciteit.  
 


1.    Naam bestemmingsreserve: Opvang en huisvesting vreemdelingen.

2.    Type reserve: bestedingsfunctie. 

3.    Het doel waarvoor de reserve wordt gevormd: 
a. het realiseren van opvang en/of huisvesting voor Oekraïense ontheemden en activiteiten die daarmee samenhangen                            

b. het doen van inspanningen om asielopvang mogelijk te maken
c. het aanbrengen van versnelling in de huisvesting van statushouders om onze taakstelling te behalen
d. meer inzet op maatschappelijke begeleiding van statushouders bij het inburgeren of het ondersteunen en faciliteren van organisaties of inwoners die zich inzetten voor genoemde doelgroepen.
e. het starten van inburgering aan statushouders die in een azc verblijven en gekoppeld zijn aan de gemeente Veere, maar nog  geen woning hebben toegewezen gekregen.

4.    De maximale omvang: de gestorte bedragen van de laatste 2 jaar.

5.    Voeding en onttrekking: artikel 3.7 van de nota reserves en voorzieningen is van toepassing. Dit betekent dat er bij een overschot in de exploitatie op de huisvesting Oekraïense ontheemden, opvang asielzoekers en huisvesting van statushouders, het werkelijke overschot aan de reserve wordt gedoteerd. Bij een tekort wordt dit onttrokken aan de bestemmingsreserve. Dit betekent dat de mutaties van de reserves meebewegen met de omvang van de werkelijke onderliggende lasten en baten.

6.    de looptijd van de reserve (start- en einddatum): onbepaalde tijd.

7.    Onderbouwing: De gemeenteraad vindt het niet wenselijk dat overschotten op budgetten voor de opvang en huisvesting van Oekraïense ontheemden naar de algemene reserve vloeien.  

Grondbedrijf

Terug naar navigatie - Grondbedrijf

In begrotingswijziging 5 hebben we mutaties opgenomen met betrekking tot het grondbedrijf. De toelichting op deze mutaties zijn hieronder toegelicht.  

Begrotingswijziging op programmaniveau

 

 

nr. 5 Begroting voor wijziging 005 Begrotingswijziging 5 -grondbedrijf Begroting na wijziging
Overzicht van baten en lasten (x € 1.000) Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur en ondersteuning 2.889 7.432 -4.543 0 0 0 2.889 7.432 -4.543
Veiligheid 3.709 44 3.666 0 0 0 3.709 44 3.666
Verkeer, vervoer en waterstaat 10.020 629 9.391 0 0 0 10.020 629 9.391
Economie 2.745 12.720 -9.974 88 38 50 2.833 12.758 -9.924
Onderwijs 4.242 1.372 2.869 0 0 0 4.242 1.372 2.869
Sport, cultuur en recreatie 16.469 3.972 12.498 0 0 0 16.469 3.972 12.498
Sociaal domein 26.444 9.846 16.598 0 0 0 26.444 9.846 16.598
Volksgezondheid en milieu 10.321 7.802 2.519 0 0 0 10.321 7.802 2.519
Fysieke leefomgeving 17.633 12.518 5.115 -4.331 -4.807 475 13.302 7.712 5.590
Overhead 13.258 287 12.971 0 0 0 13.258 287 12.971
Algemene Dekkingsmiddelen 998 61.420 -60.422 0 0 0 998 61.420 -60.422
Onvoorzien 100 0 100 0 0 0 100 0 100
Overige baten en lasten -668 47 -715 0 0 0 -668 47 -715
Geraamd totaal van baten en lasten 108.161 118.088 -9.927 -4.243 -4.769 525 103.917 113.319 -9.402
Reserves 20.964 11.037 9.927 -525 0 -525 20.439 11.037 9.402
Subtotaal 20.964 11.037 9.927 -525 0 -525 20.439 11.037 9.402
Totaal 129.125 129.125 0 -4.769 -4.769 0 124.357 124.357 0

Grondverkopen
Bij diverse projecten passen we de geraamde grondverkopen aan door ze te verschuiven van 2024 naar 2025. Het betreft de volgende grootste mutaties:

•    Nimmerdor I Grijpskerke               €    774.000    met winstneming € 475.000
•    Bouwlust III Aagtekerke                 €    529.000    resterende kavels
•    MFA Aagtekerke                                  €    128.000    grondverkoop
•    Fort den Haak Vrouwenpolder    €    949.000   kavelverkoop
•    Serooskerke Oost                                €  1.514.000 grondverkoop

Overige grote begrotingswijzigingen
Het betreft de volgende grootste mutaties van 2024 naar 2025:

•    Uitbreiding Veere                               €   41.000 woonrijp maken 
•    Serooskerke Oost                               € 370.000 bouwrijp maken en    
                                                                               €   40.000 groenvoorzieningen

De grootste mutatie van 2025 naar 2024:
•    Zeester Meliskerke                           €   131.000 grondverkoop en
                                                                              €   115.000 woonrijp maken

•    Oosterloo Domburg                         €   133.000 laatste kavelverkoop met € 50.000 correctie winstneming. 

