Speerpunten

1. Verbetering van de dienstverlening

Terug naar navigatie - 1. Verbetering van de dienstverlening

Doelstelling
We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers en inwoners.

Maatregelen en acties
We ontwikkelen de digitale dienstverlening.
We voeren het plan van aanpak dienstverlening en participatie uit.

Resultaten
De resultaten van de onderzoeken Burgerpeiling, Ondernemerspeiling en Klanttevredenheidsonderzoek (KTO) Balie zijn bekend en met u gedeeld.  We werken nu met een dynamisch uitvoeringsplan aan diverse verbeteracties. Een aantal acties voerden we al door. Ook bereiden we ons al voor op de "paspoortpiek" in 2024. Het aantal reisdocumenten dat verloopt neemt dat jaar enorm toe. Ter vergelijking: in de maanden maart tot en met juni 2023 ging het om 322 reisdocumenten, in diezelfde periode in 2024 zijn dat er 1576. 

Inwoners en ondernemers maken veel gebruik van het online kanaal. Iedere maand ontvangen we honderden elektronische formulieren. Voor de Burgerzakenproducten zoals een aangifte verhuizing en het aanvragen van een uittreksel zien we door de jaren heen steeds hogere percentages "online" aanvragen. We stimuleren het gebruik van het online kanaal, maar ondersteunen natuurlijk ook onze inwoners die hiervan geen gebruik kunnen of willen maken.

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking.  Het landelijke digitale stelsel omgevingswet (DSO) ondersteunt straks veel processen en is erg belangrijk.  Onze ambitie is dat het niveau van onze dienstverlening minimaal gelijk blijft. En daarom zijn we volop actief met de voorbereidingen. Dat doen we zelfstandig maar ook in samenwerking met andere overheden in de regio.  Het nieuwe informatiesysteem voor vergunningverlening (WABO, straks dus Omgevingswet) is al een aantal weken in gebruik. Daarnaast  zijn we druk bezig met de implementatie van een informatiesysteem dat de klant in het DSO helpt met zogenaamde vragenbomen. Alle voorbereidingen vragen veel capaciteit van de organisatie. 
We verwachten uiterlijk 1 oktober nog een nieuw informatiesysteem in gebruik te nemen. Het gaat daarbij om aanvragen voor bijvoorbeeld een evenementen- of APV-vergunning.

We zijn bezig met het vernieuwen van visies voor dienstverlening en informatievoorziening. Het beleidsplan informatievoorziening is gereed en klaar voor bestuurlijke besluitvorming binnen ons college. We delen het plan daarna met uw raad via de ingekomen stukken. Kort daarna volgt het document dat betrekking heeft op dienstverlening.

2. Versterking van de ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - 2. Versterking van de ambtelijke organisatie

Doelstelling
In ons programma op hoofdlijnen 2022-2026 "Veere breed verbinden" gaven we aan de ambtelijke organisatie te willen versterken met als doel het verbeteren van onze dienstverlening.

Maatregelen en acties
1) We brengen de topstructuur in de organisatie op orde.
2) We investeren in de personeelsformatie.
3) We bouwen waar mogelijk langlopende inhuur om naar vaste invulling/formatie.
4) We voeren de aanbevelingen van het Twynstra Gudde rapport naar aanleiding van het verkennend organisatie onderzoek verder uit.
5) We hebben extra aandacht voor arbeidsmarktbeleid.
6) We hanteren een goed werkgeverschap.

Resultaten
1) We benoemden in juli 2022 een waarnemend directeur/secretaris en startten in maart 2023 met de werving voor permanente invulling. Het benoemingsbesluit namen we in  april. Ook stelden we inmiddels een manager programma's en projecten aan en een strategisch adviseur bestuur en management.

Vanaf juni 2023 is de functie van gemeentesecretaris/algemeen directeur structureel ingevuld. Er wordt nu verder ‘gebouwd’ aan de organisatie zoals de uitwerking van de Visie en de verbetering van de span of control waaronder de invoering van Teams.  De ontwikkeling van het projectmatig werken en de strategische agenda krijgen de gewenste aandacht. 

2) We hebben de formatie uitgebreid en ondernamen veel acties om (al langer open-staande) vacatures in te vullen. Aan het einde van het eerste kwartaal waren er (de vacatures waarvoor inmiddels serieuze gesprekken met kandidaten lopen niet meegeteld) nog drie vacatures niet ingevuld. 

Ondanks de moeilijke arbeidsmarkt worden nagenoeg alle extra formatieplaatsen structureel ingevuld door nieuw geworven medewerkers. Het personeelsbeleid wordt steeds meer afgestemd op het aantrekken en behouden van goede en tevreden medewerkers.    

3) We hebben op functies (als afdelingshoofd P&P, secretaris, vergunningverleners, adviseurs, juridisch planologen) waar langdurig op werd ingehuurd nu invulling gegeven door medewerkers in eigen/vaste dienst aan te trekken en te benoemen. Dit geeft op jaarbasis een besparing van zo’n miljoen euro. Dit bedrag is echter niet direct te herleiden in de begroting omdat het totaal bedrag aan personele kosten door meerdere factoren wordt beïnvloed (onder andere de doorgevoerde formatie uitbreiding en de CAO loonsverhoging). 
Inhuur richt zich nu vooral op de drie niet ingevulde maar al langer openstaande vacatures, ziektevervanging, overbrugging tussen vertrek vorige en komst nieuwe medewerker en zeer tijdelijke klussen.  

De hierbij ingezette lijn, waarbij veel inhuur is omgezet naar vaste medewerkers, wordt voortgezet en wordt versterkt door de recentelijk aangetrokken recruiter. 

4) We voerden inmiddels de eerste aanbeveling van het Twynstra Gudde rapport (TG) rond het op orde brengen van de topstructuur in de organisatie volledig uit. Met de vaststelling door het MT van de nieuwe organisatievisie ("LEV") is ook gehoor gegeven aan de tweede aanbeveling. In maart nam het MT ook een besluit over vermindering van de ‘span of control’ van afdelingshoofden. Dit vindt in het tweede kwartaal verder zijn weg naar de medezeggenschap en de bestuurlijke besluitvorming om daarna te worden geïmplementeerd.  
Met de ook al ingevoerde vaste structuur van het bestuurlijk-ambtelijk samenspel zijn daarmee dan alle aanbevelingen van het TG rapport uitgevoerd.

De medezeggenschap Veere heeft inmiddels een positief advies gegeven over de verdere invulling van de herziene ‘span of control’.  Er is gestart met het vormen van nieuwe teams en teamleider, wat in 2024 verder vervolg gaat krijgen.

5) We voerden een woon-werkvergoeding in, pasten de regeling bijzondere beloning aan en benoemden een recruiter die in het eerste kwartaal ook daadwerkelijk aan de slag ging.

