Omschrijving (toelichting)

Kwantitatief:
Ons beleid is: “Digitaal waar het kan”. Alle kanalen (bv telefoon, post, baliebezoek) zijn beschikbaar voor onze dienstverlening. We stimuleren steeds meer het gebruik van ons digitale kanaal (website, digitale formulieren). Steeds meer klanten maken er gebruik van. Zeker sinds de Corona-crisis zien we een stijging in het aantal digitale transacties.
We werken op afspraak. Dat blijven we doen.
We breiden het aantal digitale producten uit.

 

Kwalitatief:
- een casusregisseur helpt ondernemers en inwoners met complexe plannen;
- (door)ontwikkelen data gestuurd werken;
- voorbereidingen Omgevingswet.
- voorbereidingen Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
- vernieuwen producten- en dienstencatalogus (website)

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We besloten structureel op afspraak te blijven werken. Ook na de Corona-crisis. We krijgen positieve reacties van onze klanten. Ook de medewerkers ervaren voordelen. 
Op digitaal vlak blijft het onverminderd druk. We zien bijvoorbeeld in het domein Burgerzaken dat steeds meer inwoners en ondernemers hun aanvragen online afhandelen. De leverancier van het informatiesysteem bevestigt dat: in 2021 scoren we een 4e plaats van de 168 gemeenten die het systeem gebruiken. Het gaat dan om resultaten van "zelf-service" door klanten. Is geen doel op zich. Wel een indicatie van de manier waarop we het beleid uitvoeren: alle kanalen zijn beschikbaar, we stimuleren het digitale kanaal.

We investeren tijd en geld in de voorbereidingen voor de Omgevingswet. Er zijn nieuwe informatiesystemen nodig. Die systemen moeten aansluiten op het landelijke stelsel. Dat landelijke stelsel is nog in ontwikkeling. Dat zorgt voor een behoorlijke dynamiek. De casusregisseur is volop bezig met het inrichten van nieuwe processen en werkwijzen.

Er kwamen nieuwe digitale formulieren beschikbaar op de website. Bijvoorbeeld voor de compensatieregeling culturele organisaties en het uitvoeren van het nieuwe afval beleid (zwerfafvalpas, luierpas).

Bij het data gestuurd werken lag de focus vooral op het ontwikkelen van rapportages voor het sociaal domein (WMO/jeugdzorg).  Met extra inzet van de leverancier gaven we dit belangrijke domein een extra impuls. We investeerden ook in andere domeinen en de interne kwaliteitszorg.