Wij zorgen voor het duurzaam beheren van de gemeentelijke infrastructuur zoals wegen, bruggen en parkeervoorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. De verschillende belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven maar ook duurzaamheidsaspecten dienen daarbij in evenwicht te zijn.
Het beleidsterrein verkeer, vervoer en waterstaat kent een aantal thema’s. De belangrijkste thema’s zijn wegbeheer en wegreconstructies, gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) en verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer. Deze thema’s helpen om gevoel te krijgen bij de belangrijkste onderwerpen binnen het hele beleidsterrein maar kunnen natuurlijk niet los van elkaar worden gezien. Op het niveau van uitvoering integreren we waar mogelijk de thema’s tot een integraal product.
Wegbeheer en wegreconstructies
Het in stand houden van het gemeentelijk wegennet is één van de gemeentelijke kerntaken. Deze zorg is breder dan alleen de zorg voor de verharding zelf maar gaat ook over het onderhoud aan wegmeubilair, kunstwerken als bruggen, duikers en trappen, openbare verlichting en het bestrijden van incidenten en gladheid. Wat we doen, hoe we dat doen en hoeveel dat kost leggen we vast in diverse plannen; onder andere in beheerplannen. In de paragraaf kapitaalgoederen zijn deze beheerplannen nader toegelicht.
De beheerplannen vertalen we in een uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is een integraal programma waarin we werkzaamheden aan het riool, kabels en leidingen, wegen en groen zoveel mogelijk combineren. Het uitvoeringsprogramma kijkt nu twee jaar vooruit. Om de integraliteit vooral met kabels en leidingen verder te verbeteren is een langere periode van 4 jaar wenselijk.
Grote onderhoudsklussen die we in 2022 gaan afronden zijn de omgeving Roompotstraat in Zoutelande en de Kapellestraat in Veere. We pakken in 2022 nieuwe klussen op in de omgeving van het Europaplein in Westkapelle en de Cittershillsingel in Koudekerke. Daarnaast zijn er vele tientallen kleinere klussen.
Naast onderhoud komt het voor dat de inrichting van een weg niet meer voldoet door veranderende behoeften van inwoners en/of ondernemers of weggebruikers. Om die reden zijn we gestart met de herinrichting van onder andere de Fort den Haakweg in Vrouwenpolder en de Duinweg / Langedam in Zoutelande. Deze klussen ronden we in 2022 respectievelijk in 2023 af. In 2022 starten we met de herinrichting van het Dorpsplein in Koudekerke.
Gladheidsbestrijding doen we in samenwerking met bijna alle wegbeheerders in Zeeland. Het gezamenlijke beleidsplan, de samenwerkingsovereenkomst en de contracten zijn in 2021 vastgesteld.
De gevolgen van klimaatverandering zijn steeds meer zichtbaar en dit heeft ook effect op het onderhoud van wegen. Het water en rioolstelsels passen we aan op de gevolgen van de veranderingen. Er valt dan niet aan te ontkomen dat de weg "open" moet en opnieuw bestraat. Veere vergrijst en steeds meer ouderen blijven ook op latere leeftijd actief. Bij het onderhoud en de inrichting van wegen houden we hier rekening mee. Ook het wegareaal “vergrijst” en de prognose is dat we de komende jaren meer moeten doen om onze wegen op het gewenste niveau te houden.
Omdat we deze vraagstukken steeds meer in samenhang moeten bekijken om ze op te kunnen lossen is in 2021 een Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) vastgesteld. De visie is een uitwerking en verdieping van de Omgevingsvisie en gaat de basis vormen voor de nieuwe beheerplannen die we in 2022 maken en vast laten stellen.
Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) en verkeersveiligheid
Verkeer, vervoer en verkeersveiligheid houdt niet op bij het bord bebouwde kom maar reikt verder. Samenhangend beleid met andere overheden is onontbeerlijk voor een goed verkeer- en vervoersbeleid. In de afgelopen jaren zijn door de overheden op Walcheren in nauwe samenwerking diverse plannen gemaakt en vastgesteld voor verkeer en vervoer. Het GVVP beschrijft de gemeentelijke inzet voor deze plannen.
De belangrijkste ontwikkeling is een andere hoofdroutestructuur op Walcheren. Dit houdt onder andere in het opwaarderen van de hoofdroute Serooskerke, Grijpskerke, Aagtekerke richting Domburg en het afwaarderen van de route Serooskerke, Oostkapelle, Domburg. Daarnaast zijn er nog tal van andere grotere en kleinere veranderingen. De gemeentelijke inzet is het uitvoeren van de maatregelen binnen de bebouwde kom.
De concrete acties zijn opgenomen in het uitvoeringsplan GVVP. In de begroting is de uitvoeringsplanning aangepast. Een aantal werkzaamheden zijn uitgesteld, andere naar voren gehaald. Zo zijn we in 2021 gestart met het verbeteren van de verkeersveiligheid in Grijpskerke. In 2022 geven we hier een vervolg aan. Ook onderzoeken we in 2022 hoe we verkeersknelpunten in Aagtekerke en Domburg op kunnen lossen.
Parkeren
De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen. Dit heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. In 2021 is de eerste fase van het parkeerbeleid geëvalueerd. De eerste indruk is dat de belangrijkste doelstellingen worden gehaald; het verbeteren van de leefbaarheid en het genereren van middelen voor het verbeteren van de toeristische infrastructuur.
Ook hebben we in 2021 besloten om de tweede fase gefaseerd uit te voeren. In 2022 voeren we parkeerregulering in Dishoek en langs de kust tussen Domburg en Zoutelande (fase 2a). We starten de dialoog met Vrouwenpolder, Oostkapelle en Westkapelle hoe we de leefbaarheid kunnen verbeteren in deze kernen met behulp van parkeermaatregelen (fase 2b).
In 2022 onderzoeken we welke mogelijkheden er zijn om de uitvoering van het parkeren efficiënter te maken.
We stellen voor om tegelijk met het vaststellen van deze begroting een parkeerfonds in te stellen. Dit fonds heeft een tweeledig doel; de schommelingen in inkomsten dempen en een spaarpot creëren voor de verbetering van de toeristische infrastructuur. Meer hierover vindt u terug in de paragraaf, Lokale heffingen.
Openbaar vervoer
We zetten in op verbeteren van het openbaar vervoer. Het belangrijkste doel is om de mobiliteit te verbeteren. Goede aansluitingen van het openbaar vervoer zijn hierbij essentieel. Bijvoorbeeld goede aansluitingen van de bus, buurtbus of haltetaxi op de trein. In het kader van leefbaarheid trachten we daarnaast zo mogelijk de overlast van grote autobussen in dorps- en stadscentra te verminderen.
Het openbaar vervoer in Zeeland, dus ook in de gemeente Veere is primair de verantwoordelijkheid van de Provincie. De Provincie besteedt het openbaar vervoer één keer in de 10 jaar aan in een zogenaamde concessie. De huidige concessie verloopt in 2024. De Provincie is bezig met voorbereidingen op de nieuwe concessie en stelt binnenkort daarom de Regionale Mobiliteit Strategie vast. Deze strategie vormt de basis voor de vormgeving van de nieuwe concessie. In 2022 proberen we nauw betrokken te blijven bij de uitwerking van de visie naar de concessie om op te komen voor de belangen van de inwoners van Veere.
Met de raad is een aantal keren gesproken over de realisatie van mobiliteitshubs. In 2022 gaan we de kansen voor mobiliteitshubs en specifiek toeristische hubs nader onderzoeken.