Alle personeelsinstrumenten zijn gericht op het behouden en aantrekken van de juiste medewerkers. Actieve benadering van de (potentiële) arbeidsmarkt maakt hier onderdeel van uit. 

6) We evalueerden de thuiswerkregeling en hielden diverse sessies met categorieën medewerkers (jonge ambtenaren, medewerkers 25 jaar of langer in dienst, enz.). Hier vloeien diverse acties uit in het kader van goed werkgeverschap, afgestemd op wat deze medewerkers in dat kader aangaven. 

Als onder 5. Daarnaast worden activiteiten ontplooit om medewerkers ook persoonlijk te binden aan de organisatie (speelcafé, sportdag, enz.)

3. Een gedragen parkeerbeleid

Terug naar navigatie - 3. Een gedragen parkeerbeleid

Doelstelling
Het parkeerbeleid kent meerdere doelen.
-    Het verbeteren van de leefbaarheid; het reguleren van het parkeren vermindert het zoekverkeer in de woonomgeving en zorgt voor vrije parkeerplaatsen nabij huis. Ook draagt het bij aan het meer autoluw maken van drukke kernen.
-    Het mee laten betalen van bezoekers aan voorzieningen; bezoekers dragen bij aan het in stand houden en/of realiseren van voorzieningen in de gemeente Veere.
-    Het uniformeren van het beleid langs de gehele kust.
-    En tot slot het beïnvloeden van de mobiliteitskeuze; door het parkeren (duurder) betaald te maken overwegen mensen mogelijk eerder te kiezen voor een duurzamer alternatief, zoals bijvoorbeeld de fiets.

De doelstellingen zijn gebaseerd op de ambities uit het collegeprogramma om de leefbaarheid in de kernen te vergroten en duurzame mobiliteit te bevorderen. Het college hecht wel groot belang aan dat het parkeerbeleid ook gedragen moet zijn door de kernen. 

Wat hebben we tot nu toe gedaan om deze doelstelling te bereiken?

We spraken met stakeholders in de kustkernen over het parkeerbeleid.
Om het draagvlak voor het parkeerbeleid te vergroten is in september 2022 uitgebreid met vertegenwoordigers in de kernen gesproken over het parkeerbeleid. Op basis daarvan zijn diverse acties ondernomen waarover in de 1e burap al is gerapporteerd.  

Resultaten
In augustus 2023 spraken we opnieuw met de stakeholders om de acties te evalueren en eventueel nieuwe knelpunten te bespreken. In het algemeen is men tevreden over het huidig parkeerbeleid. Er zijn wel wat kleine aandachtspunten, deze worden nog gerapporteerd aan de raad met zo nodig  voorstellen om het beleid verder te verbeteren.

Zie voor de financiële resultaten de toelichting op parkeren op pagina 21.

4. Urgentie voor wonen

Terug naar navigatie - 4. Urgentie voor wonen

Inleiding
In Veere neemt de doelgroep 80+ naar verwachting significant toe. Inwoners willen en moeten langer zelfstandig wonen, maar de woningvoorraad is daar niet op berekend.  Er is een tekort aan levensloopbestendige woningen. Daardoor komt doorstroming niet op gang en is het ook voor starters en gezinnen lastig om aan een geschikte en betaalbare woning te komen. Dit betekent meer betaalbare en levensloopbestendige koopwoningen bijbouwen.

De wachtlijst voor een sociale huurwoning in Veere neemt toe. Om de wachtlijst terug te dringen én het groeiend aantal aandacht- en urgentiegroepen vlot een huurwoning te kunnen bieden, zullen we meer sociale huurwoningen bijbouwen. 

Wat zijn de doelstelling(en)?
We geven uitvoering aan het Programma Wonen, waar wij als doel hebben gesteld tot en met 2030 ca. 852 nieuwe woningen te bouwen. De nieuwbouwprogrammering is hierin onze leidraad en onze planning. Met de inzet van een Taskforce Wonen versnellen wij de realisatie van betaalbare woningbouwprojecten (regulier en flex). 

Wat is de reden voor de doelstelling?
Een tekort aan woningen voor met name de doelgroepen senioren, starters en sociale huurwoningen voor de aandacht- en urgentiegroepen. Wij geven hiermee invulling aan onze lokale behoefte maar ook aan de Rijksdoelstellingen zoals omschreven in de Nationale Woon- en Bouwagenda. Het Rijk heeft als doel landelijk 900.000 woningen toe te voegen tot en met 2030. De Veerse bijdrage aan deze doelstelling is opgenomen in de Zeeuwse Woondeal. 

Wat doen we om de doelstelling te bereiken?

1.    Het opstellen van de Nieuwbouwprogrammering (NBP). 
Eind vorig jaar heeft de raad het Programma Wonen aangenomen. In dit programma is een aanzienlijke bouwopgave voor Veere opgenomen. We hebben de ambitie om de komende jaren tot en met 2030 zo’n 852 nieuwe woningen te bouwen. Een voor Veerse begrippen ongekend aantal woningen. Bij het Programma Wonen hoort ook een nieuwbouwprogrammering (NBP). De NBP is financieel doorgerekend en integraal besproken. De NBP is zo goed als af en zit in de laatste fase van (besluit)vorming. We informeren de raad over de totstandkoming en uitvoering met vaste regelmaat.

2.    Constructie voor betaalbare koopwoningen. 
Met Zeeuwland hebben wij afgesproken dat zij nieuwe levensloopbestendige sociale huurwoningen in diverse kernen bouwen. Hiermee creëren we doorstroom in de sociale huurwoningen. De vrijgekomen oudere sociale huurwoningen met een goed energielabel zullen als sociale koopwoning worden verkocht aan koopstarters. Dit gebeurt volgens de regeling ‘Kopen naar wens’. Met deze regeling heeft Zeeuwland het eerste terugkooprecht van de woning. Hierdoor blijven deze woningen betaalbaar voor toekomstige koopstarters.  Bij ontwikkelingen waar marktpartijen betrokken zijn, is de stelregel dat tenminste 2/3 van de koopwoningen betaalbaar moet zijn (tot € 355.000 v.o.n.). 
 
3.    Flexwonen.
Wij voegen in de jaren 2023 en 2024 in totaal 40 flexwoningen toe aan de Veerse woningmarkt. Hiermee hopen wij de druk op de sociale huur sneller te verminderen. 

4.    Wonen met zorg.
Met een grote en groeiende groep ouderen in Veere is het van belang goede woonzorgvoorzieningen te realiseren. Dit doen wij op diverse vlakken door meer levensloopbestendige koop-en huurwoningen te bouwen, woon-zorgcomplexen te bouwen (o.a. Serooskerke Oost, bestemmingsplan medio november in de raad), aanpassingen aan bestaande woningen tegen een gunstig rentetarief te financieren (SVN Duurzaam langer thuis) en door pre-mantelzorgwoningen bij bestaande woningen mogelijk te maken. In 2024 zal de gemeente Veere in samenwerking met sociale partners, inwoners en de woningcorporatie een Woonzorgvisie maken. 

