Paragraaf verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De paragraaf Verbonden Partijen nemen we op om te voldoen aan artikel 26 van het Besluit Begroting en Verantwoording. Volgens de artikelen 15 en 26 dient deze paragraaf ten minste te bevatten:

De visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting;
De beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen;
De lijst van verbonden partijen.
Een verbonden partij is een derde rechtspersoon, waarbij de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang verstaan we: een zetel in een bestuur van een verbonden partij of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang bedoelen we dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld; die zijn ze kwijt in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Het aangaan van banden met (verbonden) partijen komt altijd voort uit het publieke belang. Verbindingen met derde partijen kan een manier zijn om een bepaalde publieke taak uit te voeren. Op degene die in het bestuur van een verbonden partij functioneert, berust de verplichting zich te verantwoorden (gevraagd en ongevraagd) naar het bestuursorgaan dat betrokkene naar die partij heeft afgevaardigd.

Er is een veelheid aan verbonden partijen. Het is voor het inzicht van de gemeenteraad van belang dat de relatie tussen verbonden partijen en het publieke belang, zoals geconcretiseerd in de programma’s, in hoofdlijnen aan wordt gegeven. Daarbij dient apart stilgestaan te worden bij de voornemens omtrent verbonden partijen.

Veere
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 28 januari 2016 de nota “Aanpak voor een goede samenwerking tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen” van de VZG vastgesteld. Dit rapport heeft tot doel om de onderlinge samenwerking tussen opdrachtgever (gemeente) en opdrachtnemer (gemeenschappelijke regeling) te verbeteren.   

De collegeleden vertegenwoordigen de gemeente in de besturen van gemeenschappelijke regelingen. Vertegenwoordiging in gemeenschappelijke regelingen is aangemerkt als een taak van bestuur en uitvoering, dus behorend tot de bevoegdheden van het college.

Indeling

We verdelen de verbonden partijen als volgt onder in drie categorieën:

Gemeenschappelijke regelingen (nummer 1 t/m 7)
Stichtingen en verenigingen (8)
Overige verbonden partijen (nummer 9 t/m 10)

1. Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

Terug naar navigatie - 1. Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

 

Vestigingsplaats Borsele
Doel De behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de afvalstoffenverwijdering.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen.
Bestuurlijk belang Eén lid en een plaatsvervanger, door en uit de raad (inclusief de voorzitter) gekozen.
Financieel belang Jaarlijkse verplichting naar rato van aangeboden afval en voor de garantieverplichting naar rato van het aantal inwoners.
Raadsprogramma Volksgezondheid en milieu
Rekening 2022 (bijdrage)
-
Ontwikkelingen -
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Eind februari 2022 is er een oorlog uitgebroken door de Russische inval in de Oekraïne. Als gevolg van deze oorlog zijn de brandstofprijzen aanzienlijk gestegen. Dit heeft gevolgen voor de kostprijs van de verwerking van de verschillende afvalstromen. De duur en de omvang van de gestegen brandstofprijzen en de uiteindelijke invloed op de verwerkingstarieven zijn (nog) niet te overzien.

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
€ 481.940 € 551.638 € 9.923.814 € 12.812.920 € 69.698

 

2. Orionis Walcheren

Terug naar navigatie - 2. Orionis Walcheren

Vestigingsplaats Vlissingen
Doel

De primaire taak van Orionis Walcheren is de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelingen. Orionis Walcheren begeleidt mensen, met een afstand tot de arbeidsmarkt, naar zo regulier mogelijk (betaald) werk. Als (betaald) werk nog niet mogelijk is, wordt er ingezet op participatie, zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Daar waar nodig wordt (tijdelijk) inkomenssteun en/of schuldhulpdienstverlening geboden.

Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Middelburg, Veere en Vlissingen.
Bestuurlijk belang Het dagelijks bestuur bestaat uit de wethouders met Sociale Zaken in hun portefeuille van de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen. Het algemeen bestuur bestaat uit de leden van het dagelijks bestuur aangevuld metéén lid van het college van B&W uit elke gemeente. De gemeente met het grootste financiële belang binnen de regeling heeft een extra lid.
Financieel belang De Gemeente Veere betaalt een bijdrage in de uitvoeringskosten. De verdeling van deze kosten vindt plaats op basis van de verdeelsleutel ontvangen rijksvergoedingen. Tevens wordt er een extra bijdrage betaald voor de uitkeringslasten voor dat deel van de lasten wat de Rijksvergoeding te boven gaat. Ook deze bijdrage wordt toegedeeld op basis van de ontvangen Rijksvergoedingen.
Raadsprogramma Sociaal Domein
Rekening 2022 (bijdrage) -
Ontwikkelingen

