Wij zorgen voor het duurzaam beheren van de gemeentelijke infrastructuur zoals wegen, bruggen en parkeervoorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. De verschillende belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven maar ook duurzaamheidsaspecten dienen daarbij in evenwicht te zijn.
Het beleidsterrein verkeer, vervoer en waterstaat kent een aantal thema’s. De belangrijkste thema’s zijn wegbeheer en wegreconstructies, gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP), verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer. Deze thema’s helpen om gevoel te krijgen bij de belangrijkste onderwerpen binnen het hele
beleidsterrein maar kunnen natuurlijk niet los van elkaar worden gezien. Op het niveau van uitvoering integreren we waar mogelijk de thema’s tot een integraal product.
Wegbeheer en wegreconstructies
Het in stand houden van het gemeentelijk wegennet is één van de gemeentelijke kerntaken. Deze zorg is breder dan alleen de zorg voor de verharding zelf maar gaat ook
over het onderhoud aan wegmeubilair, kunstwerken als bruggen, duikers en trappen, openbare verlichting en het bestrijden van incidenten en gladheid. Wat we doen, hoe we dat doen en hoeveel dat kost leggen we vast in diverse plannen; onder andere in beheerplannen. In de paragraaf kapitaalgoederen zijn deze beheerplannen nader toegelicht.
De beheerplannen vertalen we in een uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is een integraal programma waarin we werkzaamheden aan het riool, kabels en
leidingen, wegen en groen zoveel mogelijk combineren. Het uitvoeringsprogramma kijkt nu vier jaar vooruit. Om de integraliteit ook met het leggen van kabels en leidingen door netbeheerders verder te verbeteren zijn in 2024 stappen gezet om de planningshorizon te verlengen naar 10 jaar.
Grote onderhoudsklussen die we in 2024 hebben afgerond zijn de omgeving van het Europaplein in Westkapelle en de Timmermanstraat in Zoutelande. We zijn in 2024
gestart met onder andere het groot onderhoud aan het Bastion in Veere en Duinenburg in Domburg. Deze werkzaamheden ronden we in 2025 af. Daarnaast zijn er vele
tientallen kleinere klussen uitgevoerd.
Naast onderhoud komt het voor dat de inrichting van een weg niet meer voldoet door veranderende behoeften van inwoners en/of ondernemers of weggebruikers. Om die reden hebben we in 2024 het Dorpsplein in Koudekerke opnieuw ingericht. Een aantal geplande herinrichtingen zoals de Markt, Ooststraat en Weststraat in Domburg, de Markt in Westkapelle en de Torenstraat / Zandput in Serooskerke zijn uitgesteld in verband met ontwikkelingen in de naaste omgeving.
Gladheidsbestrijding doen we in samenwerking met bijna alle wegbeheerders in Zeeland.
In 2021 is de Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) vastgesteld. De visie is een uitwerking en verdieping van de Omgevingsvisie en vormt de basis voor de beheerplannen die in 2023 zijn vastgesteld. In 2024 hebben we als uitwerking van de IVOR de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) gemaakt en vastgesteld. Dit is een praktische vertaling van de visie naar inrichtingseisen.
Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) en verkeersveiligheid
Verkeer, vervoer en verkeersveiligheid houdt niet op bij het bord bebouwde kom maar reikt verder. Samenhangend beleid met andere overheden is onontbeerlijk voor een goed verkeers- en vervoersbeleid. In de afgelopen jaren zijn door de overheden op Walcheren in nauwe samenwerking diverse plannen gemaakt en vastgesteld voor verkeer en vervoer. Het GVVP beschrijft de gemeentelijke inzet voor deze plannen.
De belangrijkste ontwikkeling is een aanpassing van de hoofdroutestructuur op Walcheren. In december 2023 heeft de raad het plan van aanpak vastgesteld voor de uitwerking van deze Noordwestroute (NWR). Via een uitgebreid participatietraject is de raad eind 2024 een voorlopige voorkeursvariant voorgelegd. De raad heeft in december besloten verdiepend onderzoek te willen hebben voor ze tot een keuze komt.
Op diverse locaties zijn maatregelen uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren onder andere door de plaatsing van snelheidsremmers.
Parkeren
De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen. Dit heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. Daarvoor is in 2020 de nota parkeren vastgesteld. In 2021 en 2022 is het nieuwe beleid ingevoerd. In 2023 zijn de scherpe kantjes van het parkeerbeleid gehaald en is besloten om in de overige kernen voorlopig geen parkeerregulering in te voeren.
In 2024 zijn er naar aanleiding van de evaluaties geen grote wijzigingen doorgevoerd in het parkeerbeleid.
Openbaar vervoer
We zetten in op verbeteren van het openbaar vervoer. Het belangrijkste doel is dat iedere inwoner van Veere zich kan verplaatsen. Goede aansluitingen van het openbaar vervoer is hierbij essentieel. Bijvoorbeeld goede aansluitingen van de bus, buurtbus of flextaxi op de trein. Met een nieuw systeem moet het ook mogelijk zijn om binnen de gemeente Veere tussen elke kern met het O.V. te kunnen reizen.
Het openbaar vervoer in Zeeland, dus ook in de gemeente Veere is primair de verantwoordelijkheid van de Provincie. De Provincie besteedt het openbaar vervoer één
keer in de 10 jaar aan in een zogenaamde concessie. Begin 2024 is de aanbesteding niet gelukt en de huidige concessie is daarom verlengd tot 2026. De Provincie heeft eind 2024 opnieuw de concessie aanbesteed en de verwachting is dat maart 2025 deze wordt verleend.
Het uitrollen van het flexnet (FLEX) is hierdoor vertraagd en we starten hier pas mee in 2025.
Het in 2023 gestarte onderzoek naar mobiliteitshubs is in 2024 tijdelijk gestaakt in afwachting van de keuze van een voorkeursvariant voor de Noordwestroute.