5.    Grondpositie gemeente Veere.
Wij hebben zicht op de gewenste toekomstige uitbreidingen in de kernen. Om in deze gebieden aan de slag te kunnen met het bouwen van woningen voeren wij gesprekken met grondeigenaren. Onze rol kan hierin faciliterend zijn maar ook actief. Welke rol wij pakken wordt per locatie bekeken. 

6.    Uitdagingen in de bouw.
Het bouwen van woningen is door de gestegen rente, de oplopende bouwkosten, vertragingen in aansluiten nutsvoorzieningen en beperkingen met betrekking tot de uitstoot van stikstof een behoorlijke uitdaging. Ook in Veere hebben wij hiermee te dealen. Dit pakken wij op. Zo organiseren we in oktober een zogenaamde ‘versnellingstafel’ op Walchers niveau (ontwikkelaars, aannemers, gemeente Veere en gemeente Middelburg). Hier bespreken we de knelpunten en uitdagingen met een passende oplossing te komen. Naast de bouwtafel op Walchers niveau nemen wij deel aan de diverse werkgroepen met Zeeuwse gemeenten en de provincie. Hier leren wij veel met en van elkaars projecten en uitdagingen. 

7.    Voortgang woningbouw

Op dit moment zijn de volgende gemeentelijke projecten in de voorbereidende/uitvoerende fase:

  • Woningbouw Bouwlust III, Aagtekerke
  • Woningbouw Nimmerdor I, Grijpskerke
  • Woningbouw fase 1 en 2, Gapinge
  • Woningbouw De Zeester, Meliskerke
  • Woningbouw Vliedberg, Biggekerke
  • Woningbouw Singelgebied, Domburg
  • Woningbouw Serooskerke-Oost
  • Woningbouw Fort Den Haak Vrouwenpolder
  • Woningbouw herinvulling gymzaal en sportveld Aagtekerke
  • Woningbouw Nimmerdor II en III, Grijpskerke

Blijven we binnen de financiële kaders?
Het bouwen van betaalbare woningen en sociale huurwoningen zal mogelijk een financiële bijdrage vanuit de gemeente vragen. Daar waar mogelijk maken wij gebruik van bestaande middelen die het Rijk en de provincie ons bieden. Daarbij moet worden opgemerkt dat wij met onze nieuwbouwprojecten (schaal van de projecten en de landelijke locatie) vaak lastig in aanmerking komen voor Rijkssubsidies. Hiervoor blijven wij continue aandacht vragen bij de provincie en het Rijk. 

5. Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 5. Duurzaamheid

De doelstelling is dat we een duurzame gemeente Veere willen zijn met als belangrijkste pijler een energie neutrale gemeente. We streven naar een CO2 reductie van 49% in 2030 t.o.v. 1990 en 95% CO2 reductie in 2050 t.o.v. 1990. De gemeente Veere is in 2050:

  • Aardgasvrij
  • Klimaatbestendig en water robuust ingericht
  • Afvalloos (afval is grondstof)

Monitoring

Op dit moment is er voor heel Nederland één monitoringstool op het gebied van het Klimaatakkoord. Dit is: https://klimaatmonitor.databank.nl/dashboard/dashboard/

Hierbij opgemerkt moet worden dat de beschikbare data achter loopt. De data van 2021 komt beschikbaar in 2022-2023, zie hieronder twee voorbeelden:

Vanuit de Regionale Energiestrategie Zeeland werken we op dit moment samen (waaronder de gemeenten) aan een lokale monitoring met actuelere gegevens. Zo hebben we een beter inzicht in de ontwikkelingen in Zeeland en wordt het makkelijker om bij te sturen. Oplevering is gepland eind 2023/begin 2024.

Activiteiten in 2023

  1. Memo voor Presidium over de stand van zaken omtrent het verduurzamen van  koopwoningen in de gemeente Veere.
  2. Onderzoek rekenkamercommissie naar het Energietransitiebeleid.
  3. Werkgroep Duurzaam Serooskerke gefaciliteerd bij het maken van energierapporten bij 6 woningen in de kern.
  4. Definitief concept van de Routekaart Maatschappelijk Vastgoed opgesteld.
  5. Beleidsmedewerker Duurzaamheid en Beleidsondersteuner Duurzaamheid per 1-2-2023 gestart.
  6. Gestart met de uitvoering van de SPUK regeling Energiearmoede. Dit bestaat onder andere uit het opleiden van en beschikbaar stellen van 8 energiecoaches en inwoners kunnen een voucher van 250 euro aanvragen.
  7. Diverse communicatie berichten over duurzaamheid.
  8. Lopende initiatieven ondersteunen/begeleiden, zoals Zonnepark II Koudekerke, Postcoderoosproject Serooskerke. 
  9. Afgeven van meerdere leningen in kader van ons Duurzaamheidsfonds “Duurzaam Langer Thuis” en het toevoegen van extra middelen aan het fonds.
  10. Diverse samenwerkingsoverleggen bijwonen in Zeeland.
  11. Verkennende gesprekken over de mogelijkheden overkappen van parkeerterreinen met zonnepanelen.
  12. Programma openbare laadinfrastructuur en plaatsingsleidraad zijn vastgesteld en plankaart is opgesteld en diverse CPO's (collectief particulier opdrachtgeverschap) zijn gecontracteerd.
  13. Diverse ruimtelijke plannen getoetst en geadviseerd aan de pijlers uit het Omgevingsprogramma Duurzaamheid.
  14. Diverse bewoners en bedrijven geadviseerd in de verduurzaming van hun woning of bedrijf.
  15. Gestart met Nationaal Isolatieprogramma I (uitvoering) II (organiseren en aanvragen subsidie)
  16. Aanvragen van de CDOKE gelden (capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid) voor personeel in kader van het landelijke Klimaatakkoord
  17. Toezicht op de energiebesparingsplicht uitvoeren. 
  18. pMiek (provinciaal meerjarenprogramma infrastructuur energie en klimaat), integraal programmeren van plannen in relatie tot netcongestie problematiek
  19. Gestart traject om de stad Veere te verduurzamen samen met de werkgroep Energietransitie/Duurzaamheid van de stad Veere
  20. Voorbereiden van een RIB omtrent 'Kleine windmolens’ op 10 november 2023
  21. Gestart met evaluatie van het huidige duurzaamheidsprogramma Duurzaam Veere
  22. Meedoen in het proces voor het opstellen van de Regionale Energiestrategie Zeeland
  23. Ter inzage leggen plankaart en organiseren mogelijkheid kabelgoot
  24. Organiseren van informatiemarkt in de Couburg op 1 november 2023
  25. Gesprekken lopen met drie bedrijventerreinen over herontwikkeling/herinrichting en verduurzaming
  26. Opstellen van Zeeuws Circulair beleid dat we begin 2024 aanbieden
  27. Starten met evaluatie Duurzaamheidsprogramma dat we begin Q1 van 2024 aanbieden

