Uitgaven

23,79%
€ 23.084
x €1.000
23,79% Complete

Inkomsten

3,64%
€ 3.547
x €1.000
3,64% Complete

Saldo

6401,71%
€ -19.537
x €1.000

6. Sociaal Domein

Uitgaven

23,79%
€ 23.084
x €1.000
23,79% Complete

Inkomsten

3,64%
€ 3.547
x €1.000
3,64% Complete

Saldo

6401,71%
€ -19.537
x €1.000

Programma doelstelling

Terug naar navigatie - Programma doelstelling

Iedereen kan meedoen en heeft zoveel mogelijk regie op zijn/haar dagelijks functioneren samen met de mensen om zich heen. 

Vanuit Positieve Gezondheid willen we onze inwoners in staat stellen zo lang mogelijk de eigen regie te hebben over het eigen leven. Wisselende regelgeving vanuit het Rijk en een toenemende ondersteuningsbehoefte van inwoners vragen ons om tijdig in te spelen op actuele ontwikkelingen zoals de Hervormingsagenda Jeugd. Bij de uitvoering van deze ontwikkelingen staat de best passende oplossing voor de inwoner centraal.

Relevante beleidskaders/nota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidskaders/nota's

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota’s: 
•    Beleidsregels subsidies 2022
•    Wmo- en Jeugdverordening
•    Transformatieagenda Jeugd 
•    Project Welzijn Wonen en Zorg 2021 – afronding en borging
•    Kaders ten behoeve van monitoring in het sociaal domein
•    Regiovisie Beschermd Wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

6.1 Veerse inwoners hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.

Terug naar navigatie - 6.1 Veerse inwoners hebben zoveel mogelijk regie over hun eigen leven.

We streven ernaar (en faciliteren) dat iedereen kan en mag deelnemen op zijn eigen manier. Wij stimuleren, faciliteren en subsidiëren organisaties in het preventieve veld om deze doelstelling te verwezenlijken. Daarbij is samenwerking tussen organisaties onderling een speerpunt. Dit in het belang van inwoners. Daarnaast hebben inwoners oog voor elkaar en helpen ze elkaar. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn een belangrijke aanvulling op de professionele zorg.

Effectindicator: Via de Rapportage Sociaal Domein rapporteren wij jaarlijks over de ontwikkelingen op deze doelstelling.

6.2. We werken binnen het sociaal domein datagedreven.

Terug naar navigatie - 6.2. We werken binnen het sociaal domein datagedreven.

We zien de laatste jaren de kosten in het sociaal domein fors stijgen. Daarom ontwikkelden we een sturingsmodel voor het sociaal domein. Met een sturingsmodel analyseren we de kosten, klantaantallen, aantallen in het preventieve veld en de klanttevredenheid. Op deze manier brengen we de ontwikkelingen op een aantal indicatoren in kaart. Deze ontwikkelingen zetten we af tegen een aantal algemene en voorspellende indicatoren, zoals de bevolkingsontwikkeling.

Effectindicator: Via de Rapportage Sociaal Domein rapporteren wij jaarlijks over de ontwikkelingen en kosten binnen het Sociaal Domein.

6.3 Toegang en beleid sturen op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de Wmo en Jeugdzorg.

Terug naar navigatie - 6.3 Toegang en beleid sturen op effectiviteit en kwaliteit van ondersteuning in de Wmo en Jeugdzorg.

Onder kwaliteit verstaan we dat klanten de zorg krijgen die aansluit op hun behoeftes en onder effectiviteit verstaan we dat  klanten de juiste hoeveelheid ondersteuning krijgen: niet te weinig, niet te veel. Ook hebben we het snel door als bepaalde ondersteuning niet bereikt wat we voor ogen hebben. Het is de rol van de toegang om op beide aspecten te sturen.

