Uitgaven

3,48%
€ 2.635
x €1.000
3,48% Complete

Inkomsten

0,88%
€ 670
x €1.000
0,88% Complete

Saldo

3275718983,37%
€ -1.965
x €1.000

4. Onderwijs

Uitgaven

3,48%
€ 2.635
x €1.000
3,48% Complete

Inkomsten

0,88%
€ 670
x €1.000
0,88% Complete

Saldo

3275718983,37%
€ -1.965
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Onderwijshuisvesting
In de komende jaren realiseren we 5 nieuwe, energiezuinige, frisse scholen: 2 in Westkapelle, 2 in Oostkapelle en 1 in Serooskerke. De school in Serooskerke biedt ook plaats aan leerlingen uit Vrouwenpolder; als het schoolbestuur besluit tot samenvoeging van deze 2 scholen.

In de kernen waar we (vanwege denominatie) 2 scholen bouwen,  bouwen we de voorzieningen onder één dak en in overleg met schoolbesturen. We bouwen deze scholen zo dat onze kinderen ruimte krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Hiervoor bouwen we royaler dan de VNG normen zoals deze zijn vastgesteld in de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. In overleg met de schoolbesturen regelen we dit in een aanvullende beleidsnotitie. Het uitgangspunt is multifunctionele accommodaties (MFA) zodat ook sport- en andere ontmoetingsfuncties daarin worden ondergebracht. Hiermee verankeren we ontmoeting, bewegen en ontwikkeling in de gemeenschap.

De planning voor de realisatie van de MFA’s vindt u in de paragraaf Maatschappelijke Voorzieningen.

Kwaliteit
Kwalitatief goed onderwijs is belangrijk. We zien de scholen, peuterspeelzalen en kinderopvang graag zo dicht mogelijk bij de woonplaats van onze kinderen. Belangrijk is dat alle kinderen naar school kunnen. Op basis van de Verordening Leerlingenvervoer kunnen ouders/verzorgen indien nodig een aanvraag indienen voor vervoer. Op basis hiervan wordt het vervoer van kinderen naar school geregeld of vergoed. Ook maken we samen met Middelburg en Vlissingen met het basis- en voortgezet onderwijs  afspraken over Passend Onderwijs. Daarnaast is ook een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt van groot belang. Voor het terugdringen van laaggeletterdheid werken we in Zeeuws verband mee aan een Regioplan 2020-2024.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.4.01 De overgang tussen peutergroep, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs verloopt voor minimaal 90% van de leerlingen zonder taalachterstand of schooluitval.

Terug naar navigatie - D.4.01 De overgang tussen peutergroep, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs verloopt voor minimaal 90% van de leerlingen zonder taalachterstand of schooluitval.

Omschrijving (toelichting)

Een vloeiende overgang tussen peutergroep, basisonderwijs en voortgezet onderwijs zorgt er voor dat kinderen zich goed ontwikkelen. Kinderen ervaren minder problemen bij de overgang van de ene naar de andere schoolsoort: de taalachterstand en de kans op schooluitval zijn kleiner. Het percentage taalachterstand meten we via de monitor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en het percentage schooluitval meten we via de projecten voortijdig schoolverlaten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Afgaande op het aantal thuiszitters, aantal meldingen verzuim en aantal kinderen met taalachterstand in de peutergroep concluderen we dat de overgang voor 90% van de leerlingen naar een andere schoolsoort zonder taalachterstand of schooluitval verloopt. We hebben tijdens en na corona nog steeds extra aandacht voor achterstanden en thuiszitters.

Wat gaan we hiervoor doen?

D.4.02 In 2022 volgen volwassen laaggeletterde inwoners (taal)lessen gericht op werk of zelfredzaamheid.

Terug naar navigatie - D.4.02 In 2022 volgen volwassen laaggeletterde inwoners (taal)lessen gericht op werk of zelfredzaamheid.

Omschrijving (toelichting)

In onze gemeente wonen mensen die laaggeletterd zijn of beperkte digitale vaardigheden hebben. Volgens onderzoek heeft tussen de 8 en 11% van onze inwoners tussen de 16 en 65 jaar moeite met lezen en schrijven. Dit verkleint de kans op werk en/of sociale contacten. Soms is het een oorzaak van schuldproblematiek. Samen met Middelburg en Vlissingen bieden we deze mensen op een laagdrempelige manier de kans hun taal en digitale vaardigheid te vergroten. Op Zeeuws niveau werken we samen aan afspraken die het Rijk en de VNG maakten om laaggeletterdheid terug te dringen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

- We subsidieerden het Taalhuis Walcheren, een organisatie met informele taal- en rekenlessen.

- We subsidieerden het Scalda, een organisatie met formele taal- en rekeneducatie.

- We subsidieerden het Gilde Walcheren, een vrijwilligersorganisatie die met Taalmaatjes werkt.

 

Wat gaan we hiervoor doen?

D.4.03 Elk schoolgebouw in onze gemeente is toekomstbestendig.