Van een aantal van e hierboven genoemde activiteiten laten we hieronder in wat grafieken de voortgang zien:

Vouchers Energiearmoederegeling (looptijd 2023 – 2025)

  • 124 vouchers uitgegeven (€ 250,--)
  • CO2 besparing van 34.817 (kg/jaar)
  • 50% aangevraagd door huurders
  • Bestellingen per type woning

Gesprekken met Energiecoaches (gestart maart 2023)

Stimuleringslening Duurzaam en Langer Thuis (gestart april 2022)

  • 2022:  21 aanvragen
  • 2023: 27 aanvragen (t/m september)
  • Uitgeleend bedrag    : € 651.261,--
  • Beschikbaar budget  : € 486.597,--
  • Gebruikt voor: zonnepanelen, warmtepompen, isolerende maatregelen en levensloop bestendig maken woning (aanvragen enkelvoudig en meervoudig)

 Adviezen Duurzaam Bouwloket

Financiële kaders

We blijven binnen de financiële kaders. Er komen ook middelen vrij vanuit het Rijk voor uitvoering en capaciteit. Echter zijn dit nog incidentele middelen, die we als gemeente in de vorm van een SPUK subsidie moeten aanvragen. In 2023 hebben we aangevraagd:

  • Nationaal Isolatieprogramma I
  • Nationaal Isolatieprogramma II
  • CDOKE gelden (tijdelijke regeling voor capaciteit voor de uitvoering van Klimaatakkoord)
  • Extra middelen Energiearmoede (deze hebben we niet hoeven aanvragen)

Knelpunten/aandachtpunten:

Een aantal ontwikkelingen die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden, maken het welllicht lastiger om de doelstellingen van het Klimaatakkoord (die wij als gemeente Veere hebben omarmd) te bereiken.

Direct merkbaar:

  1. Netcongestie

Door Tennet is er op 19 juli 2023 een vooraankondiging gedaan voor congestie in het 150 kV net van Zeeland voor afname. Dit betekend er tijdelijk geen ruimte is voor nieuwe gootverbruik aansluitingen, uitbreiding van bestaande grootverbruik aansluitingen en geen ruimte is voor grote warmtepompen ten behoeve van verduurzaming bestaande bouw. Deze aanvragen worden op een wachtlijst gezet. Stedin en Tennet onderzoeken nu de mogelijkheden om de wachtlijst zo kort mogelijk te maken (resultaten bekend in Q1 van 2024)

 

  1. Uitspraak Raad van State met betrekking tot vleermuizen en spouwmuurisolatie

De Raad van State heeft op 2 augustus 2023 uitspraak gedaan dan er een ecologisch onderzoek nodig is bij het isoleren van de spouwmuren (https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/augustus/ecologisch-onderzoek-isoleren-spouwmuren/). De eigenaar van de woning is hiervoor verantwoordelijk en het bevoegd gezag is de Provincie. Dit heeft invloed op de uitvoering van het Nationaal Isolatieprogramma (natuurvriendelijk isoleren is hierin een voorwaarde).

Gemeenten (ook Veere) overleggen met de gemeente hoe ze dit probleem zo snel mogelijk oplossen, dit kan door middel van een Pre-SMP en een SMP (soortenmanagementplan, waar zitten de vleermuizen). Nu zien we dat er nagenoeg geen spouwmuurisolatie wordt uitgevoerd (zie afbeelding hieronder).

Indirect merkbaar:

  1. Val van het kabinet en wachten op nieuwe verkiezingen

Door de val het kabinet moeten we langer wachten op structurele middelen voor de uitvoering van het Klimaatakkoord (huidige middelen die we krijgen zijn incidenteel). Ook wachten we op nieuwe wetgeving omtrent de uitvoering van het Klimaatakkoord. Deze wetgeving geeft ons meer bevoegdheden en duidelijkheden in de uitvoering van het Klimaatakkoord.

6. Een gezond financieel beleid

Terug naar navigatie - 6. Een gezond financieel beleid

Doelstelling
Een gezond financieel beleid voor de gemeenten is om in de toekomst voldoende middelen te hebben om alle taken uit te voeren en risico's af te dekken. 

De belangrijkste indicatoren voor dit beleid zijn
-    de begroting is reëel en structureel in evenwicht.
-    de financiële kengetallen hebben signaalwaarden die niet hoger zijn dan behorend bij een gemiddeld risico.
-    een weerstandsvermogen dat ruim voldoende is (ratio tussen 1,4 en 2,0).

Resultaten
Het financieel perspectief 2024-2027 geeft voor de jaren 2024 en 2025 een positief saldo en voor de jaren daarna een tekort., o.a. als gevolg van een dalende gemeentefonds-uitkering . De  financiële kengetallen (waaronder schuldquote en solvabiliteit) actualiseren we bij de begroting 2024; naar verwachting scoren deze kengetallen een gemiddeld risico.
De jaarrekening 2022 sloot met een positief saldo van € 5,8 miljoen. Rekening houdend met over te boeken budgetten is besloten om € 4,8 miljoen toe te voegen aan de algemene reserve.  
Het weerstandsvermogen is in het kader van de jaarrekening 2022 geactualiseerd en berekend op een ratio van 3,8 (ruim voldoende). In de begroting 2024 volgt weer een actualisatie. 

7. Leefbaarheid, toerisme en handhaving

Terug naar navigatie - 7. Leefbaarheid, toerisme en handhaving

Doelstelling Leefbaarheid & Toerisme
Met het vaststellen van het Programma Toerisme 2021-2026 maakt gemeente Veere strategische keuzes voor de korte en middellange termijn. We leggen de onderwerpen vast waar tijd en geld in worden geïnvesteerd. Met als doel om de vrijetijdssector divers, toegankelijk, onderscheidend en op hoog niveau te behouden, ons landschap en de natuur te beschermen en de lasten en lusten van het toerisme beter in balans te brengen. Het is in ieders belang dat de balans tussen leefbaarheid en toerisme in de toekomst centraal staat.

In het Programma Toerisme 2021-2026 is de ambitie voor het toeristisch product als volgt geformuleerd:
“Als gemeente is het onze ambitie om een toeristische kustgemeente te zijn waar:
- wonen, werken en recreëren in balans zijn,
- het landschap en de natuur ons kapitaal zijn,
- en waar inwoners en ondernemers trots op zijn en toeristen zich welkom voelen.”

