Uitgaven

2,08%
€ 1.577
x €1.000
2,08% Complete

Inkomsten

15,13%
€ 11.450
x €1.000
15,13% Complete

Saldo

16454348382,64%
€ 9.873
x €1.000

3. Economie

Uitgaven

2,08%
€ 1.577
x €1.000
2,08% Complete

Inkomsten

15,13%
€ 11.450
x €1.000
15,13% Complete

Saldo

16454348382,64%
€ 9.873
x €1.000

Programma inleiding

Terug naar navigatie - Programma inleiding

Veere is een populaire toeristische gemeente aan de Zeeuwse kust. De vrijetijdssector is de economische motor die zorgt voor welvaart, werkgelegenheid en voorzieningen. Het succes betekent dat we veel bezoekers ontvangen en we een lang toeristisch seizoen kennen. Het evenwicht tussen leefbaarheid en toerisme wordt nu in een aantal kernen verstoord. Dit vraagt om zorgvuldige keuzes voor de toekomst. Structureel overleg tussen overheden, bedrijfsleven en inwoners blijft hierbij van groot belang.

We investeren in het toeristisch product en willen dat onze bezoekers zich welkom voelen. Kernwoorden zijn kwaliteit, professionaliteit en geïnspireerd worden door wat Veere te bieden heeft. We zetten, waar nodig, marketinginstrumenten in voor grip en sturing om juist die doelgroep aan te spreken die een bijdrage levert aan onze leefbaarheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.3.01 In 2022 werken we aan een gezonde balans tussen een duurzame en vitale economie en leefbaarheid.

Terug naar navigatie - D.3.01 In 2022 werken we aan een gezonde balans tussen een duurzame en vitale economie en leefbaarheid.

Omschrijving (toelichting)

We investeren in de balans tussen toerisme en leefbaarheid. Dit is een van onze topprioriteiten. We geven hiermee betekenis aan de inhoud van het onderzoek leefbaarheid & toerisme en uitvoering aan het Programma Toerisme 2021-2026.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2023 werken we verder aan de uitvoering van het Programma Toerisme 2021-2026 en het Ontwikkelkader fase 2  Verblijfsaccommodaties. Balans leefbaarheid en toerisme is de rode draad. Ook in het Toekomstbeeld Bestemming Zeeland 2030 is de leefbaarheid van de Zeeuwse inwoners centraal gezet. Toerisme niet als doel op zich, maar als garantie voor vitaliteit en leefbaarheid.

Begin 2022 zijn we gestart met het opstellen van een Veerse Economische Koersnota.  Er wordt aansluiting gezocht bij de overige beleidsvelden en bij de vastgestelde Hoofdlijn Omgevingsvisie Veere 2047.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 3.027 We stellen een ontwikkelkader verblijfsrecreatie op.

D.3.02 We houden de reputatie van Veere als kwalitatieve en gastvrije toeristische bestemming op peil.

Terug naar navigatie - D.3.02 We houden de reputatie van Veere als kwalitatieve en gastvrije toeristische bestemming op peil.

Omschrijving (toelichting)

We heten onze gasten op een professionele en inspirerende manier welkom en kiezen voor regiomarketing die past bij onze toekomstvisie.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Voor wat betreft de regiomarketing is er een samenwerking gestart met Team Zeeland Marketing. Op het platform zeeland.com wordt het Veerse verhaal op hoofdlijnen uitgelicht volgens de kaders van het Programma Toerisme 2021-2026.  De provinciale samenwerking met Team Zeeland Marketing werkt alleen optimaal als er voldoende input is vanuit de regio's (bottom up marketing). De gemeente Veere heeft als één van de weinige zeeuwse gemeenten nog geen eigen regionale marketing organisatie. Daarom is in 2022 besloten om aanvullend op het provinciale traject een lokale regionale marketing organisatie op te richten.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • 3.030 We voeren een nieuw concept voor toeristisch gastheerschap en regiomarketing in.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr Indicator Eenheid Bron Jaar waarop cijfer betrekking heeft Cijfer Veere Cijfer Zeeland Beschrijving
11 Functiemenging % LISA 2021 46,0 49,8 De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
12 Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw 15-64jr LISA 2021 234,6 179,4 Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Baten
3.1 Economische ontwikkeling 0 0 0 0
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 645 679 562 117
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 50 48 45 3
3.4 Economische promotie 10.755 10.755 11.322 -567
Totaal Baten 11.450 11.482 11.929 -447
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 175 258 316 -58
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 570 604 493 111
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen 186 248 244 4
3.4 Economische promotie 646 581 423 158
Totaal Lasten 1.577 1.691 1.476 215

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder treft u een overzicht per taakveld aan met afwijkingen  groter dan € 25.000. 

 

Taakveld

Resultaat

V/N

Economische ontwikkeling

Op dit taakveld is sprake van een tekort van € 57.900.

 

Het betreft een boekhoudkundig resultaat aangezien een bedrag van € 49.000 onterecht op het programma fysieke leefomgeving is begroot. Op dat programma is zodoende sprake van een overschot.  

 

 

 

49

 

 

 

N

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Op dit taakveld is een overschot van € 6.600.

 

Grondexploitaties bedrijventerreinen

De geraamde kosten voor het woonrijp maken en de nutsvoorziening van het bedrijventerrein Oosterloo worden doorgeschoven naar 2023.  

De mutaties hebben geen effect op het saldo van de jaarrekening aangezien we dit verrekenen met de balanspositie onderhanden werk. Dit doen we op basis van de voorschriften voor de financiële regelgeving.

 

De winstneming in 2022 is in totaal € 63.400. Er was in de begroting rekening gehouden met € 97.000. Hierdoor ontstaat op dit taakveld een tekort. Doordat we onze winstnemingen en verliesvoorzieningen 1-op-1 verrekenen met de reserve grondbedrijf heeft ook deze mutatie geen effect op het resultaat van de jaarrekening.

 

Overige mutaties

Het budget herstructurering bedrijventerreinen is niet volledig besteed in 2022. Dit is het gevolg van het later in dienst treden van een nieuwe beleidsadviseur Economie, Recreatie en Toerisme.

 

 

 

 

 

 

 

34

 

 

35

 

 

 

 

 

 

 

N

 

 

V

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Op dit taakveld is sprake van een overschot van € 700.

 

 

 

 

Economische promotie

Het taakveld economische promotie heeft een overschot van €  725.200.

 

Toeristisch gastheerschap en impuls gezondheid en toerisme

Deze budgetten zijn in 2022 niet volledig benut (€ 154.000). De oorzaak hiervan is met name de wisseling van personeel voor de functie beleidsontwikkelaar Economie, Recreatie en Toerisme per medio november. Aanvullend zijn deze budgetten ook afhankelijk van aanvragen en/of initiatieven.

 

Toeristen- en forensenbelasting

Er is sprake van een autonome groei in het aantal overnachtingen waardoor de opbrengst van de toeristenbelasting € 573.000 hoger is dan de raming.  

 

Verder is er € 34.000 minder ontvangen ten opzichte van de in de jaarrekening 2021 voor opgenomen ontvangsten voor de toeristen- en forensenbelasting.

 

 

 

 

154

 

 

573

 

34

 

 

 

 

V

 

 

V

 

N

Prioriteiten

Terug naar navigatie - Prioriteiten

In onderstaande tabel zijn de eenmalige prioriteiten weergegeven (x € 1.000)

Omschrijving prioriteit Begroot Realisatie Toelichting
Ondernemersmanager 2021-2023 22 22 -