Nimmerdor I Grijpskerke 
Eind 2023 zijn de 4 resterende vrijstaande kavels in het plan Nimmerdor opnieuw terug in de markt gezet.  
Dit heeft tot op heden niet tot een verkoop geleid en er is (nagenoeg) geen belangstelling bekend voor deze kavels. 
Nu er onder de inwoners van onze gemeente niet voldoende belangstelling blijkt te zijn voor deze kavels is het wenselijk om de resterende kavels bij een breder publiek onder de aandacht te brengen door het inschakelen van een makelaar, zodat de kavels (ook) via Funda in de verkoop kunnen worden gebracht.
De verkoopopbrengst van € 774k van de 4 resterende kavels verwachten we dan ook niet meer in 2024. De winstneming schuift daardoor ook door.

Bouwlust III Aagtekerke
In 2024 verkopen we 4 kavels. De resterende 2 kavels van dit plan verkopen we in 2025. Het gaat om een bedrag van € 280k. De resterende € 249k is een correctie op een begrotingswijziging.

MFA Aagtekerke
In november 2024 komt er een voorstel in de raad met het aangepaste stedenbouwkundig plan voor de woningbouwlocaties in dit plan. Na vaststelling worden de gronden in de verkoop gebracht. De verwachting is dan ook dat de grondverkoop pas in 2025 plaatsvindt.

Fort den Haakweg Vrouwenpolder
De verplaatsing van de tennisbanen is gerealiseerd in 2024 en de nog uit te geven kavels zijn bouwrijp gemaakt. Afhankelijk van de voortgang en vaststelling van het wijzigingsplan sport kunnen de kavels uitgegeven worden. Daarom is de verwachting dat de grondopbrengsten pas in 2025 plaatsvinden.

Serooskerke Oost
Er loopt nog een procedure bij de raad van State over dit plan. Afhankelijk van de uitkomst hiervan, kan de grondverkoop aan de ontwikkelaar plaatsvinden. We verwachten niet dat deze grondverkoop niet meer in 2024 plaatsvindt. De grondverkoop aan Zeeuwland van € 140k mogelijk nog wel, maar ook nog onzeker.

Overige wijzigingen
Uitbreiding Veere
Doordat de laatste kavel in dit plan nog niet is verkocht en verkocht gaat worden in 2024 schuift het woonrijp maken door naar 2025 als de laatste kavel is verkocht.

Serooskerke Oost
Nog niet het totale plangebied wordt bouwrijp gemaakt in 2024, het resterende deel schuift door naar 2025.
Groen gaan we ook pas aanplanten als gestart wordt met de bouw van de woningen.

Zeester Meliskerke
Plan loopt voorspoediger dan gedacht en onderdeel van de taskforce. Geen procedures. Dus grondverkoop aan Zeeuwland kon sneller plaatsvinden en daardoor kon het woonrijp maken ook sneller plaatsvinden.

Oosterloo
Laatste kavel ook eindelijk notarieel gepasseerd, zodat het plan financieel afgesloten kon worden. Gebied was al woonrijp.

Mutaties budgetten onvoorzien

Terug naar navigatie - Mutaties budgetten onvoorzien

In lijn met art 5 lid 4 van de financiële verordening geven we via onderstaande overzichten inzicht in de uitputting van de budgetten onvoorzien in de tweede bestuursrapportage.

Toelichting:
Zie eveneens pagina 24 en 25 voor nadere toelichting op de B&W besluiten.

Structureel onvoorzien

Wijziging Toelichting 2024 2025 2026 2027
Stand na eerste bestuursrapportage 34.871 32.821 60.450 85.450
Begr.wijz. 3 - collegebesluiten 24B.02415 - Beheerkosten Sergeant Zoutelande -1.325 -1.325 -1.325 -1.325
Begr.wijz. 3 - collegebesluiten 24B.03125 Levering heggenslagmaaier - 41 41 41
Begr.wijz. 3 - collegebesluiten 24B.03125 Levering klepelmaaier - 9 9 9
Begr.wijz. 3 - collegebesluiten 24B.03125 Levering tractor en herderarm - -218 -218 -218
Stand na tweede bestuursrapportage 33.546 31.328 58.957 83.957

Eenmalig onvoorzien

Wijziging Toelichting Bedrag
Stand na eerste bestuursrapportage 9.315
Begr.wijz. 3 - collegebesluiten 23B.03333 VV Verlichting gemeentehuis 86.392
Begr.wijz. 3 - collegebesluiten 24B.03487 Auto SSV voor NJ afval -25.000
Stand na tweede bestuursrapportage 70.707

Mutaties bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Mutaties bestemmingsreserves

In lijn met art 5 lid 4 van de financiële verordening geven we via onderstaande overzichten inzicht in het beslag op de bestemmingsreserves in de tweede bestuursrapportage. 