In Hoofdlijn Omgevingsvisie Veer 2047 is deze ambitie als volgt vastgelegd:
“Onze ambitie is een aantrekkelijke en gezonde woon- en leefomgeving met een vitale samenleving en economie.”

Bewaken balans leefbaarheid en toerisme
Deze sterke groei in verblijfsaccommodaties veroorzaakt een disbalans tussen leefbaarheid en toerisme. Het Rapport Leefbaarheid & Toerisme uit 2019 toont aan dat de leefbaarheid onder druk staat door het toerisme. De ophaalrondes voor het Programma Toerisme en de Omgevingsvisie Veere 2047 bevestigen dit. Het huidige collegeprogramma geeft dan ook aan dat we terughoudend zijn met het toestaan van de groei van toeristische accommodaties om zo de balans te bewaken. Dit is de belangrijkste opgave voor de komende jaren voor het beleidsveld recreatie en toerisme. 

Ontwikkelkader verblijfsrecreatie
De gemeente Veere bewaakt de balans tussen leefbaarheid en toerisme. Eén van de instrumenten waar de gemeente Veere dat mee gaat bereiken is het ontwikkelkader verblijfsrecreatie. De gemeente Veere wil grip krijgen op de ontwikkelingen in de verblijfssector door de regie te pakken en te sturen. Veere staat namelijk op een kantelpunt en niets doen is geen optie. In 2021 is het ontwikkelkader fase 1 vastgesteld. Het ontwikkelkader fase 1 bevat voornamelijk een overzicht van het bestaande aanbod, de plancapaciteit en de planologische status van de verschillende typen verblijfsaccom-modaties. Daarnaast bevat zij een globaal overkoepelend kader waaraan nieuwe ontwikkelingen / uitbreidingen toekomstgericht moeten voldoen. Op dit moment is het ontwikkelkader fase 1 onvoldoende om regie te pakken en te sturen op hieronder beschreven uitdagingen. 

Het ontwikkelkader wordt enerzijds een afwegingskader waaraan onze interne collega of een ontwikkelaar / eigenaar van verblijfsrecreatief vastgoed zijn plannen kan toetsen. Anderzijds wordt het ontwikkelkader een ontwikkelperspectief voor de toeristische sector als het gaat om nieuwe vestiging, uitbreiding of vernieuwing. Daarnaast is het de bedoeling dat het ontwikkelkader fase 2 wordt geïntegreerd in bestemmingsplannen, de verouderde kampeernota 2013 vervangt en dat het ontwikkelkader de aanzet is voor het actualiseren van het vereveningsbeleid. 

Handhaving
Toezicht en handhaving op woninggebruik is en blijft een speerpunt. We werken volgens het in 2021 vastgestelde plan van aanpak en zetten daar verder stappen in. Zo werken we nu aan scenario’s voor met name het “oude” woninggebruik en hoe daarmee om te gaan. Deze scenario’s leggen we in 2023 ter besluitvorming voor. 
De hoogste prioriteit ligt in handhaven van de huisvestingsverordening en het bestem-mingsplan in de kernen. Daarnaast krijgt het handhaven van het bestemmingsplan buiten de kernen en dan met name de kernen waar we de meeste vragen en klachten over ontvangen (Domburg, Oostkapelle en Veere) aandacht. Ook is er aandacht voor adresonderzoek (schijninschrijvingen).

Het afgelopen jaar inventariseerden we de omvang van kamerverhuur. Deze inventarisatie is zo goed als afgerond.
Op dit moment hebben wij 77 dossiers in behandeling en sloten 37 dossiers af. Wij wonnen in 2022 tot nu toe 7 woningen terug. Dit waren panden in Westkapelle, Domburg, Grijpskerke, Biggekerke en Oostkapelle. We blijven inzetten op preventie en het informeren van burgers en ketenpartners over de regels die in de gemeente Veere gelden. Het onderzoek naar het gebruik van tweede woningen liep opnieuw vertraging op. Dit komt omdat we tijdelijk met een beperkte capaciteit van personeel te maken hebben. De verwachting is dat de uitkomsten van het onderzoek in 2023 bekend zijn.

Toeristisch gastheerschap

Eind 2020 stopte de VVV. In 2022 is een nieuw concept toeristisch gastheerschap geïntroduceerd dat resulteert in 4 toeristische informatiepunten in Veere in 2023. Professionele gastvrijheid naar onze gasten vinden wij belangrijk en hier investeren wij in.

We sturen in de spreiding van gasten in tijd en locatie, richten ons op passende doelgroepen en haken aan bij de cultuurhistorische Zeeuwse erfgoedlijnen, natuurbeleving, bad status, gezonde levensstijl, watersport en ons DNA.

8. Maatschappelijke voorzieningen

Terug naar navigatie - 8. Maatschappelijke voorzieningen

Multifunctionele accommodaties
Actualisatie van de maatschappelijke voorzieningen (MV) in de gemeente Veere

De doelstelling van het programma Maatschappelijke voorzieningen is het toekomstbestendig maken van de voorzieningen in acht kernen uitgevoerd in twee fasen. Momenteel worden in de eerste fase de maatschappelijke voorzieningen in de kernen Aagtekerke, Oostkapelle, Serooskerke en Westkapelle geactualiseerd/vernieuwd.

Aanleiding doelstelling
Met een multifunctionele accommodatie (mfa) ondersteunen we de gemeenschapszin, de onderlinge binding en contacten binnen een kern. Dat kan door verschillende maatschappelijke functies, zoals sport- en sociaal-culturele voorzieningen, scholen, kinderopvang, welzijns- en gezondheidsvoorzieningen onder één dak te huisvesten. Hiermee krijgt de leefbaarheid een impuls. Deze mfa’s bouwen we duurzaam, circulair en waar mogelijk flexibel/demontabel. Nieuwe scholen bouwen we zoveel mogelijk onder één dak en in overleg met de schoolbesturen. We bouwen volgens de ENG-norm (Energie Neutraal Gebouw).

Wat doen we om de doelstelling te bereiken ?
Sinds 2017 wordt overleg gevoerd met belanghebbenden in alle genoemde kernen. De programma’s van eisen zijn opgesteld in samenspraak met de belanghebbenden. De projectplannen voor de eerste fase zijn opgesteld en de uitwerking is gestart. In Aagtekerke wordt in 2023 de uitvoering afgerond en voorbereidingen voor de realisatie in Oostkapelle, Serooskerke en Westkapelle voortgezet.

