Uitgaven

7,62%
€ 9.168
x €1.000
7,62% Complete

Inkomsten

0,69%
€ 827
x €1.000
0,69% Complete

Saldo

1409,53%
€ -8.341
x €1.000

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

7,62%
€ 9.168
x €1.000
7,62% Complete

Inkomsten

0,69%
€ 827
x €1.000
0,69% Complete

Saldo

1409,53%
€ -8.341
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Wij zorgen voor het duurzaam beheren van de gemeentelijke infrastructuur zoals wegen, bruggen en parkeervoorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. De verschillende belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven maar ook duurzaamheidsaspecten dienen daarbij in evenwicht te zijn.

Het beleidsterrein verkeer, vervoer en waterstaat kent een aantal thema’s. De belangrijkste thema’s zijn wegbeheer en wegreconstructies, gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP), verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer. Deze thema’s helpen om gevoel te krijgen bij de belangrijkste onderwerpen binnen het hele
beleidsterrein maar kunnen natuurlijk niet los van elkaar worden gezien. Op het niveau van uitvoering integreren we waar mogelijk de thema’s tot een integraal product.

Wegbeheer en wegreconstructies
Het in stand houden van het gemeentelijk wegennet is één van de gemeentelijke kerntaken. Deze zorg is breder dan alleen de zorg voor de verharding zelf maar gaat ook
over het onderhoud aan wegmeubilair, kunstwerken als bruggen, duikers en trappen, openbare verlichting en het bestrijden van incidenten en gladheid. Wat we doen, hoe we dat doen en hoeveel dat kost leggen we vast in diverse plannen; onder andere in beheerplannen. In de paragraaf kapitaalgoederen zijn deze beheerplannen nader toegelicht.

De beheerplannen vertalen we in een uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is een integraal programma waarin we werkzaamheden aan het riool, kabels en
leidingen, wegen en groen zoveel mogelijk combineren. Het uitvoeringsprogramma kijkt nu vier jaar vooruit. Om de integraliteit ook met het leggen van kabels en leidingen door netbeheerders verder te verbeteren zijn in 2024 stappen gezet om de planningshorizon te verlengen naar 10 jaar.

Grote onderhoudsklussen die we in 2024 hebben afgerond zijn de omgeving van het Europaplein in Westkapelle en de Timmermanstraat in Zoutelande. We zijn in 2024
gestart met onder andere het groot onderhoud aan het Bastion in Veere en Duinenburg in Domburg. Deze werkzaamheden ronden we in 2025 af. Daarnaast zijn er vele
tientallen kleinere klussen uitgevoerd.

Naast onderhoud komt het voor dat de inrichting van een weg niet meer voldoet door veranderende behoeften van inwoners en/of ondernemers of weggebruikers. Om die reden hebben we in 2024 het Dorpsplein in Koudekerke opnieuw ingericht. Een aantal geplande herinrichtingen zoals de Markt, Ooststraat en Weststraat in Domburg, de Markt in Westkapelle en de Torenstraat / Zandput in Serooskerke zijn uitgesteld in verband met ontwikkelingen in de naaste omgeving.

Gladheidsbestrijding doen we in samenwerking met bijna alle wegbeheerders in Zeeland.

In 2021 is de Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) vastgesteld. De visie is een uitwerking en verdieping van de Omgevingsvisie en vormt de basis voor de beheerplannen die in 2023 zijn vastgesteld. In 2024 hebben we als uitwerking van de IVOR de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) gemaakt en vastgesteld. Dit is een praktische vertaling van de visie naar inrichtingseisen.

Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) en verkeersveiligheid
Verkeer, vervoer en verkeersveiligheid houdt niet op bij het bord bebouwde kom maar reikt verder. Samenhangend beleid met andere overheden is onontbeerlijk voor een goed verkeers- en vervoersbeleid. In de afgelopen jaren zijn door de overheden op Walcheren in nauwe samenwerking diverse plannen gemaakt en vastgesteld voor verkeer en vervoer. Het GVVP beschrijft de gemeentelijke inzet voor deze plannen.

