Uitgaven

9,63%
€ 9.342
x €1.000
9,63% Complete

Inkomsten

0,63%
€ 611
x €1.000
0,63% Complete

Saldo

2860,71%
€ -8.731
x €1.000

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

9,63%
€ 9.342
x €1.000
9,63% Complete

Inkomsten

0,63%
€ 611
x €1.000
0,63% Complete

Saldo

2860,71%
€ -8.731
x €1.000

Programma doelstelling

Terug naar navigatie - Programma doelstelling

Wij zorgen voor het duurzaam onderhouden en zo nodig vervangen van de gemeentelijke infrastructuur als wegen, bruggen en parkeerplaatsen. We maken een concreet plan over hoe we de verkeersstromen het beste door de gemeente kunnen laten lopen. 

De belangrijkste onderwerpen zijn; het verbeteren van de verkeerstromen door de gemeente, wegbeheer en wegvernieuwingen, verkeersveiligheid, openbaar vervoer en parkeren. Deze onderwerpen hangen nauw samen en pakken we als we werkzaamheden uitvoeren altijd in samenhang op. Wat bewoners, bezoekers en bedrijven belangrijk vinden nemen we mee in onze beslissingen. 
Het verbeteren van de verkeerstromen is het belangrijkste onderwerp in het gemeentelijk verkeer en vervoer plan (GVVP). Het gaat hierbij over het verbeteren van de leefbaarheid, doorstroming en verkeersveiligheid samen met andere overheden. Openbaar vervoer gaat erover dat iedere inwoner en bezoeker zich makkelijk kan verplaatsen. Parkeren gaat over het regelen van de parkeerdruk en het verminderen van verkeersbewegingen. 

Relevante beleidskaders/nota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidskaders/nota's

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota’s:  
•    Omgevingsvisie Veere 2047
•    Regionale Mobiliteit Strategie (RMS) 
•    Gebiedsgerichte aanpak Walcheren (GGA Walcheren) 
•    Gemeentelijke Verkeer en Vervoer Plan (GVVP)  
•    Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR)
•    Beheerplan wegen
•    Beheerplan kunstwerken 
•    Beheerplan openbare verlichting 
•    Beheerplan Stadshaven 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1 We ronden het plan om de leefbaarheid in onze kernen en de verkeersveiligheid en doorstroming op onze wegen te verbeteren af.

Terug naar navigatie - 2.1 We ronden het plan om de leefbaarheid in onze kernen en de verkeersveiligheid en doorstroming op onze wegen te verbeteren af.

In 2023 zijn we gestart om met een interactief planproces om te onderzoeken hoe we de noord westelijke route over Walcheren het beste kunnen verbeteren en hoe we dat concreet kunnen uitvoeren. Er is dan duidelijk hoe we op de korte, middellange en lange termijn de verkeersstromen willen laten lopen en hoe we dat financieren.

Effectindicator; in 2025 stellen de gezamenlijk Walcherse wegbeheerders een concreet plan inclusief wie wat gaat betalen vast. 

2.2 We verbeteren al op korte termijn de verkeersveiligheid en doorstroming op onze wegen en de leefbaarheid in onze kernen.

Terug naar navigatie - 2.2 We verbeteren al op korte termijn de verkeersveiligheid en doorstroming op onze wegen en de leefbaarheid in onze kernen.

Uit het plan voor de Noord Westelijke Route (NWR) volgen een aantal verbeteringen die al op korte termijn uitgevoerd kunnen worden. We starten met de voorbereiding en uitvoering van deze verbeteringen. 

Effectindicator; eind 2025 is het vermijdbare aantal verkeersongevallen in Veere niet gestegen t.o.v. 2023. 

2.3 We houden ons aan de afgesproken standaard voor onderhoud.

Terug naar navigatie - 2.3 We houden ons aan de afgesproken standaard voor onderhoud.

Voor alle onderdelen van onze infrastructuur hebben we in beheerplannen vastgelegd wat de gewenste kwaliteit moet zijn en hoeveel middelen ervoor beschikbaar zijn. In de paragraaf Kapitaalgoederen staat meer informatie over alle beheerplannen. 

Effectindicator, minder dan 10% van ons areaal heeft achterstallig onderhoud.

2.4 We zorgen dat het openbaar vervoer in onze gemeente goed functioneert.

Terug naar navigatie - 2.4 We zorgen dat het openbaar vervoer in onze gemeente goed functioneert.

In 2025 start een nieuwe contractperiode voor het openbaar vervoer in Zeeland. In onze gemeente blijven een beperkt aantal vaste buslijnen en komt er een netwerk van flexibel kleinschalig vervoer. Als blijkt dat dit flexibele net goed functioneert dan kan op termijn wellicht een deel van de vaste lijnen vervallen. 
De gemeente moet ervoor zorgen, samen met de provincie, dat de haltes en overstapplekken goed zijn ingericht en dat gebruikers weten waar ze aan toe zijn. 

Effectindicator;  In 2026 zijn de gebruikers meer tevreden over het openbaar vervoer dan in 2022.