Gaan we de doelstellingen behalen ?
De planning per kern ziet er voor fase 1 in 2023 als volgt uit:  

Aagtekerke
In Aagtekerke is samen met de werkgroep, die bestaat uit inwoners, verenigingen, onderwijs en ondernemers, een ontwerp voor een nieuwe mfa uitgewerkt, waarin een gymzaal, een dorpshuis en een kleinschalig gezondheidsvoorziening zijn ondergebracht. De bouw van de mfa is bijna afgerond, de oplevering van de mfa vond plaats op 31 augustus, aansluitend werd in september de buitenruimte aangelegd, inclusief de aanleg van een nieuwe speeltuin. 
Vanuit het Regio Deal budget loopt het onderzoek naar exploitatie en beheervormen, waarbij er ook rekening wordt gehouden met de bestaande situatie en voorzieningen. Het doel hiervan is om succesvol de exploitatie-vorm en beheeraspecten van het dorpshuis verder uit te werken met de toekomstige gebruikers/beheerders (Vrouwen Agatha). De vrijkomende locaties van de oude gymzaal en oude speeltuin worden ingevuld met woningbouw (afdeling RO).

Westkapelle
Voor Westkapelle is een projectplan, met als richtlijn de Dorpsvisie, opgesteld, waarin de locatie Molenwal is vastgelegd als locatie voor de invulling van een multifunctionele mfa. Herrijst blijft als dorpshuis gevestigd aan de Markt. In de mfa worden twee scholen, kinderopvang, een sportaccommodatie en een eventuele zorgpartij onder één dak gehuisvest.
In een participatietraject is met de scholen, de opvang en de omwonenden van de Molenwal, Adriaan Virulystraat, Benoordenhoudseweg en Het Hout betrokken een voorstel uitgewerkt voor het stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan voor de mfa. Dit is in september aan de Raad voorgelegd voor besluitvorming. Het programma van eisen is samen met de bestaande werkgroep van gebruikers opgesteld. Op basis van het opgestelde programma van eisen en het stedenbouwkundig plan wordt de architect geselecteerd. Het voorontwerp met budgetraming zal ter besluitvorming worden aangeboden aan de raad.

Serooskerke 
De renovatie van Zwembad de Goudvijver te Serooskerke is in 2022 afgerond. Het entree- en kleedgebouw is zo gebouwd, dat een eventueel nieuw dorpshuis hieraan gekoppeld kan worden. Het onderzoek naar renovatie of nieuwbouw van verenigingsgebouw De Zandput is in 2022 gestart. Er worden drie scenario’s onderzocht; renovatie, nieuwbouw tegen het entree- en kleedgebouw van het zwembad en nieuwbouw in de mfa in Serooskerke Oost. De scenariostudie verloopt in overleg met de dorpsraad en gebruikers. Afronding van het onderzoek wordt in het vierde kwartaal van 2023 verwacht. 
De locatie van de mfa is in overleg met belanghebbenden vastgesteld in Serooskerke Oost. Er is gekozen voor een multifunctionele clustering van voorzieningen: de gymzaal, basisschool, kinderopvang, dagbesteding, fysiotherapeut en tandarts. Op basis van het opgestelde programma van eisen, worden beslissingen genomen over de aanbestedingsvorm, financieringsvorm, het toekomstige eigendom, de exploitatievorm en beheeraspecten. In samenspraak met het schoolbestuur, kinderopvang, zorgpartij, fysio, tandarts en gebruikers wordt onder leiding van de architect een voorlopig schetsontwerp opgesteld (doel realisatie 2025). Na het voteren van het investeringskrediet wordt met de samenwerkende partners een aannemer geselecteerd.

Oostkapelle
Renovatie van De Halve Maan is afgerond, overdracht naar beheer en afronding project wordt verwacht in kwartaal 4 van 2023. Voor de twee scholen, de kinderopvang en GGD wordt een kindcentrum gerealiseerd nabij De Halve Maan. Een deel van de voetbalvelden op sportpark Duinhelm wordt gerenoveerd en de infrastructuur rondom het nieuw te realiseren kindcentrum en nabij De Halve Maan wordt aangepast. Dit is opgenomen in het projectplan. 
Samen met schoolbestuur, kinderopvang en GGD is een stedenbouwkundig plan opgesteld. Dit is in september aan de Raad voorgelegd voor besluitvorming. Op basis van het opgestelde programma van eisen en het stedenbouwkundig plan wordt de architect geselecteerd. Het voorontwerp met budgetraming zal ter besluitvorming worden aangeboden aan de raad. In samenhang met het programma voor het nieuwe kindcentrum maken we het programma voor de aanpassing/renovatie van de velden op Duinhelm en eventuele  invulling van restruimte(n) met woningbouw.

9. Omgevingswet

Terug naar navigatie - 9. Omgevingswet

Doelstelling 
De doelstelling is om op 1 juli 2022 de organisatie in staat te laten zijn om de Omgevingswet uit te voeren. Deze doelstelling is dezelfde doelstelling als eerder in 2017 is vastgesteld. Oorspronkelijk zou de Omgevingswet op 1 juli 2019 ingaan. De inwerkingtreding is nu vastgesteld op 1 januari 2024.

Wat is de reden voor de doelstelling?
Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft tot doel om procedures eenvoudiger te maken en de leefomgeving centraal te zetten. De gemeente wordt het loket voor aanvragen in de fysieke leefomgeving en gemeentebesturen krijgen meer ruimte voor lokaal maatwerk. 

Provincies, waterschappen en gemeenten hebben de wettelijke taak om hun organisatie klaar te stomen voor de komst van de Omgevingswet en de daarvoor noodzakelijke besluiten te nemen.

Wat doen we om de doelstelling te bereiken?
Gemeenteraad, college en organisaties zijn op alle lagen betrokken bij de invoering van de wet. Procedures gaan volledig op de schop. Alle software is vervangen en medewerkers krijgen de benodigde scholing en opleiding. Dit levert een forse bijdrage aan het verbeteren van de dienstverlening. Zie hiervoor ook de toelichting onder hoofdstuk 11: Economie. We maken een visie op de gehele fysieke leefomgeving en gaan daarna de regels maken die daar bij horen. De koers en ambitie die de gemeenteraad heeft vastgesteld, is hierbij een belangrijk kader. 

Gaan we de doelstellingen behalen?
Veere ligt op koers maar ondervindt wel hinder van de landelijke haperingen op het gebied van ICT. De software om vergunningen te kunnen en ontvangen en verlenen is aangeschaft en is vóór de zomer van 2023 in gebruik. Door het recente uitstel van de Omgevingswet krijgen we extra oefen- en inregeltijd. Na de zomer worden herhalingstrainingen opgestart voor de medewerkers. De Omgevingsvisie is vastgesteld en het traject om een Omgevingsplan op te gaan stellen is opgestart. De datum van 1 januari 2024 is voor Veere haalbaar.