Wijziging Reserve Storting / Onttrekking Toelichting Bedrag
003 Reserve Leefbaarheid Onttrekken/beschikken reserve 24B.02270 Oud en nieuw Westkapelle 2023 -14.720
003 Reserve Leefbaarheid Onttrekken/beschikken reserve 24B.02432 Michaelskerk Grijpskerke -5.000
003 Reserve Leefbaarheid Onttrekken/beschikken reserve 24B.03794 Subsidies 80 jaar herdenking -48.823
004 Reserve bovenwijksevoorzieningen Storten/toevoegen reserve Bijdrage KPN-gebouw 11.280
004 Reserve grondbedrijf Onttrekken/beschikken reserve Onderzoek Zuidstraat/Singelproject -2.500
004 Reserve Maatschappelijke Voorz. Storten/toevoegen reserve Toevoeging van kapitaallasten onderwijs 108.621
004 Reserve Maatschappelijke Voorz. Onttrekken/beschikken reserve Huur units gem Reimerswaal juni m sept -25.500
004 Reserve nog af te ronden proj/werkz Onttrekken/beschikken reserve 2e burap - Aframen 10.000
004 Reserve nog af te ronden proj/werkz Onttrekken/beschikken reserve Vrijval index bijdrage zandfonds 38.788
004 Reserve nog af te ronden proj/werkz Onttrekken/beschikken reserve Loonkn projectl zijn lager dan begroot. 28.077
004 Reserve nog af te ronden proj/werkz Onttrekken/beschikken reserve Onderzoek is afgerond 5.675
004 Reserve nog af te ronden proj/werkz Onttrekken/beschikken reserve Toeristisch Impuls jaarrekening 2023 corr. -177.501
004 Reserve nog af te ronden proj/werkz Onttrekken/beschikken reserve Toeristisch Impuls jaarrekening 2023 corr. 150.000
004 Reserve deelneming GBE Aqua Storten/toevoegen reserve Storting superdiv tbv kapit.stort GBE 4.384.572
004 Reserve Grote Veerse Opgaven Storten/toevoegen reserve Stort superdiv tbv res veerse opgaven 9.001.096
004 Reserve Vreemdel.huisv. - en opvang Storten/toevoegen reserve Storting oversch Oekraïense ontheemden 3.250.000
004 Reserve Vreemdel.huisv. - en opvang Onttrekken/beschikken reserve AMV tekort inhuur -15.000
004 Reserve Vreemdel.huisv. - en opvang Onttrekken/beschikken reserve AMV tekort Bewonersparticipatie -19.000
004 Reserve Vreemdel.huisv. - en opvang Onttrekken/beschikken reserve AMV tekort Onderhoud groen -37.000
005 Reserve grondbedrijf Storten/toevoegen reserve Winstneming al in 2023 ipv 2024 -50.000
005 Reserve grondbedrijf Storten/toevoegen reserve Winstneming naar 2025 -475.368

Toelichting reserve nog af te ronden projecten – ‘boeggolf’

•    Antennebeleid 5G: € 10.000
In verband met de capaciteit wordt dit voorlopig niet opgepakt. Dit budget zal opnieuw opgevraagd worden zodra er tijd is om het op te pakken.

•    Vrijval index bijdrage zandfonds: € 38.788
Bij de opmaak van de 1e burap is er een bijstelling van het budget geweest omdat in de overeenkomst er een afspraak is gemaakt over indexering. Hierdoor had er ook bijstelling van de reserve nog af te ronden projecten dienen te gebeuren. Deze bijstelling wordt alsnog gedaan bij de 2e burap.

•    Binnendienst afd. P&P: € 28.077
Bij de aanstelling van een projectleider zijn de loonkosten lager dan begroot. De beschikking over de reserve nog af te ronden projecten/werkzaamheden is niet meer nodig.

•    Torenstraat 14 te Meliskerke: € 5.675
Het onderzoek is afgerond waardoor we het resterende budget aframen.