2.5 De kwaliteit van onze toeristische parkeerterreinen houden we goed.

Terug naar navigatie - 2.5 De kwaliteit van onze toeristische parkeerterreinen houden we goed.

De toeristische parkeerterreinen zijn een belangrijk visitekaartje voor bezoekers aan onze attracties. We richten deze parkeerterreinen opnieuw in zodat ze weer
voldoen aan de eisen van deze tijd. De terreinen krijgen een groene uitstraling, de toiletten vernieuwen we en er komt meer ruimte voor het parkeren van fietsen. 

Effectindicator; in 2028 voldoet 80% van onze toeristische parkeerterreinen aan de afgesproken kwaliteit. 

Wat gaan we hier voor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we hier voor doen?

Hieronder worden in volgorde van belangrijkheid de acties in relatie met de hierboven beschreven doelstellingen beschreven. 

Wat gaan we hiervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028
Baten
2.1 Verkeer en Vervoer 616 149 102 102 102 102
2.2 Parkeren 282 290 298 298 298 298
2.3 Recreatieve havens 193 207 211 211 211 211
Totaal Baten 1.092 645 611 611 611 611
Lasten
2.1 Verkeer en Vervoer 6.728 7.517 6.485 6.750 6.689 6.581
2.2 Parkeren 2.052 2.412 2.627 2.606 2.687 2.707
2.3 Recreatieve havens 279 97 230 284 297 296
Totaal Lasten 9.059 10.026 9.342 9.640 9.672 9.584

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten
Omschrijving prioriteit Eenmalig/ Structureel Nieuw/ Bestaand 2025 Lasten 2025 Baten 2026 Lasten 2026 Baten 2027 Lasten 2027 Baten 2028 Lasten 2028 Baten
Gewenningsbijdrage overdracht lichtmasten Waterschap Scheldestromen E Bestaand 40.000 80.000
Uitvoeren uitvoeringsprogramma fietsmobiliteit E Bestaand 150.000 150.000
Monitoren GVVP nav actualisatie E Bestaand 20.000 20.000
Actualiseren verkeersmodel Walcheren E Bestaand 15.000 15.000
Overdragen openbare verlichting aan Waterschap, eenmalige vergoeding (te betalen in 4 termijnen) E Bestaand 40.272
Huurverhoging Veerse Dam S Nieuw PM PM PM PM
Opstellen nieuwe GVVP E Nieuw 150.000 150.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Programma in begroting Omschrijving investering Nieuw/ bestaand Investerings jaar Investerings bedrag Afschr. termijn in jaren Totale lasten Totale baten
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Torenstraat en Kerkplein Serooskerke Bestaand/ Nieuw 2025-2027 760.000 25 57.000
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Markt Westkapelle Bestaand/ Nieuw 2024-2026 522.000 25 39.150
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Veerseweg Veere Bestaand/ Nieuw 2024-2026 585.000 25 43.875
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Verbeter looproutes Domburg (aanvullend budget) Bestaand/ Nieuw 2025 202.000 25 15.150
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting parkeerterrein Trommelweg Bestaand 2025 335.000 25 25.125 39.150
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen armaturen Bestaand 2025 132.250 20 11.241
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen lantaarnpalen Bestaand 2025 53.500 40 3.210
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Afwaarderen Roosjesweg, Bosselaarstraat, Rijssordselaan, Pekelingseweg en Prelaatweg Aagtekerke Nieuw 2025-2028 650.000 25 48.750
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Verbeteren looproute een voorzieningen bushalte Kadetweg Serooskerke Nieuw 2025 50.000 25 3.750
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Aanleg invalidenovergang Bastion Veere Nieuw 2025 20.000 25 1.500
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Verhardingen tent achter woningen Bastion Veere. Nieuw 2025 130.000 25 9.750
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen armaturen Bestaand 2026 132.250 20 11.241
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen lantaarnpalen Bestaand 2026 55.500 40 3.330
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting/groot onderhoud Achterweg Westkapelle, verbeteren fietsroute Nieuw 2026 515.000 25 38.625
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Aanleg invalidenovergang Achterweg Westkapelle in combinatie herinrichting. Nieuw 2026 150.000 25 11.250
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen armaturen Bestaand 2027 101.250 20 8.606
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Openbare verlichting vervangen lantaarnpalen Bestaand 2027 55.500 40 3.330
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting parkeerterrein Valkenisseweg Bestaand 2027 574.000 25 43.050 11.250
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Gedeeltelijke vervanging asfalt voor klinkers Domburgseweg Oostkapelle, gedeelte tussen kerking en parkeerplaats. Nieuw 2027 100.000 25 7.500
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Vervangen masten openbare verlichting Nieuw 2028 9.000 40 540
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Vervangen armaturen openbare verlichting Nieuw 2028 102.000 20 8.670
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Herinrichting Noordstraat, Kerkring, Gasthuisstraat Grijpskerke Nieuw 2028 550.000 25 41.250
2. Verkeer, vervoer en waterstaat Aanvullende maatregelen groot onderhoud J. Catsstraat, Kerkring e.o. Grijpskerke Nieuw 2028 450.000 25 33.750