Blijven we binnen de financiële kaders?
Voor wat betreft de kosten voor de inwerkingtreding van de wet blijven we binnen de kaders. Op de lange termijn gaat de invoering van de wet (traject loopt tot 2031) gemeenten meer kosten dan geraamd. Op de korte termijn (tot 2026) blijven we binnen de kaders. Wat de gevolgen op de lange termijn voor Veere zijn, is nu nog niet te overzien. In de loop van 2024 kunnen we een beter beeld vormen van de kosten op de lange termijn. 

10. Landschap en groen

Terug naar navigatie - 10. Landschap en groen

Doelstelling
We zetten in, in samenspraak met inwoners en gebruikers, op het versterken van het landschap en het openbaar groen in de kernen.
Uit het leefbaarheidsonderzoek uit 2019 blijkt dat de inwoners grote waarde hechten aan de kwaliteit van de groene ruimte. En dat ze die verder willen verbeteren.

Wat hebben we tot nu toe gedaan in 2023 om dit doel te bereiken ?
Er lopen verschillende sporen om de doelstellingen te behalen. Het belangrijkste spoor is het opstellen van de groenbeleids- en beheerplan. Dit plan is gebaseerd op de doelstellingen uit de omgevingsvisie en de Integrale Visie op de Openbare Ruimte.  
Het groenbeleids- en beheerplan is gereed en is in juli behandeld in de raad.  Dit is een vertaling van de eerdergenoemde visies in concrete maatregelen en middelen. 

Vooruitlopend op deze nieuwe plannen zijn we bezig geweest met het versterken van de bestaande groenstructuur. Acties die we ondernamen zijn onder andere:
-    In de winter van 2022 / 2023 hebben we meer dan 150 bomen geplant. Hiermee   halen we ruimschoots onze doelstelling van 100 extra bomen per jaar. 
-    In overleg met bewoners hebben we op diverse locaties de inrichting aangepast om meer ruimte te geven aan specifieke dieren en planten en "steen" te vervangen door groen. 
-    Parkeerterreinen in Westkapelle en Oostkapelle hebben een veel groenere uitstraling gekregen. 
-    We hebben ook  deze winter de uitstraling van het groen verbeterd door het planten van bloembollen, vaste planten en sierheesters.

Resultaten
Het groenbeleids- en beheerplan is vastgesteld door de raad in juli.   

 

11. Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 11. Openbaar vervoer

Doelstelling
We willen de toegankelijkheid van het openbaar vervoer (OV) behouden in alle kernen.
Een belangrijk uitgangspunt van het coalitieprogramma is dat iedereen in zijn eigen kern toegang moet hebben tot het openbaar vervoer.

Wat doen we om dit doel te bereiken?
Uw raad heeft in 2021 ingestemd  met Mobiliteitsvisie van de Provincie. Wel heeft u een aantal aandachtspunten meegegeven. Het college volgt de uitvoering en vertaling naar beleid van de visie op de voet. Zowel ambtelijk als bestuurlijk zijn we betrokken en geven we de aandachtspunten van de raad mee.

De visie is de basis voor de aanbesteding van nieuwe OV concessie door de Provincie.  Voor Veere is het uitgangspunt  eenvoudig toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen in alle kernen. Vervoer wat rechtstreeks (dus zonder overstappen) aansluit op het kern net en het spoor, waarbij veel meer gebruik gemaakt wordt van kleinere bussen en busjes. Hierdoor neemt de flexibiliteit voor de reiziger toe en rijden er minder grote lege bussen door de kernen.
Belangrijk voor Veere is de uitwerking van het programma van eisen voor het Flexnet in combinatie met doelgroepenvervoer en een goed functionerende mobiliteitscentrale die het Flexnet moet gaan aansturen. Het is niet gelukt om de pilot voor de uitvoering van het Flexnet naar Veere te halen. We volgend de pilots die nu lopen op andere locaties in de Provincie op de voet. 

We zijn gestart met nadenken over de gewenste situering van bushalten voor het Flexnet in de kernen waar de vaste bus verdwijnt. We combineren dit met planvorming over de mogelijke realisatie van mobiliteitshubs en recreatieve hubs. Hierbij onderzoeken we ook de mogelijkheden voor subsidie. 

Resultaten
We zijn afhankelijk van de besluiten die uiteindelijk de Provincie neemt over de regionale Mobiliteitsvisie en de aanbesteding openbaar vervoer. De Provincie is gestart met voorbereidingen van de aanbesteding van de concessie en de aanbesteding van de mobiliteitscentrale. We nemen ambtelijk deel aan de klankbordgroep voor zowel het programma van eisen als de centrale. Bestuurlijk volgt terugkoppeling via het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO).

12. Sociaal domein

Terug naar navigatie - 12. Sociaal domein

Doelstelling

Voor 2023 zijn 4 doelstellingen opgenomen in de begroting. Per doelstellingen schetsen we een korte stand van zaken.

  • Veerse inwoners doen zoveel mogelijk zelf en hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.
    Begin 2023 zijn we begonnen met gesprekken met de samenleving en met u tijdens een raadsinformatiebijeenkomst over de mogelijkheden van preventie in de gemeente Veere. We voerden deze gesprekken, omdat we onder andere een maatschappelijke ontwikkelingen zien van zijn vergrijzing, een groeiende zorgvraag en minder zorgpersoneel.  En dit leidt tot specifieke Veerse maatschappelijke uitdagingen in de komende jaren. Hoe preventie kan bijdragen aan deze uitdagingen verwoorden we in een visie die we u in november voorleggen ter besluitvorming.
  • We sturen binnen het sociaal domein op resultaten.
    Zoals u heeft kunnen zien, is er in de raad van juni de rapportage sociaal domein opgeleverd. Hierin zag u hoe de indicatoren zich ontwikkelden en hoe we deze willen bijsturen. 
  • De toegang stuurt op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de WMO en Jeugdzorg.
    De toegang nam regelmatig contact op met zorgaanbieders en voerde op klantniveau zorgevaluaties uit. Daarmee hadden we als doel dat we konden monitoren of een ondersteuningsdoel door de zorgaanbieder werd behaald. Met Berseba (een samenwerkingsverband van 3 basisscholen in onze gemeente) hebben we  concrete samenwerkingsafspraken gemaakt met als doel om problematiek bij kinderen eerder in beeld te hebben en samen met de school beter hulp te kunnen bieden. In de 2e bestuursrapportage verwachten we resultaten te kunnen melden en de lessen die we hebben geleerd voor samenwerking met andere scholen.
  • We anticiperen in Zeeuws verband op grote toekomstige ontwikkelingen in het Sociaal Domein.
    We werken samen met andere Zeeuwse gemeenten in de voorbereiding van de door decentralisatie van beschermd wonen, die nu per 2025 zal ingaan. In het Zeeuwse Kernteam Gezondheid bereiden we ons voor op de invoering van het Integraal Zorg Akkoord (IZA). De Zeeuwse Zorg Coalitie startte met inwoners-bijeenkomsten om informatie op te halen over de toekomst van de zorg in Zeeland. Op het gebied van jeugd werd een start gemaakt met de nieuwe Regiovisie.

