Begrotingsprogramma's

We lichten per begrotingsprogramma toe wat de grote financiële mutaties zijn (in exploitatie en investeringen) ten opzichte van de huidige meerjarenramingen.

1. Programma Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - 1. Programma Bestuur en ondersteuning

Participatie

Begin 2025 informeerden wij de gemeenteraad via een memo over de evaluatie van de participatienota. Ook in 2026 evalueren we minimaal één participatietraject. Deze evaluaties dienen als input voor de wettelijk verplichte participatieverordening, die we uiterlijk in 2027 vaststellen.  Middels effectieve participatie geven wij invulling aan onze wens om breed te verbinden.

2. Programma Veiligheid

Terug naar navigatie - 2. Programma Veiligheid

Veiligheidsregio Zeeland

We stellen ons budget voor 2026 bij op basis van de conceptbegroting van de Veiligheidsregio Zeeland 2026-2029. De Veiligheidsregio Zeeland blijft de komende jaren vooral inzetten op de programma’s toekomstbestendige brandweerzorg en voorbereide crisisorganisatie. Het verduurzamen van brandweerkazernes is daar onderdeel van. Een specifiek thema is de aanpak van natuurbranden, waar we actief bij betrokken zijn. De Veiligheidsregio Zeeland bereidt zich voor op de verdergaande samenwerking en gezamenlijke huisvesting met GGD Zeeland. De huisvesting van de brandweer is op dit moment in onderzoek.

 

Openbare orde en veiligheid

We voorzien geen grote ontwikkelingen met directe financiële consequenties.

 

Handhaving

Het VTH jaarplan is de basis voor onze inzet op het gebied van handhaving. We blijven inzetten op de aanpak woninggebruik (tweede woningen en illegale recreatieve verhuur) aan de hand van de scenario’s die we in 2025 hebben voorgelegd. Met de beschikbare mensen en middelen kunnen we niet alle wettelijk verplichte taken uitvoeren, met name op het gebied van bouwen en milieu. We zoeken creatieve oplossingen (onder andere prioriteren, samenwerken) om zo goed mogelijk aan onze verplichtingen te voldoen. De beschikbare capaciteit is ook een knelpunt voor onze niet-wettelijke taken. Om financiële redenen kiezen we er voor om de formatie niet uit te breiden.

Het verbeteren van onze juridische kwaliteit, waarvan we in 2025 de eerste resultaten zagen, zetten we in 2026 voort.

3. Programma Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - 3. Programma Verkeer, vervoer en waterstaat

Herinrichting wegen

We gaan aan de slag met de plannen en projecten die in de vastgestelde begroting zijn opgenomen. Voor de uitvoering van een aantal van deze projecten is extra budget nodig, zoals voor de herinrichting van de Torenstraat in Serooskerke en de herinrichting van de Ooststraat, Markt en Weststraat in Domburg. Dit extra budget is opgenomen in het Financieel Perspectief.

 

Bij de voorbereiding van de herinrichting Torenstraat in Serooskerke is een bodemvervuiling geconstateerd. Om de herinrichting uit te kunnen voeren moeten we  de bodemvervuiling saneren. Hiervoor is € 75.000 budget geraamd.

 

Voor de herinrichting van de Ooststraat, Markt en Weststraat in Domburg is door middel van participatie met de omgeving een ontwerp opgesteld. Het plan was om in 2024 te starten met de uitvoering. Uiteindelijk is besloten de uitvoering uit te stellen totdat er meer duidelijkheid is rondom de verkeersafwikkeling Noordwestroute. De voorlopige planning is om de uitvoering in november 2026 te starten. Om het volledige ontwerp uit te kunnen voeren vanaf eind 2026 is een extra budget nodig van € 600.000.

 

Steiger en damwand rondvaartsteiger (Campveerse Toren) in Veere

In het beheerplan stadshaven Veere 2024-2028 staat dat we over een aantal jaren de steiger en damwand bij rondvaartsteiger (Campveerse Toren) in Veere moeten vervangen. Eind 2024 zijn de steiger en damwand verder geïnspecteerd. Tijdens de inspectie is geconstateerd dat we niet meer kunnen wachten met de vervanging. De kosten voor de vervanging zijn geraamd op € 1.550.000. Het budget voor de vervanging is opgenomen voor 2028.