•    Toeristische impuls
In de jaarrekening 2023 is ten onrechte een bedrag van € 177.500, € 150.000 vanuit regulier budget 2023 en € 27.500 vanuit de historische reserve, niet doorgeschoven naar 2024. Op basis van het convenant hadden deze bedragen doorgeschoven moeten worden, dit is per abuis niet gebeurt. We corrigeren dit in deze rapportage. In de slotwijziging en de jaarrekening van 2024 bieden we een actualisatie aan van de stand van de toeristische impuls, zowel voor de gelden vanaf het nieuw afgesloten convenant (2023) als het historische budget. 
Zie eveneens economie op pag. 28.

Mutaties op investeringskredieten

Terug naar navigatie - Mutaties op investeringskredieten

In de bestuursrapportage hebben eveneens mutaties plaatsgevonden op investeringskredieten. We onderscheiden de mutaties in deze rapportage in afwijkingen in relatie tot artikel 5, lid 3 en de informatieplicht voor de aan- en verkoop van (on)roerende goederen op basis van art 7 in de financiële verordening.

Afwijkingen
De financiële verordening schrijft voor dat het college de raad niet vooraf hoeft te informeren bij overschrijdingen van investeringskredieten met minder dan 10% met een maximum van € 50.000. Onderstaande investeringskredieten betreffen zowel absoluut als relatief kleine overschrijdingen waarover we u via dit overzicht informeren. 

Investeringskrediet Wijziging Toelichting Huidig krediet Afwijking Nieuw krediet %
Vervang tractor&herderarm materieelplan 003 24B.03125 Levering tractor en herderarm 221.700 1.795 223.495 1%
Herderarm: Heggenslagmaaier 003 24B.03125 Levering heggenslagmaaier 21.000 -319 20.681 -2%
Herderarm: Klepelmaaier 003 24B.03125 Levering klepelmaaier 20.000 -77 19.923 0%
Lichtopstand Sergeant ZTL 003 24B.02415 - Beheerkosten Sergeant Zoutelande 1 0 1 0

Aan- en verkoop van (on)roerende goederen transacties

Het totaalbedrag aan transacties van aankopen en verkopen blijft onder de € 4 mln. per jaar zoals genoemd in artikel 8 van de financiële verordening.

Betreft de aankoop van de percelen gelegen nabij de Brouwerijstraat in Oostkapelle. Is voor verdere regie op de nieuwbouw-programmering met de opgenomen beoogde gebiedsontwikkeling van woningbouw in Oostkapelle. 

Investeringskrediet Wijziging Toelichting Huidig krediet
Totale transacties t/m 1e burap 0
Oostkapelle, Regie geb. ontw. Woningbouw 003 24B.03232 aankoop percelen Oostkapelle 790.000
Totale transacties t/m 2e burap 790.000

Verstrekte leningen, waarborgen en garanties

Op basis van art. 8 lid 1a van de financiële verordening informeren we u over verstrekt(e) kapitaal, leningen, waarborgen en garanties.

Startersfonds
Bij het startersfonds, dat door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting wordt beheerd, kunnen mensen tussen 18 en 40 jaar die hun eerste woning in Veere willen kopen gebruik maken van een aantrekkelijke starterslening. Eind 2023 bleek dat door een toename van het aantal aanvragen de bodem van het Veerse fonds in zicht kwam. Het college heeft, binnen het mandaat in de financiële verordening, besloten om een storting te doen van € 195.000. 

GBE Aqua BV
De Zeeuwse Energiehoudster Maatschappij (ZEH) heeft een superdividend uitgekeerd van in totaal € 479 miljoen. Via de raadsmemo, onderdeel van de ingekomen stukken van de vergadering van 3 juli jl., is deze uitkering kenbaar gemaakt (Veers aandeel € 13.385.668). Door de verkoop van diverse bedrijfsonderdelen heeft ZEH een aanzienlijke liquiditeitspositie. De intentie is om deze tot 2034, jaar na sluiting kerncentrale, uit te keren aan de aandeelhouders. In 2024 is eenmalig sprake van een superdividend. 

Volgens afspraak zetten we een gedeelte van dit bedrag, € 4.384.572, in voor de kapitaalstorting in het gemeentelijk bezit Evides (GBE Aqua B.V.). GBE kan hiermee het resterende deel van de lening aflossen
Zie eveneens pagina 35 algemene dekkingsmiddelen.