Effectindicator: De rapportage van de toegang Wmo en Jeugdhulp en de resultaten uit ons Client Ervaring Onderzoek (CEO) geven ons inzicht over de kwaliteit van de inzet vanuit de Wmo en Jeugdwet.

6.4 We zetten ons in voor een zorgvuldige en verantwoorde opvang van Oekraïners, statushouders en asielzoekers.

Terug naar navigatie - 6.4 We zetten ons in voor een zorgvuldige en verantwoorde opvang van Oekraïners, statushouders en asielzoekers.

De opvang van Oekraïners, de huisvesting van statushouders, en de opvang van asielzoekers vormen een belangrijk deel van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze gemeente. In het licht van de recente ontwikkelingen en de eisen van de Spreidingswet hebben we in deze begroting specifieke maatregelen opgenomen om te voldoen aan onze verplichtingen. Hierbij ligt de nadruk op het creëren van voldoende opvangcapaciteit, het bevorderen van integratie, en het werken aan een duurzame samenwerking binnen de regio. Een verder uitwerking is te vinden de paragraaf strategische projecten.

Effectindicator: We voldoen aan onze taakstelling voor het huisvesten van statushouders. We voldoen aan de taakstelling die vanuit de Spreidingswet wordt opgelegd

Wat gaan we hier voor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we hier voor doen?

Hieronder worden in volgorde van belangrijkheid de acties in relatie met de hierboven beschreven doelstellingen beschreven. 