 

Actualiseren verkeersmodel Walcheren

De nieuwe Omgevingswet vereist dat we inzicht hebben in de ontwikkelingen in verkeersbewegingen. Ons huidige verkeersmodel dateert uit 2019 en is gezamenlijk opgesteld door de Walcherse beheerders. Voor de Omgevingswet is een actualisatie nodig, waarbij het basisjaar 2026 moet worden. Bij de actualisatie voegen we het fietsverkeer toe aan het model. Alle gemeenten en Waterschap Scheldestromen gaan hiervoor tellingen uitvoeren, zodat we gezamenlijk opdracht kunnen geven voor de actualisatie. De bijdrage vanuit de gemeente Veere aan de tellingen en actualisatie van het verkeersmodel Walcheren is geraamd op € 60.000.

4. Programma Economie

Terug naar navigatie - 4. Programma Economie

De vrijetijdseconomie blijft een belangrijke pijler van de Veerse economie. In 2026 leggen we met de uitvoering van het Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie de basis voor meer grip op een toekomstbestendig recreatief aanbod. Door duidelijke beleidskaders vanuit het mengpaneel en de doorwerking in het Omgevingsplan, stimuleren we kwaliteit, duurzaamheid en spreiding binnen het toeristisch aanbod. Daarmee creëren we grip op groei, ruimte voor vernieuwing én behoud van landschappelijke kwaliteit.

 

We zetten in op samenwerking met ondernemers, onder andere via de inzet van een accountmanager en de verschillende belangenbehartigers, zoals de ondernemersverenigingen die actief zijn in de gemeente Veere. We willen daarbij inspelen op trends zoals verbreding van onze economie, digitalisering en duurzaam ondernemerschap.

 

In dit programma zijn verder geen financiële mutaties. Waar aanvullend beleid of ondersteuning nodig is, maken we daar financiële ruimte voor binnen het programma Economie, in samenhang met Duurzaamheid en Ruimtelijke Ontwikkeling. 

 

Bedrijventerreinen

Er is een grote behoefte aan uitbreiding van de bedrijventerreinen in de gemeente Veere. In het bedrijventerreinenprogramma is onder meer opgenomen dat er behoefte is om onder andere de terreinen Zompe en Karreveld uit te breiden. In 2025 stellen we een uitvoeringsprogramma op waarin het tijdspad, de knelpunten en verdere planning zijn uitgewerkt. Wij richten ons daarbij op de mogelijkheden voor verduurzaming, het versterken van het vestigings- en ondernemersklimaat en het organiserend vermogen van de terreinen.

 

Marktkasten en gemeentelijke laadpalen

De gemeente heeft een groot aantal elektrakasten voor evenementen in de openbare ruimte staan. Deze kasten moeten voldoen aan de wetgeving op het gebied van installatieveiligheid. Hiermee garanderen we de veiligheid voor de gebruikers van deze kasten. Daarnaast is het aantal laadpalen voor gemeentelijke voertuigen de laatste jaren toegenomen. Deze zijn noodzakelijk om de elektrische auto’s van de gemeentelijke dienst op te laden. Deze ontwikkelingen kunnen we niet meer dekken uit het bestaande budget. De extra kosten ramen we op € 27.000 per jaar.

5. Programma Onderwijs

Terug naar navigatie - 5. Programma Onderwijs

Integraal Huisvestingsplan (IHP)

Het in 2025 vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor schoolgebouwen wordt de komende jaren uitgevoerd. Er is besloten de geplande nieuwbouw en renovatie een jaar later te begroten dan in de oorspronkelijke planning van het IHP. We verwachten meer tijd nodig te hebben, aangezien factoren zoals stikstofnormen en netcongestie vertraging kunnen veroorzaken. De uitgaven van de investeringen zijn in verband met voorbereidingswerkzaamheden per project uitgesmeerd over meerdere jaren.  Hieronder zijn per project het verwachte start- en realisatiejaar opgenomen. De onderstaande bedragen hebben alleen betrekking op de periode 2026 t/m 2029 en zijn dus niet in alle gevallen al volledig. De volgende investeringen zijn opgenomen:

  • Levensduur verlengende renovatie school Grijpskerke € 259.600 (2029-2031)
  • Nieuwbouw school Vrouwenpolder € 1.602.700 (2027 - 2030)
  • Verduurzaming school Veere € 62.700 (2029 - 2031)
  • Uitbreiding school Meliskerke € 507.100 (2027 - 2029)
  • Nieuwbouw school Koudekerke € 6.690.200 (2027 - 2030)

 

Daarnaast is in het vastgestelde IHP eenmalig € 1.599.400 opgenomen voor tijdelijke huisvesting in Koudekerke tijdens de bouwfase van de nieuwe school. Er is nu echter besloten om dit bedrag niet te ramen, omdat eerst andere oplossingen (bijvoorbeeld een andere locatie)  verkend worden.