De belangrijkste ontwikkeling is een aanpassing van de hoofdroutestructuur op Walcheren. In december 2023 heeft de raad het plan van aanpak vastgesteld voor de uitwerking van deze Noordwestroute (NWR). Via een uitgebreid participatietraject is de raad eind 2024 een voorlopige voorkeursvariant voorgelegd. De raad heeft in december besloten verdiepend onderzoek te willen hebben voor ze tot een keuze komt.

Op diverse locaties zijn maatregelen uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren onder andere door de plaatsing van snelheidsremmers.

Parkeren
De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen. Dit heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. Daarvoor is in 2020 de nota parkeren vastgesteld. In 2021 en 2022 is het nieuwe beleid ingevoerd. In 2023 zijn de scherpe kantjes van het parkeerbeleid gehaald en is besloten om in de overige kernen voorlopig geen parkeerregulering in te voeren.

In 2024 zijn er naar aanleiding van de evaluaties geen grote wijzigingen doorgevoerd in het parkeerbeleid.

Openbaar vervoer
We zetten in op verbeteren van het openbaar vervoer. Het belangrijkste doel is dat iedere inwoner van Veere zich kan verplaatsen. Goede aansluitingen van het openbaar vervoer is hierbij essentieel. Bijvoorbeeld goede aansluitingen van de bus, buurtbus of flextaxi op de trein. Met een nieuw systeem moet het ook mogelijk zijn om binnen de gemeente Veere tussen elke kern met het O.V. te kunnen reizen.

Het openbaar vervoer in Zeeland, dus ook in de gemeente Veere is primair de verantwoordelijkheid van de Provincie. De Provincie besteedt het openbaar vervoer één
keer in de 10 jaar aan in een zogenaamde concessie. Begin 2024 is de aanbesteding niet gelukt en de huidige concessie is daarom verlengd tot 2026. De Provincie heeft eind 2024 opnieuw de concessie aanbesteed en de verwachting is dat maart 2025 deze wordt verleend.

Het uitrollen van het flexnet (FLEX) is hierdoor vertraagd en we starten hier pas mee in 2025.

Het in 2023 gestarte onderzoek naar mobiliteitshubs is in 2024 tijdelijk gestaakt in afwachting van de keuze van een voorkeursvariant voor de Noordwestroute.

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

D.2.01 Wegen waarvan de behoefte door ruimtelijke ontwikkelingen of gewijzigd gebruik is veranderd voldoen weer doordat deze zijn heringericht.

Terug naar navigatie - D.2.01 Wegen waarvan de behoefte door ruimtelijke ontwikkelingen of gewijzigd gebruik is veranderd voldoen weer doordat deze zijn heringericht.

Omschrijving

Voldoet de inrichting van een weg niet meer aan de eisen die we stellen bij het gebruik of zijn er wensen vanuit de omgeving voor een nieuwe inrichting van een straat. Dan voldoet de functionele kwaliteit niet meer. Het gaat hier niet om de technische staat van de weg, maar om verkeerskundige aanpassingen en verbetering van de
beeldkwaliteit en beleving. Een aantal voorbeelden zijn:

- gewijzigde behoeften van inwoners
- gewijzigde inzichten veilige wegen
- nieuwbouw
- veranderde verkeerstromen
- veranderde functie

Stand van zaken

De herinrichting van het Dorpsplein in Koudekerke is in uitvoering. De verwachting is de werkzaamheden in maart 2024 af te ronden. 

Voor de herinrichting van de Ooststraat, Markt en Weststraat Domburg is in samenwerking met de omgeving en belanghebbenden een ontwerp gemaakt.

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.2.02 In 2027 hebben we het uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan gerealiseerd.

Terug naar navigatie - D.2.02 In 2027 hebben we het uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan gerealiseerd.