Wat gaan we hiervoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
17 Banen per 1.000 inw 15-64jr CBS/ LISA 2023 782,3 828,4 Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
18 Jongeren met een delict voor rechter % Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel 2022 1,0 1,0 Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
19 Kinderen in een uitkeringsgezin % Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel 2022 2,0 5,0 Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen.
20 Netto arbeidsparticipatie % CBS - Arbeidsdeelname 2023 71,7 72,1 Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking.
21 Werkloze jongeren % CBS - Jeugd 2022 1,0 1,0 Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar).
22 Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inw 18jr eo CBS - Participatie Wet 2023 111,0 256,7 Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners.
23 Lopende reïntegratievoorzieningen per 10.000 inw 15-65jr CBS - Participatie Wet 2023 56,2 231,5 Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar
24 Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2023 11,4 15,4 Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar.
25 Jongeren met jeugdbescherming % CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2023 0,9 1,4 Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.
26 Jongeren met jeugdreclassering % CBS - Beleidsinformatie Jeugd 2023 nb 0,3 Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar).
27 Cliënten met een maatwerkarrangement WMO per 10.000 inw CBS - Monitor Sociaal Domein WMO 2023 510,0 759,0 Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 180 deelnemende gemeenten.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 6.457 6.416 428 421 287 287
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 9 10 0 0 0 0
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo 0 0 0 0 0 0
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 0 0 0 0 0 0
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 10 10 10 10
6.3 Inkomensregelingen 2.846 3.275 2.993 2.993 2.993 2.993
6.4 WSW en beschut werk 3 0 0 0 0 0
6.5 Arbeidsparticipatie 0 0 0 0 0 0
6.6 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 93 109 105 105 105 105
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.71b Begeleiding (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.71c Dagbesteding (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0
6.72a Jeugdzorg begeleiding 3 3 0 0 0 0
6.72b Jeugdzorg behandeling 0 0 0 0 0 0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding 0 0 0 0 0 0
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 0 0 0 0 0
6.73a Pleegzorg 0 0 0 0 0 0
6.73b Gezingsgericht 0 0 0 0 0 0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 0 0 0 0 0 0
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 0 0 0 0 0 0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 0 0 0 0 0
6.74c Gesloten plaatsing 0 0 0 0 0 0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 0 3 0 0 0
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 0 0 0 0
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 0 0 0 0 0
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 0 0 0 0 0
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 0 0 0 0
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 0 0 0 0 0
6.791 PGB Wmo 0 0 0 0 0 0
6.792 PGB Jeugd 0 0 0 0 0 0
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0 0
6.81a Bescherm wonen (WMO) 13 68 0 0 0 0
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 0 9 9 9 9
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0
6.82a Jeugdbescherming 0 0 0 0 0 0
6.82b Jeugdreclassering 0 0 0 0 0 0
6.91 Coördinatie en beleid Wmo 0 0 0 0 0 0
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 0 0 0 0
Totaal Baten 9.424 9.882 3.547 3.538 3.403 3.403
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4.743 6.367 3.987 3.899 3.813 3.803
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.077 2.034 0 0 0 0
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo 0 0 115 115 115 115
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 0 0 352 352 352 352
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 1.349 1.349 1.295 1.295
6.3 Inkomensregelingen 5.176 6.017 4.746 4.721 4.760 4.760
6.4 WSW en beschut werk 1.329 1.498 1.422 1.369 1.275 1.247
6.5 Arbeidsparticipatie 1 1 1 1 1 1
6.6 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 1.090 1.268 1.234 1.284 1.284 1.284
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 18 0 0 0 0 0
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 1.597 1.649 1.730 1.730 1.730 1.730
6.71b Begeleiding (WMO) 1.224 1.436 1.466 1.466 1.466 1.466
6.71c Dagbesteding (WMO) 637 580 520 520 520 520
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 33 0 0 0 0
6.72a Jeugdzorg begeleiding 480 889 0 0 0 0
6.72b Jeugdzorg behandeling 484 528 0 0 0 0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding 388 800 0 0 0 0
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig -82 225 0 0 0 0
6.73a Pleegzorg 397 486 0 0 0 0
6.73b Gezingsgericht 184 366 0 0 0 0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 899 68 0 0 0 0
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 1.113 1.127 0 0 0 0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 351 258 0 0 0 0
6.74c Gesloten plaatsing 174 333 0 0 0 0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 0 2.788 2.485 2.485 2.485
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 457 457 457 457
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 0 422 422 422 422
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 0 35 35 35 35
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 1.524 1.524 1.524 1.524
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 0 251 251 251 251
6.791 PGB Wmo 0 0 70 70 70 70
6.792 PGB Jeugd 0 0 59 59 59 59
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0 0
6.81a Bescherm wonen (WMO) 26 89 0 0 0 0
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 23 144 112 112 112 112
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0
6.82a Jeugdbescherming 184 254 198 198 198 198
6.82b Jeugdreclassering 84 16 56 56 56 56
6.91 Coördinatie en beleid Wmo 0 0 134 134 134 134
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 57 57 57 57
Totaal Lasten 21.598 26.463 23.084 22.666 22.470 22.432

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten
Omschrijving prioriteit Eenmalig/ Structureel Nieuw/ Bestaand 2025 Lasten 2025 Baten 2026 Lasten 2026 Baten 2027 Lasten 2027 Baten 2028 Lasten 2028 Baten
Toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet S Nieuw 50.000 50.000 50.000 50.000
Vergroting van de taakstelling als gevolg van de spreidingswet E Nieuw 250.000 250.000 250.000 250.000 250.000 250.000 250.000 250.000
Indexatie prijzen wmo-voorziening S Nieuw 180.000 180.000 180.000 180.000
Indexatie prijzen en stijging aantal voorzieningen jeugdhulp S Nieuw 970.000 970.000 970.000 970.000
Stijging cao welzijn en maatschappelijk werk S Nieuw 100.000 100.000 100.000 100.000
Indexatie doelgroepenvervoer S Nieuw 50.000 50.000 50.000 50.000
Extra budgetbehoefte conceptbegroting Orionis S Nieuw 60.000 60.000 60.000 60.000
Opstellen Streefbeeld Maatschappelijk Vastgoed Gemeente Veere annex verduurzamen maatschappelijk vastgoed E Nieuw 50.000 50.000
Aannemen personeel met afstand tot arbeidsmarkt S Nieuw 30.000 30.000 30.000 30.000