Investeringskrediet Wijziging Toelichting Huidig krediet
SVN leningen - 1086 VROM starters 003 23B.10405 Storting startersfonds 2024 195.000
Deelneming GBE Aqua B.V. 004 Kapitaalstorting GBE Aqua 4.384.572

Grondexploitaties in voorbereiding

Terug naar navigatie - Grondexploitaties in voorbereiding

   

Immateriële vaste activa ( x € 1.000)

Het activeren van voorbereidingskosten voor grondexploitaties (grex) als kosten van onderzoek en ontwikkeling is toegestaan als:

  • De kosten passen binnen de kostensoortenlijst van het Besluit ruimtelijke ordening;
  • De kosten mogen maximaal 5 jaar geactiveerd blijven staan. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actieve grex of afgeboekt worden ten laste van het jaarresultaat;  
  • Plannen tot ontwikkeling van de grond bestuurlijke instemming hebben van de raad of gedelegeerd van het college. 
Order omschrijving Boekwaarde Opmerking
Koudekerke, uitbreiding bedrijventerrein Karreveld -224 Boekwaarde negatief i.v.m. ontvangen subsidie van Provincie € 306.000
Domburg, uitwerking visie 46 Maakt onderdeel uit van project Nehalennia gebied
Grijpskerke, Nimmerdor II, ov.kn. 19
Zoutelande, herontw. Vrm. Scholen, ov.kn 5
Domburg, Zandwegje, ov.kn. 8
Domburg, Roosjesweg, ov.kn. 2
Gapinge, ontwikkeling Schotsehoek 27 Kosten maken onderdeel uit van inbrengwaarde bij vaststelling grex
Oostkapelle, omgeving Halve Maan/scholen 273 Maakt onderdeel uit van MV project
Serooskerke, omgeving Zandput/scholen 11 Maakt onderdeel uit van MV project

Materiële vaste activa - strategische gronden (x € 1.000)

Betreft niet in exploitatie genomen gronden waarvoor als strategische gronden of de bestemmingswaarde of de marktwaarde geldt.
Het verschil met de boekwaarde is dan het financieel risico. 

Strategische gronden Boekwaarde Bestemmingswaarde Marktwaarde Financieel risico Opmerking
Grijpskerke, Nimmerdor II 164 164 0 Afgeboekt naar marktwaarde in 2019
Grijpskerke, Nimmerdor III 164 164 0 Afgeboekt naar marktwaarde in 2019
Domburg, locatie molen 1.778 1.778 0 Verwerkt conform BBV voorschriften boekwaarde = marktwaarde
Domburg, Zandwegje 1.141 1.141 0 Verwerkt conform BBV voorschriften boekwaarde = marktwaarde
Domburg, Roosjesweg 121 121 0 Verwerkt conform BBV voorschriften boekwaarde = marktwaarde
Koudekerke, Badhuisstraat 8a 341 341 0 Verwerkt conform BBV voorschriften boekwaarde = marktwaarde
Aankoop gronden Molenwal Zeeuwland 74 74 0 Verwerkt conform BBV voorschriften boekwaarde = marktwaarde
Domburg, Roosjesweg 8 en 8a 801 801 0 Verwerkt conform BBV voorschriften boekwaarde = marktwaarde
Grondopslagterrein Zoutelande 20 20 0
Aankoop perceel K 2307 KdK 2005 70 70 0
Grondruil Biggekerke Vliedberg/Schvl.str. 2007 43 43 0
Aankoop grond ‘t Singeltje Veere 2007 31 31 0
Gapinge, grond vrm. School ‘De Schutte’ 136 136 0 Gronden maken onderdeel uit van het project betaalbaar wonen / taskforce wonen

Ruimtelijke ontwikkeling – regie gebiedsontwikkeling

Voor de uitvoering van de gevestigde wet voorkeursrecht gemeenten (WVG) zijn per kern de budgetten opgenomen voor regie gebiedsontwikkeling woningbouw.

De WVG biedt de gemeente de mogelijkheid om meer grip op de grondmarkt te krijgen. Het vestigen van een voorkeursrecht op een perceel grond geeft aan de overheid het eerste recht van koop. Het doel is om de regie op de gebiedsontwikkeling te krijgen voor de nieuwbouw programmering.
De kosten komen als werkwijze ten laste van de grondexploitatie. 

Kernen Bedrag
Veere, Regie geb. ontw. Woningbouw 1.000
Westkapelle, Regie geb. ontw. Woningbouw 50.000
Aagtekerke, Regie geb. ontw. Woningbouw 12.500
Biggekerke, Regie geb. ontw. Woningbouw 1.000
Domburg, Regie geb.ontw. Woningbouw 3.000
Gapinge, Regie geb. ontw. Woningbouw 2.500
Grijpskerke, Regie geb. ontw. Woningbouw 4.000
Koudekerke, Regie geb. ontw. Woningbouw 10.000
Meliskerke, Regie geb. ontw. Woningbouw 2.000
Oostkapelle, Regie geb. ontw. Woningbouw 22.500
Vrouwenpolder, Regie geb. ontw. Woningb. 1.000
Zoutelande, Regie geb. ontw. Woningbouw -
Totaal 109.500

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Op basis van artikel 6, lid 2g van de financiële verordening  nemen we hieronder het overzicht van de lopende investeringskredieten op. Het overzicht geeft inzicht in de uitputting tot eind augustus. 