Terug naar navigatie - D.4.03 Elk schoolgebouw in onze gemeente is toekomstbestendig.

Omschrijving (toelichting)

We bieden basisonderwijs aan in doelmatige en toekomstbestendige schoolgebouwen. Bij nieuwbouw van 2 scholen in een kern bouwen we deze onder één dak en bij voorkeur in combinatie met meerdere voorzieningen. We bouwen royaler dan de huidige VNG normen, waaronder ook het Bouwbesluit 2021, waarmee we een optimale onderwijsomgeving realiseren.

De nieuwbouw van scholen in Oostkapelle, Westkapelle en Serooskerke maakt onderdeel uit van het project Maatschappelijke Voorzieningen. We realiseren multifunctionele accommodaties (MFA) zodat niet alleen de onderwijsfunctie, maar ook sport- en andere ontmoetingsfuncties daarin worden ondergebracht. De specifieke planning voor de realisatie van de MFA’s vindt u in de paragraaf Maatschappelijke Voorzieningen.

In 2022 doen we voor de nieuwbouw van de scholen in hoofdzaak het volgende.

Oostkapelle: Betreft nieuwbouw van twee scholen en kinderopvang onder één dak (IKC; gereed 2023).
In 2022 ronden we in samenwerking met schoolbestuur en kinderopvang de visie, het programma van eisen, het schetsontwerp voor de nieuwe kind-mfa af, inclusief de inrichtingsschets omgeving.

Serooskerke: Betreft verplaatsen basisschool (inclusief ruimte voor de basisschool van Vrouwenpolder), de gymzaal en kinderdagopvang richting Serooskerke Oost (mfa gereed 2024).
In 2022 stellen we in samenspraak met het schoolbestuur, kinderopvang en de bestaande werkgroep van inwoners/gebruikers het programma van eisen op en een schetsontwerp voor de school en gymzaal.

Westkapelle: Betreft nieuwbouw van twee scholen en kinderopvang met sporthal in een mfa (realisatie 2023/2024)
In 2022 stellen we samen met de bestaande werkgroep van inwoners /schoolbesturen /gebruikers het programma van eisen op voor de mfa.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We stelden in overleg met de schoolbesturen een "Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen" op en deze heeft u vervolgens vastgesteld.

Voor de stand van zaken voorbereiding nieuwbouw scholen / MFA's / IKC's verwijzen wij naar de toelichting op de projecten Maatschappelijke Voorzieningen.

Daarnaast zijn wij begonnen met de voorbereiding  van de nieuwbouw van de Versluijsschool in Aagtekerke. Deze maakt geen onderdeel uit van het project Maatschappelijke Voorzieningen.  De realisatie hiervan staat gepland op 2026. 

Wat gaan we hiervoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
13 Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen Ingrado 2021 0,0 1,5 Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen.
14 Relatief verzuim per 1.000 leerlingen Ingrado 2021 6,0 24,0 Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen.
15 Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs 2021 1,0 1,8 Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Baten
4.1 Openbaar basisonderwijs 41 56 34 22
4.2 Onderwijshuisvesting 56 217 80 137
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 573 959 828 131
Totaal Baten 670 1.232 942 290
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 394 388 387 1
4.2 Onderwijshuisvesting 827 1.027 652 375
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.414 2.040 1.823 217
Totaal Lasten 2.635 3.455 2.863 592

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder treft u een overzicht per taakveld aan met afwijkingen  groter dan € 25.000. 

 

Taakveld

Resultaat

V/N

Openbaar onderwijs

Het taakveld heeft een tekort van € 21.500. Er zijn geen afwijkingen groter dan € 25.000.

 

 

 

 

Onderwijshuisvesting

Het taakveld heeft een overschot van € 237.600.

 

Inhuur personeel

De begroting op dit onderdeel is tussentijds niet aangepast. Doordat de ingehuurde medewerker werkzaamheden heeft uitgevoerd voor meerdere taakvelden zijn daar ook zijn lasten verantwoord. Per saldo is er geen sprake van een overschot.

 

Specifieke uitkering ventilatie in scholen

Doordat op dit budget minder inhuur van personeel is gerealiseerd dan begroot, maar de kosten voor de inhuur zijn uiteindelijk wel gemaakt vanuit andere budgetten.  Verder is er op onderwijshuisvesting minder uitgegeven dan begroot voor ‘SUVIS regeling Scholen onder andere ventilatie’. De uitgaven en verantwoordingen hiervoor lopen nog door in 2023.

 

 

 

 

60

 

 

175

 

 

 

 

V

 

 

V

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Dit taakveld heeft een positief resultaat van € 85.400.

 

Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat in 2021 een rijksvergoeding onderwijsbeleid dubbel is doorgeschoven. Dit leverde in 2021 een tekort op en in 2022 een overschot.

 

 

 

67

 

 

 

V

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten

In onderstaande tabel zijn de eenmalige prioriteiten weergegeven (x € 1.000)

Omschrijving prioriteit Begroot Realisatie Toelichting
Onderwijsbegeleiding 70 70 -