Omschrijving (toelichting)

Digitale kanalen.

We zetten versterkt in op onze digitale communicatie kanalen (website, twitter, facebook, whatsapp) en bovenal op onze digitale nieuwsbrief. Deze heeft een snel oplopend aantal abonnees (inmiddels 2000 abonnees) met een toenemend leesgedrag en bereik. Deze groei noopt ons in 2022 de ondersteunende software uit te breiden maar per saldo boeken we door meer digitale en minder papieren communicatie een besparing van ruim € 50.000 in.     

Zo wordt de Veerse Krant niet langer uitgebracht en in plaats daarvan  wordt waar nodig de digitale nieuwsbrief incidenteel huis aan huis in papierenvorm verspreid.

 

Klare taal.

Omdat onze inwoners recht hebben op informatie die ze kunnen begrijpen, gebruiken we steeds Klare Taal (B1niveau). We trainen onze medewerkers daarin en bieden hen daartoe ondersteunende software aan.

 

Persvoorlichting.

We besteden extra aandacht aan een goede persvoorlichting en bouwen extra waarborgen in dat we goed bereikbaar en benaderbaar zijn voor persvragen.  

 

Uitzenden raad- en commissievergaderingen.

Gelet op het grote aantal kijkers en luisteraars (vooral achteraf) zetten we het streamen van beeld en geluid van de raad- en commissievergaderingen voort.

 

Participatie.

We voeren de participatienota uit. Deze nota maakt het mogelijk om voor ieder beleidsvoornemen een vorm van participatie te kiezen die passend is. De raadsinformatiebijeenkomst over de participatie(nota) is gepland in december 2021.  Dit is de start om te bezien  of deze nota nog passend is en aansluit bij de ideeën van de raad. Dit juist ook vanuit haar kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol . In 2022 gaan we aan de slag met de inzichten die deze raadsinformatiebijeenkomst geeft. Daarnaast onderzoeken we of en hoe een digitaal participatieplatform kan bijdragen aan een goede participatie. 

 

Communicatieframes projecten.

Met betrekking tot projecten werken we met strategische communicatieframes die vooraf bepalen met wie, op welke momenten en hoe in de projectfase wordt gecommuniceerd.

 

Jaarplan.

Aan de hand van het op te stellen communicatie jaarplan 2022 werken we in brede zin aan het versterken van de communicatie van onze organisatie en onze medewerkers.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Digitale kanalen.
Over 2022:
-bezochten 234.100 bezoekers onze website
-volgden 5.500 personen ons via twitter
-volgden 4.500 personen ons  via facebook
-volgden 3.700 personen ons via instagram
-volgden 3.800 personen ons via linkedin
-reageerden we  1.700 keer op een whats-app bericht
-waren er 2.300 mensen geabonneerd op onze wekelijkse digitale nieuwsbrief.

Klare taal.
De training van medewerkers op klare taal hebben we structureel in ons opleidingsplan ingebed.

Persvoorlichting.
We hebben een persnummer geïmplementeerd waarop we goed (telefonisch)  bereikbaar zijn voor de pers.

Uitzenden raads- en commissievergaderingen. 
In  2022 volgden 8.400  mensen onze uitzendingen in beeld en geluid van de raads- en commissievergaderingen live/achteraf. Binnen dit aantal nam ten opzichte van het voorgaande jaar het aantal luisteraars af en het aantal kijkers toe. 

Participatie.
We voerden de (inmiddels vorige) participatienota uit.  We maakten een nieuwe participatienota die de raad in december vaststelde.

Communicatieframes.
Met betrekking tot projecten werkten we ook in 2022  met communicatieframes die vooraf bepalen met wie, op welke momenten en hoe we in elke projectfase communiceren.

Communicatieplan.
Het maken van een algemeen communicatieplan volgt logischerwijs op het vaststellen van de participatienota en is dus doorgeschoven naar de eerste helft van 2023.