Toelichting op materiële overschrijdingen op % besteed *:

*1 Verduurzamen Stadhuis Veere
Project is afgerond. Van de overige kosten dienen nog een deel te worden overgeboekt naar de voorziening volgens het beheerplan. Dan komt de overschrijding uit onder de 10% van het investeringskrediet. 

*2 Bestelauto’s
Op deze budgetten is er een overschrijding wegens de BPM. Leverancier moest een all-in prijs leveren en BPM wordt achteraf betaald. Is in behandeling bij juridische zaken.
De bedoeling is dat de BPM gecrediteerd wordt en het bedrag dient teruggestort te worden op onze rekening.

*3 Aansluitingen parallelweg parkeerterrein Vrouwenpolder
Project is afgerond. De overschrijding komt uit onder de 10% van het investeringskrediet. 

*4 Herinrichting Duinstraat Koudekerke
Project is afgerond. Een deel van de kosten moet worden overgeboekt naar groen beheerplan. De overschrijding komt uit onder de 10% van het investeringskrediet. 

*5 Kunstgras Serooskerke
De realisatie bedraagt op dit moment 129% van de begroting. De oorzaak hiervan is dat er nog geen uitkering ontvangen is vanuit subsidieregeling stimulering bouw en onderhoud van sportaccommodaties bedoeld voor amateursportorganisaties (BOSA). Dit bedrag zal in de laatste maanden van 2024 ontvangen worden waardoor de realisatie zal dalen en uiteindelijk uit zal komen bij het begrote bedrag.

*6 Speeltuin Westkapelle
De realisatie bedraagt op dit moment 163% van de begroting. Het project is zo goed als afgerond er dienen nog enkele posten worden afgerekend. Waaronder ook een bijdrage van derden (ongeveer € 75.000). We verwachten deze in de laatste maanden van 2024 te ontvangen. Als we dit bedrag ontvangen hebben komt de realisatie uit bij het begrote bedrag.

*7 SVN leningen – startersfonds
Betreft uitgeleend geld ten behoeve van subsidieregelingen SVN. Zie eveneens verstrekte leningen op pagina 46.