Resultaten
In het jaarverslag en de rapportage sociaal domein las u de resultaten over 2022. Er valt nog niet te zeggen in hoeverre we in 2023 onze doelstellingen gaan halen. Met de resultaten van de laatste jaren in het achterhoofd kunnen we wel zeggen dat we een trend zien waarin we de problematiek en de financiën in het sociaal domein steeds beter onder controle hebben gekregen.

We verwachten echter tegelijkertijd dat de zorgvraag zal stijgen en het zorgaanbod afneemt vanwege minder personeel. We houden de ontwikkelingen in 2023 in de gaten en werken aan oplossingen voor de (toekomstige) vraagstukken. We verwachten bij  het jaarverslag en de rapportage sociaal domein over 2023 meer resultaten te kunnen melden.

Financiële stand van zaken inzake openeindregeling WMO en Jeugd

We zien dat de kosten in de Wmo minder hard stijgen dan we verwacht hadden. Om deze reden ramen we incidenteel €445.000 af. Het grootste verschil wordt gemaakt op de Wmo-voorziening begeleiding. In het najaar zullen we de ontwikkeling van deze specifieke kosten opnieuw bekijken en eventuele gevolgen voor de meerjarenbegroting proberen in kaart brengen.

13. Oekraïne

Terug naar navigatie - 13. Oekraïne

Stand van zaken 
Het opvangen en huisvesten van Oekraïense ontheemden is in 2023 voortgezet. Het Rijk vergoedt de kosten van deze gedelegeerde taak via de Regeling Opvang Oekraïense Ontheemden (Rooo). Vooralsnog is de vergoeding toereikend voor de gemaakte kosten zoals de inzet van ambtelijke uren,  het huren van opvanglocaties en het verstrekken van leefgeld. Deze laatste taak wordt door Orionis uitgevoerd. De begeleiding en opvang van Oekraïners wordt door de gemeente, Stichting Welzijn Veere en heel veel vrijwilligers uitgevoerd. 

Er verblijven ongeveer 230 Oekraïense ontheemden in onze gemeente. Dit aantal fluctueert licht.  Ongeveer 150 ontheemden zijn gehuisvest in locaties onder gemeentelijke verantwoordelijkheid (GOO). De overige ontheemden verblijven bij particulieren (POO).  De GOO's zijn bijvoorbeeld groepsaccommodaties die wij huren van ondernemers en woningen die wij huren van woningcorporatie Zeeuwland.

Verschillende opvangplaatsen vervallen omdat de huurovereenkomsten aflopen en niet verlengd kunnen worden of omdat particuliere opvangplaatsen vervallen. Omdat er geen andere geschikte objecten zijn, is besloten tot het plaatsen van 19 tijdelijke nood-woonunits in Domburg op de overloopparkeerplaats aan de Mezgerweg en 19 tijdelijke nood-woonunits aan de Keiweg in Koudekerke. Vanaf augustus 2023 kunnen er de komende 5 jaar ca. 150 ontheemden worden gehuisvest met deze 38 extra huisjes. De opvangplaatsen zijn uitsluitend voor Oekraïense ontheemden. 

14. Economie

Terug naar navigatie - 14. Economie

Doelstelling
Vitale economie als basis voor een vitale samenleving.

Economische koersnota 2023 - 2026
Het college van de gemeente Veere heeft ingestemd met de startnotitie Economische Koersnota. Met de Economische Koersnota 2023-2026 wil de gemeente integraal kijken naar de kansen en mogelijkheden om de verbreding van de regionale economie te stimuleren. Met de Koersnota wordt het economisch beleid ontwikkeld en wordt de koers bepaald waar de gemeente Veere samen met haar belanghebbenden op in wil zetten.
Regie nemen, behouden wat goed is en veranderen wat nodig is. Hierbij is bijzondere aandacht voor het realiseren van structurele werkgelegenheid, het optimaliseren van het vestigingsklimaat voor ondernemers inclusief het faciliteren van ondernemers zodat ze economisch aantrekkelijk, vitaal en gezond blijven en het bereiken van een voorzieningenniveau dat aansluit bij de maatschappelijke behoeften, alles afgezet tegen de leefbaarheid binnen de gemeente. 

Landbouwvisie Veere: 'De Agrariër centraal'
De gemeente wil met deze visie een helder kader stellen, zodat er voor de agrarische ondernemers duidelijkheid ontstaat voor de verdere ontwikkeling van hun bedrijf. Dit klinkt als een passieve rol. Soms gaat de rol van de gemeente verder dan dat en zal zij ontwikkelingen die de ambities uit deze visie dichter bij brengen, ook proactief ondersteunen door inzet van geld en menskracht. Een belangrijke aanleiding voor het opstellen van een landbouwvisie komt voort uit de wens van de gemeenteraad om richting te kunnen geven aan de ontwikkelingen in de landbouw, voordat de omgevingsvisie Veere 2047 wordt vastgesteld.

De visie op de landbouw is een bouwsteen voor de omgevingsvisie en krijgt uiteindelijk ook haar doorwerking in het Omgevingsplan. In 2009 hadden we onze gedachten al neergelegd in een landbouwvisie. Gezien de huidige trends en de nieuwe thema’s, is die visie achterhaald, ook wat betreft de rol van de gemeente. 

In het programma op hoofdlijnen 2022-2024 ‘Veere breed verbinden’ speelt het college in op de wens van de raad en wil zij aan de landbouw ruimte bieden om in te spelen op deze nieuwe ontwikkelingen. Op 23 maart 2023 heeft de gemeenteraad de visie unaniem vastgesteld. 

In het agrarisch middengebied is de landbouw een belangrijke speler. Wij waarderen de landbouw daarbij vanuit een economisch perspectief. De waarde van de landbouw voor de gemeente Veere zit ook in het samen oplossen van maatschappelijke opgaven die op ons afkomen en het beheer van ons landschappelijk kapitaal.

In het uitvoeringsprogramma geven we de verdere uitwerking aan op de volgende punten:

  • Verbinding, communicatie en relatie
  • Ruimere mogelijkheden op/aan het bouwblok
  • Ruimere mogelijkheden buiten het bouwblok
  • Tijdelijk opslag buiten het bouwblok
  • Stoppers in de sector
  • Gebiedsontwikkelingen in het agrarisch middengebied

Ondernemersteam Veere

Bij het Ondernemersteam Veere kunnen bestaande en startende ondernemers terecht voor vragen en adviezen. Onze ondernemers verdienen een goede dienstverlening en ondersteuning. Met het Ondernemersteam Veere zorgen we voor een goed ondernemersklimaat in onze gemeente.