De overige financiële gevolgen van dit IHP zijn verwerkt in dit Financieel Perspectief. Dit betreft:

  1. de tijdelijke huisvesting tijdens de bouwfase van de school in Vrouwenpolder (€ 360.250 in zowel 2028 als 2029)
  2. extra kosten voor de uitbreiding van de school in Meliskerke vanwege netcongestie (€ 96.250 in zowel 2028 als 2029).
  3. kosten voor de nieuwbouw van de school in Koudekerke vanwege netcongestie (€ 96.250 in zowel 2028 als 2029).

6. Programma Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - 6. Programma Sport, cultuur en recreatie

Bestaanssubsidie Terra Maris

Omwille van de continuïteit en bestaanszekerheid van Terra Maris willen we drie keer € 100.000 subsidie verstrekken (2026, 2027 en 2028). Dit gebeurt onder de voorwaarde dat Terra Maris een sluitende meerjarenbegroting aanlevert tot en met 2028. De bedragen komen bovenop de structurele jaarlijkse subsidie. Door onze bijdrage kan Terra Maris ook extra inkomsten  genereren uit subsidies van andere partijen.

 

Kunst in de kernen

In 2017 is de nota ‘Kunst in de openbare ruimte’ vastgesteld, met als  doel in iedere kern één kunstwerk te realiseren. Grijpskerke krijgt als laatste kern een kunstwerk. Hiervoor reserveren we eenmalig € 50.000.

 

Streefbeeld maatschappelijke voorzieningen

Begin 2026 wordt een streefbeeld vastgesteld voor maatschappelijke voorzieningen, zoals genoemd in het hoofdstuk ‘Strategische thema’s’. Dit streefbeeld biedt richting bij keuzes over investeringen in bestaande gebouwen, verbouwing, nieuwbouw of het afstoten van gebouwen. Om te kunnen starten met projecten en/of haalbaarheidsonderzoeken is een voorbereidingskrediet geraamd van € 75.000.

 

Inbestedingsopdracht Stichting Strandexploitatie Veere

De Stichting Strandexploitatie Veere (SSV) exploiteert, beheert en bewaakt onze stranden en onderhoudt en beheert de duingebied voorzieningen op uitstekende wijze. Dit gebeurt op basis van een Inbestedingsopdracht, die afloopt op 31 december 2025. We willen deze opdracht opnieuw verlenen voor een periode van vier jaar, op basis van  de uitgangspunten zoals vastgelegd in de overeenkomst. Voor de nieuwe periode  wordt een hoger budget van € 61.000 geraamd voor de inbestedingsopdracht. Daarnaast is er een jaarlijkse taakstelling van € 80.000 voor de SSV zelf.

 

Uitvoering Omgevingsprogramma Strand

Met het recent vastgestelde Omgevingsprogramma Strand actualiseren we het huidige strandbeleid. We spelen in op de ontwikkelingen en uitdagingen die het dynamische karakter van het strand de komende jaren met zich meebrengt. Zo zorgen we voor een toekomstbestendig, duurzaam en veilig strand voor zowel huidige als  toekomstige generaties. Vanaf 2026 is een extra budget nodig van € 615.000 per jaar. Dit budget dekken we voor een derde deel uit de parkeerheffingen, voor een derde deel uit de  toeristenbelasting en een derde deel komt als taakstelling voor rekening van de SSV. De maatregelen worden gefaseerd uitgevoerd, waardoor in het eerste jaar nog geen volledig beroep wordt gedaan op het beschikbare budget van € 615.000. In de inbestedingsopdracht wordt hiervoor een planning opgenomen, gebaseerd op optie 3 uit het financiële overzicht bij het voorstel Omgevingsprogramma Strand.