In  2022  is na de verkiezingen een nieuw algemeen en dagelijks bestuur geïnstalleerd. Zij moeten  richting geven aan de ontwikkelingen die de komende tijd spelen.  Het gaat bijvoorbeeld om het evalueren van  de Gemeenschappelijke regeling, de uitwerking van het implementatieplan voor het Werkleerbedrijf en  de kadernota. 

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) In de begroting is, op verzoek van Middelburg en Vlissingen, een taakstelling  opgenomen. Orionis heeft aangegeven dat deze taakstelling realistisch en haalbaar is en dat het klantbelang er niet mee wordt geschaad. Mede met het oog op het klantbelang en de ontwikkelingen rond/nasleep van corona houden we een vinger aan de pols.

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
€ 559.000 € -1.287.000 € 25.752.000 € 31.060.000 € - 1.521.000

3. De Zeeuwse Muziekschool

Terug naar navigatie - 3. De Zeeuwse Muziekschool

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Deze regeling heeft tot doel een vorm van bestuurlijke en organisatorische samenwerking, waarbinnen het geven van instrumentaal en vocaal muziekonderwijs en de muzikale vorming in de ruimste zin van leerlingen woonachtig in de deelnemende gemeenten wordt uitgeoefend.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van 10 Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Eén bestuurslid en een plaatsvervanger gekozen door en uit het college van B&W.
Financieel belang Inwoners gerelateerde bijdrage in de jaarlijkse vaste kosten; docenturen in Veere gerelateerde bijdrage in de niet toerekenbare kosten (overhead); de variabele kosten zijn afhankelijk van door de gemeente gekozen programma.
Raadsprogramma Sport, cultuur en recreatie
Rekening 2022 (bijdrage) -
Ontwikkelingen -
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
€ 280.204 € -135.396 €1.189.454 € 1.061.792 € 415.600

4. Het Zeeuws Archief

Terug naar navigatie - 4. Het Zeeuws Archief

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Behartiging belangen van de minister en de gemeenten op het archiefgebied.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van Veere en Middelburg en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Bestuurlijk belang Portefeuillehouder Archiefzaken en een plaatsvervanger gekozen door en uit het college van burgemeester en wethouders.
Financieel belang Vaste jaarlijkse bijdrage.
Raadsprogramma Sport, cultuur en recreatie / Overhead
Rekening 2022 (bijdrage) -
Ontwikkelingen -
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Sinds 1 januari 2019 is het Zeeuws Archief zelf verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en instandhouding van het pand in plaats van het Rijksvastgoedbedrijf. Het Zeeuws Archief ontvangt hiervoor een bijdrage van OCW voor het beheer en onderhoud. In 2021 heeft OCW een evaluatie uitgevoerd en de intentie uitgesproken bovenstaande regeling te continueren, uitgangspunt is dat deze per 1 januari 2024 in werking treedt. Voorwaarde hiervoor is dat aan het Zeeuws Archief Jaarverantwoording 2022 Zeeuws Archief voldoende middelen ter beschikking worden gesteld om het beheer en onderhoud en de instandhouding te kunnen financieren. OCW zal hierover in 2023 een besluit nemen.

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
€ 2.123.426 € 2.360.090 € 4.225.421 € 4.233.849 € 140.665

5. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Terug naar navigatie - 5. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Vestigingsplaats Goes
Doel Uitvoering geven aan het bewaken, beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid voor alle deelnemende Zeeuwse gemeenten zoals in de Wet publieke gezondheid staat beschreven. Naast deze taken worden op basis van afspraken in de gemeenschappelijke regeling ook taken uitgevoerd voor de individuele gemeenten die hier opdracht voor hebben gegeven. De GGD Zeeland heeft in ieder geval tot taak de gemeenten te adviseren over de bevordering, totstandkoming en de continuïteit van de samenhang binnen de collectieve preventie en de afstemming daarvan met de curatieve gezondheidszorg.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Eén bestuurslid en een plaatsvervanger gekozen door en uit de raad, inclusief de voorzitter.
Financieel belang Bijdrage voor de Algemene Gezondheidszorg naar rato van het aantal inwoners en gedeeltelijk voor de Jeugdgezondheidszorg naar rato van het aantal 0-19 jarigen op 1 januari voorafgaand aan het desbetreffende begrotingsjaar zoals door het CBS gepubliceerd.
Raadsprogramma Volksgezondheid en Milieu
Begroting 2022 (bijdrage) € 942.279,-
Ontwikkelingen