Order omschrijving Begroting Realisatie Verplichting Vrije ruimte % besteed
Project MV algemeen 1.341.263 873.781 0 467.483 65%
Project MV Serooskerke Zandput 82.292 79.782 15.125 -12.615 97%
*1 Verduurzamen Stadhuis Veere 114.000 126.840 3.800 -16.640 111%
Project MV Wkp sportacc. en scholen 11.472.762 372.983 263.237 10.836.542 3%
MFA Aagtekerke inventaris 131.532 100.794 0 30.738 77%
*2 Gesloten bestelauto klein 26.613 31.213 0 -4.600 117%
*2 7 gesl. Bestelautol middelgr 248.027 360.111 0 -112.084 145%
*2 Gesloten bestelauto mgr extra deur 34.031 46.144 0 -12.113 136%
MFA's en dorpshuizen - Verv. meubilair 49.465 49.542 0 -77 100%
Serooskerke Zandput renov verenigingsgeb 75.000 12.587 0 62.413 17%
Toegankelijk Stadhuis Ve voor minderval 250.000 0 0 250.000 0%
Bus chassis kiepend 46.519 0 0 46.519 0%
Bus chassis kiepend veegvuil (2x) 136.890 0 0 136.890 0%
Tractor New Holland 65.500 66.332 0 -832 101%
Vervang meub, inrichting dorpsh, mfa's 44.770 0 0 44.770 0%
Aankoop grond gymzaal Serooskerke 274.000 0 0 274.000 0%
Vervanging voertuig Toezicht & Handhav 62.200 0 0 62.200 0%
Vervanging voertuig Toez&Handhav strand 167.700 0 0 167.700 0%
Vervanging veegmachine 239.000 0 0 239.000 0%
Verduurzaming stadhuis 2e fase 112.500 0 0 112.500 0%
Presentatiemiddelen raadszaal 20.000 17.748 0 2.252 89%
iPads hal gemeente,raadzaal&medewerkers 12.000 0 0 12.000 0%
Vergaderunits gemeentehuis 75.000 0 0 75.000 0%
Vervanging VW caddy 22.540 0 0 22.540 0%
Vervang meub&inrichting dorpshuizen&mfa 18.973 0 0 18.973 0%
Vervang machines accom.beh machineplan 31.500 0 0 31.500 0%
Vervanging aanhangwagen accommodatiebeh 6.945 0 0 6.945 0%
Vervanging aanhangwagen cf materieelplan 6.945 0 0 6.945 0%
Vervanging vrachtwagen cf materieelplan 215.000 0 0 215.000 0%
Vervanging personenauto cf materieelplan 39.500 0 0 39.500 0%
Vervang tractor&herderarm materieelplan 223.495 0 0 223.495 0%
Herderarm: Heggenslagmaaier 20.681 0 0 20.681 0%
Herderarm: Klepelmaaier 19.923 0 0 19.923 0%
New Holland TC 40 51.143 0 0 51.143 0%
Inventaris sportaccommodatie Westkapelle 137.813 0 0 137.813 0%
Inventaris ontmoetingsruimte Serooskerke 78.000 0 0 78.000 0%
Deelneming GBE Aqua B.V. 9.777.916 9.777.947 0 -30 100%
Verduurzamen brandweerkazerne Okpl 75.000 0 0 75.000 0%
Verduurzamen brandweerkazerne Domburg 50.000 0 0 50.000 0%
GVVP 2019, looproutes Domburg 325.000 0 0 325.000 0%
Nehalennia gebied regiodeal 623.429 390.862 0 232.568 63%
Wkp, Molenwal incl. infra (VA7201046) 1.240.625 265.500 15.500 959.625 21%
Infra rondom zwembad-Zandput 250.000 32.599 0 217.401 13%
Oostkapelle Infra rondom HM en scholen 549.000 61.858 18.299 468.843 11%
reconstr. Dorpsplein KK 287.000 260.271 0 26.729 91%
*3 Aansluitingen parallelweg, park.terr Vrp 75.000 80.524 0 -5.524 107%
Snelheidsr. bebouwde kom Noordweg Okp 100.000 10.779 0 89.221 11%
Fietsoversteken bij een kruispunt Gk 100.000 -52.164 0 152.164 -52%
Fietspad zuidkant Hondegemseweg in Gk 500.000 -15.106 0 515.106 -3%
Vervangen lichtmasten 2023 63.500 63.500 0 0 100%
Vervangen armaturen 2023 74.250 74.250 0 0 100%
Aanpassen een 8-tal bebouwde kom grenzen 550.000 113.651 0 436.349 21%
*4 Herinrichting Duinstraat Koudekerke 125.000 134.652 0 -9.652 108%
Ooststraat, Markt, Weststraat Domburg 880.000 117.724 0 762.276 13%
Veerseweg Veere 500.000 3.613 0 496.387 1%
Herinrichting Torenstraat &Kerkplein Skr 675.000 317 0 674.683 0%
Herinrichting Markt Westkapelle 437.000 14.459 0 422.541 3%
Vervangen armaturen 2024 132.250 132.048 0 202 100%
Vervangen lichtmasten 2024 54.500 20.269 0 34.231 37%
Middeneiland Snelheidsremmer Grijpskerke 100.000 0 0 100.000 0%
Toiletgebouw de Bucksweg wkp 65.000 64.944 0 56 100%
uitbreiding/herinr. (gratis) p-terr 450.000 11.608 0 438.392 3%
Grondaank(gratis)parkeerruimte divkernen 150.000 2.084 0 147.916 1%
Herinr. ppl Strandweg Dishoek 700.000 536.484 0 163.516 77%
Fietsparkeerplaatsen 100.000 44.830 0 55.170 45%
Toeristische Hub inhoud, aankleding Db 750.000 0 0 750.000 0%