 

Waterbassin Serooskerke

Eerder is er € 200.000 als investering opgenomen in de begroting voor de aanleg van een waterleiding van een wateropvangbassin naar de sportvelden bij Serooskerke . Hiermee kunnen de velden besproeid worden met duurzaam opgepompt water. Daarnaast kunnen we dit water als gemeente ook voor andere doeleinden gebruiken. Door technische complicaties blijkt echter dat er extra financiële middelen nodig  zijn om het project te realiseren. Daarom wordt er een extra investering opgevoerd van € 83.000.

 

Dakbedekking molens

Van drie molens is de dakbedekking toe aan vervanging. In 2026 staat ook ander onderhoud gepland aan deze molens. We willen de werkzaamheden combineren. De totale kosten voor het vervangen van de dakbedekking zijn geraamd op € 128.500.

 

Onderhoud groen

De afgelopen twee jaar is ons areaal groen uitgebreid. Om dit areaal op het afgesproken niveau te kunnen onderhouden is extra budget nodig. Dit extra budget is geraamd op € 45.000 per jaar.

 

Leefbaarheid en ontmoeten

De Reserve Leefbaarheid is per 2025 opgeheven. In plaats daarvan zijn subsidieregels Leefbaarheid en Ontmoeten opgesteld. Deze worden in 2025 uitgevoerd met het resterende budget uit de voormalige reserve. Vanaf 2026 zijn financiële middelen nodig om de subsidieregels uit te voeren. Voor 2026 is hiervoor € 40.000  opgenomen. Er is een structurele dekking nodig. Op basis van de ervaringen in 2025, ramen we in het Financieel Perspectief 2027-2030 een structureel budget.

 

Walcherse Archeologische Dienst

Binnen de Walcherse Archeologische dienst (WAD) is, om de externe kosten te drukken,  een uitbreiding van de WAD gerealiseerd met een extra archeoloog. Hierdoor hoeven we minder snel externe expertise in te huren en kunnen we ook grotere onderzoeksprojecten uitvoeren. De vervoersconstructie is echter nog niet toereikend, waardoor een investering in een extra dienstwagen noodzakelijk is. Het structurele aandeel voor Veere bedraagt € 10.000.

7. Programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - 7. Programma Sociaal domein

Jeugdhulp

Het huidige contract voor jeugdhulp loopt op 31 december 2025 af. Ons streven was om de jeugdhulp Zeeuwsbreed anders (meer vernieuwend, in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd 2023 - 2028) in te kopen vanaf 2026. Hiervoor was een aanbesteding voorbereid waar het college achter stond. Dit zou leiden tot vernieuwde contracten met jeugdhulpaanbieders en een verwachte kostenstijging van € 880.000 per jaar. De Bestuurscommissie Inkoop Jeugdhulp Zeeland besloot echter om de huidige producten voor twee jaar opnieuw aan te besteden. Dit resulteert in een verwachte kostenstijging van € 2.300.000 voor Veere, in plaats van de oorspronkelijk verwachte € 880.000. De stijging wordt veroorzaakt door een grote stijging van de prijzen, met name op drie producten waar toenemend een beroep op wordt gedaan door onze jeugdigen. Naast de prijsstijging is er sprake van een volumestijging en een langere behandelingsduur; het aantal kinderen dat gebruik heeft gemaakt van jeugdhulp in 2024 laat op een aantal producten een stijgende lijn zien. We verwachten dat deze trend doorzet in 2025. De toenemende vraag in combinatie met de fors gestegen prijzen, leidt tot een verwachte kostenstijging in 2026 en 2027. In de begroting is een onderscheid gemaakt tussen structureel begrote kosten en incidenteel begrote kosten. Structureel verwachten we een kostenstijging van € 880.000. Voor 2026 en 2027 ramen we aanvullend incidenteel een extra van € 1.425.000 aan kosten. Voor 2028 wordt een nieuwe aanbesteding voorbereid. Wij verwachten dat hierin wel de inhoudelijke hervormingen worden doorgevoerd. Daarom gaan we uit van de structurele toename van € 880.000. De komende jaren monitoren we nauwgezet deze ontwikkelingen. We monitoren de komende jaren ook in welke mate de nog te ontwikkelen Sterke Lokale Teams bijdragen aan het beteugelen van de kosten voor jeugdhulp.

