Uitgaven

3,3%
€ 3.201
x €1.000
3,3% Complete

Inkomsten

0,77%
€ 750
x €1.000
0,77% Complete

Saldo

803,02%
€ -2.451
x €1.000

4. Onderwijs

Uitgaven

3,3%
€ 3.201
x €1.000
3,3% Complete

Inkomsten

0,77%
€ 750
x €1.000
0,77% Complete

Saldo

803,02%
€ -2.451
x €1.000

Programma doelstelling

Terug naar navigatie - Programma doelstelling

Veerse inwoners kunnen zich ontwikkelen door middel van onderwijs.

We faciliteren basisonderwijs door middel van doelmatige en toekomstbestendige schoolgebouwen. Daarnaast proberen we onderwijsachterstanden zoveel mogelijk te voorkomen en zetten we in op het verminderen van verzuim, vroegtijdig schoolverlaters en laaggeletterdheid.

Relevante beleidskaders/nota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidskaders/nota's

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota’s: 
•    Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs
•    Geactualiseerd Integraal Huisvestingsplan Onderwijs en Opvang 2013- 2022
•    Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen
•    Verordening bekostiging leerlingenvervoer 2023
•    Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Veere 2023-2026

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.1 We dringen het aantal thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters terug.

Terug naar navigatie - 4.1 We dringen het aantal thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters terug.

Naast de leerplicht die leerlingen hebben, hebben ook gemeenten wettelijke taken vanuit de leerplichtwet. Voor de Walcherse gemeenten voert het Regionaal Bureau Leerplicht Walcheren (RBL) de leerplichttaken uit. We zoeken naar een effectieve manier om thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters te signaleren en te verminderen. Effectief wil zeggen dat deze leerlingen onderwijs (blijven) volgen of daadwerkelijk een diploma halen. RBL monitort deze leerlingen, maakt afspraken met scholen, samenwerkingsverbanden en de toegangen van de gemeenten.

Effectindicator: Per schooljaar worden de jaarverslagen van RBL gepubliceerd, Hierin worden de aantallen thuiszitters en schoolverlaters gerapporteerd per onderwijssoort en per gemeente.

4.2 We verminderen onderwijsachterstanden.

Terug naar navigatie - 4.2 We verminderen onderwijsachterstanden.

Onderwijs- en taalachterstanden bij kinderen kunnen ervoor zorgen dat een kind geen gelijke start heeft met leeftijdsgenoten. Door achterstanden tijdig te signaleren, kunnen achterstanden zo vroeg mogelijk ingelopen worden. 
Gemeenten hebben een aantal wettelijke taken in de aanpak van onderwijsachterstanden in de peutergroep en het basisonderwijs. Dit staat beschreven in het Onderwijsachterstandenbeleid van gemeente Veere. We moeten bijvoorbeeld passende voorzieningen hebben zoals peutergroepen waar kinderen met een achterstand vroegschools onderwijs krijgen, volgens een bepaalde methode. 

Effectindicator: Het CBS heeft een dashboard waarop precies per gemeente te zien is wat de aantallen en het percentage kinderen is met een onderwijsachterstand: https://dashboards.cbs.nl/v5/onderwijsachterstanden/ 

4.3 Elk schoolgebouw is toekomstbestendig.

Terug naar navigatie - 4.3 Elk schoolgebouw is toekomstbestendig.

We bieden basisonderwijs aan in doelmatige en toekomstbestendige schoolgebouwen. Als uitvoeringskader geldt het “Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen”.
Overeenkomstig het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2013-2022 bouwen we nieuwe scholen in Aagtekerke, Oostkapelle, Serooskerke en Westkapelle. In Aagtekerke is het schoolbestuur bouwheer. De scholen uit de overige kernen maken onderdeel uit van het project Maatschappelijke Voorzieningen. We realiseren multifunctionele accommodaties (MFA) of integrale kindcentra (IKC), zodat ook andere maatschappelijke functies daarin worden ondergebracht.

Effectindicator: De nieuwbouw is conform het Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen 2022 gerealiseerd.

4.4 Er is passend aanbod van volwasseneducatie.

Terug naar navigatie - 4.4 Er is passend aanbod van volwasseneducatie.

De drie Walcherse gemeenten werken samen in het aanbod van vrijwilligers, cursussen, taal- en rekenlessen en lessen gericht op digivaardigheden. Dit wordt aangeboden op een ROC (Scalda) of een taalhuis (Taalhuis Walcheren). Dit aanbod volwasseneducatie is gericht op niet-inburgeraars, omdat voor inburgeraars andere regelingen gelden.

Effectindicator: Het CBS publiceert percentages laaggeletterden. Daarnaast monitort en publiceert CBS ook de deelname aan cursussen, uitgesplitst per regio (voor ons Walcheren), of het bij een ROC of taalhuis was, Nederlands als moedertaal of niet, geslacht, etc. https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2023/monitor-laaggeletterdheid-proefjaar-2022?onepage=true#c-3--Resultaten

Wat gaan we hier voor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we hier voor doen?

Hieronder worden in volgorde van belangrijkheid de acties in relatie met de hierboven beschreven doelstellingen beschreven. 

Wat gaan we hiervoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
13 Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen Ingrado 2021 0,0 1,5 Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen.
14 Relatief verzuim per 1.000 leerlingen Ingrado 2023 12,0 16,0 Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen.
15 Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs 2023 1,5 2,3 Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Primitieve begroting 2025 Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028
Baten
4.1 Openbaar basisonderwijs 54 64 75 74 65 65
4.2 Onderwijshuisvesting 133 198 64 64 99 99
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 827 1.111 611 611 615 615
Totaal Baten 1.013 1.372 750 749 779 779
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 449 521 757 615 557 563
4.2 Onderwijshuisvesting 616 1.598 965 929 986 1.198
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.879 2.124 1.479 1.481 1.486 1.494
Totaal Lasten 2.944 4.243 3.201 3.026 3.029 3.256

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Programma in begroting Omschrijving investering Nieuw/ bestaand Investerings jaar Investerings bedrag Afschr. termijn in jaren Totale lasten Totale baten
4. Onderwijs Extra investering onderwijshuisvesting o.b.v. stijgende leerlingenaantallen Nieuw 2025-2028 1.344.000 50 73.920
4. Onderwijs Indexering normbedragen huisvesting onderwijs o.b.v. VNG norm Nieuw 2025-2028 1.519.634 50 83.580 3.000
4. Onderwijs Indexering normbedragen huisvesting onderwijs o.b.v. VNG norm - Versluijsschool Nieuw 2024-2026 533.170 50 29.324 2.625