Omschrijving

In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is een visie opgesteld en zijn beleidsdoelen opgenomen. Deze bepalen in grote lijnen hoe we omgaan met het verkeer en geven de toetsingskaders. Het uitvoeringsprogramma (H9) is een samenvatting van de concrete maatregelen die we willen realiseren. 
In 2023 is een evaluatie van het GVVP opgesteld.

Stand van zaken

In de evaluatie van 2023 is aangegeven dat de meeste maatregelen uit het uitvoeringsprogramma gereed zijn. 
In 2024 is de Gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30) in Domburg ingevoerd. 
In 2024 zijn financiële middelen geraamd voor de maatregelen in Aagtekerke (Rijsoordselaan en Burg. Bosselaarstraat). Hiermee kunnen we in 2025 de ontwerpen maken en in 2026 de uitvoering starten.
In 2024 zijn de looproutes van het centrum Domburg uitgewerkt.

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.2.03 We voldoen aan de in de beheerplannen voor de openbare ruimte afgesproken beheerniveaus.

Terug naar navigatie - D.2.03 We voldoen aan de in de beheerplannen voor de openbare ruimte afgesproken beheerniveaus.

Omschrijving

Per onderdeel (wegen, kunstwerken, stadshaven, openbare verlichting en duingebiedvoorzieningen) hebben we afzonderlijke beheerplannen gemaakt. In de beheerplannen maken we per onderdeel afspraken over het niveau van onderhoud. In de paragraaf kapitaalgoederen kunt u hier meer over lezen. Hier vindt u per
beheerplan informatie over:

- de actualiteit van de beheerplannen,
- het beheer niveau,
- de uitvoeringsmaatregelen,
- de ontwikkelingen,
- en het beschikbare budget.

Wijken we af van de afspraken in de beheerplannen en moet er daarom iets gebeuren?
Dan formuleren we een nieuwe maatregel onder deze doelstelling in de begroting.

Stand van zaken

In 2023 zijn de beheerplannen vastgesteld door de gemeenteraad en opgenomen in de begroting. De komende jaren voeren we het beheer volgens de beheerplannen uit.

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.2.04 We vergroten de leefbaarheid door de parkeerruimte tussen inwoners, bedrijven en toeristen beter te verdelen.

Terug naar navigatie - D.2.04 We vergroten de leefbaarheid door de parkeerruimte tussen inwoners, bedrijven en toeristen beter te verdelen.

Omschrijving

In een toeristische gemeente als Veere is er op sommige plaatsen regelmatig sprake van een hoge parkeerdruk. Daarom is in Dishoek, Domburg, Joossesweg, Veere,
Zoutelande en op de kustparkeerterreinen het parkeren gereguleerd. Zo is er voldoende parkeerruimte voor bewoners, ondernemers en toeristen. Daarnaast is
parkeerregulering een hulpmiddel om gedeelten van kernen autoluw te maken en daarmee de leefbaarheid te verbeteren. In Oostkapelle, Vrouwenpolder en Westkapelle reguleren we het parkeren vooralsnog niet.

Het onderhoud en verbeteren van de toeristische infrastructuur (parkeerterreinen, voet-, ruiter- en fietspaden, gratis openbare toiletten, stranden, duinovergangen,
enzovoorts) is kostbaar. Door de invoering van betaald parkeren laten we bezoekers hier aan bijdragen. Dat vinden we redelijk, want zij genieten ook en maken ook
gebruik van die goede voorzieningen.

Stand van zaken

Uit de evaluaties in de kernen waar het parkeren is gereguleerd, blijkt dat het parkeerbeleid heeft gewerkt. Wel ontvingen we signalen over de toename van de parkeerdruk in Westkapelle. In deze kern leeft de behoefte aan parkeerregulering. In een aantal andere niet gereguleerde kernen speelt dat woonstraten in toenemende mate worden gebruikt als toeristische parkeerplaats. 