 

Wmo

Het Rijk is voornemens om per 1 januari 2027 een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor gebruikers van Wmo-voorzieningen in te voeren. Mensen met een hoger inkomen moeten dan meer eigen bijdrage betalen dan mensen met een laag inkomen. Deze maatregel kan enerzijds leiden tot hogere inkomsten uit eigen bijdragen en anderzijds tot een afname van het aantal aanvragen van Wmo-voorzieningen, doordat inwoners mogelijk sneller voor een eigen (zelf bekostigde) oplossing kiezen. Daarom ramen we vanaf 2027 een besparing  van € 50.000. Deze besparing is echter onzeker, aangezien het Rijk de invoering van deze maatregel al meerdere malen heeft uitgesteld.

8. Programma Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - 8. Programma Volksgezondheid en milieu

Scheiden straatafval

In onze openbare ruimte zamelen we straatafval in. Op termijn moeten we ook het straatafval gaan scheiden. Hiervoor maken we extra kosten. We nemen dit op in ons nieuwe beleidsplan. 

 

Regionale Uitvoeringsdienst

De ontwikkelingen rond de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) zijn zorgelijk en blijven we nauwgezet volgen. Onze bijdrage aan de RUD gaat omhoog, maar dat kunnen we in 2026 opvangen binnen de bestaande begroting. De RUD moet een stevigere organisatie worden en voldoen aan minimumeisen. Zolang dat niet het geval is, dragen we geen taken over aan de RUD.

 

GGD Zeeland

Op basis van de huidige concept begroting 2025 van GGD Zeeland is er een hogere bijdrage voor Veere voorzien van € 60.000. Dit komt voornamelijk door de stijging van salariskosten als gevolg van de cao.

 

Basisregistratie Ondergrond

Opdrachtgevers vragen ons data te versturen of om te zetten naar de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Het genereren en gebruiken van ondergrondgegevens moet in alle bedrijfsprocessen worden opgenomen om te komen tot integrale gebiedsoplossingen. We moeten hiervoor de ondergrond beter in kaart laten brengen. Dit is een wettelijke taak van de gemeente. De structurele kosten bedragen € 10.000.

 

Basisgeluidemissie

Het vernieuwen van het Walchers Verkeersmodel – onder meer voor milieudata voor geluid – en het opstellen, vaststellen en toekomstig monitoren van de Basisgeluidemissie (BGE) vormen een nieuwe wettelijke verplichting op grond van de Omgevingswet. De BGE is het referentieniveau van het geluid door lokale wegen. De kosten bedragen eenmalig € 10.000.

9. Programma Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - 9. Programma Fysieke leefomgeving

De komende jaren staan in het teken van het versterken van een duurzame en toekomstbestendige fysieke leefomgeving. In 2026 zetten we belangrijke stappen richting het gemeentedekkende Omgevingsplan, waarin we beleidsdoelen uit onder andere de Omgevingsvisie Veere 2047, het Uitvoeringsplan Duurzaam Veere, en het Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie juridisch borgen. Dit vraagt om goede samenwerking tussen beleid, uitvoering en juridische disciplines. We blijven inzetten op integrale aanpakken, waarin thema’s als waterberging, bodemkwaliteit, natuurinclusief bouwen en klimaatadaptatie samenkomen. Ook benutten we de kansen van de energietransitie in de openbare ruimte, bijvoorbeeld via slimme koppelingen met rioleringsprojecten of herinrichtingen.

 

In dit programma zijn verder geen financiële mutaties. Waar aanvullend beleid of ondersteuning nodig is, maken we daar financiële ruimte voor binnen het programma Duurzaamheid, mede via middelen uit het CDOKE-programma, om deze complexe opgaven goed te kunnen uitvoeren.

10. Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 10. Bedrijfsvoering

Organisatie

In de afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in de organisatie, om het evenwicht te behouden tussen taken, capaciteit, kwaliteit en continuïteit. Veere is daardoor in staat om als zelfstandige gemeente haar taken uit te voeren. In 2026 en de jaren daarna werken wij programmatisch aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

 

AI-ontwikkeling

Voor onze organisatie biedt artificiële intelligentie (AI) kansen om processen te versnellen, gegevens beter te benutten, de dienstverlening persoonlijker te maken en medewerkers efficiënter te laten werken. Tegelijkertijd is het essentieel dat we deze ontwikkelingen zorgvuldig en verantwoord benaderen. We zijn in 2025 gestart met het opstellen van een gemeentelijk AI-beleid om duidelijke kaders te stellen voor het gebruik van AI.

