Onderwijshuisvesting
In de komende jaren realiseren we 6 nieuwe, energiezuinige, frisse scholen: 2 in Westkapelle, 2 in Oostkapelle, 1 in Serooskerke en 1 in Aagtekerke. Bij de bouw van de school in Serooskerke houden we ruimtelijk rekening met uitbreiding voor leerlingen uit Vrouwenpolder; wanneer het schoolbestuur mocht besluiten tot samenvoeging van deze 2 scholen.
Voor de nieuwbouw van de Versluijsschool in Aagtekerke is het schoolbestuur aangesteld als bouwheer.
In de kernen waar we (vanwege denominatie) 2 scholen bouwen, bouwen we de voorzieningen onder één dak. We bouwen deze scholen zo dat onze kinderen ruimte krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Als uitvoeringskader is het “Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen” van toepassing. Hierin is ook het uitgangspunt “groene openbare schoolpleinen” opgenomen. De uitwerking hiervan nemen wij op bij het "ontmoetings-en speelruimtebeleid" van Programma 5 (Sport, Cultuur en Recreatie).
We realiseren multifunctionele accommodaties (MFA) of integrale kindcentra (IKC), zodat niet alleen de onderwijsfunctie, maar ook andere maatschappelijke functies daarin worden ondergebracht. De planning voor de realisatie van de MFA’s / IKC’s vindt u in de paragraaf Maatschappelijke Voorzieningen.
Kwaliteit
Kwalitatief goed onderwijs is belangrijk. We zien de scholen, peuterspeelzalen en kinderopvang graag zo dicht mogelijk bij de woonplaats van onze kinderen. Belangrijk is dat alle kinderen naar school kunnen. Op basis van de Verordening Leerlingenvervoer 2023 kunnen ouders/verzorgen indien nodig een aanvraag indienen voor vervoer. Ook maken we samen met Middelburg en Vlissingen en het onderwijs afspraken over Passend Onderwijs. Het Regionaal Bureau Leerlingzaken Walcheren voert de wettelijke, gemeentelijk taken uit om ervoor te zorgen dat leerlingen voldoen aan hun leerplicht en dat aandacht is voor thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters. Het onderwijsachterstandenbeleid van gemeente Veere beschrijft de wettelijke taken die de gemeente uitvoert in het aanpakken van onderwijsachterstanden. Zo subsidiëren we de peutergroep bij kinderen die onderwijsachterstanden hebben. Ook subsidiëren we het project de Bibliotheek op School op de basisscholen in gemeente Veere. Daarnaast is een goed aanbod van cursussen voor volwassenen gericht op zelfredzaamheid, werk en het terugdringen van laaggeletterdheid bij volwassenen van groot belang. Hierin werken we in Zeeuws verband aan de uitvoering van Regioplan Laaggeletterdheid 2020-2024.