Wij zorgen voor het duurzaam beheren van de gemeentelijke infrastructuur zoals wegen, bruggen en parkeervoorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers zich veilig en vlot kunnen verplaatsen. De verschillende belangen van bewoners, bezoekers, bedrijven maar ook duurzaamheidsaspecten dienen daarbij in evenwicht te zijn.
Het beleidsterrein verkeer, vervoer en waterstaat kent een aantal thema’s. De belangrijkste thema’s zijn wegbeheer en wegreconstructies, gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP), verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer. Deze thema’s helpen om gevoel te krijgen bij de belangrijkste onderwerpen binnen het hele beleidsterrein maar kunnen natuurlijk niet los van elkaar worden gezien. Op het niveau van uitvoering integreren we waar mogelijk de thema’s tot een integraal product.
Wegbeheer en wegreconstructies
Het in stand houden van het gemeentelijk wegennet is één van de gemeentelijke kerntaken. Deze zorg is breder dan alleen de zorg voor de verharding zelf maar gaat ook over het onderhoud aan wegmeubilair, kunstwerken als bruggen, duikers en trappen, openbare verlichting en het bestrijden van incidenten en gladheid. Wat we doen, hoe we dat doen en hoeveel dat kost leggen we vast in diverse plannen; onder andere in beheerplannen. In de paragraaf kapitaalgoederen zijn deze beheerplannen nader toegelicht.
De beheerplannen vertalen we in een uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is een integraal programma waarin we werkzaamheden aan het riool, kabels en leidingen, wegen en groen zoveel mogelijk combineren. Het uitvoeringsprogramma kijkt nu vier jaar vooruit. Om de integraliteit ook met het leggen van kabels en leidingen door netbeheerders verder te verbeteren zijn we bezig de planningshorizon te verlangen naar 10 jaar.
Grote onderhoudsklussen die we begin 2024 gaan afronden zijn de omgeving van het Europaplein in Westkapelle en de Timmermanstraat in Zoutelande. We starten in 2024 met onder andere het groot onderhoud aan het Bastion in Veere, de Noordstraat in Serooskerke en Duinenburg in Domburg. Daarnaast zijn er vele tientallen kleinere klussen.
Naast onderhoud komt het voor dat de inrichting van een weg niet meer voldoet door veranderende behoeften van inwoners en/of ondernemers of weggebruikers. Om die reden zijn we gestart met de herinrichting van onder andere de het Dorpsplein in Koudekerke en de Markt, Ooststraat en Weststraat in Domburg. Deze klussen ronden we in 2024 af. In 2024 starten we ook de herinrichting van de Markt in Westkapelle en de Veerseweg in Veere op.
Gladheidsbestrijding doen we in samenwerking met bijna alle wegbeheerders in Zeeland.
In 2021 is de Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) vastgesteld. De visie is een uitwerking en verdieping van de Omgevingsvisie en vormt de basis voor de beheerplannen die in 2023 zijn vastgesteld.
Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) en verkeersveiligheid
Verkeer, vervoer en verkeersveiligheid houdt niet op bij het bord bebouwde kom maar reikt verder. Samenhangend beleid met andere overheden is onontbeerlijk voor een goed verkeer- en vervoersbeleid. In de afgelopen jaren zijn door de overheden op Walcheren in nauwe samenwerking diverse plannen gemaakt en vastgesteld voor verkeer en vervoer. Het GVVP beschrijft de gemeentelijke inzet voor deze plannen.
De belangrijkste ontwikkeling is een aanpassing van de hoofdroutestructuur op Walcheren. Dit houdt onder andere in het opwaarderen van de hoofdroute Serooskerke, Grijpskerke, Aagtekerke richting Domburg en het afwaarderen van de route Oostkapelle -Domburg (SGAD+). Daarnaast zijn er nog tal van andere grotere en kleinere veranderingen. De gemeentelijke inzet is het uitvoeren van de maatregelen binnen de bebouwde kom.
De concrete acties zijn opgenomen in het uitvoeringsplan GVVP. In 2023 is het GVVP tussentijds geëvalueerd. In 2024 maken we samen met de omgeving een plan om de verkeerproblematiek op de route SGAD+ in samenhang op te pakken.
Parkeren
De groei van het toerisme geeft een grotere parkeerdruk en meer verkeersbewegingen. Dit heeft effect op de leefbaarheid in een aantal kernen. Daarvoor is in 2020 de nota parkeren vastgesteld. In 2021 en 2022 is het nieuwe beleid ingevoerd. In 2023 zijn de scherpe kantjes van het parkeerbeleid gehaald en is besloten om in de overige kernen voorlopig geen parkeerregulering in te voeren.
In 2024 willen we naar aanleiding van de evaluaties geen grote wijzigingen doorvoeren in het parkeerbeleid en het huidig beleid continueren. Wel passen we op detailpunten, in nauw overleg met dorps- en stadsraden en ondernemersverenigingen, kleine zaken aan.
Openbaar vervoer
We zetten in op verbeteren van het openbaar vervoer. Het belangrijkste doel is dat iedere inwoner van Veere zich kan verplaatsen. Goede aansluitingen van het openbaar vervoer is hierbij essentieel. Bijvoorbeeld goede aansluitingen van de bus, buurtbus of flextaxi op de trein. Met een nieuw systeem moet het ook mogelijk zijn om binnen de gemeente Veere tussen elke kern met het O.V. te kunnen reizen.
Het openbaar vervoer in Zeeland, dus ook in de gemeente Veere is primair de verantwoordelijkheid van de Provincie. De Provincie besteedt het openbaar vervoer één keer in de 10 jaar aan in een zogenaamde concessie. De huidige concessie verloopt in 2024. De Provincie is bezig met voorbereidingen op de nieuwe concessie en heeft samen met alle Zeeuwse gemeenten de Regionale Mobiliteit Strategie (RMS) vastgesteld.. Deze strategie vormt de basis voor de vormgeving van de nieuwe concessie. In 2024 proberen we nauw betrokken te blijven bij de uitwerking van de visie naar de concessie om op te komen voor de belangen van de inwoners van Veere. Onderdeel van de RMS is het flexnet. Dit wordt in 2024 uitgewerkt. Als gemeente nemen we hier actief aan deel. Zo stellen we onder meer een nieuw halteplan op.
In 2023 zijn we gestart met een onderzoek naar de kansen voor mobiliteitshubs en specifiek toeristische hubs. In 2024 ronden we dit af en werken we e.e.a. uit naar concrete plannen.