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.2.05 De verkeersveiligheid op onze wegen is verbeterd.

Terug naar navigatie - D.2.05 De verkeersveiligheid op onze wegen is verbeterd.

Omschrijving

Het aantal verkeersbewegingen van auto’s en fietsen in de gemeente neemt toe. Vooral op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom kunnen hierdoor onveilige situaties ontstaan. We willen verkeersonveilige situaties verbeteren. We steken daarbij in op het verlagen van de snelheid van auto’s en het verbeteren van de veiligheid voor fietsers. 

Stand van zaken

De eerste aanpassingen zijn in 2024 gerealiseerd. De overige aanpassingen voeren we in 2025 uit. 

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

D.2.06 De toeristische parkeerterreinen voldoen aan de huidige kwaliteitseisen.

Terug naar navigatie - D.2.06 De toeristische parkeerterreinen voldoen aan de huidige kwaliteitseisen.

Omschrijving

We willen als gemeente een goede gastheer zijn voor iedereen die onze gemeente bezoekt. We willen nette en aangename parkeerterreinen met goede voorzieningen.
We investeren daarom in het verbeteren en landschappelijk inpassen van onze parkeerterreinen. Ook voorzien we diverse parkeerterreinen van nieuwe toiletunits. 

Stand van zaken

In 2024 is het parkeerterrein Strandweg Koudekerke (Dishoek) opnieuw ingericht. De komende jaren pakken we nog een aantal parkeerterreinen aan. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels gestart.

Kwaliteit (indicator)

O

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Baten
2.1 Verkeer en Vervoer 25 149 322 -173
2.2 Parkeren 290 290 293 -3
2.3 Recreatieve havens 225 207 213 -6
Totaal Baten 539 645 827 -182
Lasten
2.1 Verkeer en Vervoer 6.405 6.995 7.136 -141
2.2 Parkeren 2.738 2.149 1.938 211
2.3 Recreatieve havens 222 89 94 -5
Totaal Lasten 9.365 9.233 9.168 65

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Taakveld Resultaat V/N

Verkeer, vervoer en waterstaat
Op dit taakveld is sprake van een positief resultaat van € 31.800. 

Dit heeft de volgende oorzaken:

Openbare verlichting
Er is een negatief saldo van € 35.000. Er is een planning opgesteld om de klassieke verlichting in onder andere de oude kern van Veere weer up to date te maken. Het plan was een groot deel van de bestaande armaturen op te knappen. Een groot deel van de armaturen was er slechter aan toe dan verwacht en moest vervangen worden door nieuwe armaturen. Het gereserveerde budget was niet toereikend. 

Integratieuitkering wegen
Deze post heeft een negatief saldo van € 41.000. De gemeente verstrekt een jaarlijkse bijdrage aan het Waterschap voor het onderhoud buiten de bebouwde kom. We ontvangen via het gemeentefonds een vergoeding voor deze bijdrage. In de septembercirculaire van het gemeentefonds wordt het definitieve groeipercentage voor de integratie uitkering wegen vastgesteld. Het groeipercentage is hoger uitgevallen dan vooraf was ingeschat. 

Bij de verwerking van de septembercirculaire in de slotrapportage 2024 is verzuimd dit budget aan te passen waardoor er sprake is van een tekort van € 41.000.

Het hogere groeipercentage heeft daarnaast een structureel karakter waardoor we deze mutatie meenemen in het financieel perspectief.

Noordwestroute
Er is een positief saldo van € 61.000. Er is een deel van het budget niet in 2024 besteed, omdat de geplande werkzaamheden van de lopende offertes uiteindelijk niet eindigden in december maar zijn uitgelopen naar 1e  kwartaal 2025.

In de raad van december is er een amendement aangenomen en hierdoor is ons vervolgproces gewijzigd. We stellen in het raadsvoorstel voor om het budget door te schuiven naar 2025 om alsnog de werkzaamheden uit te voeren en invulling te geven aan het amendement.

