Omschrijving

Dit plan van aanpak stelden we op in 2022 na rapporten van de rekenkamercommissie over dienstverlening en participatie. Met dit plan van aanpak zetten we structureel in op verbetering van de dienstverlening en participatie. Enkele elementen uit het plan van aanpak zijn:

  • we maken nieuwe visiedocumenten (meerjarenbeleidsplannen) voor dienstverlening en informatievoorziening.
  • meten is weten; minimaal 1 gericht onderzoek naar een onderdeel van onze dienstverlening.
  • verbeteracties op basis van in 2022 uitgevoerde burgerpeiling, ondernemerspeiling en klanttevredenheidsonderzoek balie.

Kwaliteit (indicator)

G

Stand van zaken

In 2023 realiseerden we 1 koppeling op basis van het principe Common Ground. In het algemeen merken we dat de markt (leveranciers, overheden) erg voorzichtig en terughoudend zijn met het doorvoeren van vernieuwingen op basis van het Common Ground gedachtengoed.

Eind van het jaar gingen we "live" met een nieuw informatiesysteem. Voor inwoners en ondernemers werd het eenvoudiger om online bepaalde vergunningen (bijvoorbeeld voor een evenement) aan te vragen.
Verder zien we aan de cijfers dat inwoners en ondernemers steeds meer het online kanaal gebruiken voor het aanvragen en melden van onderwerpen op het gebied van Burgerzaken (bijvoorbeeld verhuizingen, aangifte overlijden).

In 2023 legden we de basis voor een fundament onder het datagedreven werken. Dat document ronden we begin 2024 af.



Tijd (indicator)

O

Geld (indicator)

G