Inrichten buitendijks parkeren 100.000 615 0 99.385 1%
Ombouw automaten naar kentekenparkeren 121.300 0 0 121.300 0%
Investering "Nieuw toiletgebouw" 85.000 0 0 85.000 0%
Toiletgebouw Ambachtsstr OKP 65.000 40.737 0 24.263 63%
Toiletten waterschap bekleden, vergunnen 80.000 77.580 0 2.420 97%
Toeristische HUB Zoutelande 750.000 0 0 750.000 0%
Herinrichting parkeerterrein 4 hoogten 885.000 20.997 0 864.003 2%
Vervangn toiletten Dishoek en Zoutelande 130.000 0 0 130.000 0%
Aanpassing parkeerautomaten 2G en 3G 62.200 0 0 62.200 0%
Herstel Noorderhoofd Veere 1.350.000 13.644 0 1.336.356 1%
Bouw 2 scholen onder 1 dak Okp 357.000 333.929 169.648 -146.577 94%
Nieuwbouw Versluijsschool 4.191.530 300.000 0 3.891.530 7%
Versluijsschool Agt grondaankoop 325.000 0 0 325.000 0%
Maatr.bestrijden droogte sportvelden2021 93.150 31.605 0 61.545 34%
Oostkapelle renherinr Sportpark Duinhelm 840.000 32.370 12.797 794.833 4%
*5 Kunstgras Serooskerke 378.000 488.697 0 -110.697 129%
Top- en foamlaag kunstgras Serooskerke 272.000 217.320 0 54.680 80%
Waterbassin kunstgrasveld Serooskerke 200.000 0 0 200.000 0%
Vervanging doelgebieden kunstgras Koudekerke 40.000 0 0 40.000 0%
Maken toiletvoorziening molen Koudekerke 32.000 27.485 0 4.515 86%
*6 Speeltuin Westkapelle 140.000 227.941 0 -87.941 163%
Waterwagen OPRU 28.850 26.850 0 2.000 93%
Speelruimte, pumptrackbaan Koudekerke 125.000 42 0 124.958 0%
Verplaatsing skatebaan Aagtekerke 60.000 11.989 0 48.011 20%
Herstel pumptrackbaan Domburg 40.000 0 0 40.000 0%
vervanging & afkop.knelp 2022 1.061.970 1.022.753 0 39.217 96%
Krediet vervangen bestaande riolering 1.238.290 972.052 0 266.238 78%
Krediet vergroten persleiding 2023 80.000 39.025 0 40.975 49%
Krediet vervangen bestaande riolering 24 1.224.550 366.562 0 857.988 30%
Krediet vergroten persleiding 2024 80.000 8.931 0 71.069 11%
Krediet vervangen drainage 2024 50.000 0 0 50.000 0%
Krediet vervangen hoofdrioolgemalen 2024 120.000 17.075 0 102.925 14%
Vervanging ROM-reiniger 37.000 29.375 0 7.625 79%
vervanging containers restafval 175.000 175.000 0 0 100%
reguliere vervanging 25 containers 125.000 125.000 0 0 100%
vervanging ondergrondse cont. 25.000 25.000 0 0 100%
Vervang 25 ondergrondse cont restafval 425.000 212.500 0 212.500 50%
Ondergrond cont restafval luiers Gapinge -200.500 4.002 0 -204.502 -2%
Ondergron cont PMD in Buiten de Veste Ve 12.000 12.000 0 0 100%
Blauwe papiercontainers 62.196 44.885 0 17.311 72%
Verplaatsen ondergrondse containers Kdk 80.000 0 0 80.000 0%
Oud papier containers Joossesweg en Okp 25.000 4.706 19.536 759 19%
50 ondergr containers inzam gesch afval 600.000 0 0 600.000 0%
Vervanging 25 ondergrond contain restaf 216.200 165.453 0 50.747 77%
Vervanging 18 ondergrond contain restaf 190.300 0 0 190.300 0%
Vervangen afzetcontainers vrachtauto 36.978 0 0 36.978 0%
Uitbreiding begraafplaats Oostkapelle 361.000 7.393 0 353.607 2%
Plaatsen schuilvoorz, aula bergaafpl Bgk 45.000 0 0 45.000 0%
Plaatsen columbaria 12.000 0 0 12.000 0%
Schuilvoorziening Ztl en sloop aula 37.000 0 0 37.000 0%
Uitbreiding columbaria 2021 18.000 11.327 9.470 -2.797 63%
SVN leningen - 1081 Gem.rek.Vre 9.933 8.659 0 1.274 87%
*7 SVN leningen - 1085 Startersfonds 138.547 235.602 0 -97.055 170%
SVN leningen - 1086 VROM starters 1.601.358 1.453.877 0 147.481 91%
SVN leningen - 1087 Meer met Minder -62 0 0 -62 0%
SVN leningen - 9301 Stim.len.won.verbet. 614.970 583.236 0 31.734 95%
SVN leningen - 9302 Duurz. langer thuis 1.395.458 1.129.866 0 265.591 81%
Geldlening Woonburg 0 -900.000 0 900.000 0%
MFA Serooskerke, kindcentrum, gymzaal 385.000 11.090 0 373.910 3%
Westkapelle, renovatie Herrijst 0 1.797 0 -1.797 0%
Indoordekking mobiele telefoons 45.000 0 0 45.000 0%
Deelname Stedin 300.000 300.000 0 0 100%
AMV Serooskerke Wilgenhoekweg 33 1.530.000 1.502.606 0 27.394 98%
Lichtopstand Sergeant ZTL 1 0 0 1 0%
Losse sportmaterialen MFA WKP 90.495 0 0 90.495 0%
MFA WKP Fysio en KO 1.739.056 0 0 1.739.056 0%
Pumptrack Koudekerke 0 0 0 0 0%