De Programmabegroting GGD 2023-2026 voldeed niet aan de richtlijn van de VZG. In principe moet GGD Zeeland, als onderdeel van de GR, voldoen aan de VZG-richtlijn. Bij het vasthouden aan de VZG-richtlijn ontstaat echter de discussie of een autonome ontwikkeling (cao) als taakstelling neerleggen bij de GGD Zeeland reëel is. 

Eind 2022 is een forse structurele begrotingswijziging goedgekeurd door de raad, voor 2023 en verder. Daarmee wil de GGD Zeeland het aantal fte uitbreiden om zo de basis op orde te krijgen.

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) De gemeentelijke bijdrage voor 2023 en verder is verhoogd naar aanleiding van bovenstaand besluit. Het is niet uit te sluiten dat de gemeentelijke bijdrage in de komende jaren verder omhoog gaat. 

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

6. Veiligheidsregio Zeeland

Terug naar navigatie - 6. Veiligheidsregio Zeeland

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Adequate brandweerzorg bieden, voorbereid en geoefend zijn op rampen en crises en een meldkamer in stand houden. Dit alles op grond van de Wet op de Veiligheidsregio’s.
Betrokken partijen Raden en colleges van B&W van alle Zeeuwse gemeenten. 
Bestuurlijk belang De burgemeester in het Dagelijks en Algemeen Bestuur. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) voert gemeentelijke taken uit. Het is belangrijk dat dat goed gebeurt en binnen de door de gemeente beschikbaar gestelde financiële middelen.
Financieel belang Bijdrage naar rato van het aantal inwoners alsmede andere uitkeringen en vergoedingen.
Raadsprogramma Veiligheid
Begroting 2022 (bijdrage) € 1.980.247
Ontwikkelingen -
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
€ 4.432.962 € 2.847.941 € 33.525.975 € 29.080.939 € -110.213

7. Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Terug naar navigatie - 7. Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Vestigingsplaats Terneuzen
Doel De RUD Zeeland voert in opdracht van de gemeenten, provincie en het waterschap voor milieutaken de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) uit. Ze vervult deze taken professioneel, doelmatig en volgens vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen.
Betrokken partijen Raden en colleges van alle Zeeuwse gemeenten, het algemeen en het dagelijks bestuur van Waterschap Scheldestromen en Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland.
Bestuurlijk belang Lid van het algemeen bestuur van de RUD. De gemeente Schouwen-Duiveland vertegenwoordigt de regio Walcheren-Schouwen-Duiveland in het dagelijks bestuur van de RUD.
Financieel belang Bijdrage naar rato van hoeveelheid uitgevoerde VTH-taken.
Raadsprogramma Veiligheid
jaarverslag 2022 (bijdrage) € 242.114,--
Ontwikkelingen Door een extern bureau is in opdracht van de provincie onderzoek gedaan naar de  uitvoering van milieutaken.  Onze gemeente heeft daaraan ook meegewerkt. Dit heeft geleid tot het rapport "Robuuste milieutaken in Zeeland"  dat eind 2022 is aangeboden met aanbevelingen die vooral zijn gericht op uitvoering van taken door de RUD Zeeland.  De aanbevelingen zullen in 2023 worden besproken in het algemeen bestuur van de RUD,  
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) We rekenen af op werkelijke uren. Dit kan afwijken van de planning/begroting.

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

8. Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC)

Terug naar navigatie - 8. Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC)

Vestigingsplaats Terneuzen
Doel De Gemeentelijke Vervoerscentrale verzorgt de planning, regie en contractbeheer van het doelgroepenvervoer wat onder verantwoording van de gemeente valt.
Betrokken partijen Alle Zeeuwse gemeenten, de gemeente Goeree-Overflakkee en de provincie Zeeland zijn aandeelhouder.
Bestuurlijk belang

In 2015 zijn de Walcherse gemeenten toegetreden tot de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVC). In 2017 is besloten de vertegenwoordiging van de gemeente Veere (en ook van Middelburg en Vlissingen) in de GVC te beperken tot toezichthouder in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) en niet meer als bestuurder in de GVC. De statuten zijn hierop aangepast. Jaarlijks wordt in de aandeelhoudersvergadering de begroting vastgesteld.