Tevens is er op diverse budgetten sprake van een beperkt overschot wat heeft geleid tot dit resultaat. 

 

 

 


35

 


41

 

 

 

 


61



 

 

 


N

 


N

 

 

 

 


V






Parkeren
Het taakveld parkeren laat een positief saldo zien van € 214.000. 

Lagere kosten parkeerexploitatie
Dit wordt veroorzaakt door het niet besteden van een stelpost voor onverwachte uitgaven van € 50.000. De uitgaven aan aanpassingen in de parkeerinfrastructuur zijn € 48.000 lager. Door mindere contante betalingen zijn de kosten van het betalingsverkeer € 10.000 lager.

Tot slot is er € 10.000 minder uitgegeven aan het onderhoud van het parkeerterrein in Vlissingen.

Toiletten parkeren
In het verleden is er een extra budget opgenomen voor de exploitatie(lasten) van de nieuwe toiletten in de afgelopen jaren (onder andere Calandplein, Bucksweg, Nieuwstraat). Dit bedrag is te hoog ingeschat ten aanzien van de werkelijkheid. In de begroting 2025 is hierdoor ook al een deel van het bedrag verlaagd. Verder zal het overige deel ingezet worden voor het (nieuwe) schoonmaakcontract.

Tevens is er op diverse budgetten sprake van een beperkt overschot wat heeft geleid tot dit resultaat.

 

 

117





46

 

 

V





V

Recreatieve havens
Dit taakveld heeft een positief resultaat van € 1.000.

Er zijn geen significante wijzigingen te melden. 

 

1

 

V

Eenmalige prioriteiten

Terug naar navigatie - Eenmalige prioriteiten
Omschrijving prioriteit Begroot Realisatie
Verkeersoplossing domburg 120.000 29.000
Gewenningsbijdrage overdracht lichtmasten Waterschap Scheldestromen 40.000
Uitwerking beeldkwaliteitsplan toeristische verblijfszone Domburg aanvullend budget (huidig budget niet toereikend) 25.000 26.000
Opstellen verkeerscirculatieplan / mobiliteitsplan Vrouwenpolder 25.000 0
Opstellen uitvoeringsprogramma fietsmobiliteit 25.000 0
Pilot Flexnet Walcheren 25.000 0
Monitoren GVVP nav actualisatie 20.000 20.000
Actualiseren verkeersmodel Walcheren 15.000 10.838
Bodem- en verhardingsonderzoek Parkeerterrein Valkenisseweg (locatie is verdacht) als voorbereiding op groot onderhoud 20.000 0
Overdragen openbare verlichting aan Waterschap, eenmalige vergoeding (te betalen in 4 termijnen) 40.272 0

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Omschrijving investering Investerings bedrag Realisatie
Herinrichting Torenstraat en Kerkplein Serooskerke 675.000 423
Herinrichting Markt Westkapelle 437.000 1.552
Herinrichting parkeerterrein 4 hoogten 885.000 51.980
Vervangn toiletten Dishoek en Zoutelande 130.000 0
Aanpassing parkeerautomaten 2G en 3G 62.200 0
Verbeter looproutes Domburg (aanvullend budget) 175.000 0
Vervangen armaturen 2024 132.250 132.048
Vervangen lichtmasten 2024 54.500 54.278
Herinrichting Ooststraat-Markt-Weststraat Domburg 880.000 97.947
Toeristische Hub met inhoud en aankleding excl. grondaankoop in Zoutelande. 750.000 0
Herinrichting Veerseweg Veere 500.000 17.541
Middeneiland als Snelheidsremmer Bebouwde kom grens Loodholseweg Grijpskerke 100.000 7.196
Herstel Noorderhoofd en steiger Campveerse toren Veere. Uit de inspectie van de civiele kunstwerken is gebleken dat deze steigers groot onderhoud nodig hebben de komende jaren. 1.350.000 247.641