We doen een breed onderzoek naar de mogelijkheden en toepassingen van AI binnen onze organisatie in 2025 en 2026. Hierbij staan transparantie, ethiek, privacy en menselijke regie centraal. Voor dit traject zijn middelen nodig om expertise in te huren, kennis op te bouwen, experimenten op te zetten en de organisatie voor te bereiden op toekomstige structurele inzet. Door te starten met incidentele middelen voor een periode van twee jaar, kunnen we op basis van praktijkervaringen en opgedane inzichten onderbouwd vaststellen welke structurele middelen op termijn nodig zijn om AI op een veilige en effectieve manier te integreren in onze gemeentelijke processen. Hiervoor ramen we voor 2026 € 75.000 en voor het jaar 2027 € 50.000 aan incidentele middelen.

 

Datagedreven werken

In 2024 zijn we gestart met het programma Datagedreven werken. Onze visie is:

“De gemeente Veere benut data organisatiebreed om zo betrouwbaar inzicht te krijgen en geven in haar functioneren, efficiënter en effectiever te werken en grip te houden op de ontwikkelingen.” Door het gebruik van actuele en betrouwbare data kunnen we als organisatie sneller en efficiënter beslissingen nemen en onze dienstverlening aan inwoners baseren op feitelijke informatie. Dit versterkt zowel de kwaliteit van onze besluitvorming als de effectiviteit van onze uitvoering. In dit Financieel Perspectief ramen we eenmalig € 50.000 aan benodigde middelen voor de verbreding en verankering van datagedreven werken, ten behoeve van de realisatie van onze visie.

 

NIS2/Cyberbeveiligingswet

De Europese NIS2-richtlijn wordt in Nederland geïmplementeerd via de nieuwe Cyberbeveiligingswet (Cbw). Deze wet vervangt de huidige Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen en heeft grote impact op de organisatie.

 

De Cbw introduceert een zorgplicht, registratieplicht en meldplicht. Om aan de eisen van deze wetgeving te voldoen, zijn investeringen nodig in kennis, processen en externe ondersteuning. De Cbw verplicht ons om robuuste beheer-, calamiteiten- en businesscontinuïteitsplannen op te stellen, te toetsen en te onderhouden. Dit vraagt om extra inspanningen van de organisatie en de inzet van externe expertise.
We hebben de verplichting om zowel medewerkers als bestuurders te trainen, waarbij we deze trainingen waar mogelijk integreren in ons bestaande programma. Sommige trainingen moeten echter door externe opleiders worden verzorgd vanwege wettelijke eisen. Vooral het onderdeel ‘governance’ vraagt om structurele investeringen in mensen, processen en ondersteuning. De verplichting tot extern toezicht leidt tot een hogere auditlast, waardoor extra financiële middelen nodig zijn om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving en onze digitale weerbaarheid te versterken. Hiervoor ramen we in dit Financieel Perspectief € 40.000 structureel en € 70.000 incidenteel.

 

Huisvesting (gemeentehuis Domburg)

In 2025 voerden wij een onderzoek uit naar ons werkplekconcept en onze huisvesting. We keken daarbij naar de benodigde (soort) werkplekken in relatie tot de omvang van de organisatie. Ook onderzochten we hoe ons werkplekconcept en onze huisvesting ons kunnen faciliteren om nog beter integraal samen te werken. Op basis van de adviezen uit dit onderzoek investeren wij in 2026 in moderne bureaus, belcellen en overlegfaciliteiten voor 2 tot 4 personen. Om de werkplek beter af te stemmen op de veelal wisselende werkzaamheden van medewerkers (activity-based working), worden twee vleugels van het gemeentehuis ingericht volgens dit principe. Medewerkers worden niet beperkt tot een bepaald kantoor of bureau, maar zijn vrij om te werken vanaf elke beschikbare werkplek. Dit concept biedt hen een werkomgeving die aansluit bij de activiteit die ze uitvoeren.

 

Bouw loods voor Waterschap Scheldestromen op gemeentewerf Grijpskerke

Waterschap Scheldestromen is één van de huurders op de gemeentewerf in Grijpskerke en wil de huurovereenkomst langjarig verlengen. Ze hebben behoefte aan meer opslagruimte. Hiervoor willen we een bestaande loods vervangen en uitbreiden. Via kostendekkende verhuur worden de volledige kosten  door Waterschap Scheldestromen gedragen.