Financieel belang De Walcherse gemeenten (als houders van de zogenaamde preferente aandelen C) kunnen niet aangesproken worden voor eventueel verlies of winst van de onderneming.
Raadsprogramma Sociaal Domein
Begroting 2022 (bijdrage) -
Ontwikkelingen -
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

9. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - 9. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats Den Haag
Doel Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Betrokken partijen Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.
Bestuurlijk belang Veere kan gebruik maken van haar stemrecht op de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang Veere bezit een pakket van 7.020 aandelen van € 2,50 nominaal. De waarde van deze aandelen fluctueert constant.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2022 (bijdrage) € 17.550 dividend
Ontwikkelingen Over 2022 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van € 300 miljoen (2021: € 236 miljoen)
Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) Ontwikkelingen in de Oekraïne, hoge energieprijzen, verstoring in de wereldwijde toeleveringsketen, hoge inflatie kunnen een negatief effect hebben met een rentestijging en investeringsbeslissingen op de langlopende kredietportefeuille.

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
€ 5.062 € 4.615 € 143.995 € 107.459 € 300

Bedragen x € 1.000.000

10. P.Z.E.M. N.V.

Terug naar navigatie - 10. P.Z.E.M. N.V.

Vestigingsplaats Middelburg
Doel P.Z.E.M. N.V. is een geïntegreerd energiebedrijf. Het is werkzaam op het gebied van elektriciteits-, gas-, water- en warmtevoorziening.
Betrokken partijen Zeeuwse gemeenten, gemeenten Bergen op Zoom, Woensdrecht, Goeree-Overflakkee en de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (2,79%).
Financieel belang Het financiële belang (kapitaalbelang) in P.Z.E.M. N.V. is eveneens 2,79%. Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen P.Z.E.M. N.V. gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 119.526. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in P.Z.E.M. N.V. een risico loopt tot dit bedrag.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Rekening 2022 (bijdrage) Dividend ontvangst van € 2,6 miljoen (gebruikt voor kapitaalstorting in GBE Aqua)
Ontwikkelingen

In 2022 heeft PZEM stappen gezet om haar wholesale activiteiten te verkopen. Eind 2022 is de koop gesloten waarmee ook de naam PZEM meeverkocht is aan de koper. De overgebleven organisatie gaat nu door het leven als de Zeeuwse Energiehoudstermaatschappij (ZEH). 

Het belang in EPZ is het voornaamste onderdeel van deze organisatie. 

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
€ 1.650.909 € 1.589.501 € 1.229.011 € 1.549.493 € 182.202

*cijfers, x € 1.000, opgesteld op basis van jaarverslag 2020 (laatst bekende cijfers)

11. Gemeentelijk Bezit Evides Aqua B.V.

Terug naar navigatie - 11. Gemeentelijk Bezit Evides Aqua B.V.

Vestigingsplaats Middelburg
Doel Het borgen van de publieke drinkwatervoorziening . 
Betrokken partijen Zeeuwse gemeenten, gemeenten Bergen op Zoom, Woensdrecht en Goeree-Overflakkee.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (2,79%).
Financieel belang Het financiële belang (kapitaalbelang) in G.B.E. Aqua B.V. is eveneens 2,79%. Op de balans van de gemeente Veere zijn de aandelen gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 27.900. Dit betekent dat de gemeente Veere over haar deelneming in G.B.E. Aqua B.V. een risico loopt tot dit bedrag.
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen
Rekening 2022 (bijdrage) € 296.028 dividend ontvangen uit aandeelhouderschap in Evides 
Ontwikkelingen

Sinds eind 2021 hebben we een deelneming in GBE Aqua B.V. Dit is een holding die namens de aandeelhouders het aandeelhouderschap vertegenwoordigt in Evides. In 2022 hebben we een extra kapitaalstorting gedaan van € 2,6 miljoen, bekostigd uit de dividenstroom van PZEM. 

Risico's  (t.b.v. risicoparagraaf) -

Eigen vermogen 1-1-2022 Eigen vermogen 31-12-2022 Vreemd vermogen 1-1-2022 Vreemd vermogen 31-12-2022 Resultaat 2022
- € 30.452.671 - € 263.705.830 € 25.167.706